Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.554.2024.4.RK

Opodatkowanie sprzedaży Nieruchomości.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 12 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży Nieruchomości oraz w zakresie podatku od towarów i usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 września 2024 r. (wpływ 26 września 2023 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowana będąca stroną postępowania

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowaną będąca stroną postępowania oraz Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania (dalej: „Zainteresowani”) są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej pozostające w związku małżeńskim, w którym panuje ustawowa wspólność majątkowa małżeńska.

Zainteresowani nigdy nie prowadzili, nie prowadzą i nie zamierzają prowadzić działalności gospodarczej. Nie są również zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług. Zainteresowani od wielu lat przebywają na stałe za granicą, tam też znajduje się ich ośrodek interesów życiowych. W konsekwencji podlegają oni ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 2a ustawy o PIT.

W trakcie pobytu za granicą z zamiarem zabezpieczenia swojej przyszłości i umożliwienia sobie powrotu do Polski i wybudowania domu, Zainteresowani w 2006 r. zakupili do majątku wspólnego od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej niezabudowaną działkę rolną oznaczoną numerem geodezyjnym 1 (wcześniej 1.1) oraz działkę oznaczoną numerem geodezyjnym 2 (wcześniej 2.2). Trzy lata później, tj. w 2009 r. pojawiła się możliwość kupienia sąsiednich działek o numerze 3 i 4 oraz udziału 6/10 części działki oznaczonej numerem geodezyjnym 5.

Wszystkie powyższe działki są długie i wąskie, dlatego też zasadne było kupienie kilku działek geodezyjnych celem umożliwienia wybudowania domu i ulokowania swoich oszczędności w sąsiadujących działkach. Zakup powyższych działek był czynnością niepodlegającą opodatkowaniu. Zainteresowani nie odliczyli podatku od towarów i usług. Powyższe działki będą zwane dalej: „Nieruchomościami”.

Zainteresowani, z uwagi na sytuację rodzinną oraz poważne choroby, którym ulegli w ostatnim czasie, zdecydowali się na sprzedaż Nieruchomości. Zainteresowani nie wystawili żadnych ogłoszeń na portalach, nie korzystają również z usług biura nieruchomości. Jedyną formą uzewnętrznienia chęci sprzedaży Nieruchomości jest postawiony na nich baner z numerem telefonu Zainteresowanych.

Zainteresowani nie ponosili, nie ponoszą i nie zamierzają ponosić przed sprzedażą żadnych wydatków w celu zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości. W stosunku do Nieruchomości nie zostały wydane żadne decyzje o warunkach zabudowy, nie zostały również doprowadzone żadne przyłącza. Nieruchomości nigdy nie były ponadto przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, ani innej umowy o podobnym charakterze.

Środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży Nieruchomości zostaną przeznaczone na poprawę jakości życia oraz zabezpieczenie przyszłości swoich dzieci i wnuków.

Zainteresowani nigdy wcześniej nie dokonywali zbycia jakichkolwiek nieruchomości. Nie zamierzają również w przyszłości kupować i sprzedawać innych nieruchomości. Decyzja o sprzedaży opisanych powyżej Nieruchomości została podyktowana sprecyzowaniem swoich planów życiowych i decyzją o pozostaniu za granicą.

Z uwagi na problem sprzedaży powyższych Nieruchomości tkwiący w niekorzystnym kształcie (działki są wąskie i długie) i braku zainteresowania ze strony potencjalnych nabywców, Zainteresowani rozważają podział Nieruchomości na kilka mniejszych. Na chwilę obecną nie została jednak podjęta ostateczna decyzja co do podziału działek. Jeżeli w międzyczasie znajdzie się kupiec na Nieruchomości, Zainteresowani nie dokonają podziału. Jeżeli jednak sprzedaż będzie się przeciągać w czasie, Zainteresowani podzielą działki. Będzie to jedyna czynność, którą dokonają w stosunku do Nieruchomości przed ich sprzedażą.

