Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.406.2024.2.DS

Sprzedaży masy upadłości, tj. nieruchomości gruntowej składającej się z działek gruntu o nr 1 i 2, zabudowanych budynkiem biurowo-usługowym.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży masy upadłości, tj. nieruchomości gruntowej składającej się z działek gruntu o nr 1 i 2, zabudowanych budynkiem biurowo-usługowym.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 sierpnia 2024 r. (wpływ 26 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

13 października 2022 r. Sąd Rejonowy dla Miasta A Wydział (…) dla spraw upadłościowych i restrukturyzacyjnych ogłosił upadłość A Sp. z o.o. w mieście A KRS: (…).

Wyznaczono syndyka masy upadłości, A.A.

W skład masy upadłości wchodzi nieruchomość gruntowa położona w mieście A przy ul. (…) i (…) stanowiąca działki o nr 1 i 2, (…), obręb (…) o powierzchni 0,1583 ha zabudowane budynkiem biurowo-usługowym (…), dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy dla miasta A Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o nr (…). Nieruchomość wpisana jest do rejestru zabytków (budynek (...) z XV w. przebudowany w XVIII w.) - decyzja Prezydium Rady Narodowej Miasta A z dnia 30 grudnia 1970 r. nr rejestru (…).

Przed sprzedażą nieruchomości przez Gminę A budynek był wykorzystywany dla celów edukacyjnych (...). 17 lutego 2004 r. nieruchomość stanowiąca własność Gminy A została sprzedana B.B., akt notarialny Repertorium A numer (…). Nieruchomość miała być wykorzystywana zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i wskazaniami konserwatora zabytków pod usługi o charakterze cenotwórczym z parkingiem podziemnym. Ustalono termin zakończenia robót remontowych budynku na 2 lata od daty nabycia. 9 czerwca 2004 r. akt notarialny Repertorium A numer (…) nieruchomość została przeniesiona na rzecz B spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji w mieście A. Przeniesienie to było wykonaniem zobowiązania pokrycia udziałów wkładem niepieniężnym w spółce B Sp. z o.o. w mieście A. Wartość aportu ustalona została na 1.413.000 zł i taką wartość nieruchomości stanowiącą aport do spółki wskazano w umowie z 9 czerwca 2004 r. W dniu 27 sierpnia 2004 r. spółka dokonała zmiany firmy na A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, akt notarialny repertorium A numer (…).

A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wykonała prace remontowe wraz z przebudową zabytkowej kamienicy i 29 października 2008 r. decyzją nr (…) Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta A uzyskała pozwolenie na użytkowanie budynku biurowo-usługowego (…). Koszt poniesionych nakładów według ksiąg rachunkowych upadłego w latach 2017-2022 na nieruchomość wyniósł 256.917,30 zł. Od 2018 roku czasu nieruchomość jest wykorzystywana zgodnie z pozwoleniem na użytkowanie. A Sp. z o.o. prowadziła działalność gospodarczą polegającą na wynajmie lokali biurowych i usługowych. Od dnia ogłoszenia upadłości syndyk, na podstawie postanowienia sędziego komisarza nadal prowadzi taką działalność.

Zgodnie z przepisami prawa upadłościowego syndyk ma obowiązek dokonać likwidacji składników masy upadłości. Likwidacja składnika, jakim jest nieruchomość, polegać będzie na jego sprzedaży zgodnie z Postanowieniem sędziego komisarza z dnia 30 stycznia 2023 r. sygn. akt (…). Sędzia komisarz określił minimalną cenę sprzedaży jako cenę netto. W czasie trwania postępowania będzie ona zapewne obniżana w związku z brakiem oferentów na cenę określoną postanowieniem z 30 stycznia 2023 r. Kolejne ustalenie ceny zostanie dokonane uchwałą Rady Wierzycieli bowiem została ona powołana w niniejszym postępowaniu postanowieniem sędziego komisarza z 10 marca 2023 r.

Nie można wskazać daty pierwszego zasiedlenia budynku, było to prawdopodobnie w XV wieku. W czasie po drugiej wojnie światowej nieruchomość była wykorzystywana jako siedziba placówek edukacyjnych - (...). Po sprzedaży obiektu przez Gminę A prywatnemu inwestorowi jest ona wykorzystywana jako budynek biurowo-usługowy.

Od roku 2018 na nieruchomość nie dokonywano nakładów na jej ulepszenie przewyższających 30% jej wartości początkowej. Ponoszone były nakłady na bieżący serwis i konserwacje instalacji i urządzeń znajdujących się w budynku służących dostawie ciepła, energii elektrycznej, wody, odprowadzenia ścieków, urządzeń dźwigowych (windy osobowe).

