Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.294.2024.2.MK
Odliczenie podatku naliczonego od Wydatków A oraz od wydatków innych niż Wydatki A i B w związku z realizacją imprezy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy odliczenia podatku naliczonego od Wydatków A oraz od wydatków innych niż Wydatki A i B w związku z realizacją imprezy pn. „(…)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 października 2024 r. (wpływ 2 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT), jako podatnik VAT czynny.
Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną działającą na podstawie:
1)Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym;
2)Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;
3)Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
4)Statutu (…);
5)Statutu (…).
Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest w szczególności:
(...)
W ramach realizacji ww. zadań Wnioskodawca organizuje rozmaite imprezy. (…) Wnioskodawca prowadzi imprezę pn. „(…)”, (...). Podczas wydarzenia miejsce mają:
(...)
Ponadto, w czasie festiwalu Wnioskodawca prowadzi sprzedaż gadżetów, książek, płyt, etc.
W związku z prowadzoną sprzedażą towarów oraz odpłatnym wstępem na koncerty Wnioskodawca rozlicza VAT należny w składanych Jednolitych Plikach Kontrolnych.
Jednocześnie Wnioskodawca ponosi szereg wydatków związanych z organizacją festiwalu, w szczególności na oprawę artystyczną, licencje, usługi promocyjne i reklamowe, usługi noclegowe (zapewnienie noclegu przyjezdnym artystom), ochronę, wynajem sprzętu, usługi sprzątania.
Wnioskodawca powziął wątpliwości co do prawa do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych w związku z organizacją wydarzenia oraz metodologią odliczania. Przy czym, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wyłącznie tych wydatków, które są dokumentowane fakturami VAT z wykazanymi kwotami podatku naliczonego i jednocześnie nie są usługami noclegowymi ani usługami gastronomicznymi.
Wnioskodawca ma możliwość przyporządkowania niektórych wydatków wyłącznie do przedsięwzięcia polegającego na organizacji biletowanych koncertów. Są to wydatki na wyposażenie sali koncertowej, wynagrodzenie i licencje dla artystów, poczęstunek i napoje dla obsługi, oprawę artystyczną, druk biletów, usługi ochrony podczas koncertów, usługi sprzątania sali koncertowej, wynajem i obsługa nagłośnienia i oświetlenia koncertów. Na potrzeby niniejszego wniosku Wnioskodawca określa te wydatki, jako Wydatki A. Do tej kategorii wydatków Wnioskodawca zalicza również wydatki na towary (gadżety, książki) sprzedawane podczas festiwalu.
Wnioskodawca ma, ponadto, możliwość przyporządkowania niektórych wydatków wyłącznie do ogólnodostępnych, nieodpłatnych imprez - tj. wydatki na domenę internetową, materiały dekoracyjne, sprzęt i materiały potrzebne do zorganizowania konkursu(...) czy dyskoteki pod gwiazdami (np. baterie do mikrofonów), poczęstunek i napoje dla obsługi i artystów podczas spotkań literackich / artystycznych, usługi sprzątania terenu dyskoteki i pomieszczeń wykorzystywanych podczas tych wydarzeń. Na potrzeby niniejszego wniosku Wnioskodawca określa te wydatki, jako Wydatki B.
Ponadto, oprócz Wydatków A i Wydatków B, Wnioskodawca ponosi również inne wydatki, których nie sposób przypisać wyłącznie do konkretnego wydarzenia, a do całego festiwalu, jako takiego. Są to wydatki związane z promocją imprezy, licencjami, sprzętem i materiałami niezbędnymi do obsługi całości wydarzenia. Zdaniem Wnioskodawcy, można te wydatki określić jako wydatki związane z działalnością „mieszaną”.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca wykorzystuje / będzie wykorzystywał towary i usługi związane z organizacją imprezy pn. „(…)” do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz do czynność niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wnioskodawca wykorzystuje / będzie wykorzystywał towary i usługi związane z organizacją ww. festiwalu, w ramach ponoszenia Wydatków A, do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).
Wnioskodawca wykorzystuje / będzie wykorzystywał towary i usługi związane z organizacją ww. festiwalu, w ramach ponoszenia Wydatków B, do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ponadto, Wnioskodawca wykorzystuje / będzie wykorzystywał towary i usługi związane z organizacją ww. festiwalu, w ramach ponoszenia wydatków innych niż A i B, zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W tym zakresie nie istnieje / nie będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Towary i usługi związane z organizacją festiwalu nie są / nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od podatku VAT.
Pytania
1.Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od, opisanych we wniosku, Wydatków A?
