Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.322.2024.5.SKJ

Zwolnienie od podatku VAT dla transakcji sprzedaży działek zabudowanych.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla transakcji sprzedaży Nieruchomości (tj. działek nr 1 oraz 2) - jest nieprawidłowe,

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

31 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 24 maja 2024 r., który dotyczy zwolnienia od podatku VAT dla transakcji sprzedaży Nieruchomości. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 20 sierpnia 2024 r. (data wpływu 20 sierpnia 2024 r.) oraz pismem z 8 października 2024 r. (data wpływu 8 października 2024 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowana będąca stroną postępowania:

A.A.

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B.A.

Opis zdarzenia przyszłego

1)Wnioskodawczyni i Zainteresowany pozostają w związku małżeńskim (dalej jako: „Małżonkowie”), w którym obowiązuje ustrój wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej. Jednym ze składników majątkowych objętych majątkiem wspólnym małżonków jest nieruchomość gruntowa (dalej: „Nieruchomość”), dla której Sąd Rejonowy w (…) prowadzi księgę wieczysty numer (…). Nieruchomość składa się z dwóch działek oznaczonych numerami: 1 i 2 o łącznej powierzchni (…) m2.

2)Przedmiotowe działki zostały opisane w wypisie z rejestru gruntów prowadzonego przez Starostę (…) częściowo jako „inne tereny zabudowane” oraz częściowo jako „grunty orne”. Zarówno działka 2, jak i działka 1 ma charakter terenu zabudowanego zgodnie z tym wypisem, jednak część każdej z tych działek stanowi grunt orny. Na działce 2 posadowione są cztery budynki handlowo-usługowe (rodzaj wg KŚT) oznaczone pod numerami (Id budynku):

1.(…), pow. zabudowy w m2: (…);

2.(…), pow. zabudowy w m2: (…);

3.(…), pow. zabudowy w m2: (…);

4.(…), pow. zabudowy w m2: (…).

3)Wyżej wymienione budynki nie stanowią odrębnego od gruntu przedmiotu własności, wobec czego uznać należy je za części składowe gruntu.

4)Zaznaczyć należy, że Wnioskodawczyni ani Zainteresowany nie są rolnikami prowadzącymi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym i nie osiągają przychodów z działalności rolniczej.

5)Wnioskodawczyni i Zainteresowany są jedynymi wspólnikami spółki jawnej działającej pod firmą: C. SPÓŁKA JAWNA, nr KRS: (…), REGON: (…), NIP: (…) (dalej jako: „Spółka”). Spółka została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym 9 stycznia 2006 r. Ponadto Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarcza na terytorium Polski, natomiast jej wspólnicy posiadają rezydencję podatkową na terytorium Polski.

Spółka nie jest opodatkowana na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych), natomiast dochody z tytułu udziału wspólników w przychodach i kosztach Spółki są opodatkowane na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

6)Należy dodatkowo wskazać, że przez krótki okres w 1998 r. Zainteresowany prowadził jednoosobową działalność gospodarczą, w której wykorzystywał Działki oraz dwa budynku z wymienionych w punkcie 2.

Następnie 1 stycznia 1999 r. Wnioskodawczyni oraz Zainteresowany zawarli umowę spółki cywilnej (dalej: „Spółka Cywilna”), w ramach której wykorzystywali Nieruchomość i Budynki. Przedmiotem wkładu do Spółki Cywilnej nie było prawo własności Nieruchomości ani Budynków. Z tego też względu nigdy nie zostały zmienione wpisy w księdze wieczystej, tzn. wpis współwłasności przysługującej poszczególnym małżeństwom na prawach wspólności ustawowej małżeńskiej nie został zastąpiony wpisem prawa współwłasności wspólników spółki cywilnej na prawach wspólności łącznej wynikającej z art. 863 Kodeksu Cywilnego. Spółka Cywilna uległa następnie przekształceniu na podstawie uchwały wspólników z 10 listopada 2005 r. w opisaną w punkcie 5 spółkę jawną (tj. Spółkę). Działki oraz budynki opisane w pkt (1) i (2) są aktualnie wykorzystywane przez Spółkę w prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, ale nigdy nie zostały do niej wniesione w drodze aportu.

