Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.608.2024.2.MS2
W opisanej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka, która powtarza się w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a i pkt 5 lit. a ustawy o PIT, w konsekwencji czego Spółka nie będzie dla Wnioskodawcy jako fundatora i beneficjenta Fundacji zagraniczną jednostką kontrolowaną. Jako beneficjent oraz fundator Fundacji Rodzinnej Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku zapłaty podatku od dochodu zagranicznej jednostki kontrolowanej.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 29 lipa 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, czy Spółka będzie dla Pana zagraniczną jednostką kontrolowaną. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 3 października 2024 r. (wpływ 4 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Wnioskodawca podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).
Wnioskodawca planuje utworzyć fundację rodzinną na podstawie ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej: „Fundacja Rodzinna”). Wnioskodawca będzie jedynym fundatorem Fundacji Rodzinnej i zarazem jej beneficjentem.
Fundacja Rodzinna nabędzie 100% udziałów w spółce posiadającej osobowość prawną z siedzibą na Szwajcarii (dalej: „Spółka Szwajcarska”), funkcjonującej w formie prawnej Aktiengesellschaft. Spółka Szwajcarska jest podatnikiem podatku dochodowego w Szwajcarii. Spółka Szwajcarska nie posiada siedziby, zarządu ani rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wnioskodawca nie będzie posiadał bezpośrednio żadnych udziałów w Spółce Szwajcarskiej.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Aktualnym, jedynym udziałowcem Spółki Szwajcarskiej jest Wnioskodawca. Po utworzeniu Fundacji Rodzinnej jako jej fundator, planuje on przekazać 100% udziałów Spółki Szwajcarskiej na podstawie umowy darowizny, która zostałaby zawarta pomiędzy Fundacją Rodzinną (obdarowany) a Wnioskodawcą (darczyńca).
Wnioskodawca, w związku z planowanym utworzeniem Fundacji Rodzinnej, wniósłby środki pieniężne na pokrycie jej funduszu założycielskiego w kwocie nie niższej niż ustawowe 100 tys. zł
Na potrzeby niniejszego wniosku zakłada się, że Fundacja Rodzinna, działając w organizacji, zostanie zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania.
Wnioskodawca planuje, aby cele statutowe Fundacji Rodzinnej były następujące:
1)gromadzenie i pomnażanie majątku przekazanego Fundacji Rodzinnej przez Fundatora i inne podmioty;
2)zarządzanie mieniem w interesie Beneficjentów oraz podejmowanie działań mających na celu zwiększenie wartości majątku Fundacji Rodzinnej;
3)uregulowanie zasad wielopokoleniowej sukcesji po Fundatorze;
4)uniknięcie konfliktów pomiędzy Beneficjentami;
5)zabezpieczenie finansowe Beneficjentów poprzez spełnianie przez Fundację Rodzinną świadczeń na ich rzecz na zasadach określonych w Statucie.
Pytania
1.Czy Spółka Szwajcarska będzie dla Wnioskodawcy zagraniczną jednostką kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ust. 3 Ustawy o PIT?
2.Czy Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku, o którym mowa w art. 30f ust. 1 Ustawy o PIT, od dochodów Spółki Szwajcarski?
3.Czy Wnioskodawca będzie obowiązany do prowadzenia względem Spółki Szwajcarskiej rejestru zagranicznych jednostek, o którym mowa w art. 30f ust. 15 Ustawy o PIT, oraz ewidencji, o której mowa w art. 30f ust. 15a Ustawy o PIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Spółka Szwajcarska nie będzie dla Wnioskodawcy zagraniczną jednostką kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ust. 3 Ustawy o PIT, ponieważ nie będzie ona dla Wnioskodawcy zagraniczną jednostką w rozumieniu art. 30f ust. 2 pkt 1 Ustawy o PIT
Ad. 2
Wnioskodawca nie będzie podatnikiem podatku, o którym mowa w art. 30f ust. 1 Ustawy o PIT, od dochodów Spółki Szwajcarski, ponieważ nie będzie ona dla Wnioskodawcy zagraniczną jednostką kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ust. 3 Ustawy o PIT.