2.Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w związku z § 4 rozporządzenia od wydatków dotyczących całego festiwalu, których nie sposób określić ani jako Wydatki A ani jako Wydatki B?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od, opisanych we wniosku, Wydatków A.
2.Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w związku z § 4 rozporządzenia od wydatków dotyczących całego festiwalu, których nie sposób określić ani jako Wydatki A ani jako Wydatki B.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Ad 1
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.
Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:
- nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
- nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przytoczonego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje mu prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od wydatków A, ponoszonych wyłącznie w ramach przedsięwzięcia polegającego na organizacji biletowanych koncertów oraz wydatków na towary (gadżety, książki) sprzedawane podczas festiwalu. Wydatki A dotyczą bowiem wyłącznie tej działalności, która generuje po stronie Wnioskodawcy wyłącznie sprzedaż opodatkowaną VAT. Wstęp na koncert uwarunkowany jest zakupem biletu, w związku z czym Wnioskodawca zobowiązany jest do rozliczenia VAT należnego. Również z tytułu sprzedaży towarów (gadżetów) Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczania VAT należnego. Skoro Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczania VAT należnego, z tego tytułu, powinien on mieć również prawo do odliczania VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
W ocenie Wnioskodawcy, stanowisko odmienne do przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślaną wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE lub Trybunał) oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Wnioskodawca przytacza orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, że „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie zwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.
Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien być on traktowany inaczej/mniej korzystnie niż np. podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu realizacji tej sprzedaży. Skoro bowiem Wnioskodawca , jako czynny podatnik VAT zobowiązany jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług wstępu na koncert i sprzedaży towarów powinien on mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje swoje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 9 stycznia 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.701.2023.2.KT, w której organ podatkowy stwierdził, że: „w przedstawionych przez Państwa okolicznościach świadczyli/świadczą Państwo usługi wstępu do Ogrodu Zoologicznego wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Ponadto jak wynika z opisu sprawy, przedmiotowy Ogród Zoologiczny nie będzie udostępniany na rzecz Państwa jednostek organizacyjnych, w szczególności nie będą go Państwo wykorzystywać nieodpłatnie na cele stricte publiczne, np. na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych.
W związku z powyższym, nie są Państwo zobowiązani do odliczania podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wydatkami w Ogród Zoologiczny, zgodnie ze sposobem określenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, ze względu na nieodpłatne świadczenie usług wstępu.
Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, mają Państwo prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od Wydatków związanych z realizacją Inwestycji w Ogród Zoologiczny”.
W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od, opisanych we wniosku, Wydatków A, tj. wydatków związanych z organizacją biletowanych koncertów oraz wydatków na towary (gadżety, książki) sprzedawane podczas festiwalu.
Ad 2
Jak już zostało wskazane powyżej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak wskazano w opisie sprawy, Wydatki A to wydatki na działalność, którą Wnioskodawca kwalifikuje jako działalność gospodarczą (czynności opodatkowane VAT polegające na odpłatnym umożliwieniu wstępu na koncert oraz sprzedaż gadżetów podczas festiwalu). Natomiast Wydatki B dotyczą czynności nieodpłatnych, ogólnodostępnych imprez organizowanych w ramach festiwalu.
Poza Wydatkami A i Wydatkami B Wnioskodawca ponosi również inne wydatki, których nie sposób przypisać wyłącznie do konkretnego wydarzenia, a do całego festiwalu, jako takiego. Są to zatem wydatki, które tylko częściowo dotyczą czynności opodatkowanych VAT, jednak nie jest możliwa bezpośrednia alokacja tych wydatków. Zdaniem Wnioskodawcy, można te wydatki określić jako wydatki związane z działalnością „mieszaną”. Nie jest możliwe ich jednoznaczne przyporządkowanie do czynności dających prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz czynności niedających takiego prawa. Jednakże z uwagi na fakt, iż wydatki te pozostają niewątpliwie w pewnym zakresie w związku także z czynnościami opodatkowanymi VAT (niekorzystającymi ze zwolnienia od VAT), zdaniem Wnioskodawcy, powinno przysługiwać mu prawo do odliczenia części VAT naliczonego od tego rodzaju wydatków.