Należy więc podkreślić, że nieprzerwanie od momentu nabycia działek 1 i 2, tj. odpowiednio od 11 sierpnia 1997 r. i 17 października 1997 r. ich współwłaścicielami na prawach wspólności ustawowej małżeńskiej są Wnioskodawczyni i Zainteresowany. Małżonkowie nabyli Nieruchomość do majątku wspólnego i nie wykorzystują jej do prowadzenia działalności gospodarczej czy też rolniczej. Nieruchomość jest jedynie udostępniania podmiotowi trzeciemu - Spółce na potrzeby prowadzonej przez Spółkę działalności. Spółka korzysta z Nieruchomości w sposób nieodpłatny. Zarówno Wnioskodawczyni, jak i Zainteresowany nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej. Nieruchomość była w przeszłości wykorzystywana do takiej działalności, tj. w roku 1998 oraz w latach 1999-2005 (o ile wykorzystywanie Nieruchomości przez spółkę cywilną powinno być jako takie kwalifikowane).

Należy jednak uznać, że niezależnie od tego czy momentem zaprzestania wykorzystywania Nieruchomości do działalności gospodarczej jest koniec 1998 r. czy też 10 listopada 2005 r. upłynęło więcej niż 6 lat od chwili zaprzestania prowadzenia działalności, w ramach której Nieruchomość lub Budynki mogłyby podlegać ujęciu w ewidencji środków trwałych. Wnioskodawczyni ani Zainteresowany nie posiadają statusu podatnika VAT, przy czym, na potrzeby opisywanej transakcji, mogą oni dokonać rejestracji jako czynny podatnik VAT przed zawarciem Umowy Przyrzeczonej o ile status każdego z Małżonków jako czynnego podatnika VAT w stosunku do transakcji zostanie potwierdzony w drodze wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

7)Sama Nieruchomość - rozumiana jako grunty opisane w punkcie (1) i (2) nie były więc ujęte w ewidencji środków trwałych Spółki. Spółka nigdy nie nabyła prawa własności Nieruchomości ani Budynków. Budynki opisane w pkt (2) były jednak nieprawidłowo ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez Spółkę. Niektóre z budynków do dziś podlegają amortyzacji w rozumieniu przepisów ustawy o PIT. Budynki nie powinny zostać jednak w niej ujęte z uwagi na fakt, że podobnie jak Nieruchomość, również Budynki nigdy nie były przedmiotem własności Spółki.

8)Dnia 1 marca 2024 r. Małżonkowie działając jako osoby prywatne złożyli Spółce D. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w (…), wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy (…) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: (…), REGON: (…), NIP: (…) (dalej: „Nabywca”) ofertę zawarcia umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości gruntowej opisanej w pkt (1) (umowa przyrzeczona). Oferta został przyjęta 6 marca 2024 r. Na Nieruchomości Nabywca planuje realizację inwestycji (dalej: „Inwestycja”) polegającej na prowadzeniu na Nieruchomości obiektu handlowego (dalej: „Obiekt”). Inwestycja będzie zrealizowana na Nieruchomości oraz na działce sąsiedniej, która zostanie nabyta przez Nabywcę od innego podmiotu niż Małżonkowie.

9)Umowa przyrzeczona zostanie zawarta po spełnieniu szeregu warunków określonych w ofercie, o której mowa w pkt (8). Jednym z warunków jest przedłożenie przez Małżonków przed zawarciem umowy przyrzeczonej m.in.:

  • decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę obiektów budowlanych i urządzeń znajdujących się na Nieruchomości, względnie dokumentu potwierdzającego skuteczne zgłoszenie rozbiórki obiektów budowlanych i urządzeń znajdujących się na Nieruchomości,
  • decyzji obejmującej zgodę na usunięcie drzew lub krzewów kolidujących z Inwestycją, w tym z Obiektem, wraz z potwierdzeniem poniesienia ustalonych w tej decyzji opłat administracyjnych z tytułu usunięcia drzew lub krzewów - o ile będzie to konieczne,
  • decyzji zezwalającej na wyłączenie z produkcji gruntów rolnych lub leśnych występujących w obrębie Nieruchomości na cele nierolnicze i nieleśne,
  • decyzji o przeniesieniu na Nabywcę do nabycia wszystkich (co do których będzie to dopuszczone przez obowiązujące przepisy) rozstrzygnięć administracyjnych, potrzebnych do zrealizowania Inwestycji, w tym Obiektu i związanej z nim infrastruktury w ramach Nieruchomości,
  • zaświadczenia wydanego przez właściwy organ ochrony środowiska, że Nieruchomość nie jest wpisana do rejestru historycznego zanieczyszczeń powierzchni ziemi ani rejestru bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku,
  • porozumienia, umowy lub innego pisemnego uzgodnienia z właściwym gestorem mediów, określającego zasady przebudowy, względnie likwidacji instalacji, urządzeń lub sieci znajdujących się na Nieruchomości, a kolidujących z Inwestycją, w tym Obiektem lub jego infrastrukturą, jak również ostatecznych, a w wypadku wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego - prawomocnych rozstrzygnięć administracyjnych potrzebnych do przebudowy lub likwidacji tych instalacji, urządzeń lub sieci,
  • dokumentu pochodzącego od właściwego organu administracji, zatwierdzającego organizację ruchu w ramach Nieruchomości, pozwalającego na skomunikowanie Nieruchomości z drogą publiczną - ulicą (…) oraz ulicą (…) poprzez zjazdy zwykłe z dróg publicznych z pełną relacją skrętów, stosownie do PZT - o ile będzie konieczna dla prawidłowej realizacji Inwestycji oraz z niej korzystania.

