Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.466.2024.2.AA
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…). Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 17 września 2024 r. (wpływ 24 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (…) (dalej: „Miasto", „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Miasto dokonało centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT od 1 stycznia 2017 r. i od tego dnia prowadzi wspólne rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Zarówno wydatki bieżące, jak i inwestycyjne ponoszone przez Miasto i jej jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawianymi na Miasto. Obecnie, Wnioskodawca składa deklaracje VAT-7 za miesięczne okresy rozliczeniowe.
Miasto (…) przystąpiło do udziału w projekcie niekonkurencyjnym pn. (…) realizowanego w ramach (…).
(…) to projekt, którego liderem będzie Województwo (…). W roli partnerów przewiduje się JST z obszaru województwa (…). Projekt ma na celu wsparcie JST we wdrażaniu Programu ochrony powietrza dla stref w województwie (…). Program zakłada ograniczenie emisji i zmniejszenie stężeń: pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5, B(a)P oraz dwutlenku azotu. Zaangażowanie JST w realizację Programu jest niezbędne, gdyż jedynie współpraca pomiędzy samorządami lokalnymi i Samorządem Województwa (…) pozwoli na efektywne wdrożenie strategii poprawy jakości powietrza oraz realizację neutralnej środowiskowo polityki energetyczno-klimatycznej. Planowane interwencje będą dotyczyły w szczególności podnoszenia potencjału administracyjnego gmin w zakresie:
- właściwego planowania działań związanych z ochroną powietrza,
- komunikacji z mieszkańcami, doradztwa energetycznego i ekologicznego,
- wdrażania systemów informatycznych wspierających procesy zarządzania jakością powietrza,
- monitorowania, kontroli i egzekucji działań w zakresie poprawy jakości powietrza.
Niniejszy projekt zakłada doprowadzenie do poprawy jakości powietrza poprzez zapewnienie sieci ekspertów wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki, a także zapewnienie dostępu do informacji i możliwości aktywnej ich wymiany pomiędzy JST i innymi podmiotami zainteresowanymi i związanymi z ochroną powietrza. W zakresie projektu znajdą się poniższe działania:
1.doradztwo energetyczne i ekologiczne - realizowane poprzez zatrudnienie ekodoradców (zadanie JST),
2.serwis internetowy wspierający procesy zarządzania jakością powietrza, obejmujący obszar całego województwa (zadanie Lidera),
3.edukacja ekologiczna - realizowana poprzez działania informacyjno-edukacyjne prowadzone na szczeblu wojewódzkim i lokalnym (zadanie JST i Lidera).
Doradztwo będzie realizowane przez ekodoradców. Będą oni stanowić wsparcie JST w realizacji działań z zakresu ochrony powietrza, ale nie tylko. Będą również wsparciem pracowników JST w zakresie energetyki i dziedzin pokrewnych ochronie powietrza, m.in. w zakresie wykorzystania dostępnych narzędzi i przepisów prawa. Jednocześnie ekodoradcy stanowić będą wsparcie mieszkańców w dążeniu do poprawy jakości życia i zdrowia. Ponadto ekodoradcy swoim działaniem i postawą będą kreowali wizerunek JST jako podmiotu wiarygodnego, kompetentnego i otwartego na mieszkańca, wychodzącego naprzeciw potrzebom mieszkańców i podejmującego się najcięższych zadań w celu ochrony zdrowia mieszkańców i ochrony środowiska, w którym żyją. Ekodoradcy będą stanowili wykwalifikowaną kadrę pracowniczą i będą posiadać kompetencje pozwalające na realizację powierzonych im działań.
Warto zaznaczyć, że brak realizacji przez JST działań wskazanych w Programie ochrony powietrza wiąże się z sankcjami. Dlatego działanie ekodoradcy w tym zakresie przyczyni się do zmniejszenia konsekwencji dla JST bądź ich całkowitego wyeliminowania.
Nabór i zatrudnienie ekodoradcy.