Ad. 3
Wnioskodawca nie będzie obowiązany do prowadzenia względem Spółki Szwajcarskiej rejestru zagranicznych jednostek, o którym mowa w art. 30f ust. 15 Ustawy o PIT, ani ewidencji, o której mowa w art. 30f ust. 15a Ustawy o PIT, ponieważ Spółka Szwajcarska nie będzie dla Wnioskodawcy zagraniczną jednostką kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ust. 3 Ustawy o PIT.
Wspólne uzasadnienie do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań 1, 2 i 3:
Zgodnie z art. 30f ust. 1 Ustawy o PIT, podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Ustawa o PIT definiuje oddzielnie pojęcie „zagranicznej jednostki” (art. 30f ust. 2 pkt 1 Ustawy o PIT) oraz pojęcie „zagranicznej jednostki kontrolowanej” (art. 30f ust. 3 Ustawy o PIT). Przy czym, logicznie rzecz biorąc, zagraniczna jednostka kontrolowana zawiera się w zbiorze zagranicznych jednostek.
Powyższe oznacza, że - w celu ustalenia obowiązku podatkowego Wnioskodawcy na gruncie analizowanych przepisów podatkowych - w pierwszej kolejności należy ustalić, czy Spółka Szwajcarska jest w ogóle zagraniczną jednostką w rozumieniu art. 30f ust. 2 pkt 1 Ustawy o PIT.
Zgodnie z tym przepisem, „zagraniczna jednostka” oznacza:
a)osobę prawną,
b)spółkę kapitałową w organizacji,
c)jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej,
d)spółkę niemającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
e)fundację, trust lub inny podmiot albo stosunek prawny o charakterze powierniczym,
f)podatkową grupę kapitałową lub spółkę z podatkowej grupy kapitałowej, która samodzielnie spełniałaby warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. c, gdyby nie była częścią podatkowej grupy kapitałowej,
g)wydzieloną organizacyjnie lub prawnie część zagranicznej spółki lub innego podmiotu mającego osobowość prawną albo niemającego osobowości prawnej
- nieposiadające siedziby, zarządu ani rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada, bezpośrednio lub pośrednio, udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub prawo do uczestnictwa w zysku, w tym ich ekspektatywę, lub w których w przyszłości będzie uprawniony do nabycia takich praw, w tym jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub nad którymi podatnik sprawuje kontrolę faktyczną.
Spółka Szwajcarska jest osobą prawną i nie posiada siedziby, zarządu ani rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym, należy w dalszej kolejności ustalić, czy Wnioskodawca samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada, bezpośrednio lub pośrednio, udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub prawo do uczestnictwa w zysku, w tym ich ekspektatywę, lub w których w przyszłości będzie uprawniony do nabycia takich praw, w tym jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub nad którymi podatnik sprawuje kontrolę faktyczną.
Ponieważ Wnioskodawca nie będzie posiadał samodzielnie udziałów w kapitale Spółki Szwajcarskiej, tym bardziej nie będzie posiadał prawa głosu w organach kontrolnych, stanowiących ani zarządzających ani prawa do uczestnictwa w zysku Spółki Szwajcarskiej.
Z uwagi na brak udziałów w kapitale Spółki Szwajcarskiej nie można również twierdzić, że Wnioskodawca będzie posiadał te udziały wspólnie z Fundacją Rodzinną, bowiem wspólny udział w danym przedsięwzięciu wymaga bezpośredniego zaangażowania danego podmiotu. Tymczasem Wnioskodawca nie będzie w żaden sposób zaangażowany kapitałowo w Spółkę Szwajcarską. Zatem nie może być mowy o wspólnym z Fundacją Rodzinną posiadaniu udziałów w kapitale Spółki Szwajcarskiej.
