Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.158.2024.1.MAZ

Metoda obliczania udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział, dla możliwości korzystania przez zakład energochłonny ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy

Interpretacja indywidualna – stanowisko jest prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 31 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obliczania udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział, dla możliwości korzystania przez zakład energochłonny ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, wpłynął 31 lipca 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

XXX Sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi w Polsce działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów … . Działalność Spółki prowadzona jest w ramach dwóch zakładów położonych w … oraz … (dalej jako: „Zakłady Spółki”).

Zgodnie z danymi z Krajowego Rejestru Sądowego przedmiotem działalności Spółki jest:

23.49.Z Produkcja pozostałych wyrobów ceramicznych - jako przedmiot przeważającej działalności Spółki;

23.43.Z Produkcja ceramicznych izolatorów i osłon izolacyjnych;

23.44.Z Produkcja pozostałych technicznych wyrobów ceramicznych;

23.20.Z Produkcja wyrobów ogniotrwałych.

Rok podatkowy Spółki jest inny niż rok kalendarzowy i obejmuje okres od 1 kwietnia danego roku kalendarzowego do 31 marca następnego roku kalendarzowego (przykładowo ostatni, zakończony rok podatkowy Spółki trwał od 1 kwietnia 2023 r. do 31 marca 2024 r.).

Wyroby akcyzowe wykorzystywane w procesie produkcji Spółki

Na potrzeby produkcyjne Spółka nabywa i zużywa do celów opałowych gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00 (dalej jako: „Gaz”), który stanowi wyrób gazowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym (dalej jako: „Ustawa akcyzowa”; Dz.U.2023.1542 t.j. z dnia 2023.08.07). Gaz jest dostarczany do trzech punktów poboru (dwa w … i jeden w … ) z użyciem sieci przesyłowej, w sposób ciągły. Całość Gazu nabywanego przez Spółkę jest przeznaczana do celów opałowych.

Spółka jest finalnym nabywcą gazowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19a Ustawy akcyzowej. W szczególności Spółka:

1) nabywa na terytorium kraju wyroby gazowe (Gaz);

2) nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu gazowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d Ustawy akcyzowej (nie dokonała bowiem zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 Ustawy akcyzowej, co jest jednym z warunków, od których uzależniony jest status pośredniczącego podmiotu gazowego).

Spółka jest zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (dalej jako: „CRPA”) jako „Podmiot zużywający (zużywa wyroby zwolnione od akcyzy, w tym jako finalny nabywca gazowy, finalny nabywca węglowy oraz nabywca końcowy energii)”. Rejestracja w tym zakresie dotyczy Gazu. Spółka nabywa obecnie Gaz w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 4 Ustawy akcyzowej, tj. jako wyrób gazowy przeznaczony do celów opałowych w procesach mineralogicznych.

Jednocześnie Spółka zawarła ze sprzedawcami Gazu umowy, które wskazują, że Gaz będzie używany do celów uprawniających do zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 Ustawy akcyzowej.

Jednocześnie w Zakładach Spółki wprowadzony został w życie co najmniej jeden z systemów prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska oraz do podwyższenia efektywności energetycznej, o których mowa w art. 31c Ustawy akcyzowej.

1) system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. z 2023 r. poz. 589) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;

2) uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 2166), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;

3) system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001.

Spółka zamierza w przyszłości nabywać Gaz do celów opałowych z przeznaczeniem innym niż do wykorzystania w procesach mineralogicznych (chodzi o część nabywanego Gazu). W takiej sytuacji ta część Gazu nie mogłaby korzystać ze zwolnienia dla Gazu zużywanego w procesach mineralogicznych. W związku z powyższym Spółka zamierza zmienić podstawę do zwolnienia nabywanego Gazu tak, aby w całości mógł korzystać ze zwolnienia – na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej, tj. ze zwolnienia dla zakładów energochłonnych w rozumieniu art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej. Spółka zamierza zmienić podstawę zwolnienia nabywanego Gazu w 2025 r. i kontynuować ją w kolejnych latach (tj. 2026, 2027 itd.). Zwolnienie ma znaleźć zastosowanie do Zakładów Spółki.