Ekodoradcy osadzeni w strukturach urzędu JST, będą zatrudnieni na podstawie umowy o pracę na samodzielnym stanowisku. Preferowane jest stanowisko podległe bezpośrednio pod wójta/burmistrza/prezydenta. Z uwagi na przepisy związane z kontrolą przestrzegania przepisów ochrony środowiska, tj. art. 379 Prawa Ochrony Środowiska, w którym ust. 1 brzmi: „marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawują kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością tych organów”, a ust. 2 brzmi: „organy, o których mowa w ust. 1, mogą upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległych im urzędów marszałkowskich, powiatowych, miejskich lub gminnych lub funkcjonariuszy straży gminnych”, stanowisko ekodoradcy musi zostać umieszczone w strukturach urzędu gminy i nie ma możliwości ulokowania go w jednostce podległej, np. w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej.
Za przeprowadzenie naboru na stanowisko ekodoradcy odpowiedzialna będzie JST, a nabór będzie przeprowadzony zgodnie z dotychczasową praktyką i polityką zatrudniania. Podkreślenia wymaga konieczność uwzględnienia w procesie zatrudnienia art. 61 Wytycznych KE dotyczących unikania konfliktów interesów i zarządzania takimi konfliktami na podstawie rozporządzenia finansowego w zakresie konfliktu i zapobiegania nieprawidłowościom na etapie rekrutacji. W odniesieniu do naboru zapewniona zostanie zasada równości szans. JST podejmie decyzję odnośnie wysokości wynagrodzenia ekodoradcy. Przewiduje się, że zatrudnienie ekodoradców nastąpi nie później niż w okresie 3 miesięcy od daty podpisania umowy dofinansowania z (…). Niemniej jednak, rekrutacja ekodoradców będzie mogła zostać rozpoczęta wcześniej, jeszcze przed podpisaniem przez Lidera projektu umowy dofinansowanie z (…). Zaznacza się, że kwalifikowalność środków związanych z zatrudnieniem ekodoradcy i realizacją projektu będzie możliwa od 1 stycznia 2024 roku.
W celu zapewnienia tożsamej jakości usług przez każdego ekodoradcę zatrudnionego w ramach projektu, Lider projektu przygotował wytyczne do zakresu obowiązków ekodoradców. Znajdują się one w niniejszym rozdziale. Każdy przygotowany przez JST zakres czynności powinien zostać przekazany do akceptacji przez Lidera projektu jeszcze przed ogłoszeniem rekrutacji. W przypadku zatrudnienia ekodoradcy przed podpisaniem umowy o dofinansowanie konieczne jest dostosowanie zakresu czynności do założeń projektu i przekazanie go do akceptacji Liderowi w momencie podpisywania umowy.
Ekodoradca będzie pracował na minimum 0,5 etatu. Przewidziana jest możliwość zatrudnienia więcej niż 1 ekodoradcy w danej JST. Zaznaczenia wymaga, że w zakresie czynności ekodoradcy nie mogą znaleźć się zadania realizowane przez JST w zakresie ochrony środowiska, niezwiązane z projektem, np. wydawanie decyzji środowiskowych, przyjmowanie zgłoszeń, wycinka drzew, rejestracja psów, realizacja otwartych konkursów ofert niezwiązanych z ochroną powietrza, działania edukacyjne niezwiązane z ochroną powietrza itp. W przypadku osoby pracującej na stanowisku ekodoradcy w ograniczonym wymiarze czasu pracy (np. 0,5 etatu), może ona podjąć zatrudnienie w dodatkowym wymiarze pracy, na podstawie odrębnej umowy, w odniesieniu do odrębnego zakresu obowiązków. Podział pomiędzy stanowiskiem ekodoradcy, a innym stanowiskiem musi być jasny, w tym w zakresie wykonywanych obowiązków, czasu pracy i innych elementów funkcjonowania. Uprości to proces rozliczania pracy ekodoradców, zarówno merytoryczny jak i finansowy.
Ekodoradcy zatrudnieni na 0,5 etatu będą zobowiązani do realizacji wszystkich zadań wskazanych w ww. opisie etapów projektu w 100%.
Przygotowany został również wykaz pożądanych wymagań w zakresie wykształcenia, doświadczenia oraz umiejętności, które powinien posiadać ekodoradca. Wytyczne znajdują się w rozdziale IV Kryteria rekrutacji. Jednak przeprowadzenie naboru i ostateczna decyzja dot. wymaganych kompetencji zatrudnianego ekodoradcy będzie należała do Partnera, przy czym należy pamiętać o zachowaniu zasady równości szans w zatrudnieniu.