Należy jednak zweryfikować, czy można uznać, że Wnioskodawca będzie posiadał 100% udziałów w kapitale Spółki Szwajcarskiej pośrednio, tzn. poprzez Fundację Rodzinną. W tej kwestii należy zauważyć, że - w myśl art. 30f ust. 17 Ustawy o PIT - w celu obliczenia udziału pośredniego przepis art. 23m ust. 3 Ustawy o PIT stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z powyższym przepisem, posiadanie pośrednio udziału oznacza sytuację, w której jeden podmiot posiada w drugim podmiocie udział za pośrednictwem innego podmiotu lub większej liczby podmiotów, przy czym wielkość posiadanego pośrednio udziału odpowiada:
1)wielkości udziału łączącego dowolne dwa podmioty spośród wszystkich podmiotów uwzględnianych przy ustalaniu posiadania pośrednio udziału - w przypadku gdy wszystkie wielkości udziałów łączących te podmioty są równe;
2)najniższej wielkości udziału łączącego podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału jest ustalana - w przypadku gdy wielkości udziałów łączących te podmioty są różne;
3)sumie wielkości posiadanych pośrednio udziałów - w przypadku gdy podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału jest ustalana, łączy więcej niż jeden posiadany pośrednio udział.
W zakresie kalkulacji udziały pośredniego należy zwrócić uwagę na charakter prawny fundacji rodzinnej, uregulowanej w ustawie o fundacji rodzinnej. W pierwszej kolejności należy zauważyć, że fundacja rodzinna nie posiada kapitału zakładowego, ale fundusz założycielski, który nie dzieli się na udziały (akcje). Ponadto, w fundacji rodzinnej fundator ani beneficjent nie mają określonego udziału w zyskach tego podmiotu. Beneficjent oraz fundator będący beneficjentem posiadają jedynie prawo do otrzymania świadczenia zgodnie ze statutem fundacji rodzinnej i listą beneficjentów.
Mając na uwadze powyższe, z uwagi na charakter prawny fundacji rodzinnej nie jest możliwe obliczenie pośredniego udziału Wnioskodawcy w kapitale Spółki Szwajcarskiej za pośrednictwem udziału Wnioskodawcy w kapitale Fundacji Rodzinnej - zgodnie z dyspozycją art. 23m ust. 3 Ustawy o PIT, ponieważ Wnioskodawca nie posiada udziału w kapitale Fundacji Rodzinnej.
Podsumowując całość powyższych rozważań, Wnioskodawca nie będzie posiadał w Spółce Szwajcarskiej samodzielnie ani wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bezpośrednio ani pośrednio, udziału w kapitale, prawa głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających ani prawa do uczestnictwa w zysku, w tym ich ekspektatywę, lub w których w przyszłości będzie uprawniony do nabycia takich praw, w tym jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub nad którymi podatnik sprawuje kontrolę faktyczną.
W takich okolicznościach, Spółka Szwajcarska nie będzie dla Wnioskodawcy zagraniczną jednostką w rozumieniu art. 30f ust. 2 pkt 1 Ustawy o PIT. Jeżeli Spółka Szwajcarska nie będzie dla Wnioskodawcy zagraniczną jednostką w rozumieniu art. 30f ust. 2 pkt 1 Ustawy o PIT, to tym bardzie nie będzie dla niego zagraniczną jednostką kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ust. 3 Ustawy o PIT.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka Szwajcarska nie będzie dla Wnioskodawcy zagraniczną jednostką kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ust. 3 Ustawy o PIT.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 12 stycznia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1010.2023.1.EC) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „(…) skoro fundacja rodzinna nie będzie spełniała definicji jednostki zależnej, to nie można uznać, że posiada Pan pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku. Wobec powyższego, w opisanej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka, która powtarza się w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a i pkt 5 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego Spółka nie będzie dla Pana jako beneficjenta Fundacji zagraniczną jednostką kontrolowaną.” Analogiczne stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął również w interpretacji indywidualnej z dnia z dnia 22 maja 2024 r. (sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.261.2024.1.NM).
Z kolei, zgodnie z art. 30f ust. 15 Ustawy o PIT, podatnicy są obowiązani do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2 oraz pkt 3 lit. a, a w przypadku zagranicznych jednostek posiadających siedzibę lub zarząd na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego - rejestru zagranicznych jednostek spełniających warunki określone w ust. 3 pkt 3.