W piśmie z 24 września 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowani wskazali ich miejsce zamieszkania za granicą.

Wskazali, że wymaganie od nich określenia do jakiego źródła przychodów zamierzają zaliczyć przychód ze sprzedaży nieruchomości i uzależnienie od tego wydania interpretacji indywidualnej jest sprzeczne z przepisami prawa i aktualnym orzecznictwem sądów administracyjnych. Sklasyfikowanie przychodów do odpowiedniego źródła winno stanowić element oceny prawnej Organu wydającego interpretację indywidualną. To do oceny Organu interpretacyjnego należy ustalenie do jakiego źródła przychodu należy zakwalifikować przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości. W ocenie Zainteresowanych, przychody te należy uznać za przychody wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT, Zainteresowani nie mogą jednak wskazać tego jako element zdarzenia przyszłego, z uwagi, że wydana wówczas interpretacja indywidualna nie dawałaby im żadnej ochrony. Organ podatkowy w razie kontroli mógłby bowiem stwierdzić, że Zainteresowani błędnie zakwalifikowali uzyskiwane przychody, w związku z czym wydana interpretacja ich nie chroni. W świetle powyższego sklasyfikowanie przychodów do właściwego źródła Zainteresowani pozostawiają Organowi podatkowemu.

Zainteresowani nie posiadają statusu rolnika. Zainteresowani nie dokonywali/nie będą dokonywać do momentu sprzedaży działek sprzedaży płodów rolnych. Z działek nr 1 (wcześniej nr 1.1), nr 2 (wcześniej nr 2.2), nr 3, nr 4 oraz nr 5. Zainteresowani w żaden sposób nie wykorzystywali działek.

Działki są położone we wsi. Powierzchnia działek: działka nr 1 (wcześniej 1.1) - 4096 m2, działka nr 2 (wcześniej nr 2.2) - 4465 m2, działka nr 3 - 0,3727 ha, działka nr 4 - 0,3245 ha, działka nr 5 - 0,0085 ha.

Na dzień sprzedaży dla ww. działek nie będzie uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Do dnia sprzedaży nie będą wydane dla ww. działek decyzje o warunkach zabudowy.

Na chwilę obecną Zainteresowani nie mają kupca na przedmiotowe nieruchomości, Zainteresowani nie są zatem w stanie ze stuprocentową pewnością wskazać, czy nie zawrą przedwstępnych umów sprzedaży. Zainteresowani mogą jedynie oświadczyć, że jeżeli do zawarcia jakichkolwiek umów dojdzie, to nie będzie to z ich inicjatywy. Na chwilę obecną Zainteresowani nie mają kupca na przedmiotowe nieruchomości. Nie mogą zatem jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie dotyczące udzielania ewentualnych pełnomocnictw dla nabywcy, którego nie ma. Z uwagi na obecne miejsce zamieszkania Zainteresowanych i fakt, że nie zamierzają oni angażować się w działania poprzedzające sprzedaż nieruchomości, rozważą udzielenie pełnomocnictw dla nabywcy, jeżeli jego udzielenie będzie warunkiem dla nabywcy do zawarcia umowy sprzedaży.

Pytania

1.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż Nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś Zainteresowanych należy uznać za podatników podatku od towarów i usług z tytułu tej transakcji?

2.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, przychód ze sprzedaży Nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie pytania Nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

W ocenie Zainteresowanych, przychód ze sprzedaży Nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawa o PIT, określa zatem dwa warunki, których łączne spełnienie skutkuje wyłączeniem z opodatkowania odpłatnego zbycia nieruchomości:

1)odpłatne zbycie nieruchomości nie może następować w wykonaniu działalności gospodarczej,

2)odpłatne zbycie musi nastąpić po 5 latach licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Co do drugiej z wymienionych wyżej przesłanek nie istnieją wątpliwości - ewentualne zbycie działek nastąpi po upływie 5 lat od daty ich nabycia (kupno miało miejsce w 2006 r. oraz w 2009 r.).

