Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Postanowienie NSA z dnia 18 września 2024 r., sygn. II OZ 471/24

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński po rozpoznaniu w dniu 18 września 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia W.S. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 11 kwietnia 2024 r., sygn. akt II SA/Rz 50/24 o odmowie wstrzymania wykonania zaskarżonego postanowienia w sprawie ze skargi W.S. na postanowienie Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 22 listopada 2023 r., nr OA.7723.25.2.2023 w przedmiocie rozpatrzenia skargi na czynność egzekucyjną postanawia: oddalić zażalenie.

Uzasadnienie

Postanowieniem z 11 kwietnia 2024 r., sygn. akt II SA/Rz 50/24 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie po rozpoznaniu wniosku W. S. (dalej jako skarżący lub wnioskodawca) o wstrzymanie wykonania postanowienia Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 22 listopada 2023 r., nr OA.7723.25.2.2023 utrzymującego w mocy postanowienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lesku z 2 października 2023 r. nr PINB.52.1.1.2023 oddalające skargę skarżącego na czynność egzekucyjną w postaci nałożenia grzywny w celu przymuszenia, odmówił wstrzymania wykonania zaskarżonego postanowienia.

Mając na uwadze przesłanki wstrzymania wykonania zaskarżonego aktu lub czynności z art. 61 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej P.p.s.a.) Sąd wskazał, ze przedmiotem zaskarżenia w niniejszej sprawie jest postanowienie organu nadzoru budowlanego oddalające skargę na czynność egzekucyjną. Sąd zauważył, że nie każdy akt administracyjny kwalifikuje się do wykonania i nie każdy wymaga wykonania. Wyjaśnił, że przez wykonanie aktu administracyjnego należy rozumieć spowodowanie w sposób dobrowolny lub doprowadzenie w trybie przymusu państwowego (egzekucji) do takiego stanu rzeczy, który jest zgodny z rozstrzygnięciem zawartym w danym akcie. Cechy wykonalności nie ma zatem postanowienie oddalające skargę na czynność egzekucyjną, wydane na podstawie art. 54 § 4 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 2505 ze zm.). Nie rodzi ono bowiem po stronie skarżącego jakiegokolwiek uprawnienia i nie nadaje się do wykonania w postępowaniu egzekucyjnym. Z tego postanowienia nie wynika żadna powinność określonego zachowania się strony.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00