Ponadto, zgodnie z art. 30f ust. 15a Ustawy o PIT, podatnicy po zakończeniu roku podatkowego, o którym mowa w ust. 7, nie później niż przed upływem terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu zagranicznej jednostki kontrolowanej osiągniętego w roku podatkowym, są obowiązani do zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowych wskazanych w art. 24a albo w art. 15 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu, podstawy obliczenia podatku i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do określenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o. Jeżeli Spółka Szwajcarska nie będzie dla Wnioskodawcy zagraniczną jednostką kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ust. 3 Ustawy o PIT, to Wnioskodawca nie będzie miał również obowiązku prowadzenia rejestru, o którym mowa w art. 30f ust. 15 Ustawy o PIT, ani ewidencji, o której mowa w art. 30f ust. 15a Ustawy o PIT.
Tym bardziej, skoro Spółka Szwajcarska nie będzie dla Wnioskodawcy zagraniczną jednostką kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ust. 3 Ustawy o PIT, to Wnioskodawca nie będzie podatnikiem podatku, o którym mowa w art. 30f ust. 1 Ustawy o PIT, od jej dochodów.
Podsumowując, Spółka Szwajcarska nie będzie dla Wnioskodawcy zagraniczną jednostką kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ust. 3 Ustawy o PIT, ponieważ nie będzie ona dla Wnioskodawcy zagraniczną jednostką w rozumieniu art. 30f ust. 2 pkt 1 Ustawy o PIT.
Zatem Wnioskodawca nie będzie podatnikiem podatku, o którym mowa w art. 30f ust. 1 Ustawy o PIT, od dochodów Spółki Szwajcarski. Nie będzie również obowiązany do prowadzenia względem Spółki Szwajcarskiej rejestru zagranicznych jednostek, o którym mowa w art. 30f ust. 15 Ustawy o PIT, ani ewidencji, o której mowa w art. 30f ust. 15a Ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z art. 10 ust. 1 pkt 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Źródłem przychodów jest działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną.
Zgodnie z art. 30f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Natomiast w świetle art. 30f ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
2. Użyte w niniejszym artykule określenie zagraniczna jednostka oznacza:
a)osobę prawną,
b)spółkę kapitałową w organizacji,
c)jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej,
d)spółkę niemającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
e)fundację, trust lub inny podmiot albo stosunek prawny o charakterze powierniczym,
f)podatkową grupę kapitałową lub spółkę z podatkowej grupy kapitałowej, która samodzielnie spełniałaby warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. c, gdyby nie była częścią podatkowej grupy kapitałowej,
g)wydzieloną organizacyjnie lub prawnie część zagranicznej spółki lub innego podmiotu mającego osobowość prawną albo niemającego osobowości prawnej
- nieposiadające siedziby, zarządu ani rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada, bezpośrednio lub pośrednio, udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub prawo do uczestnictwa w zysku, w tym ich ekspektatywę, lub w których w przyszłości będzie uprawniony do nabycia takich praw, w tym jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub nad którymi podatnik sprawuje kontrolę faktyczną.
Stosowanie do art. 30f ust. 2 pkt 3 ww. ustawy:
Użyte w niniejszym artykule określenie jednostka zależna - oznacza podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo zagraniczną jednostkę niespełniającą warunków określonych w ust. 3 pkt 3 lit. b i c, pkt 4 lit. b-d lub pkt 5 lit. b-d, w których podatnik posiada, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 50% udziałów w kapitale, lub co najmniej 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub co najmniej 50% prawa do uczestnictwa w zysku;
O tym, jakie jednostki są uznawane za zagraniczne jednostki kontrolowane stanowi art. 30f ust. 3 ustawy. Przepis, w punktach 1-5, przewiduje pięć sytuacji, w których jednostka będzie uznawana za zagraniczną jednostkę kontrolowaną. W praktyce możliwe jest, że dana jednostka będzie spełniała warunki określone w więcej niż 1 punkcie art. 30f ust. 3.
