Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 14 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Gl 184/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Siudyka, Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Sędzia WSA Krzysztof Nowak, Protokolant st. sekretarz sądowy Damian Szczurowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w J. na decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Katowicach z dnia 10 stycznia 2024 r. nr GL.ZUO.2.4701.6350.OZ.2021.AP w przedmiocie opłaty zmiennej za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych oddala skargę.

Uzasadnienie

Informacją z dnia 24 listopada 2023 r. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w K., działając m.in. na podstawie art. 272 ust. 17 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (aktualny publikator: Dz. U. z 2024 r. poz. 1087, dalej w skrócie: "Pr.w."), określił Miejskiemu Zarządowi Dróg i Mostów w J. (dalej: "skarżącemu") opłatę zmienną za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych do wód cieku [...] , za okres III kwartału 2021 r., w wysokości 244,00 zł.

W uzasadnieniu wskazał sposób obliczenia opłaty i wyjaśnił, że jej wysokość ustala się jako suma iloczynu jednostkowej stawki opłaty zamiennej za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych bez urządzeń do retencjonowania wody z terenów uszczelnionych, wyrażonej w m³ (stawka 0,75 zł. za 1 m³) i ilości odprowadzonych wód wylotami W1 i W2 w m³, na podstawie pozwolenia wodnoprawnego, oraz czasu rozliczeniowego wynoszącego kwartał. W reklamacji z dnia 12 grudnia 2023 r. od powyższej informacji skarżący zakwestionował obciążenie obowiązkiem zapłaty opłaty zmiennej, bowiem doszło do wstecznego (wartość abstrakcyjna) szacowania ilości odprowadzanych wód wobec braku jednolitej i miarodajnej metodologii. Ustawodawca na organ a nie właściciela urządzeń i systemów deszczowych (gminy) nałożył obowiązek dokonywania pomiarów w ramach kontroli, wynikający z treści art. 552 ust. 2 pkt 2 Pr.w. W tym przypadku błędne ustalenie opłaty zamiennej zostało oparte o średnie ilości zamiast rzeczywistą ilość wód opadowych lub roztopowych, odprowadzanych do wód płynących.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00