Małżonkowie zobowiązali się ponadto do udzielenia Nabywcy pełnomocnictw do działania w ich imieniu oraz podejmowania określonych czynności (wskazanych poniżej), mających na celu przygotowanie realizacji Inwestycji. Są to m.in.:

1)pełnomocnictwo do postępowań administracyjnych, tj. do:

a)wszczęcia i prowadzenia w imieniu Małżonków postępowania o wydanie decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę Inwestycji, jak również wszelkich innych postępowań administracyjnych, potrzebnych do prawidłowego przygotowania i realizacji tej Inwestycji, a w szczególności takich postępowań, których przedmiotem będzie uzyskanie:

  1. decyzji o podziale Nieruchomości, gdyby okazała się ona potrzebna do prawidłowej i zgodnej z umową przedwstępną realizacji Inwestycji,
  2. decyzji o rozgraniczeniu Nieruchomości, gdyby okazała się ona potrzebna do prawidłowej i zgodnej z umową przedwstępną realizacji Inwestycji,
  3. decyzji obejmującej zgodę na wyłączenie z produkcji rolnej lub leśnej gruntu składającego się na Nieruchomość,
  4. zezwolenia na lokalizację zjazdów zwykłych z dróg publicznych na Nieruchomość,
  5. uzgodnień, opinii lub stanowisk organów administracji drogowej, w tym właściwych zarządców dróg,
  6. uzgodnień, opinii lub stanowisk dostawców mediów, gestorów sieci i urządzeń technicznych,
  7. decyzji o warunkach zabudowy, umożliwiającej realizację Inwestycji na Nieruchomości, z której wynikać będzie, że w ramach Nieruchomości możliwe jest zrealizowanie Inwestycji, w tym Obiektu i związanej z nim infrastruktury, zgodnie z przyjętymi założeniami,
  8. zgłoszenia budowy lub przebudowy zjazdów na Nieruchomość,
  9. zezwolenia na zajęcie pasa drogowego,
  10. zezwolenia na usunięcie z Nieruchomości drzew lub krzewów, ich przesadzenie lub nasadzenie nowych,
  11. decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę Inwestycji w ramach Nieruchomości,
  12. zgody na przebudowę lub likwidację znajdujących się w ramach Nieruchomości instalacji, urządzeń lub sieci, kolidujących z Inwestycją,
  13. pozwolenia właściwego konserwatora zabytków na prowadzenie robót budowlanych na Nieruchomości, gdyby okazała się ona potrzebna do prawidłowej realizacji Inwestycji,
  14. decyzji o pozwoleniu na użytkowanie Inwestycji,
  15. innych wymaganych decyzji, uzgodnień i opinii właściwych organów;

2)prawo do dysponowania Nieruchomością na cele budowlane,

3)pełnomocnictwo do prowadzenia negocjacji z gestorem sieci,

4)pełnomocnictwo do prowadzenia inwestycji.

Powyżej wskazane pełnomocnictwa mogą być efektywnie wykonywane przez pełnomocników przed zawarciem Umowy Przyrzeczonej, a decyzje uzyskane przez Małżonków zostaną przeniesione na Nabywcę w wykonaniu postanowień Umowy Przyrzeczonej. Małżonkowie zobowiązali się również do współdziałania z Nabywcą w ramach wszelkich postępowań związanych z uzyskaniem rozstrzygnięć koniecznych dla budowy Inwestycji i prawidłowego z niej korzystania, według planów Nabywcy.

Oznacza to w szczególności, że Małżonkowie zobowiązali się wobec Nabywcy do wzajemnej współpracy, dążąc do możliwe najszybszego uzyskania rozstrzygnięć administracyjnych potrzebnych do budowy i użytkowania Inwestycji, w szczególności udzielanie prawem wymaganych pełnomocnictw oraz zgód, możliwie jak najszybsze przekazywanie informacji lub korespondencji doręczonej Małżonkom dotyczącej lub związanej z zawartą umową lub Inwestycją. Przedmiotowe zobowiązanie do współdziałania będzie obowiązywało również po zawarciu umowy przyrzeczonej.

