Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.514.2024.1.MPA/LM
Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem usług w zakresie funkcji kierownika budowy, inspektora nadzoru inwestorskiego oraz sporządzania protokołów z kontroli rocznej i pięcioletniej obiektów budowlanych.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 30 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem usług w zakresie funkcji kierownika budowy, inspektora nadzoru inwestorskiego oraz sporządzania protokołów z kontroli rocznej i pięcioletniej obiektów budowlanych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 1 sierpnia 2023 r. prowadzi Pani osobiście działalność gospodarczą, która opisana w CEIDG jest kodami PKD 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne; 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana; 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Zgodnie z informacją z rządowej strony serwisu informacyjno-usługowego dla przedsiębiorcy https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00119 „kody PKD określają obszar działalności firmy i mają charakter statystyczny”, a „każdy przedsiębiorca powinien wśród nich odnaleźć taką, która najlepiej i najbliżej opisuje jego działalność.” Wybrane przez Panią kody PKD opisują Pani działalność najlepiej i najbliżej, jednak nie opisują jej w sposób pełny, tj. pomimo wyboru kodu PKD 71.12.Z nie świadczy Pani usług w zakresie doradztwa technicznego, ani żadnego innego.
Usługi jakie Pani wykonuje są związane z wykonywaniem świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wydawaniem zaświadczeń o braku konieczności sporządzenia świadectwa energetycznego pomimo wyboru kodu 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, nie wykonuje Pani i nie wykonywała żadnych czynności związanych z tym kodem, nie zajmuje się Pani edukacją czy też kształceniem.
Od 1 sierpnia 2023 r. świadczy Pani wyłącznie usługi polegające na sporządzaniu świadectw charakterystyki energetycznej (zgodnie z ustawą - Prawo Budowlane oraz Ustawą o charakterystyce energetycznej budynków) oraz wystawia Pani zaświadczenia o braku konieczności sporządzenia świadectwa energetycznego. Dla zakresu związanego ze sporządzaniem świadectw charakterystyki energetycznej uzyskała Pani interpretację indywidualną (0112-KDIL1-3.4012.226.2024.1.KL) potwierdzającą możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.
W związku z uzyskaniem uprawnień budowlanych do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej oraz inżynieryjnej drogowej planuje Pani rozszerzyć zakres świadczonych przez Panią usług o pełnienie funkcji kierownika budowy oraz inspektora nadzoru inwestorskiego zgodnie z zapisami Prawa Budowlanego.
Zakres sprawowania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie jakimi są kierownik budowy oraz inspektor nadzoru inwestorskiego określa ściśle ustawa Prawo Budowlane, która nie przewiduje w swoim zakresie dla kierownika budowy czy inspektora nadzoru budowlanego świadczenia usług doradztwa technicznego czy też jakiegokolwiek innego.
Zatem pełniąc samodzielną funkcję techniczną w budownictwie czy to jako kierownik budowy czy inspektor nadzoru inwestorskiego nie będzie Pani świadczyła żadnych usług związanych z jakimkolwiek doradztwem. Dodatkowo planuje Pani rozszerzyć prowadzoną działalność o sporządzanie protokołów z kontroli technicznej rocznej oraz pięcioletniej obiektów budowlanych (tj. stwierdzać ich stan techniczny oraz zużycie ich elementów) co również jest ściśle określone w ustawie Prawo Budowlane. Jest to Pani pierwsza działalność gospodarcza, w związku z tym nigdy nie była Pani czynnym podatnikiem podatku VAT.
Wartość sprzedaży w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą za 2023 r. nie przekroczyła proporcjonalnie do okresu prowadzonej działalności 200 000 zł. Przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej za 2024 r. nie przekroczy 200 000 zł wraz z ewentualnym rozszerzeniem zakresu świadczonych usług o pełnienie funkcji kierownika budowy, inspektora nadzoru inwestorskiego czy też sporządzania protokołów z kontroli rocznej i pięcioletniej obiektów budowlanych.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje Pani i nie będzie wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570).
Pytanie
Czy po planowanym rozszerzeniu zakresu świadczonych usług o pełnienie funkcji kierownika budowy, inspektora nadzoru inwestorskiego czy też sporządzania protokołów z kontroli rocznej i pięcioletniej obiektów budowlanych będzie Pani mogła w dalszym ciągu korzystać ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług, oczywiście przy nieprzekroczeniu limitu 200 000 zł rocznie?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, po przyszłym rozszerzeniu zakresu świadczonych usług o pełnienie funkcji kierownika budowy, inspektora nadzoru inwestorskiego czy też sporządzania protokołów z kontroli rocznej i pięcioletniej obiektów budowlanych będzie Pani mogła w dalszym ciągu korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, do czasu przekroczenia progu sprzedaży określonego kwotą 200 000 zł w ciągu roku. Działalność, którą Pani prowadzi nie jest i nie będzie, pomimo ewentualnego rozszerzenia zakresu prowadzonej działalności, związana z wykonywaniem usług doradztwa technicznego, ani żadnego innego. Podobna sytuacja odnośnie pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie tj. kierownika budowy oraz inspektora nadzoru inwestorskiego opisana jest w interpretacjach indywidualnych: z 14 lutego 2024 r. 0114-KDIP1-3.4012.676.2023.2.MPA, z 21 lutego 2020 r. 0112-KDIL1-1.4012.500.2019.2.HW; z 24 lipca 2018 r. 0111-KDIB3-2.4012.382.2018.1.EJ, z 12 października 2018 r. 0112-KDIL1-2.4012.540.2018.1.TK oraz z 6 maja 2021 r., 0111-KDIB3-1.4012.138.2020.3.ASY.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Według art. 113 ust. 1 ustawy:
zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:
do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:
jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:
zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:
podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:
zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi w ww. przepisie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Ustawa oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu, termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa, należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.
Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.
Z opisu sprawy wynika, że prowadziPani od 1 sierpnia 2023 r. działalność gospodarczą, w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z); Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (74.90.Z); Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (85.59.B).
Usługi jakie Pani wykonuje są związane z wykonywaniem świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wydawaniem zaświadczeń o braku konieczności sporządzenia świadectwa energetycznego.
Ponadto pomimo wyboru kodu PKD 71.12.Z nie świadczy Pani usług w zakresie doradztwa technicznego, ani żadnego innego. Nie zajmuje się Pani edukacją czy też kształceniem pomimo wyboru kodu 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, nie wykonuje i nie wykonywała Pani żadnych czynności związanych z tym kodem.
Od 1 sierpnia 2023 r. świadczy Pani wyłącznie usługi polegające na sporządzaniu świadectw charakterystyki energetycznej oraz wystawia Pani zaświadczenia o braku konieczności sporządzenia świadectwa energetycznego.
Planuje Pani rozszerzyć zakres świadczonych przez Panią usług o pełnienie funkcji kierownika budowy oraz inspektora nadzoru inwestorskiego zgodnie z zapisami Prawa Budowlanego.
Zakres sprawowania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie jakimi są kierownik budowy oraz inspektor nadzoru inwestorskiego określa ściśle ustawa Prawo Budowlane, która nie przewiduje w swoim zakresie dla kierownika budowy czy inspektora nadzoru budowlanego świadczenia usług doradztwa technicznego czy też jakiegokolwiek innego.
Dodatkowo planuje Pani rozszerzyć prowadzoną działalność o sporządzanie protokołów z kontroli technicznej rocznej oraz pięcioletniej obiektów budowlanych (tj. stwierdzać ich stan techniczny oraz zużycie ich elementów) co również jest ściśle określone w ustawie Prawo Budowlane.
Wartość sprzedaży w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą za 2023 r. nie przekroczyła proporcjonalnie do okresu prowadzonej działalności 200 000 zł. Przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej za 2024 r. nie przekroczy 200 000 zł wraz z ewentualnym rozszerzeniem zakresu świadczonych usług o pełnienie funkcji kierownika budowy, inspektora nadzoru inwestorskiego czy też sporządzania protokołów z kontroli rocznej i pięcioletniej obiektów budowlanych.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje i nie będzie wykonywała Pani czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
W związku z tak przedstawionym opisem sprawy wątpliwości Pani dotyczą kwestii tego czy po planowanym rozszerzeniu zakresu świadczonych usług o pełnienie funkcji kierownika budowy, inspektora nadzoru inwestorskiego oraz sporządzania protokołów z kontroli rocznej i pięcioletniej obiektów budowlanych będzie Pani mogła w dalszym ciągu korzystać ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przy założeniu że limitu 200 000 zł rocznie nie zostanie przekroczony.
Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
W nawiązaniu do kwestii objętych zakresem zadanego pytania należy wskazać, że w analizowanej sprawie istotny jest charakter opisanych czynności wykonywanych w ramach Pani działalności gospodarczej, który nie wskazuje aby świadczyła Pani usługi doradcze.
Zakres sprawowania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie jakimi są kierownik budowy oraz inspektor nadzoru inwestorskiego określa ściśle ustawa Prawo Budowlane, która nie przewiduje w swoim zakresie dla kierownika budowy czy inspektora nadzoru budowlanego świadczenia usług doradztwa technicznego czy też jakiegokolwiek innego. Również sporządzanie protokołów z kontroli technicznej rocznej oraz pięcioletniej obiektów budowlanych (tj. stwierdzających ich stan techniczny oraz zużycie ich elementów) co również jest ściśle określone w ustawie Prawo Budowlane.
Tym samym rozszerzenie działalności gospodarczej o usługi pełnienia funkcji kierownika budowy, inspektora nadzoru inwestorskiego oraz sporządzania protokołów z kontroli rocznej i pięcioletniej obiektów budowlanych nie jest działaniem w zakresie doradztwa. Ponadto nie wykonuje Pani innych czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Zatem świadczenie ww. usług nie wyklucza możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Skoro w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie Pani świadczyć usług doradczych, nie będzie również – jak Pani wskazała - wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy i wartość sprzedaży z Pani działalności gospodarczej za 2023 r. nie przekroczyła proporcjonalnie do okresu prowadzonej działalności 200 000 zł, a przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej za 2024 r. nie przekroczy 200 000 zł to uznać należy, że będzie mogła Pani korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, świadcząc ww. usługi.
Należy jednak zaznaczyć, że jeżeli wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przekroczy kwotę 200 000 zł, to zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że utraci Pani prawo do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.
Tym samym Pani stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).