Stanowisko ekodoradcy będzie stanowiskiem samodzielnym. Zatem ekodoradca powinien zostać osadzony w strukturze gminy w taki sposób, aby podlegał bezpośrednio pod włodarza gminy. Dobrą praktyką jest powołanie zespołu projektowego (lub wyznaczenie pracowników z różnych działów), który będzie ściśle współpracował z ekodoradcą, stale monitorował postępy projektu oraz kwestie merytoryczne i finansowe. Zaznaczyć należy, że zespół projektowy nie będzie finansowany w ramach budżetu projektu.
Naczelną ideą funkcjonowania sieci ekodoradców będzie koncentracja na współpracę z mieszkańcami i umocnienie kompetencji JST oraz jej roli w kreowaniu lokalnej polityki ochrony powietrza, a także realizacja strategii ochrony powietrza przygotowanej podczas szkoleń.
Zadania realizowane przez partnerów i ekodoradców w ramach projektu:
Realizacja zadań związanych z zatrudnieniem i pracą ekodoradców została podzielona na trzy etapy, a do każdego etapu przypisano odpowiednie działania.
I etap (2024)
Zadania ekodoradców związane będą z realizacją w gminach działań służących wdrażaniu Programu ochrony powietrza poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza, zwłaszcza pochodzących ze źródeł indywidualnych. W ramach I etapu projektu realizacja tych zadań odbędzie się poprzez:
1)obsługę systemów wytworzonych przez województwo w ramach niniejszego projektu;
2)opracowanie strategii służącej poprawie jakości powietrza jako podsumowanie szkoleń początkowych, m.in. na podstawie dokumentów gminnych takich jak plan gospodarki niskoemisyjnej, program ograniczania niskiej emisji oraz założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, paliwa gazowe i energię elektryczną, itp. W strategii konieczne będzie uwzględnienie co najmniej potrzeb gminy, uwarunkowań, także prac niezbędnych do podjęcia w celu osiągnięcia efektów środowiskowych wynikających z Programu ochrony powietrza, uchwały antysmogowej i norm jakości powietrza. Ostateczna wersja strategii zostanie zaakceptowana na ostatnim bloku dotyczącym ochrony powietrza. Dzięki temu zarówna gmina jak i ekodoradca, po ukończeniu szkoleń będą posiadać gotowy plan działania z zakresu ochrony powietrza;
3)wsparcie w monitorowaniu/monitorowanie stanu realizacji założeń Programu ochrony powietrza i Planu działań krótkoterminowych;
4)pomoc w prowadzeniu sprawozdawczości/prowadzenie sprawozdawczości z realizacji Programu ochrony powietrza i Planu działań krótkoterminowych (za pośrednictwem internetowej platformy sprawozdawczej Województwa (…) lub innego dedykowanego serwisu);
5)monitorowanie stanu inwentaryzacji źródeł ciepła oraz wsparcie w aktualizacji/ bieżącą aktualizację bazy danych;
6)wykonanie/aktualizację analizy/ badań dotyczących potrzeb edukacyjnych mieszkańców gminy, w tym zidentyfikowanie grup wymagających szczególnego wsparcia oraz opracowanie scenariusza planowanych do przeprowadzenia działań. Szczegółowe informacje dotyczące akcji i scenariusza zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
7)wykonanie/aktualizację analizy/diagnozy ubóstwa energetycznego mieszkańców gminy, w tym na podstawie istniejących danych i rejestrów, np. pochodzących z ośrodków pomocy społecznej. Może być wykonana samodzielnie lub zlecona podmiotowi zewnętrznemu;
8)udział w kontrolach palenisk oraz czynną współpracę w tym zakresie z uprawnionymi urzędnikami gminy, strażą miejską/gminną i policją. Ekodoradca w ramach projektu jest zobowiązany do udziału w/przeprowadzenia kontroli wymiarze liczby zgodnej z założeniami przyjętymi w uchwale Sejmiku Województwa (…) ws. programu ochrony powietrza dla stref w województwie (…), w których zostały przekroczone poziomy dopuszczalne i docelowe substancji w powietrzu wraz z aktualizacją. Nie zwalnia to gminy z realizacji pozostałych 90% liczby kontroli zgodnej z założeniami POP, poza projektem;