Częściowe odliczenie podatku naliczonego gwarantuje zachowanie zasady neutralności VAT, będącej podstawową cechą krajowego i wspólnotowego - systemu VAT. Zasada ta stanowi, że podatek VAT powinien być dla podatników neutralny na każdym etapie wykonywania działalności gospodarczej. Realizacji tego celu służy wprowadzenie podstawowego mechanizmu, jakim jest prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zasada ta wielokrotnie była przywoływana w orzeczeniach krajowych sądów administracyjnych oraz w orzeczeniach TSUE. Przykładowo w orzeczeniu w sprawie 268/83 D.A. Rompelman i E.A. Rompelman-Van Deelen TSUE stwierdził, iż „Na podstawie powyższych przepisów można uznać, że system odliczeń ma na celu zwolnienie podatnika w całości od obciążeń podatkiem VAT należnym do zapłaty lub zapłaconym w toku całości jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia zatem to, by całość działalności gospodarczej, niezależnie od jej celu lub rezultatów, pod warunkiem, iż działalność taka sama w sobie podlega VAT była opodatkowana całkowicie w neutralny sposób”.
W sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność jednocześnie podlegającą opodatkowaniu VAT i/lub zwolnioną od VAT, a także działalność spoza zakresu regulacji ustawy o VAT, odliczenie podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tego tytułu jest możliwe tylko w takim zakresie, w jakim wydatki te da się przyporządkować działalności podlegającej VAT (w szczególności potwierdzają to wyroki TSUE w sprawach C-437/06 oraz C-515/07).
Do sytuacji takiej odnosi się art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Stosownie do treści wymienionego przepisu, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej rzez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
W art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, ustawodawca wskazał wyraźnie, iż sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników i działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
Na mocy § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Rozporządzenie to określa, w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:
X = Ax100/P
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucję kultury,
P - przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.
W ust. 2 cyt. paragrafu wskazano, że przychody wykonane samorządowej instytucji kultury nie obejmują przychodów uzyskanych z tytułu:
1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez samorządową instytucję kultury do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych samorządowej instytucji kultury - używanych na potrzeby prowadzonej przez tę instytucję działalności;
2)transakcji dotyczących:
a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Jak stanowi § 2 pkt 4 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie - rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a)dokonywanych przez podatników:
- odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
- odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
- eksportu towarów,
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.
Z pkt 12 powołanego paragrafu wynika, że:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przychodach wykonanych samorządowej instytucji kultury rozumie się przez to przychody samorządowej instytucji kultury w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane tej instytucji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty zwróconych dotacji, o odsetki od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tej instytucji oraz o odszkodowania należne tej instytucji inne niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy - wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z których instytucja ta pokrywała koszty swojej działalności wykonując przypisane jej zadania jednostki samorządu terytorialnego.
Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy będzie mieć zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania niektórych wydatków ponoszonych w ramach organizacji festiwalu ani do kategorii A ani do kategorii B, w jego opinii w tym zakresie zastosowanie powinien znaleźć tzw. prewspółczynnik, a więc proporcja obliczona zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w związku z § 4 rozporządzenia.
Wnioskodawca opiera swoją opinię nie tylko o przepisy prawa podatkowego, ale również o stanowisko organów podatkowych prezentowane w wydawanych interpretacjach indywidualnych, przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 14 sierpnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.268.2023.2.AS: „Zatem, w ocenie Organu, nie ma wątpliwości, że w przypadku wskazanych przez Wnioskodawcę nieodpłatnych działań, takich jak dni bezpłatne, spotkania autorskie, bezpłatne wstępy w jeden, określony dzień tygodnia, jak i bezpłatne wstępy organizowane przez Dyrektora Muzeum, Wnioskodawca przede wszystkim będzie realizował zadania statutowe polegające na upowszechnianiu kultury w szerokim tego pojęcia znaczeniu, do której muzea jako instytucje kultury zostały powołane (w związku, z którą nie działają one jako podatnicy podatku VAT), jak również działalności gospodarczej w rozumieniu podatku VAT (poprzez np. poszerzenie grona osób odwiedzających, które skorzystają ostatecznie z odpłatnych usług świadczonych przez muzea). W przypadku braku możliwości przyporządkowania wydatków poniesionych na organizację ww. nieodpłatnych działań, w całości do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej, Muzeum - jak każdy inny podatnik tego podatku w takiej sytuacji - powinno stosować sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy”.
Taki sam wniosek wysnuć można z interpretacji indywidualnej z dnia 3 stycznia 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.724.2023.1.ŻR, w której czytamy stanowisko organu podatkowego: „Zatem w okolicznościach niniejszej sprawy, Państwa obowiązkiem będzie w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. do określonego rodzaju działalności, z którym te wydatki będą związane. Wnioskodawca będzie miał zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi i zwolnionych z opodatkowania.
Natomiast w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej”.
Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca twierdzi, że ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w związku z § 4 rozporządzenia od wydatków dotyczących całego festiwalu, których nie sposób określić ani jako Wydatki A ani jako Wydatki B.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, zgodnie z którym:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
Generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne.
Art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem. Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
§ 4 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100/P
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucji kultury,
P - przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.
§ 2 pkt 4 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a) dokonywanych przez podatników:
- odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
- odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
- eksportu towarów,
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.
§ 2 pkt 12 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przychodach wykonanych samorządowej instytucji kultury – rozumie się przez to przychody samorządowej instytucji kultury w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane tej instytucji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty zwróconych dotacji, o odsetki od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tej instytucji oraz o odszkodowania należne tej instytucji inne niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z których instytucja ta pokrywała koszty swojej działalności wykonując przypisane jej zadania jednostki samorządu terytorialnego.
§ 4 ust. 2 rozporządzenia:
Przychody wykonane samorządowej instytucji kultury nie obejmują przychodów uzyskanych z tytułu:
1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez samorządową instytucję kultury do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych samorządowej instytucji kultury –używanych na potrzeby prowadzonej przez tę instytucję działalności;
2)transakcji dotyczących:
a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Wyłączenie ww. transakcji z przychodów wykonanych samorządowej instytucji kultury (mianownik proporcji) zapewnia spójność (symetrię) z wyłączeniem tych transakcji z obrotu z działalności gospodarczej (licznik proporcji) i ma na celu „oczyszczenie” kwoty przychodów przyjmowanej do wyliczenia proporcji z danych, które zniekształcałyby tę proporcję.
Zasady prowadzenia działalności przez Wnioskodawca y określa m.in. ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87).
Art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Art. 1 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Państwo sprawuje mecenat nad działalnością kulturalną polegający na wspieraniu i promocji twórczości, edukacji i oświaty kulturalnej, działań i inicjatyw kulturalnych, a także opieki nad zabytkami i ochrony dziedzictwa narodowego w Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą.
Art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: Wnioskodawca y, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
Art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
Art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.
Art. 13 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.
Z okoliczności sprawy wynika, że prowadzą Państwo imprezę pn. „(…)”.
Podczas wydarzenia miejsce mają:
- (...) biletowane koncerty (wstęp na koncert jest wyłącznie odpłatny, nie ma możliwości nieodpłatnego uczestnictwa w koncercie),
- ogólnodostępne konkursy, zabawy, spotkania takie jak turniej (...), dyskoteka pod gwiazdami, wystawy artystyczne, spotkania literackie i autorskie (w tym zakresie nie przewidują Państwo pobierania jakichkolwiek odpłatności od zainteresowanych uczestników).
W czasie festiwalu prowadzą Państwo sprzedaż gadżetów, książek, płyt, etc. Jednocześnie ponoszą Państwo szereg wydatków związanych z organizacją festiwalu, w szczególności na oprawę artystyczną, licencje, usługi promocyjne i reklamowe, usługi noclegowe (zapewnienie noclegu przyjezdnym artystom), ochronę, wynajem sprzętu, usługi sprzątania.
Wskazali Państwo, że mają możliwość przyporządkowania niektórych wydatków wyłącznie do przedsięwzięcia polegającego na organizacji biletowanych koncertów. Są to wydatki na wyposażenie sali koncertowej, wynagrodzenie i licencje dla artystów, poczęstunek i napoje dla obsługi, oprawę artystyczną, druk biletów, usługi ochrony podczas koncertów, usługi sprzątania sali koncertowej, wynajem i obsługa nagłośnienia i oświetlenia koncertów. Określają Państwo te wydatki, jako Wydatki A. Do tej kategorii wydatków zaliczają Państwo również wydatki na towary (gadżety, książki) sprzedawane podczas festiwalu.
Ponadto, mają Państwo możliwość przyporządkowania niektórych wydatków wyłącznie do ogólnodostępnych, nieodpłatnych imprez - tj. wydatki na domenę internetową, materiały dekoracyjne, sprzęt i materiały potrzebne do zorganizowania konkursu scrabble czy dyskoteki pod gwiazdami (np. baterie do mikrofonów), poczęstunek i napoje dla obsługi i artystów podczas spotkań literackich / artystycznych, usługi sprzątania terenu dyskoteki i pomieszczeń wykorzystywanych podczas tych wydarzeń. Określają Państwo te wydatki, jako Wydatki B.