Przeanalizowania wymaga zatem pierwsza ze wskazanych, ustanowionych w treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT, przesłanek, tj. czy odpłatne zbycie nieruchomości nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej. Pamiętać przy tym należy, że klasyfikując działania podejmowane przez podatnika do właściwego źródła przychodu należy oceniać zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości.

Rozpatrując powyższą kwestię, odnieść należy się do definicji działalności gospodarczej wskazanej w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem, za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT, uznaje się działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

 - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Działalność uznać należy za zarobkową w sytuacji, gdy jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu i ona - sama w sobie - jest zdolna do generowania potencjalnego zysku. Jednakże działania ukierunkowane wyłącznie na zaspokojenie własnych potrzeb nie mają charakteru zarobkowego. Zainteresowani kupili Nieruchomości z zamiarem powrotu do kraju i wybudowania na nich domu. Ich plany uległy jednak zmianom i zdecydowali się pozostać za granicą, sprzedać Nieruchomości, a środki pieniężne przeznaczyć na poprawę jakości swojego życia oraz pomoc dzieciom i wnukom.

Odnosząc się do zorganizowania i ciągłości podejmowanych działań zauważyć należy, że planowana sprzedaż działek będzie miała charakter incydentalny. Zamiarem Zainteresowanych nie jest obrót nieruchomościami.

W podobnym jak niniejsze zdarzeniu przyszłym, wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 27 lutego 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-2.4011.833.2023.4.ACZ – „Mając na uwadze powyższe, w oparciu o okoliczności przedstawione przez Wnioskodawczynię, a w szczególności fakt, że od dnia nabycia działek nr: A/3, B/1 i B/2 oraz nr C poprzez ich scalenie w działkę nr D, a następnie podział działki nr D na mniejsze działki oraz podział działek powstałych w wyniku podziału działki nr D, aż do 2023 r. działki były wykorzystywane wyłącznie na cele rolne przez męża Wnioskodawczyni prowadzącego osobiście gospodarstwo rolne i ww. grunty nie były i nie są przedmiotem dzierżawy, najmu, użyczenia, to stwierdzić należy, że planowana sprzedaż przez Wnioskodawczynię w 2024 r. oraz w latach późniejszych niezabudowanych działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr D powstałej w wyniku scalenia działek nr: A/3, B/1 i B/2 i kolejnego podziału„ działek, które powstały i powstaną w wyniku podziału działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr D, nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej”.

Ponadto, stanowisko judykatury podkreśla także, że czynności takie jak podział rozległych powierzchniowo działek na mniejsze nieruchomości nie stanowi okoliczności przesądzającej o zakwalifikowaniu działań podatnika jako prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu nieruchomościami w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT. Takie czynności, w orzecznictwie kwalifikowane są jedynie jako wyraz dbania o osobiste interesy podatnika, co potwierdza m.in. WSA w Gdańsku w wyroku z 19 września 2023 r. sygn. I SA/Gd 311/23 w którym wskazuje, że: „Tym samym sprzedaż spornych działek nie miała związku z działalnością gospodarczą, a czynności związane z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży miały cechy zwykłego dbania o własne interesy finansowe. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że każdy właściciel nieruchomości, którą przeznacza na sprzedaż podejmuje działania zwiększające jej atrakcyjność handlową. Z uwagi na duży areał (ponad 9,5 ha) znikome są szanse na jednorazową sprzedaż nietrakcyjnie położonych gruntów jednemu inwestorowi. Stąd konieczność podziału nieruchomości. Należy wskazać, że Skarżący podzielił nieruchomość na zaledwie 4 działki. Ten fakt wyklucza uznanie, że wystąpiła, niezbędna dla uznania prowadzenia działalności gospodarczej, przesłanka jej ciągłości. Już sama ta okoliczność przesądza o niezgodności przedmiotowej interpretacji indywidualnej z prawem, przy związaniu organu stanowiskiem wnioskodawcy, że nie zamierza dokonywać dalszych działań związanych z obrotem nieruchomościami”.

