Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.226.2024.1.KL
Dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 w związku z wykonywaniem świadectw charakterystyki energetycznej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 23 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 w związku z wykonywaniem świadectw charakterystyki energetycznej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od dnia (…) prowadzi Pani osobiście działalność gospodarczą, która jest opisana w CEIDG kodami PKD 71.12.Z – Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne; 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana; 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Zgodnie z informacją z rządowej strony serwisu informacyjno-usługowego dla przedsiębiorcy https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00119, „kody PKD określają obszar działalności firmy i mają charakter statystyczny”, a „każdy przedsiębiorca powinien wśród nich odnaleźć taką, która najlepiej i najbliżej opisuje jego działalność”.
Wybrane przez Panią kody PKD opisują Pani działalność najlepiej i najbliżej, jednak nie opisują jej w sposób pełny, tj. pomimo wyboru kodu PKD 71.12.Z nie świadczy Pani usług w zakresie doradztwa technicznego, ani żadnego innego. Usługi jakie Pani wykonuje są związane z wykonywaniem świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wydawaniem zaświadczeń o braku konieczności sporządzenia świadectwa energetycznego; pomimo wyboru kodu 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, nie wykonuje Pani i nie wykonywała żadnych czynności związanych z tym kodem, nie zajmuje się Pani edukacją czy też kształceniem.
Od dnia (…) świadczy Pani wyłącznie usługi polegające na sporządzaniu świadectw charakterystyki energetycznej (zgodnie z ustawą – Prawo Budowlane oraz ustawą o charakterystyce energetycznej budynków) oraz wystawiam zaświadczenia o braku konieczności sporządzenia świadectwa energetycznego.
Posiada Pani wpis do rejestru osób uprawnionych do sporządzania charakterystyki energetycznej – numer wpisu (…).
Od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej samodzielnie zajmuje się Pani działalnością. Sporządza Pani świadectwa charakterystyki energetycznej dla lokali i budynków.
Świadectwo sporządza się, gdy budynek jest gotowy do oddania do użytkowania i właściciel składa wniosek o pozwolenie na użytkowanie lub zawiadomienie o zakończeniu budowy, ponieważ wówczas zgodnie z przepisami prawa budowlanego potrzebne jest właścicielowi nieruchomości świadectwo charakterystyki energetycznej.
Świadectwo jest wymagane również w przypadku wynajmu lub sprzedaży budynku/lokalu mieszkalnego, bądź użytkowego. Świadectwo energetyczne sporządza Pani na podstawie stanu rzeczywistego budynku, na podstawie wizji lokalnej, inwentaryzacji, projektów technicznych i dokumentacji udostępnionej przez właściciela budynku/lokalu.
Przy sporządzeniu świadectwa charakterystyki energetycznej wykonuje Pani matematyczne obliczenia na podstawie ściśle określonej metodologii, co ma na celu obliczenie konkretnej wartości wskaźnika EP – energii pierwotnej; EU – energii użytkowej oraz EK – energii końcowej dla budynku/lokalu.
Jeżeli budynek/lokal spełnia wymagania Prawa Budowlanego, tj. warunków technicznych oraz ustawy z 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków, nie uzasadnia się w żaden sposób otrzymanego wyniku podanego w kWh/m2* rok. Gdy budynek/lokal nie spełnia wymagań warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, metodologia oraz określony rozporządzeniem ministra wzór świadectwa charakterystyki energetycznej posiada rubrykę na wpisanie ewentualnych uwag/zaleceń o koniecznych działaniach prowadzących do poprawy otrzymanych wyników i wymagań.
Uzupełniając pola odnośnie uwag/zaleceń nie udziela Pani porad, które rozwiązanie będzie najlepsze, najbardziej opłacalne ekonomicznie dla właściciela, lecz stwierdza Pani jedynie, które elementy (przegrody/systemy budynku) wymagają konieczności zmniejszenia zużycia energii w budynku/lokalu (np. kocioł grzewczy, wentylacja mechaniczna, fotowoltaika, ściany, dach, stolarka okienna).
Wpisywane w świadectwie charakterystyki energetycznej ewentualne uwagi/zalecenia nie mają charakteru doradczego (porady/doradzenia sposobu postępowania). Wykonując świadectwa charakterystyki energetycznej budynków nie udziela Pani żadnych porad, nie świadczy też usług doradztwa w żadnym zakresie.
W zakresie Pani działalności jest również wystawianie zaświadczeń o braku konieczności sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku w przypadku, gdy budynek/lokal nie posiada źródła ciepła bądź jest wpisany do rejestru zabytków (przypadki ściśle określone w ustawie o charakterystyce energetycznej budynków) – jest to również stwierdzenie stanu faktycznego/formalnego budynku/lokalu, nie jest to w żadnym stopniu forma doradztwa.
Jest to Pani pierwsza działalność gospodarcza, w związku z tym nigdy nie była Pani czynnym podatnikiem podatku VAT.