10)Ponadto jednym z zobowiązań wynikających z zawartej umowy przedwstępnej jest dokonanie rozbiórki budynków opisanych w pkt (2) w terminie sześciu miesięcy od daty zawarcia umowy, których koszty pokryje Wnioskodawczyni i Zainteresowany. Cena sprzedaży Nieruchomości uwzględnia jedynie wartość gruntu. Nabywca nie jest zainteresowany nabyciem własności Budynków, ich wartość jest więc dla niego pomijalna. Co więcej Nabywca w celu zabezpieczenia wykonania przez Małżonków obowiązku rozbiórki Budynków zatrzyma część należnej Małżonkom ceny Nieruchomości. Jeśli Budynki nie zostaną rozebrane w umówionym terminie, zatrzymana część ceny nie będzie przysługiwać Małżonkom. Nabywca zamierza przeznaczyć ją na pokrycie kosztów rozbiórki w razie niewywiązania się z tego obowiązku przez Małżonków.

Nieruchomość w chwili wydania jej Nabywcy, w terminie 6 miesięcy po zawarciu umowy przyrzeczonej, będzie więc nieruchomością niezabudowaną. Nabywca formalnie obejmie jednak własność istniejących zabudowań - Nieruchomość, na którą składają się działki opisane na wstępie w akcie notarialnym zostaną opisane jako grunty zabudowane.

11)W przypadku potwierdzenia przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej prawidłowości stanowiska zaprezentowanego w stosunku do pytania 2, Wnioskodawczyni i Zainteresowany udokumentują transakcję dostawy Nieruchomości na rzecz Nabywcy poprzez wystawienie faktur z podatkiem VAT naliczonym według stawki podstawowej.

Opisana we wniosku transakcja nie będzie stanowiła transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

1.W jakim celu nabyli Państwo działki nr 1 i 2:

  • w celu wykorzystania ich w działalności gospodarczej, np. celem udostępnienia do prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej?
  • na cele osobiste/prywatne?

Jeśli na cele prywatne, jakie to konkretnie cele, w jaki sposób planowali Państwo wykorzystywanie działek?

  • Inne cele (prosimy opisać jakie)?

Działki zostały zakupione z zamiarem wykorzystania na cele osobiste, tj. z zamiarem ochrony kapitału prywatnego Wnioskodawcy i Zainteresowanego. Incydentalnie, przez krótki okres - w roku 1998 działki były używane w działalności gospodarczej p. B.A. Następnie zgodnie z opisem zawartym we wniosku zostały udostępnione nieodpłatnie do używania przez spółkę cywilną (później jawną).

2. Czy działki były/są wykorzystywane przez Państwa na cele prywatne (osobiste)? Jeśli tak, to jakie prywatne zaspokajały i w jakim okresie?

Działki stanowiły (i nadal stanowią) dla Wnioskodawcy i Zainteresowanego sposób ochrony kapitału prywatnego.

3. Czy nabycie przez Państwa działek nastąpiło w ramach czynności opodatkowanej, zwolnionej, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy czynność ta była udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą VAT?

Nabycie działek nastąpiło w ramach czynności zwolnionej z VAT.

4. Czy z tytułu nabycia nieruchomości, przysługiwało Państwu, prawo do odliczenia podatku VAT? (prosimy wskazać odrębnie dla każdego z Zainteresowanych)?

Nie, dla żadnego z Zainteresowanych.

5. Do jakich czynności (opodatkowanych VAT, zwolnionych od podatku VAT) wykorzystywane były działki (i posadowione na nich budynki) przez Zainteresowanego w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej?

Do czynności opodatkowanych.

6. W jakim celu działki zostały nieodpłatnie udostępnione spółkom (cywilnej, następnie jawnej)?

Działki zostały udostępnione na potrzeby działalności prowadzonej przez spółkę.

7. Do jakich czynności (opodatkowanych VAT, zwolnionych od podatku VAT) wykorzystywane były działki (i posadowione na nich budynki) przez spółkę cywilną?

Do czynności opodatkowanych.

8. Do jakich czynności (opodatkowanych VAT, zwolnionych od podatku VAT) wykorzystywane były są działki (i posadowione na nich budynki) przez spółkę jawną?

Do czynności opodatkowanych.