Mając powyższe na względzie przychód ze sprzedaży Nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie zaś z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d) innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Natomiast, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa majątkowego nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, nie stanowi ono źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa majątkowego w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Ponadto, przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje, że dotyczy przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, które nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części, udziału w nieruchomości bądź praw majątkowych określonych w lit. a)-c) nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

·odpłatne zbycie nieruchomości lub praw majątkowych nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

·zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

·zarobkowym celu działalności,

·wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

·prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Zatem, jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 3 czerwca 2015 r. sygn. I SA/Po 919/14:

Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.

Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.

Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki, stanowi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej rejestracji.

W szczególności działania podatnika wypełniają definicję działalności gospodarczej, gdy podejmuje on pośrednio lub bezpośrednio aktywne czynności w zakresie sprzedaży nieruchomości (zarówno w fazie przygotowawczej, jak i w okresie realizacji) angażując środki podobne do wykorzystywanych przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Istotne znaczenie, choć nie decydujące, mają również poszczególne elementy zdarzenia będące efektem aktywnych działań podatnika, np. to w jaki sposób i w jakim celu zostaną nabyte lub wytworzone składniki majątku będące przedmiotem sprzedaży (w drodze zakupu, spadku, darowizny), to czy zostaną nabyte de facto na cele inwestycyjne, celem czerpania zysków z najmu lub sprzedaży, czy przede wszystkim na potrzeby osobiste podatnika i jego najbliższej rodziny.

Przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie nieruchomości, podział nieruchomości, wystąpienie o pozwolenie na budowę, uzbrojenie terenu, itp.

Przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może zatem stanowić przychód z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) tej ustawy.

Zakwalifikowanie do źródła przychodów ma ogromne znaczenie dla ustalenia chociażby takich kwestii, jak sposób opodatkowania przychodów, możliwość odliczenia kosztów ich uzyskania, możliwość skorzystania ze zwolnień przedmiotowych, itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Przy czym, jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zakwalifikowany częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez podatników do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości.

Z opisu sprawy wynika, że od wielu lat Zainteresowani przebywają na stałe za granicą i tam też znajduje się ich ośrodek interesów życiowych. W trakcie pobytu za granicą, z zamiarem zabezpieczenia swojej przyszłości i umożliwienia sobie powrotu do Polski i wybudowania domu, Zainteresowani w 2006 r. zakupili do majątku wspólnego od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej niezabudowaną działkę rolną oznaczoną numerem 1 (wcześniej 1.1) oraz działkę oznaczoną numerem geodezyjnym 2 (wcześniej 2.2). Trzy lata później, tj. w 2009 r. Zainteresowani kupili sąsiednie działki o numerze 3 i 4 oraz udział 6/10 części działki oznaczanej numerem geodezyjnym 5. Wszystkie powyższe działki są długie i wąskie, dlatego też kupili kilka działek geodezyjnych celem umożliwienia wybudowania domu i ulokowania swoich oszczędności w sąsiadujących działkach. Zainteresowani, z uwagi na sytuację rodzinną oraz poważne choroby, którym ulegli w ostatnim czasie, zdecydowali się na sprzedaż Nieruchomości. Zainteresowani nie wystawili żadnych ogłoszeń na portalach, nie korzystają również z usług biura nieruchomości. Jedyną formą uzewnętrznienia chęci sprzedaży Nieruchomości jest postawiony na nich baner z numerem telefonu Zainteresowanych. Zainteresowani nie ponosili, nie ponoszą i nie zamierzają ponosić przed sprzedażą żadnych wydatków w celu zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości, nie zostały wydane żadne decyzje o warunkach zabudowy, nie zostały również doprowadzone żadne przyłącza. Nieruchomości nigdy nie były ponadto przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, ani innej umowy o podobnym charakterze. Zainteresowani nigdy wcześniej nie dokonywali zbycia jakichkolwiek nieruchomości. Nie zamierzają również w przyszłości kupować i sprzedawać innych nieruchomości. Na dzień sprzedaży dla ww. działek nie będzie uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Do dnia sprzedaży nie będą wydane dla ww. działek decyzje o warunkach zabudowy. Z uwagi na obecne miejsce zamieszkania Zainteresowanych i fakt, że nie zamierzają oni angażować się w działania poprzedzające sprzedaż nieruchomości, rozważą udzielenie pełnomocnictw dla nabywcy, jeżeli jego udzielenie będzie warunkiem nabywcy do zawarcia umowy sprzedaży. Decyzja o sprzedaży opisanych powyżej Nieruchomości została podyktowana sprecyzowaniem swoich planów życiowych i decyzją o pozostaniu za granicą. Środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży Nieruchomości zostaną przeznaczone na poprawę jakości życia oraz zabezpieczenie przyszłości swoich dzieci i wnuków.