Wartość sprzedaży w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą za 2023 r. nie przekroczyła proporcjonalnie do okresu prowadzonej działalności 200.000 zł. Przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej za 2024 r. nie przekroczy 200.000 zł.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje i nie będzie Pani wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570).
W ramach prowadzonej działalności świadczy Pani usługi stwierdzające stan faktyczny istniejących budynków/lokali oraz oblicza Pani zapotrzebowanie energetyczne tych budynków/lokali, korzystając z programów do tego stworzonych oraz wystawia zaświadczenia o braku konieczności sporządzenia świadectwa energetycznego.
Pytanie
Czy wykonując świadectwa charakterystyki energetycznej oraz wystawiając zaświadczenia o braku konieczności sporządzenia świadectwa energetycznego może Pani korzystać ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, może Pani skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, do czasu przekroczenia progu sprzedaży określonego kwotą 200.000 zł w ciągu roku. Działalność, którą Pani prowadzi nie jest związana z wykonywaniem usług doradztwa technicznego, ani żadnego innego. Podobna sytuacja opisana jest w interpretacjach indywidualnych: z 3 kwietnia 2023 r. 0112-KDIL3.4012.161.2023.1.NW; z 7 września 2023 r. 0112 -KDIL3.4012.456.2023.2.NW; z 11 grudnia 2023 r. 0113-KDIPT1-1.4012.705.2023.1.WL, z 27 marca 2024 r. 0114-KDIP1-3.4012.106.2024.2.LM; z 29 marca 2024 r. 0111-KDIB3-2. 4012.50.2024.2.KK, a także z 8 kwietnia 2024 r. 0114-KDIP1-3.4012.142.2024.2.AMA.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zostały zawarte w art. 113 ustawy.
Według art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
-wyrobów tytoniowych,
-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
-motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi w ww. przepisie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
Ustawa oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu, termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa, należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.
Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.
W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.
Z opisu sprawy wynika, że od (…) prowadzi Pani działalność gospodarczą (przedmiotem działalności jest PKD 71.12.Z – Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana oraz 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane). Nie świadczy Pani usług w zakresie doradztwa technicznego, ani żadnego innego. Usługi jakie Pani wykonuje są związane z wykonywaniem świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wydawaniem zaświadczeń o braku konieczności sporządzenia świadectwa energetycznego; pomimo wyboru kodu 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, nie wykonuje Pani i nie wykonywała żadnych czynności związanych z tym kodem, nie zajmuje się Pani edukacją czy też kształceniem. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej świadczy Pani wyłącznie usługi polegające na sporządzaniu świadectw charakterystyki energetycznej (zgodnie z ustawą – Prawo Budowlane oraz ustawą o charakterystyce energetycznej budynków) oraz wystawia Pani zaświadczenia o braku konieczności sporządzenia świadectwa energetycznego. Wykonując świadectwa charakterystyki energetycznej budynków nie udziela Pani żadnych porad, nie świadczy też Pani usług doradztwa w żadnym zakresie. W zakresie Pani działalności, jest również wystawianie zaświadczeń o braku konieczności sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku w przypadku gdy budynek/lokal nie posiada źródła ciepła bądź jest wpisany do rejestru zabytków (przypadki ściśle określone w ustawie o charakterystyce energetycznej budynków) – jest to również stwierdzenie stanu faktycznego/formalnego budynku/lokalu, nie jest to w żadnym stopniu forma doradztwa. Jest to Pani pierwsza działalność gospodarcza, w związku z tym nigdy nie była Pani czynnym podatnikiem podatku VAT. Wartość sprzedaży w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą za 2023 r. nie przekroczyła proporcjonalnie do okresu prowadzonej dzielności 200.000 zł. Przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej za 2024 r. nie przekroczy 200.000 zł. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje i nie będzie Pani wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności świadczy Pani usługi stwierdzające stan faktyczny istniejących budynków/lokali oraz oblicza zapotrzebowanie energetyczne tych budynków/lokali, korzystając z programów do tego stworzonych oraz wystawia zaświadczenia o braku konieczności sporządzenia świadectwa energetycznego.
W tak przedstawionym opisie sprawy Pani wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy wykonując świadectwa charakterystyki energetycznej oraz wystawiając zaświadczenia o braku konieczności sporządzania świadectwa energetycznego może Pani korzystać ze zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy należy wskazać, że w sytuacji gdy od (…) rozpoczęła Pani prowadzenie działalności w ww. zakresie, a przewidywana wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, tj. 2023 r. nie przekroczyła kwoty 200.000 zł, a w roku 2024 przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy 200.000 zł przy czym nie wykonuje Pani usług doradztwa oraz innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.
Natomiast w przypadku, gdy dokonywana przez Panią wartość sprzedaży przekroczy kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. 200.000 zł, lub wykona Pani jakąkolwiek czynność, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pani prawo do zwolnienia od podatku.
Tym samym Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnegow (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).