9. Prosimy, żeby Państwo jednoznacznie wskazali, czy działka nr 1 będzie stanowiła na dzień sprzedaży grunt zabudowany czy niezabudowany, tj. prosimy wskazać czy na dzień transakcji na nieruchomości będą znajdować się naniesienia spełniające definicje budynków/budowli w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.). Jeśli działka będzie stanowiła grunt niezabudowany prosimy wskazać:

- czy działka nr 1 jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jeśli tak, to jakie są jego postanowienia; - jeśli nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, czy dla działki jest/będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy;

Działka nr 1 na dzień sprzedaży będzie stanowiła grunt niezabudowany. Działka nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Dla działki będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy (jest to jeden z warunków zawarcia umowy przyrzeczonej). Do chwili sporządzenia niniejszej odpowiedzi decyzja o warunkach zabudowy nie została wydana.

Jeśli działka nr 1 na dzień sprzedaży będzie stanowiła grunt zabudowany prosimy dokładnie opisać jakie budynki/budowle/ lub ich części w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane znajdują się/będą znajdowały się na działce na dzień sprzedaży. Ponadto prosimy o podanie informacji w odniesieniu do każdego budynku/ budowli odrębnie i odrębnie w odniesieniu do każdego z Zainteresowanych:

a) czy przysługiwało Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia/wybudowania budynków/budowli?

b) w jaki sposób budynki znajdujące się na działce, były/są wykorzystywane przez Państwa od momentu nabycia/ wybudowania do momentu sprzedaży?

c) czy budynki/budowle do momentu sprzedaży zostały/zostaną oddane do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub czy będą użytkowane na własne potrzeby? czy sprzedaż budynków/budowli będzie pierwszą czynnością po ich wybudowaniu?

d) czy od dnia oddania budynku/ budowli do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcia użytkowania na własne potrzeby do dnia sprzedaży upłyną co najmniej dwa lata?

e) czy ponosili Państwo wydatki na ulepszenie budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej, jeśli tak prosimy wskazać:

  • czy przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie budynków/budowli,
  • czy od momentu oddania budynków/budowli do użytkowania po poniesieniu nakładów na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej każdego z budynków/budowli, do dnia sprzedaży, upłyną co najmniej dwa lata?

Nie dotyczy.

10. Prosimy, żeby Państwo jednoznacznie wskazali, czy działka nr 2 będzie stanowiła na dzień sprzedaży grunt zabudowany czy niezabudowany, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Jeśli działka będzie stanowiła grunt niezabudowany prosimy wskazać: - czy działka nr 2 jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jeśli tak, to jakie są jego postanowienia; - jeśli nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, czy dla działki jest/będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy;

Formalnie działka nr 2 będzie stanowiła na dzień sprzedaży grunt zabudowany.

Jeśli działka nr 2 na dzień sprzedaży będzie stanowiła grunt zabudowany prosimy dokładnie opisać jakie budynki/budowle/ lub ich części w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane znajdują się/będą znajdowały się na działce na dzień sprzedaży.

Będzie to jeden budynek handlowo-usługowy.

Ponadto prosimy o podanie informacji w odniesieniu do każdego budynku/budowli odrębnie i odrębnie w odniesieniu do każdego z Zainteresowanych:

a) czy przysługiwało Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia/wybudowania budynków/budowli?

Nie, Zainteresowani nie posiadali statusu podatnika VAT.

b) w jaki sposób budynki znajdujące się na działce, były/są wykorzystywane przez Państwa od momentu nabycia/wybudowania do momentu sprzedaży?

Budynki były udostępnione spółce.

c) czy budynki/budowle do momentu sprzedaży zostały/zostaną oddane do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub czy będą użytkowane na własne potrzeby? czy sprzedaż budynków/budowli będzie pierwszą czynnością po ich wybudowaniu?

Tak. Budynek był oddany do użytkowania spółce. Sprzedaż nie będzie pierwszą czynnością po jego wybudowaniu.

d) czy od dnia oddania budynku/budowli do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcia użytkowania na własne potrzeby do dnia sprzedaży upłyną co najmniej dwa lata?

Tak.

e) czy ponosili Państwo wydatki na ulepszenie budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej, jeśli tak prosimy wskazać:

  • czy przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie budynków/budowli, czy od momentu oddania budynków/budowli do użytkowania po poniesieniu nakładów na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej każdego z budynków/budowli, do dnia sprzedaży, upłyną co najmniej dwa lata?

Zainteresowani nie ponosili wydatków na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej.

11. Czy rozbiórka budynków (jeśli nie wszystkich, to prosimy wskazać których konkretnie i znajdujących się na której działce) zostanie dokonana (bądź rozpocznie się) przed planowaną sprzedażą? Jeżeli rozbiórka rozpocznie się przed planowaną sprzedażą, to w jakim zakresie?

Rozbiórka wszystkich budynków zlokalizowanych na obu działkach rozpocznie się po zawarciu umowy przyrzeczonej (tj. umowy przenoszącej własność działek).