W myśl art. 30f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zagraniczną jednostką kontrolowaną jest:
1)zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 23v ust. 2 lub w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej albo
2)zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:
a)Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo
b)Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej
- stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych, albo
3) zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)co najmniej 33% przychodów tej jednostki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi:
- z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych,
- ze zbycia udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze,
- z wierzytelności,
- z tytułu usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz świadczeń o podobnym charakterze,
- z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,
- z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
- z części odsetkowej raty leasingowej,
- z poręczeń i gwarancji,
- z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
- z praw autorskich lub praw własności przemysłowej uwzględnionych w cenie sprzedaży produktu lub usługi,
- ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
- z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej,
- z transakcji z podmiotami powiązanymi, w przypadku gdy jednostka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma,
c)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu, albo
4) zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a) w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b) faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny przy zastosowaniu stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu,
c) przychody tej jednostki, o których mowa w pkt 3 lit. b, są niższe niż 30% sumy wartości posiadanych:
- udziałów (akcji) w innej spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej, należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), praw o podobnym charakterze do tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułów uczestnictwa,
- nieruchomości lub ruchomości będących własnością albo współwłasnością podatnika lub używanych przez niego na podstawie umowy leasingu,
- wartości niematerialnych i prawnych,
- należności z tytułów, o których mowa w pkt 3 lit. b, wobec podmiotów powiązanych,
d) aktywa, o których mowa w lit. c, stanowią co najmniej 50% wartości aktywów takiej jednostki, przy czym przy ustalaniu tej proporcji w wartości aktywów, o których mowa w lit. c, nie uwzględnia się udziałów (akcji) w innej spółce:
- niemającej siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
- nieposiadającej, bezpośrednio lub pośrednio, udziałów (akcji) w spółce mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
5) zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a) w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b) dochód jednostki przekracza dochód obliczony według wzoru:
(b + c + d) x 20%
w którym poszczególne litery oznaczają:
b - wartość bilansową aktywów jednostki,
c - roczne koszty zatrudnienia jednostki,
d - zakumulowaną (zsumowaną) dotychczasową wartość odpisów amortyzacyjnych w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
c) mniej niż 75% przychodów tej jednostki pochodzi z transakcji dokonywanych z podmiotami niepowiązanymi mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę, zarząd, rejestrację lub położenie w tym samym państwie co ta jednostka,
d) faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu.
Wyjaśnić należy, że przesłanka, która powtarza się w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a i pkt 5 lit. a ustawy, została określona następująco:
W jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką.
W opisanej sprawie, nie ulega wątpliwości, że bezpośrednio nie będzie posiadał Pan ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku ani nie będzie sprawował Pan kontroli faktycznej nad zagraniczną jednostką.
Z opisu sprawy wynika, że planuje Pan utworzyć fundację rodzinną. Planuje Pan przekazać 100% udziałów Spółki Szwajcarskiej na podstawie umowy darowizny, która zostałaby zawarta pomiędzy Fundacją Rodzinną (obdarowany), a Panem (darczyńca). Będzie Pan jedynym fundatorem Fundacji Rodzinnej i zarazem jej beneficjentem. Fundacja Rodzinna nabędzie 100% udziałów w spółce posiadającej osobowość prawną z siedzibą w Szwajcarii.
Odnosząc się natomiast do przesłanki posiadania przez Pana ww. praw w sposób pośredni, tj. za pośrednictwem Fundacji, która będzie w sposób pośredni udziałowcem Spółki, wyjaśnić należy, że w celu obliczenia udziału pośredniego przepis art. 23m ust. 3 stosuje się odpowiednio (art. 30f ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Stosownie do art. 23m ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Posiadanie pośrednio udziału lub prawa, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza sytuację, w której jeden podmiot posiada w drugim podmiocie udział lub prawo za pośrednictwem innego podmiotu lub większej liczby podmiotów, przy czym wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa odpowiada:
1) wielkości udziału albo prawa łączącego dowolne dwa podmioty spośród wszystkich podmiotów uwzględnianych przy ustalaniu posiadania pośrednio udziału lub prawa – w przypadku gdy wszystkie wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są równe;
2) najniższej wielkości udziału lub prawa łączącego podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa jest ustalana - w przypadku gdy wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są różne;
3) sumie wielkości posiadanych pośrednio udziałów lub praw - w przypadku gdy podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa jest ustalana, łączy więcej niż jeden posiadany pośrednio udział lub prawo.
