Odmowa w sprawie udostępnienia informacji publicznej - Wyrok NSA z dnia 20 września 2024 r., sygn. III OSK 3315/23
Prawo do informacji publicznej nie ma charakteru absolutnego i może być ograniczone w przypadkach nadużywania tego prawa, jednak odmowa udostępnienia informacji musi być formalnie dokonywana w drodze decyzji administracyjnej, a okoliczności wskazujące na nadużycie prawa muszą być szczegółowo udokumentowane i uzasadnione.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 20 września 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wójta Gminy M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 13 września 2023 r., sygn. akt II SAB/Lu 110/23 w sprawie ze skargi M. W. na bezczynność Wójta Gminy M. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, po rozpoznaniu skargi M. W. (dalej także jako: skarżąca) na bezczynność Wójta Gminy M. (dalej także jako: organ) w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej, w punkcie I wyroku z dnia 13 września 2023 r., sygn. akt II SAB/Lu 110/23 zobowiązał organ do rozpoznania wniosku skarżącej z dnia 19 stycznia 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej, w terminie czternastu dni od dnia otrzymania odpisu prawomocnego wyroku, w punkcie II stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, w punkcie III oddalił skargę w pozostałym zakresie, a w punkcie IV zasądził od organu na rzecz skarżącej kwotę 100 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Pismem z dnia 19 stycznia 2023 r. skarżąca zwróciła się do organu, na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, o udzielenie informacji publicznej dotyczącej zakupu od M. sp. z o.o. z siedzibą w M. płyt drogowych typu JOMB i zleconych jej usługach układania takich płyt przez Gminę M. i jej jednostki organizacyjne w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 maja 2022 r. wraz z informacją o celu oraz miejscu wykorzystywania tychże płyt. Ponadto, skarżąca wniosła o wskazanie wymagań technicznych, jakie określono w zamówieniach, a także o kopie dokumentów stwierdzających pozytywną ocenę właściwości użytkowych produkowanych przez spółkę płyt jako wyrobu budowlanego, które udostępniono organowi w związku z zamówieniami we wskazanym okresie, a także kopii faktur dotyczących tych transakcji.