Wskazana w postanowieniu sędziego komisarza z dnia 30 stycznia 2023 r. infrastruktura towarzysząca obejmuje właśnie instalacje i urządzenia służące dostawie mediów oraz urządzenia dźwigowe zainstalowane wewnątrz budynku (windy). Nie były one przedmiotem odrębnej wyceny sporządzonej przez rzeczoznawcę majątkowego, która to wycena jest wymagana prawem upadłościowym i stanowi podstawę do określenia ceny sprzedaży składnika masy upadłości. Wartość nieruchomości została ustalona jako wartość gruntu wraz z budynkiem wyposażonym w instalacje wymienione wyżej.

Dla przeprowadzenia prawidłowo procesu jego sprzedaży w postępowaniu upadłościowym, szczególnie w zakresie skutków podatkowych tej transakcji (podatek od towarów i usług) syndyk musi posiadać pewność co do tego, czy transakcja ta będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Syndyk w ramach postępowania upadłościowego dokonuje czynności prawnych o charakterze majątkowym w imieniu własnym ale na rachunek i ze skutkiem dla upadłego - art. 160 prawa upadłościowego.

Upadły również po ogłoszeniu upadłości nadal pozostaje podatnikiem podatku VAT i innych podatków w zakresie kontynuowanej przez syndyka działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy sprzedaż składnika masy upadłości dokonywania w postępowaniu upadłościowym przez syndyka masy upadłości w postaci nieruchomości opisanej wyżej korzysta z ustawowego zwolnienia od podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Sprzedaż w ramach likwidacji masy upadłości w postępowaniu upadłościowym A Spółka z o.o. w mieście A w upadłości składnika masy upadłości to jest nieruchomości gruntowej składającej się z działek gruntu o nr 1 i 2 (…), obręb (…), nr jedn. rej. (…), zabudowanej budynkiem biurowo-usługowym „(…)” wraz z infrastrukturą towarzyszącą, dla której prowadzona jest księga wieczysta o nr (…) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, w związku z art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie gruntów, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że 13 października 2022 r. Sąd Rejonowy ogłosił upadłość Wnioskodawcy. Wyznaczono syndyka masy upadłości. W skład masy upadłości wchodzi nieruchomość gruntowa położona w mieście A przy ul. (…) i (…) stanowiąca działki o nr 1 i 2, zabudowane budynkiem biurowo-usługowym (…). Nieruchomość wpisana jest do rejestru zabytków (budynek (...) z XV w. przebudowany w XVIII w.).

Przed sprzedażą nieruchomości przez Gminę A budynek był wykorzystywany dla celów edukacyjnych (...). 17 lutego 2004 r. nieruchomość stanowiąca własność Gminy A została sprzedana B.B. Nieruchomość miała być wykorzystywana zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i wskazaniami konserwatora zabytków pod usługi o charakterze cenotwórczym z parkingiem podziemnym. Ustalono termin zakończenia robót remontowych budynku na 2 lata od daty nabycia. 9 czerwca 2004 r. nieruchomość została przeniesiona na rzecz B spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji w mieście A. Przeniesienie to było wykonaniem zobowiązania pokrycia udziałów wkładem niepieniężnym w spółce B Sp. z o.o. w mieście A. Wartość aportu ustalona została na 1.413.000 zł i taką wartość nieruchomości stanowiącą aport do spółki wskazano w umowie z 9 czerwca 2004 r. 27 sierpnia 2004 r. spółka dokonała zmiany firmy na A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wykonała prace remontowe wraz z przebudową zabytkowej kamienicy i 29 października 2008 r. uzyskała pozwolenie na użytkowanie budynku biurowo-usługowego (…). Koszt poniesionych nakładów według ksiąg rachunkowych upadłego w latach 2017-2022 na nieruchomość wyniósł 256.917,30 zł. Od 2018 roku czasu nieruchomość jest wykorzystywana zgodnie z pozwoleniem na użytkowanie. A Sp. z o.o. prowadziła działalność gospodarczą polegającą na wynajmie lokali biurowych i usługowych. Od dnia ogłoszenia upadłości syndyk, na podstawie postanowienia sędziego komisarza nadal prowadzi taką działalność.

Zgodnie z przepisami prawa upadłościowego syndyk ma obowiązek dokonać likwidacji składników masy upadłości. Likwidacja składnika, jakim jest nieruchomość, polegać będzie na jego sprzedaży. Sędzia komisarz określił minimalną cenę sprzedaży jako cenę netto.