12. Ponadto prosimy o podanie informacji odrębnie dla każdego z Zainteresowanych:

Poniższe odpowiedzi dotyczą każdego z Zainteresowanych:

- Czy podejmowali Państwo próby znalezienia nabywcy działek nr 1 i 2, np. poprzez działania marketingowe typu ogłoszenia w prasie, w Internecie, inne działania, prosimy opisać jakie? W jakich okresach?

Nie.

- Czy posiadają Państwo jeszcze inne nieruchomości przeznaczone w przyszłości do sprzedaży (oprócz objętych zakresem wniosku)? Jeśli tak, to ile i jakie?

Nie.

- Czy w przeszłości dokonywali Państwo sprzedaży nieruchomości? Jeżeli tak to ile i jakich? Czy dokonywali Państwo ich sprzedaży w charakterze podatnika VAT?

Nie.

- Czy działki nr 1 i 2 zostały odpłatnie udostępnione innemu podmiotowi (np. na podstawie umowy dzierżawy)?

Nie.

Korespondencję w tej sprawie proszę kierować do mnie za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z art. 39' Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2013 poz. 267 ze. zm.).

W ostatecznym uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

1. Działka nr 1 będzie stanowiła na dzień sprzedaży grunt zabudowany, tj. na dzień transakcji na nieruchomości będą znajdować się naniesienia spełniające definicje budowli w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.) - plac manewrowy utwardzony asfaltem. Prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługiwało spółce. Plac był wykorzystywany do celów manewrowych w związku z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez spółkę. Plac był więc oddany do użytkowania pierwszemu użytkownikowi (spółce, w sposób nieodpłatny) i od tego czasu upłynęły co najmniej dwa lata. Zainteresowani nie ponosili wydatków na ulepszenie placu, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej.

2. Działka nr 2 będzie stanowiła na dzień sprzedaży grunt zabudowany, tj. na dzień transakcji na nieruchomości będą znajdować się naniesienia spełniające definicje budynków w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.). Są to cztery budynki:

  • budynek biurowo - usługowy o powierzchni (…) m2,
  • budynek warsztatowy o powierzchni (…) m2,
  • budynek warsztatowy o powierzchni (…) m2,
  • budynek warsztatowy o powierzchni (…) m2.

Prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługiwało spółce. Wszystkie budynki były wykorzystywane na potrzeby prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej, opodatkowanej VAT. Każdy z czterech budynków był więc oddany do użytkowania pierwszemu użytkownikowi (spółce, w sposób nieodpłatny) i od tego czasu upłynęły co najmniej dwa lata. Zainteresowani nie ponosili wydatków na ulepszenie placu, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej.

3. Zarówno plac manewrowy (budowla) zlokalizowany na działce 1 jak i cztery budynki zlokalizowane na działce 2 zostaną rozebrane/wyburzone po zawarciu umowy przyrzeczonej. Zatem w chwili sprzedaży obie działki będą miały charakter działek zabudowanych.

Powyższe odpowiedzi dotyczą każdego z Zainteresowanych.

Pytanie (zgodnie z numeracją zawartą we wniosku)

3. Czy dostawa Nieruchomości będzie w całości opodatkowana VAT jako dostawa gruntu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę i nie będzie zwolniona z tego podatku? (zdarzenie przyszłe)

Państwa stanowisko w sprawie

W zakresie Pytania 3.

Dostawa Nieruchomości będzie w całości opodatkowana VAT jako dostawa gruntu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę i nie będzie zwolniona z tego podatku.

Definicja terenów budowlanych zawarta jest natomiast w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Są nimi grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W myśl przywołanego przepisu od podatku VAT zwolniona jest: „dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane”. Literalna wykładnia tego przepisu skłania do stwierdzenia, że ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów, na których nie są posadowione budowle lub ich części, o charakterze rolnym, leśnym lub działek rekreacyjnych.