W celu ustalenia prawidłowego źródła przychodów z tytułu przychodów uzyskanych z planowanej sprzedaży Nieruchomości należy rozważyć, czy czynności sprzedaży powyższych Nieruchomości mają znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej.

Na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo, zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku. Są to czynności polegające na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości.

Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.

Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny. Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy nie sposób przyjąć, że sprzedaż Nieruchomości, wygeneruje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Całokształt czynności, a w szczególności fakt, że sprzedaż Nieruchomości nastąpi po upływie długiego okresu od ich nabycia oraz okoliczności i cel nabycia Nieruchomości, sugeruje, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. W analizowanej sprawie, czynności podejmowane przez Zainteresowanych - nawet w sytuacji dokonania podziału nieruchomości na kilka mniejszych, z uwagi na ich niekorzystny kształt - wskazują, że mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem. Zainteresowani nie nabyli przedmiotowych nieruchomości (działek) w celu ich sprzedaży, lecz z zamiarem zabezpieczenia swojej przyszłości i umożliwienia sobie powrotu do Polski i wybudowania domu. Zainteresowani nie prowadzili i nie prowadzą w sposób profesjonalny zorganizowanego i ciągłego działania w celu przygotowania Nieruchomości do sprzedaży. Istotą działań Zainteresowanych nie jest prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na obrocie nieruchomościami, lecz zwykły zarząd majątkiem prywatnym.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że kwota przychodu uzyskana ze sprzedaży Nieruchomości nie będzie stanowiła przychodu ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Okoliczności opisane we wniosku wskazują, że skutki podatkowe planowanej sprzedaży Nieruchomości należy ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowani w 2006 r. zakupili do majątku wspólnego od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej niezabudowaną działkę rolną oznaczoną numerem geodezyjnym 1 oraz działkę oznaczoną numerem geodezyjnym 2. Trzy lata później, tj. w 2009 r. kupili sąsiednie działki o numerze 3 i 4 oraz udział 6/10 części działki oznaczanej numerem geodezyjnym 5. Zainteresowani planują dokonać sprzedaży Nieruchomości.

Zatem w przedmiotowej sprawie, odpłatne zbycie Nieruchomości, będzie miało miejsce po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tych Nieruchomości. W konsekwencji, sprzedaż Nieruchomości (dokonana bez podziału działek, czy po podziale działek) nie będzie skutkowała powstaniem po stronie Zainteresowanych przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, z uwagi na upływ 5-letniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, planowana przez Zainteresowanych sprzedaż Nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanej przez Państwa interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla Organu wydającego przedmiotową interpretację.

Natomiast w odniesieniu do przywołanego przez Państwa orzeczenia sądu administracyjnego, stwierdzić należy, że na ocenę prawidłowości analizowanej kwestii nie może wpłynąć powołane orzecznictwo, ponieważ zapadło ono w odniesieniu do indywidualnego i właściwego tylko temu orzecznictwu opisu sprawy. W związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca zaprezentowanego przez Państwa wyroku zamyka się w obrębie sprawy, dla której została wydana.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 ustawy Ordynacja podatkowa ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00