Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 27 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Ol 430/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Ewa Osipuk Sędziowie sędzia WSA Piotr Chybicki (spr.) asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 27 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi Spółdzielni Mieszkaniowej w O. na decyzję Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. zasądza od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej w O. kwotę 997 zł (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 8 maja 2024 r., nr WIN-II.7840.4.39.2024 BP Wojewoda Warmińsko-Mazurski (dalej: "Wojewoda"), po rozpatrzeniu odwołania Spółdzielni Mieszkaniowej [...] w O. (dalej: "Spółdzielnia", "inwestor"), utrzymał w mocy decyzję Prezydenta O. (dalej: "organ I instancji") z dnia 4 marca 2024 r. o odmowie zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno- budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym wraz z zagospodarowaniem terenu (zjazdem, układem komunikacyjnym, murami oporowymi, placem składowym) i infrastrukturą techniczną (instalacją oświetlenia terenu, przyłączem wodociągowym, przyłączem kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej) przy ul. [...], na działkach nr [...], obr. [...] miasto O.
W uzasadnieniu Wojewoda wyjaśnił, że po otrzymaniu wniosku Spółdzielni o pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną przy
ul. [...], na działkach nr [...], organ I instancji wszczął postępowanie, a następnie postanowieniem z dnia 22 grudnia 2023 r. zobowiązał inwestora do uzupełnienia dokumentacji projektowej, a przede wszystkim o doprowadzenie projektu do zgodności z decyzją o ustaleniu warunków zabudowy w sprawie kąta nachylenia połaci dachowych. Pismem z dnia 8 stycznia 2024 r. pełnomocnik inwestora uzupełnił dokumentację projektową o wskazane nieprawidłowości, jednocześnie wyjaśnił, że decyzja o warunkach zabudowy dopuszcza budowę budynków zarówno z dachami stromymi, jak i płaskimi. Dodatkowo pismem z dnia 15 lutego 2024 r. pełnomocnik inwestora uzupełnił dokumentację projektową oraz złożył wyjaśnienia w zakresie projektowanego dachu budynku. Organ I instancji pismem z dnia 16 lutego 2024 r. zawiadomił strony postępowania o zebraniu materiału dowodowego oraz poinformował, że inwestor nadal nie dopełnił obowiązku w związku z doprowadzeniem dokumentacji projektowej do zgodności z decyzją o warunkach zabudowy w zakresie geometrii dachu. Następnie organ I instancji decyzją z dnia 4 marca 2024 r. odmówił inwestorowi zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno- budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę dla planowanej inwestycji. Przyczyną decyzji odmownej było nieuzupełnienie obowiązku wynikającego z postanowienia z 22 grudnia 2023 r. Organ I instancji wskazał, że projektowany budynek oprócz niespełnienia wymogu w zakresie geometrii dachu nie posiada jednoznacznego rozwiązania ukształtowania terenu wynikającego z § 29 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1225) – dalej: "rozporządzenie z dnia 12 kwietnia 2002 r.".