9)doradztwo mieszkańcom w zakresie wymiany źródła ogrzewania i termomodernizacji oraz pomoc w pozyskaniu środków finansowych w:
- min. 5 gospodarstw domowych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców <10000,
- min. 7 gospodarstw domowych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców ≥10000 <20000,
- min. 10 gospodarstw domowych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców ≥20000, w tym:
a)identyfikację w budynkach mieszkalnych elementów wymagających termomodernizacji,
b)wykonanie planu termomodernizacji (nie budowlanego, ale planu wskazującego element podlegający konieczności zmiany/wymiany/modernizacji/uszczelnienia (np. wymiana okien, termomodernizacja, energooszczędne AGD) i poszukiwanie źródeł wsparcia dla sfinansowania tych działań. Zakres obowiązków ekodoradców nie obejmuje przeprowadzania profesjonalnych pełnych ocen charakterystyki energetycznej lub sporządzania kompletnych projektów technicznych na potrzeby termomodernizacji, wymiany źródeł ciepła, czy modernizacji instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej), jeżeli to możliwe zawierająca również szacunkową wycenę robót,
c)ocenę możliwości finansowych mieszkańca i rozłożenia w czasie działań termomodernizacyjnych,
d)analizę zasadności wymiany źródła ciepła,analizę możliwości zastosowanie OZE,
e)doradztwo w zakresie wymagań uchwały antysmogowej i Programu ochrony powietrza,
f)informowanie w zakresie zadań wynikających z Planu działań krótkoterminowych, w przypadku wydania komunikatów przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska o ryzyku przekroczenia norm jakości powietrza,
g)informowanie o obowiązku wprowadzania danych dotyczących posiadanego źródła ciepła do CEEB, w tym: zapoznanie z przepisami prawa, pokazanie jak działa CEEB i pomoc w wypełnieniu deklaracji,
h)pomoc w pozyskiwaniu środków finansowych na realizację działań związanych z ochroną powietrza:
- znalezienie i wybranie odpowiedniego instrumentu finansowania (spośród gminnych, krajowych, unijnych i innych),
- pomoc w przygotowaniu lub pozyskaniu dokumentów do wniosków o udzielenie pomocy finansowej,
- pomoc w wypełnieniu, złożeniu wniosku o dofinansowanie i jego rozliczeniu w oparciu o przekazane przez mieszkańca dokumenty księgowe i protokoły odbioru robót (jeżeli nie leży to w kompetencjach punktu programu Czyste Powietrze), w tym współpraca z konsultantem punktu programu Czyste Powietrze (zaznacza się, że ekodoradca w ramach umowy związanej z realizacją niniejszego projektu nie może prowadzić punktu programu Czyste Powietrze, gdyż jest on finansowany z innych środków, co spowodowałoby niezachowanie zasady zakazu podwójnego finansowania).
II etap (2025)
W ramach II etapu projektu realizacja zadań ekodoradców odbędzie się poprzez:
1)obsługę systemów wytworzonych przez województwo w ramach niniejszego projektu;
2)wsparcie w monitorowaniu/monitorowanie stanu realizacji założeń Programu ochrony powietrza i Planu działań krótkoterminowych;
3)pomoc w prowadzeniu sprawozdawczości/ prowadzenie sprawozdawczości z realizacji Programu ochrony powietrza i Planu działań krótkoterminowych (za pośrednictwem internetowej platformy sprawozdawczej Województwa (…), lub innego dedykowanego serwisu);
4)monitorowanie stanu inwentaryzacji źródeł ciepła oraz wsparcie/bieżącą aktualizację bazy danych;
5)nadzór nad wdrażaniem opracowanej w I etapie strategii służącej poprawie jakości powietrza oraz monitorowanie realizacji uchwał i strategii lokalnych w zakresie ochrony powietrza (tj. Plan gospodarki niskoemisyjnej, Program ograniczania niskiej emisji oraz założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, paliwa gazowe i energię elektryczną, itp.) oraz w razie potrzeby ich ponowną aktualizację i integrację;