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego wolą stron umowy sprzedaży będzie dostarczenie terenu niezabudowanego. Nabywca jest zainteresowany wyłącznie gruntem, na którym co prawda posadowione są budynki opisane w pkt 1 pkt 2, jednak zgodnie z umową ma dojść do ich rozbiórki i wzniesienia budynku zgodnie z założeniami inwestycyjnymi Nabywcy.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów zabudowanych budynkami/budowlami do rozbiórki wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV przeciwko Staatssecretaris van Financien. W wyroku tym TSUE orzekł, że: „Artykuł 13 część B lit. g szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku w związku z art. 4 ust. 3 lit. a tej dyrektywy powinien być interpretowany w ten sposób, że przewidzianym w pierwszym z tych przepisów zwolnieniem z podatku VAT nie jest objęta dostawa działki, na której wciąż stoi stary budynek, który ma zostać rozebrany w celu wzniesienia na jego miejscu nowej konstrukcji i którego rozbiórka, do jakiej zobowiązał się sprzedający, rozpoczęła się przed tą dostawą. Takie transakcje dostawy i rozbiórki stanowią w świetle podatku VAT transakcję jednolitą mającą na celu jako całość dostawę nie tyle istniejącego budynku i gruntu, na którym stoi, co niezabudowanej działki, niezależnie od stanu zaawansowania robót rozbiórkowych starego budynku w momencie rzeczywistej dostawy działki”.

W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy dostawa Nieruchomości będzie w całości opodatkowana i nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. W momencie dostawy Nieruchomość (każda z działek) będzie miała charakter gruntu przeznaczonego pod zabudowę (zgodnie z warunkami zabudowy, których uzyskanie jest jednym z warunków wypłaty zaliczki i zawarcia umowy przyrzeczonej).

Mając na uwadze, że Nieruchomość stanowi majątek wspólny Wnioskodawczyni i Zainteresowanego faktury wystawione przez Małżonków będą opiewać na 1/2 ceny Nieruchomości (a wcześniej ewentualnej zaliczki wypłaconej na poczet tej ceny).

Zważywszy na powyższe, należy uznać, że przedstawione stanowisko jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla transakcji sprzedaży Nieruchomości (tj. działek nr 1 oraz 2) - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy wskazać, że w wydanej dla Państwa 20 września 2024 r. interpretacji indywidualnej znak 0114-KDIP4-2.4012.575.2024.4.SKJ, stanowiącej odpowiedź na zadane przez Państwo pytanie, tj. czy w związku z planowaną transakcją sprzedaży Nieruchomości, Wnioskodawczyni i Zainteresowany powinni zostać uznani za podatników podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) uznano, że sprzedaż przez Państwa działek nr 1 i 2 podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle powołanych powyżej przepisów, budynki oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.

Zaznaczyć należy, że zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Przedmiotem sprzedaży na rzecz Nabywcy będą działki zabudowane.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy nieruchomości (gruntu, budynków, budowli lub ich części) zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je do użytkowania pierwszemu nabywcy, oddano je w najem/dzierżawę, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w tych przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Ponadto, w sytuacji, gdy dostawa działek czy to zabudowanych, czy niezabudowanych nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisów, to należy zbadać, czy do dostawy nie będzie miało zastosowanie zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jak wskazali Państwo ostatecznie w uzupełnieniu wniosku, działka nr 1 będzie stanowiła na dzień sprzedaży grunt zabudowany, tj. na dzień transakcji na nieruchomości będą znajdować się naniesienia spełniające definicje budowli w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane - plac manewrowy utwardzony asfaltem. Także działka nr 2 będzie stanowiła na dzień sprzedaży grunt zabudowany, tj. na dzień transakcji na nieruchomości będą znajdować się naniesienia spełniające definicje budynków w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Są to cztery budynki:

  • budynek biurowo-usługowy o powierzchni (…) m2,
  • budynek warsztatowy o powierzchni (…) m2,
  • budynek warsztatowy o powierzchni (…) m2 i
  • budynek warsztatowy o powierzchni (…) m2.

Odnosząc się do sprzedaży działki nr 1 zabudowanej placem manewrowym utwardzonym asfaltem i działki nr 2 na której znajdują się 4 budynki, wskazali Państwo, że zarówno plac manewrowy (budowla) zlokalizowany na działce 1, jak i cztery budynki zlokalizowane na działce 2 zostaną rozebrane/wyburzone po zawarciu umowy przyrzeczonej, zatem w chwili sprzedaży obie działki będą miały charakter działek zabudowanych.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów zabudowanych budynkami/budowlami przeznaczonymi do rozbiórki wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën. W wyroku tym TSUE orzekł, że:

„Artykuł 13 część B lit. g szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku w związku z art. 4 ust. 3 lit. a tej dyrektywy powinien być interpretowany w ten sposób, że przewidzianym w pierwszym z tych przepisów zwolnieniem z podatku VAT nie jest objęta dostawa działki, na której wciąż stoi stary budynek, który ma zostać rozebrany w celu wzniesienia na jego miejscu nowej konstrukcji i którego rozbiórka, do jakiej zobowiązał się sprzedający, rozpoczęła się przed tą dostawą. Takie transakcje dostawy i rozbiórki stanowią w świetle podatku VAT transakcję jednolitą mającą na celu jako całość dostawę nie tyle istniejącego budynku i gruntu, na którym stoi, co niezabudowanej działki, niezależnie od stanu zaawansowania robót rozbiórkowych starego budynku w momencie rzeczywistej dostawy działki”.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Sądów Administracyjnych, sam fakt, że w chwili sprzedaży nieruchomości w stosunku do znajdującego się na niej budynku zostało wydane pozwolenie na jego rozbiórkę, nie daje podstaw do uznania transakcji za dostawę niezabudowanego gruntu - tak m.in. orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 7 listopada 2013 r. sygn. akt I FSK 1436/13 i sygn. akt I FSK 1582/13 oraz w wyroku z 19 czerwca 2015 r. sygn. akt I FSK 818/14.

W wyroku z 19 czerwca 2015 r. sygn. akt I FSK 818/14, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że:

„(...) skoro rozbiórka budynków nawet nie rozpoczęła się przed dokonaniem dostawy, to wnioskodawca nabył nieruchomość zabudowaną, a nie sam grunt. Zgodzić się należy z konkluzją, że dla oceny charakteru takiej transakcji nie ma znaczenia fakt, że została wydana decyzja udzielająca pozwolenia na budowę, dla realizacji którego konieczna była rozbiórka istniejących na działkach obiektów. Słusznie sąd I instancji podkreślił, że bez znaczenia dla kwalifikacji tej czynności na gruncie podatku VAT jest okoliczność, że nabywca w przyszłości, po dokonaniu dostawy zamierza zburzyć budynki i wznieść nowe (...)”.

W konsekwencji, w sprawie opodatkowania dostawy gruntów zabudowanych budynkami przeznaczonymi do rozbiórki istotny jest fakt, czy rozbiórka budynków zostanie dokonana (bądź rozpocznie się) przed planowaną dostawą.

W rozpatrywanej sprawie, jak wynika z uzupełnienia, zarówno plac manewrowy (budowla) zlokalizowany na działce nr 1, jak i cztery budynki zlokalizowane na działce nr 2 zostaną rozebrane/wyburzone po zawarciu umowy przyrzeczonej.

Zatem w niniejszej sprawie w związku z faktem, że rozbiórka zarówno placu manewrowego zlokalizowanego na działce nr 1, jak i czterech budynków zlokalizowanych na działce nr 2 rozpocznie się po zawarciu umowy przyrzeczonej - należy uznać, że działki nr 1 i 2 będą zabudowane na moment sprzedaży.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, że plac manewrowy utwardzony asfaltem znajdujący się na działce nr 1 był wykorzystywany do celów manewrowych w związku z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez spółkę. Plac był oddany do użytkowania pierwszemu użytkownikowi (spółce, w sposób nieodpłatny) i od tego czasu upłynęły co najmniej dwa lata. Zainteresowani nie ponosili wydatków na ulepszenie placu, stanowiących co najmniej 30 % wartości początkowej.

Jak wynika z opisu sprawy, także wszystkie budynki znajdujące się na działce nr 2 były wykorzystywane na potrzeby prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej, opodatkowanej VAT. Każdy z czterech budynków był oddany do użytkowania pierwszemu użytkownikowi (spółce, w sposób nieodpłatny) i od tego czasu upłynęły co najmniej dwa lata. Zainteresowani nie ponosili wydatków na ulepszenie placu, stanowiących co najmniej 30 % wartości początkowej.

Tak więc dostawa zarówno działki nr 1 zabudowanej placem manewrowym utwardzonym asfaltem, jak i działki nr 2 zabudowanej czterema budynkami nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. W konsekwencji, zostaną spełnione warunki umożliwiające zastosowanie do dostawy odpowiednio placu manewrowego utwardzonego asfaltem oraz czterech budynków zwolnienia od podatku na postawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji, jak budynki i budowle na nim posadowione. W konsekwencji - na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy - również sprzedaż gruntu, na którym plac manewrowy utwardzony asfaltem oraz cztery budynki są posadowione, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Skoro sprzedaż zabudowanych działek nr 1 oraz 2 - będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to niezasadne jest badanie przesłanek umożliwiających zastosowanie przy ich sprzedaży zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz pkt 2 ustawy.

Reasumując, do dostawy zabudowanych działek nr 1 oraz 2 zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Jednocześnie należy wspomnieć, że wymienione powyżej zwolnienie uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy:

podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2) złożą:

a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy,

oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

A zatem ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy - po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do pytania 1 została wydana interpretacja indywidualna w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w odniesieniu do pytania 2 została wydana interpretacja indywidualna w zakresie podatku od towarów i usług.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pani A.A. (Zainteresowana będąca stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00