Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 stycznia 2024 r., sygn. VII SA/Wa 1563/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Joanna Gierak-Podsiadły (spr.), Sędziowie sędzia WSA Jolanta Augustyniak-Pęczkowska, asesor WSA Iwona Ścieszka, Protokolant ref. Maria Góraj, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi A.N. na decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia 24 marca 2023 r. nr 48/SPEC/2023 w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej I. stwierdza, że zaskarżona decyzja oraz poprzedzająca ją decyzja organu pierwszej instancji narusza prawo, II. zasądza od Wojewody Mazowieckiego na rzecz A.N. kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej przez A. N. ("skarżąca") jest decyzja Wojewody Mazowieckiego ("Wojewoda") nr 48/SPEC/2023 z 24 marca 2023 r., zezwalająca na realizację inwestycji drogowej, wydana w następującym stanie sprawy:
Wójt Gminy O. ("inwestor") wnioskiem z 8 czerwca 2022 r. wystąpił do Starosty C. o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – Rozbudowy drogi gminnej w O. w ramach zadania pn.: "Rozbudowa drogi gminnej w O. na działkach:[...]".
W toku postępowania administracyjnego Starosta C. uzyskał informację z katastru nieruchomości o właścicielach działek obejmujących przedmiotową inwestycję, w tym także o działce ewid. nr [...] zlokalizowanej w miejscowości O., z której na skutek podziału wyodrębniono działkę zajętą pod drogę. Z tej informacji wynika, że na dzień 13 lipca 2022 r. właścicielem działki ewid. nr [...] w miejscowości O. była J. S.
Starosta C. po rozpatrzeniu ww. wniosku, decyzją nr [...] z [...] sierpnia 2022 r., na podstawie art. 11a ust. 1 i ust. 2a, art. 11f ust. 1, art. 12 ust. 1-4, 4c, 4d i art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 176; dalej: "specustawa drogowa"), zatwierdził projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany oraz zezwolił Wójtowi Gminy O. na realizację ww. inwestycji, nadając decyzji (zgodnie z wnioskiem inwestora) rygor natychmiastowej wykonalności. Poza tym w wydanym orzeczeniu Starosta m.in. określił linie rozgraniczające teren, zatwierdził także tym orzeczeniem podział nieruchomości z zaznaczeniem przeznaczonych pod drogę. W uzasadnieniu decyzji podał, że inwestycja będzie realizowana na terenie województwa mazowieckiego, powiatu ciechanowskiego, gminy O., w miejscowości D. ([...]) na działce nr ew. [...] oraz w miejscowości O. ([...]) na działkach nr ew.: [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...],[...],[...], [...],[...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...] - co wynika z projektu budowlanego - załącznik nr 2 i z map z projektem podziału nieruchomości - załącznik nr 1. Wskazał też, że położenie projektowanej inwestycji jest zgodne z decyzją Wójta Gminy O. z [...] grudnia 2021 r., znak: [...], o środowiskowych uwarunkowaniach (w tym z załącznikiem graficznym). Do wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej inwestor dołączył trzy egzemplarze projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego. Zgodnie z art. 11d ust. 5 specustawy drogowej o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiadomiono właścicieli nieruchomości objętych wnioskiem na adres wskazany w katastrze nieruchomości oraz w drodze obwieszczenia umieszczonego na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy O. i Starostwa Powiatowego w C., na stronie internetowej BIP Urzędu Gminy O. i Starostwa Powiatowego w C. oraz w prasie lokalnej. Organ wskazał także, że analiza wszystkich złożonych dokumentów zgodnie z art. 11d ww. ustawy oraz art. 35 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.; dalej: "pr.bud.") wykazała, że inwestor spełnił obowiązki wynikające z przepisów ww. ustaw. Projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany posiada wszystkie niezbędne opinie, uzgodnienia i pozwolenia wymagane przepisami prawa. Dodał, że inwestycja ma na celu podwyższenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz poprawę parametrów technicznych i eksploatacyjnych drogi. Na wniosek inwestora, uzasadniony ważnym interesem społecznym i gospodarczym, decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności, co jest zgodne z art. 17 ust. 1 specustawy drogowej. Nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności leży w ważnym interesie społeczno-gospodarczym.