6)wsparcie w pozyskiwaniu zewnętrznego wsparcia finansowego dla gminy na realizację zidentyfikowanych potrzeb w zakresie inwestycji i działań ograniczających emisję zanieczyszczeń, podnoszących efektywność energetyczną i budujących świadomość społeczną w tym zakresie (wyszukanie instrumentów wsparcia, pomoc merytoryczna w wypełnieniu wniosku o dofinansowanie, wsparcie merytoryczne realizacji projektu). Zadanie nie obejmuje samodzielnego prowadzenia inwestycji w gminie;
7)utworzenie bazy danych dot. ubóstwa energetycznego w gminie;
8)organizację wydarzeń w zakresie ochrony powietrza (przynajmniej 2 wydarzeń w roku, tj. po 1 wydarzeniu w każdym półroczu), skierowanych do grup wymagających szczególnego wsparcia (określonych w wyniku przeprowadzonego badania/ analizy w I etapie projektu), np. szkoleń na temat przepisów uchwały antysmogowej oraz obowiązków z niej wynikających, pokazów jak monitorować zużycie energii i jak oszczędność energii wpłynie na budżet domowy, kolportażu publikacji dot. uchwały antysmogowej i obowiązków z nich wynikających oraz działań wspierających efektywność energetyczną. Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
9)organizację wydarzeń w zakresie ochrony powietrza (przynajmniej 2 wydarzenia w roku, tj. po 1 wydarzeniu w każdym półroczu), skierowanego do ogółu społeczeństwa, np. szkoleń na temat przepisów uchwały antysmogowej oraz obowiązków z niej wynikających, pokazów jak monitorować zużycie energii i jak oszczędność energii wpłynie na budżet domowy, kolportażu publikacji dot. uchwały antysmogowej i obowiązków z nich wynikających oraz działaniach wspierających efektywność energetyczną. Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
10)organizację przynajmniej 2 spotkań w roku (przynajmniej 1 spotkanie na półrocze) z grupami opiniotwórczymi tj. przedsiębiorcami, lekarzami, księżmi, Ochotniczą Strażą Pożarną, Lokalnymi Grupami Działania, organizacjami pozarządowymi, instytucjami publicznymi działającymi w obszarze ochrony powietrza/środowiska. Spotkania mają na celu zapoznanie z tematyką zanieczyszczenia powietrza, jego skutkami oraz oferowanymi programami pomocowymi, mającymi na celu ochronę powietrza. Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
11)przeprowadzenie akcji informacyjnej o wymaganiach uchwały antysmogowej dla (…) oraz dostępnych formach dofinansowania do wymiany kotłów. Ekodoradca jest zobowiązany dotrzeć przynajmniej 1 raz do każdego punktu adresowego, pod którym eksploatowana jest instalacja na paliwa stałe. Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
12)udział w kontrolach palenisk oraz czynną współpracę w tym zakresie z uprawnionymi urzędnikami gminy, strażą miejską/gminną i policją. Ekodoradca w ramach projektu jest zobowiązany do udziału w/ przeprowadzenia kontroli w wymiarze 25% liczby zgodnej z założeniami przyjętymi w uchwale Sejmiku Województwa (…) ws. programu ochrony powietrza dla stref w województwie (…), w których zostały przekroczone poziomy dopuszczalne i docelowe substancji w powietrzu wraz z aktualizacją. Nie zwalnia to gminy z realizacji pozostałych 75% liczby kontroli zgodnej z założeniami POP, poza projektem;
13)zlecanie badania próbek popiołu do akredytowanego laboratorium w celu wykrycia spalania najgorszej jakości paliw i odpadów. Ekodoradca jest zobowiązany do zlecenia badania próbek popiołu w wymiarze 10% kontroli przeprowadzonych w ramach niniejszego projektu;
14)doradztwa mieszkańcom w zakresie wymiany źródła ogrzewania i termomodernizacji oraz pomoc w pozyskaniu dofinasowania (należy przez to rozumieć czynności opisane w pkt. 9 etapu I). Ekodoradca jest zobowiązany do odwiedzenia:
- min. 12 gospodarstw domowych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców <10000,
- min. 24 gospodarstw domowych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców ≥10000 <20000,
- min. 48 gospodarstw domowych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców ≥20000.