Wykorzystują / będą Państwo wykorzystywali towary i usługi związane z organizacją imprezy pn. „(…)” do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz do czynność niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wykorzystują / będą Państwo wykorzystywali towary i usługi związane z organizacją ww. festiwalu, w ramach ponoszenia Wydatków A, do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wykorzystują / będą Państwo wykorzystywali towary i usługi związane z organizacją ww. festiwalu, w ramach ponoszenia Wydatków B, do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Oprócz Wydatków A i Wydatków B, ponoszą Państwo również inne wydatki, których nie sposób przypisać wyłącznie do konkretnego wydarzenia, a do całego festiwalu, jako takiego. Są to wydatki związane z promocją imprezy, licencjami, sprzętem i materiałami niezbędnymi do obsługi całości wydarzenia. Można te wydatki określić jako wydatki związane z działalnością „mieszaną”.
Ponadto, wykorzystują / będą Państwo wykorzystywali towary i usługi związane z organizacją ww. festiwalu, w ramach ponoszenia wydatków innych niż A i B, zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
W zakresie wydatków innych niż Wydatki A i B - nie istnieje / nie będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Towary i usługi związane z organizacją festiwalu nie są / nie będą wykorzystywane przez Państwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od podatku VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od opisanych we wniosku Wydatków A oraz prawa do częściowego odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków dotyczących całego festiwalu, których nie sposób określić ani jako Wydatki A ani jako Wydatki B.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności, tj. działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej od podatku) oraz działalności innej niż gospodarcza. W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z działalnością inną niż gospodarcza lub czynnościami zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. Natomiast w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
Wskazali Państwo, że mają Państwo możliwość przyporządkowania niektórych wydatków wyłącznie do przedsięwzięcia polegającego na organizacji biletowanych koncertów. Są to wydatki na wyposażenie sali koncertowej, wynagrodzenie i licencje dla artystów, poczęstunek i napoje dla obsługi, oprawę artystyczną, druk biletów, usługi ochrony podczas koncertów, usługi sprzątania sali koncertowej, wynajem i obsługa nagłośnienia i oświetlenia koncertów. Określają Państwo te wydatki, jako Wydatki A. Do tej kategorii wydatków zaliczają Państwo również wydatki na towary (gadżety, książki) sprzedawane podczas festiwalu. Wskazali Państwo, że wykorzystują / będą Państwo wykorzystywali towary i usługi związane z organizacją ww. festiwalu, w ramach ponoszenia Wydatków A, do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ponadto, mają Państwo możliwość przyporządkowania niektórych wydatków wyłącznie do ogólnodostępnych, nieodpłatnych imprez - tj. wydatki na domenę internetową, materiały dekoracyjne, sprzęt i materiały potrzebne do zorganizowania konkursu scrabble czy dyskoteki pod gwiazdami (np. baterie do mikrofonów), poczęstunek i napoje dla obsługi i artystów podczas spotkań literackich / artystycznych, usługi sprzątania terenu dyskoteki i pomieszczeń wykorzystywanych podczas tych wydarzeń. Określają Państwo te wydatki, jako Wydatki B. Wskazali Państwo, że wykorzystują / będą Państwo wykorzystywali towary i usługi związane z organizacją ww. festiwalu, w ramach ponoszenia Wydatków B, do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Skoro więc są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane Wydatki A w ramach organizacji imprezy pn. „(…)” związane są/będą z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług i mają/będą Państwo mieli możliwość przypisania poniesionych Wydatków A do celów prowadzonej działalności gospodarczej to przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, od tych Wydatków A.
Wskazali Państwo także, że oprócz Wydatków A (wykorzystywanych do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy) oraz Wydatków B (wykorzystywanych do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy), wykorzystują / będą Państwo wykorzystywali towary i usługi związane z organizacją ww. festiwalu, w ramach ponoszenia wydatków innych niż A i B, zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Ponadto, w zakresie wydatków innych niż Wydatki A i B - nie istnieje / nie będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Jednocześnie towary i usługi związane z organizacją festiwalu nie są / nie będą wykorzystywane przez Państwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od podatku VAT.
W takiej sytuacji do wyliczenia podatku naliczonego znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 2a i nast. ustawy, z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. (§ 4 ust. 1 rozporządzenia).
Zatem przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego od poniesionych przez Państwa wydatków (których nie sposób przypisać wyłącznie do konkretnego wydarzenia, a do całego festiwalu) na organizację imprezy z zastosowaniem proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz z uwzględnieniem przepisów § 4 ust. 1 rozporządzenia.
Należy wskazać, że prawo do odliczenia podatku VAT, każdorazowo przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right