Nie można wskazać daty pierwszego zasiedlenia budynku, było to prawdopodobnie w XV wieku. W czasie po drugiej wojnie światowej nieruchomość była wykorzystywana jako siedziba placówek edukacyjnych - (...). Po sprzedaży obiektu przez Gminę A prywatnemu inwestorowi jest ona wykorzystywana jako budynek biurowo-usługowy.

Od roku 2018 na nieruchomość nie dokonywano nakładów na jej ulepszenie przewyższających 30% jej wartości początkowej. Ponoszone były nakłady na bieżący serwis i konserwacje instalacji i urządzeń znajdujących się w budynku służących dostawie ciepła, energii elektrycznej, wody, odprowadzenia ścieków, urządzeń dźwigowych (windy osobowe).

Infrastruktura towarzysząca obejmuje instalacje i urządzenia służące dostawie mediów oraz urządzenia dźwigowe zainstalowane wewnątrz budynku (windy). Nie były one przedmiotem odrębnej wyceny sporządzonej przez rzeczoznawcę majątkowego, która to wycena jest wymagana prawem upadłościowym i stanowi podstawę do określenia ceny sprzedaży składnika masy upadłości. Wartość nieruchomości została ustalona jako wartość gruntu wraz z budynkiem wyposażonym w ww. instalacje.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż składnika masy upadłości dokonywania w postępowaniu upadłościowym przez syndyka masy upadłości w postaci nieruchomości opisanej wyżej korzysta z ustawowego zwolnienia od podatku VAT.

Zaznaczenia wymaga, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze fakt, że ww. nieruchomość należy do Spółki i była wykorzystywana do jej działalności, dostawa prawa własności nieruchomości składającej się z działek gruntu nr 1 i 2 zabudowanych budynkiem biurowo-usługowym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych dostaw towarów i świadczenia usług zwolnienie od podatku. Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Dla sprzedaży nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a lub pkt 2 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków i budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do ich pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku, budowli lub ich części oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Przy czym, dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli albo ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli albo ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanie się bezzasadne.

Należy mieć na uwadze, że zwolnienie uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy opisanej nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy w odniesieniu do budynku znajdującego się na przedmiotowych działkach miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Wskazali Państwo, że działki o nr 1 i 2 są zabudowane budynkiem biurowo‑usługowym.Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że dostawa ww. budynku nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia bądź w okresie krótszym niż dwa lata od tego momentu. Jak wynika z okoliczności sprawy, Wnioskodawca wykonał prace remontowe wraz z przebudową zabytkowej kamienicy i 29 października 2008 r. decyzją (...) Inspektora Nadzoru Budowlanego uzyskał pozwolenie na użytkowanie budynku biurowo-usługowego. Od 2018 roku czasu nieruchomość jest wykorzystywana zgodnie z pozwoleniem na użytkowanie. Od roku 2018 na nieruchomość nie dokonywano nakładów na jej ulepszenie przewyższających 30% jej wartości początkowej. Ponoszone były jedynie nakłady na bieżący serwis i konserwacje instalacji i urządzeń znajdujących się w budynku służących dostawie ciepła, energii elektrycznej, wody, odprowadzenia ścieków, urządzeń dźwigowych (windy osobowe). Koszt poniesionych nakładów według ksiąg rachunkowych upadłego w latach 2017-2022 na nieruchomość wyniósł 256.917,30 zł. Zatem, z uwagi na powyższe okoliczności sprawy należy stwierdzić, że dostawa budynku biurowo-usługowego nie będzie się odbywała w ramach pierwszego zasiedlenia ani w okresie krótszym niż dwa lata od tego momentu, tym samym, spełnione zostaną warunki wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W konsekwencji, dostawa budynku biurowo-usługowego znajdującego się na działkach nr 1 i 2 będzie zwolniona od podatku na podstawie tego przepisu. Stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy, zwolnieniu będzie podlegała także odpowiednio dostawa gruntów na których ten budynek jest posadowiony.

Skoro planowana sprzedaż budynku biurowo-usługowego znajdującego się na działkach nr 1 i 2, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, badanie przesłanek i rozstrzyganie dla tej transakcji zwolnienia od podatku na podstawie przepisów, tj. art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy jest bezzasadne.

Nadmienić również należy, że jeżeli warunki wskazane w cyt. art. 43 ust. 10 i 11 ustawy zostaną spełnione, będą Państwo mieli prawo do rezygnacji ze wskazanego zwolnienia od podatku i opodatkowania tej transakcji z zastosowaniem właściwej dla niej stawki podatku VAT.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00