III etap (2026-2028)
W ramach III etapu projektu realizacja zadań ekodoradców odbędzie się poprzez:
1)obsługę systemów wytworzonych przez województwo w ramach niniejszego projektu;
2)wsparcie w monitorowaniu/monitorowanie stanu realizacji założeń Programu ochrony powietrza i Planu działań krótkoterminowych;
3)pomoc w prowadzeniu sprawozdawczości/prowadzenie sprawozdawczości z realizacji Programu ochrony powietrza i Planu działań krótkoterminowych (za pośrednictwem internetowej platformy sprawozdawczej Województwa (…) lub innego dedykowanego serwisu);
4)monitorowanie stanu inwentaryzacji źródeł ciepła oraz wsparcie/bieżącą aktualizację bazy danych;
5)nadzór nad wdrażaniem opracowanej w I etapie strategii służącej poprawie jakości powietrza oraz monitorowanie realizacji uchwał i strategii lokalnych w zakresie ochrony powietrza (tj. Plan gospodarki niskoemisyjnej, Program ograniczania niskiej emisji oraz założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, paliwa gazowe i energię elektryczną, itp.) oraz w razie potrzeby ich ponowną aktualizację i integrację;
6)wsparcie w pozyskiwaniu zewnętrznego wsparcia finansowego dla gminy na realizację zidentyfikowanych potrzeb w zakresie inwestycji i działań ograniczających emisję zanieczyszczeń, podnoszących efektywność energetyczną i budujących świadomość społeczną w tym zakresie (wyszukanie instrumentów wsparcia, pomoc merytoryczna w wypełnieniu wniosku o dofinansowanie, wsparcie merytoryczne realizacji projektu). Zadanie nie obejmuje samodzielnego prowadzenia inwestycji w gminie;
7)wydrukowanie i dystrybucję:
a.min. 1000 szt. materiałów informacyjno-edukacyjnych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców <10000,
b.min. 2.000 szt. materiałów informacyjno-edukacyjnych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców ≥10000<20000,
c.min. 3.000 szt. materiałów informacyjno-edukacyjnych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców ≥20000,
możliwe jest wykorzystywanie własnych materiałów, jak i wytworzonych przez Lidera i organizacje pozarządowe. Jednak wykorzystywanie materiałów innych niż pochodzące od Lidera i Partnera wymaga zatwierdzenia ze strony Lidera oraz zgody podmiotu wytwarzającego;
8)organizację wydarzeń w zakresie ochrony powietrza (przynajmniej 2 wydarzeń w roku, tj. po 1 wydarzeniu w każdym półroczu), skierowanych do grup wymagających szczególnego wsparcia (określonych w wyniku przeprowadzonego badania/analizy w I etapie projektu), np. szkoleń na temat przepisów uchwały antysmogowej oraz obowiązków z niej wynikających, pokazów jak monitorować zużycie energii i jak oszczędność energii wpłynie na budżet domowy, kolportażu publikacji dot. uchwały antysmogowej i obowiązków z nich wynikających oraz działaniach wspierających efektywność energetyczną (łącznie 6 wydarzeń w III etapie (w ciągu 3 lat)). Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
9)organizację wydarzeń w zakresie ochrony powietrza (przynajmniej 2 wydarzeń w roku, tj. po 1 wydarzeniu w każdym półroczu), skierowanych do ogółu społeczeństwa, np. szkoleń na temat przepisów uchwały antysmogowej oraz obowiązków z niej wynikających, pokazów, jak monitorować zużycie energii i jak oszczędność energii wpłynie na budżet domowy, kolportażu publikacji dot. uchwały antysmogowej i obowiązków z nich wynikających oraz działaniach wspierających efektywność energetyczną (łącznie 6 wydarzeń w III etapie (w ciągu 3 lat)). Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
10)organizację przynajmniej 2 spotkań w roku (przynajmniej 1 spotkanie na półrocze) z grupami opiniotwórczymi tj. przedsiębiorcami, lekarzami, księżmi, nauczycielami, OSP, Lokalnymi Grupami Działania, organizacjami pozarządowymi, instytucjami publicznymi działającymi w obszarze ochrony powietrza/środowiska (łącznie 6 wydarzeń w III etapie (w ciągu 3 lat)). Spotkania mają na celu zapoznanie z tematyką zanieczyszczenia powietrza, jego skutkami oraz oferowanymi programami pomocowymi, mających na celu ochronę powietrza. Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