Mocą art. 30f ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek obliczony zgodnie z ust. 1 przez podatnika z tytułu kontroli nad zagraniczną jednostką kontrolowaną pomniejsza się o podatek zapłacony przez jednostkę zależną na podstawie przepisów o kontrolowanych spółkach lub jednostkach zagranicznych, obowiązujących w państwie siedziby, zarządu, rejestracji lub położenia jednostki zależnej, w części, jaka odpowiada posiadanym prawom do uczestnictwa w zysku tej jednostki zależnej, jeżeli ta jednostka zależna:
1) posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 50% prawa do uczestnictwa w zysku w tej zagranicznej jednostce kontrolowanej oraz
2) jednostka zależna jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych albo istnieje podstawa prawna, wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, lub innej umowy międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym jednostka zależna będąca zagraniczną jednostką posiada rezydencję podatkową lub jest zarejestrowana lub położona.
Tym samym, art. 30f ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na pomniejszenie udziału podatnika w spółce zagranicznej o udział, jaki jego jednostka zależna posiada w tej spółce zagranicznej. Przepis ten wprowadza mechanizm eliminacji wielokrotnego opodatkowania tego samego dochodu na podstawie przepisów CFC obowiązujących w Polsce i innych państwach. Nie zadziała on jednak np. w przypadku, gdy prawo danego państwa nie przewiduje regulacji CFC.
Pomniejszenie udziału podatnika w spółce zagranicznej o udział, jaki jego jednostka zależna posiada w tej spółce zagranicznej wymaga spełnienia następujących warunków:
1)podmiot posiadający udział w zagranicznej spółce spełnia definicję jednostki zależnej;
2)jednostka zależna posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 50% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach w tej zagranicznej spółce kontrolowanej;
3)jednostka zależna jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w przypadku jednostek zależnych będących podmiotami polskimi).
Jednocześnie, zgodnie z art. 30f ust. 2 pkt 3 ww. ustawy:
Jednostka zależna oznacza: podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo zagraniczną jednostkę niespełniającą warunków określonych w ust. 3 pkt 3 lit. b i c, pkt 4 lit. b-d lub pkt 5 lit. b-d, w których podatnik posiada, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 50% udziałów w kapitale, lub co najmniej 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub co najmniej 50% prawa do uczestnictwa w zysku.
W myśl art. 30f ust. 2 pkt 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Prawo do uczestnictwa w zysku - oznacza również prawo do uzyskania środków należących do zagranicznej jednostki w związku z jej likwidacją, prawo do otrzymania świadczenia pieniężnego lub niepieniężnego, w tym jego ekspektatywy, jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub ekspektatywę uzyskania zysków zagranicznej jednostki wypracowanych lub uzyskanych w przyszłości.
Stosownie natomiast do art. 5a pkt 50 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326);
Wskazać zatem należy, że przepis art. 30f ust. 2 pkt 1a w zw. z pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie obejmuje swoim zakresem polskiej fundacji rodzinnej w rozumieniu art. 5a pkt 50 ww. ustawy.
Tym samym, skoro fundacja rodzinna nie będzie spełniała definicji jednostki zależnej, to nie można uznać, że posiada Pan pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku.
Wobec powyższego, w opisanej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka, która powtarza się w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a i pkt 5 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego Spółka nie będzie dla Pana jako fundatora i beneficjenta Fundacji zagraniczną jednostką kontrolowaną. Jako beneficjent oraz fundator Fundacji Rodzinnej nie będzie Pan miał obowiązku zapłaty podatku od dochodu zagranicznej jednostki kontrolowanej. Nie będzie Pan miał także obowiązku prowadzenia rejestru takich podmiotów, ani dokonywania innych rozliczeń.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji w zakresie pytania nr 2 i 3 jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right