11)przeprowadzenie akcji informacyjnej o wymaganiach uchwały antysmogowej dla (…) oraz dostępnych formach dofinansowania do wymiany kotłów. Ekodoradca jest zobowiązany dotrzeć przynajmniej 1 raz w ciągu roku do każdego punktu adresowego, pod którym eksploatowana jest instalacja na paliwa stałe (łącznie 3 akcje w III etapie (w ciągu 3 lat)). Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
12)udział w kontrolach palenisk oraz czynną współpracę w tym zakresie z uprawnionymi urzędnikami gminy, strażą miejską/gminną i policją;. Ekodoradca w ramach projektu jest zobowiązany do udziału w/przeprowadzenia kontroli 50% liczby zgodnej z założeniami przyjętymi w uchwale Sejmiku Województwa (…) ws. programu ochrony powietrza dla stref w województwie (…), w których zostały przekroczone poziomy dopuszczalne i docelowe substancji w powietrzu wraz z aktualizacją rocznie. Nie zwalnia to gminy z realizacji pozostałych 50% liczby kontroli zgodnej z założeniami POP, poza projektem;
13)zlecanie badania próbek popiołu do akredytowanego laboratorium w celu wykrycia spalania najgorszej jakości paliw i odpadów. Ekodoradca jest zobowiązany do zlecenia badania próbek popiołu w wymiarze 10% kontroli przeprowadzonych w ramach niniejszego projektu;
14)doradztwo mieszkańcom w zakresie wymiany źródła ogrzewania i termomodernizacji oraz pomoc w pozyskaniu dofinansowania (należy przez to rozumieć czynności opisane w pkt. 9 etapu I). Ekodoradca jest zobowiązany do odwiedzenia:
- min. 24 gospodarstw domowych w ciągu roku w przypadku gmin o liczbie mieszkańców <10000 (łącznie 72 gospodarstwa domowe w III etapie (w ciągu 3 lat)),
- min. 48 gospodarstw domowych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców ≥10000<20000, (łącznie 144 gospodarstw domowych w III etapie (w ciągu 3 lat)),
- min. 72 gospodarstwa domowe w przypadku gmin o liczbie mieszkańców ≥20000 (łącznie 216 gospodarstw domowych w III etapie (w ciągu 3 lat)).
15)wsparcie działań zmierzających ku zwiększeniu oszczędności zużycia energii w gospodarstwach domowych dotkniętych ubóstwem energetycznym (gospodarstwa domowe objęte ubóstwem energetycznym zostaną zdiagnozowane w I i Il etapie projektu) poprzez:
a)wizyty ekodoradcy w domach i mieszkaniach osób ubogich energetycznie, w tym m.in. u osób, które są pod opieką OPS (wizyty mogą odbywać się przy udziale pracowników OPS i/lub zewnętrznego eksperta w dziedzinie efektywności energetycznej i oszczędności energii/audytora energii, którzy mogą pomóc ekodoradcy podczas wizyt (np. w celu przygotowania audytów energetycznych lub oceny charakterystyki energetycznej odwiedzanych gospodarstw domowych)),
b)analizę zużycia energii w mieszkaniu oraz możliwości jej zmniejszenia,
c)analizę potrzeb w zakresie działań inwestycyjnych (wymiana okien, termomodernizacja, energooszczędne AGD) i poszukiwanie źródeł wsparcia dla sfinansowania tych działań,
d)propagowanie zmiany nawyków,
e)zapewnienie dostępu do informacji nt. możliwości poradzenia sobie z problemem.
Ekodoradca jest zobowiązany do odwiedzenia:
- min. 12 gospodarstw domowych ubogich energetycznie rocznie w przypadku gmin o liczbie mieszkańców <10000 (łącznie w trzecim etapie projektu 36 gospodarstw);
- min. 18 gospodarstw domowych ubogich energetycznie rocznie w przypadku gmin o liczbie mieszkańców ≥10 000<20 000 (łącznie w trzecim etapie projektu 54 gospodarstw),
- min. 24 gospodarstw domowych ubogich energetycznie rocznie w przypadku gmin o liczbie mieszkańców ≥20000 (łącznie w trzecim etapie projektu 72 gospodarstwa).
W ramach projektu zakupione zostaną m.in. wyposażenie stanowiska pracy ekodoradcy; narzędzia do przeprowadzania kontroli (wilgotnościomierz, kamera termowizyjna, termohigrometr cyfrowy THCA, narzędzia do poboru próbek, spektrometru, samochodu smogowóz) oraz usługi w zakresie przeprowadzania certyfikacji energetycznej budynków lub lokali i/lub audytów energetycznych budynków i lokali i usługa wykonania przeglądów kominiarskich. Nabyte zostaną również usługi w zakresie badania potrzeb edukacyjnych, a następnie usługi przeprowadzenia działań edukacyjnych.
Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizowanym projektem wystawiane będą na Miasto (…).
Warunkiem uruchomienia środków finansowych jest przedłożenie przez wnioskodawcę interpretacji indywidualnej co do możliwości odliczenia podatku VAT przez Miasto.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Towary i usługi, które będą zakupione w związku z realizacją projektu, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ ich wykorzystanie będzie przekładało się na obszar działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Miastu przysługuje prawo odliczenia podatku VAT w całości lub jakiejkolwiek części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym przez Miasto (…) projektem niekonkurencyjnym pn. (…) realizowanego w ramach (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w całości lub części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem niekonkurencyjnym pn. (…) realizowanego w ramach (…).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
W ocenie Miasta, Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w całości lub części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem niekonkurencyjnym pn. (…) realizowanego w ramach (…). Zgodnie z zasadami dotyczącymi odliczania podatku naliczonego określonymi w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Powołując się na art. 86 ust. 1 Miasto nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT w całości, jak również zgodnie z art. 90 ust. 1 i art. 86 ust. 2a-2h Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w części ponieważ nabycia związane z przedmiotem wniosku ani teraz, ani w przyszłości nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej choćby częściowej.
Stosownie zaś do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy. Jak wynika więc z powyższych przepisów prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Zaś zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Tak więc w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Miastu (…) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:
w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):
gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących projektu pn. (…).
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że:
- przystąpili Państwo do udziału w projekcie niekonkurencyjnym pn. (…) realizowanego w ramach (…);
- niniejszy projekt zakłada doprowadzenie do poprawy jakości powietrza poprzez zapewnienie sieci ekspertów wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki, a także zapewnienie dostępu do informacji i możliwości aktywnej ich wymiany pomiędzy JST i innymi podmiotami zainteresowanymi i związanymi z ochroną powietrza;
- w zakresie projektu znajdą się poniższe działania:
- doradztwo energetyczne i ekologiczne - realizowane poprzez zatrudnienie ekodoradców (zadanie JST),
- serwis internetowy wspierający procesy zarządzania jakością powietrza, obejmujący obszar całego województwa (zadanie Lidera),
- edukacja ekologiczna - realizowana poprzez działania informacyjno-edukacyjne prowadzone na szczeblu wojewódzkim i lokalnym (zadanie JST i Lidera);
- w ramach projektu zakupione zostaną m.in. wyposażenie stanowiska pracy ekodoradcy; narzędzia do przeprowadzania kontroli (wilgotnościomierz, kamera termowizyjna, termohigrometr cyfrowy THCA, narzędzia do poboru próbek, spektrometru, samochodu smogowóz) oraz usługi w zakresie przeprowadzania certyfikacji energetycznej budynków lub lokali i/lub audytów energetycznych budynków i lokali i usługa wykonania przeglądów kominiarskich. Nabyte zostaną również usługi w zakresie badania potrzeb edukacyjnych, a następnie usługi przeprowadzenia działań edukacyjnych;
- faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizowanym projektem wystawiane będą na Państwa;
- towary i usługi, które będą zakupione w związku z realizacją projektu, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ponieważ ich wykorzystanie będzie przekładało się na obszar działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ - jak wynika z wniosku - towary i usługi, które będą zakupione w związku z realizacją projektu, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ich wykorzystanie będzie przekładało się na obszar działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Tym samym, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości, ani w części, z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu pn. (…). Tym samym, nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu podatku VAT, w myśl art. 87 ust. 1 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
W szczególności, podstawą rozstrzygnięcia była podana przez Państwa informacja, że towary i usługi, które będą zakupione w związku z realizacją projektu, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ponieważ ich wykorzystanie będzie przekładało się na obszar działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right