Ani Spółka, ani jej Zakłady nie są żadnym z podmiotów, o których mowa w art. 31b ust. 10a Ustawy akcyzowej – tj. nie będą w opisywanym zdarzeniu przyszłym podmiotami rozpoczynającymi działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów gazowych lub podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, które uruchamiają nową instalację, wykorzystującą wyroby gazowe.

Spółka i Zakłady Spółki będą przy tym spełniać następujące warunki zwolnienia:

1) Gaz (tj. wyrób gazowy w rozumieniu odpowiednich przepisów Ustawy akcyzowej) będzie nabywany z przeznaczeniem do celów opałowych;

2) Spółka określi w umowie zawartej ze sprzedawcą Gazu, że wyroby te będą użyte do celów uprawniających do zwolnienia jako zakład energochłonny;

3) W Zakładach Spółki wprowadzony został w życie co najmniej jeden z systemów prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o których mowa w art. 31c Ustawy akcyzowej;

4) Zakłady Spółki są zorganizowanymi częściami przedsiębiorstwa rozumianymi jako organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania.

Spółka chce potwierdzić w jaki sposób powinna obliczyć wskaźnik energochłonności z art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej (w odniesieniu do Zakładów Spółki) i w jaki sposób go weryfikować, by móc w przyszłości korzystać ze zwolnienia od akcyzy w odniesieniu do Gazu – jako zakład energochłonny na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej.

Pytania

1. Czy weryfikując status Zakładów Spółki w ... i ... jako zakładów energochłonnych z art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej – w celu skorzystania ze zwolnienia z art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej – Spółka powinna obliczać udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej za odpowiedni rok kalendarzowy (bez względu na przyjęty w Spółce rok podatkowy)? Tym samym, czy Spółka obliczając udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej na potrzeby stosowania zwolnienia z akcyzy Gazu dla zakładu energochłonnego (art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej) w 2025 r., powinna brać pod uwagę dane o zakupionych wyrobach gazowych i wartości produkcji sprzedanej z 2024 r. (z uwzględnieniem podziału tych wartości na Zakłady Spółki)?

2. Czy w celu zachowania prawa do zwolnienia w kolejnych latach (po 2025 r.) na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej Zakładów Spółki za poprzedni rok musi wynosić co najmniej 5% (tj. status zakładu energochłonnego dla Zakładów Spółki musi być zachowany w każdym kolejnym roku, w którym zastosowanie znajdzie zwolnienie z akcyzy Gazu na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej)?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko w zakresie pytania 1.

Przy obliczaniu udziału zakupu wyrobów gazowych w wartość produkcji sprzedanej (o którym mowa w art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej), w celu zastosowania przez Spółkę zwolnienia z art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej, Spółka powinna brać pod uwagę dane o wartości zakupy wyrobów gazowych i wartości produkcji sprzedanej w Zakładach Spółki z odpowiedniego roku kalendarzowego (nawet w sytuacji, w której rok podatkowy Spółki jest inny niż kalendarzowy). Ustawodawca w art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej odwołał się do roku kalendarzowego, a nie podatkowego. Spółka stoi tym samym na stanowisku, że w celu skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej w 2025 r., powinna obliczyć udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej na podstawie odpowiednych wartości, które osiągnęła w 2024 r. i z podziałem na każdy z Zakładów Spółki.

Stanowisko w zakresie pytania 2.

Zdaniem Spółki, po rozpoczęciu stosowania zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej w 2025 r., Zakłady Spółki będą musiały co roku osiągać udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej za poprzedni rok na poziomie wynoszącym co najmniej 5%, w celu zachowania prawa do zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej w kolejnych latach, następujących po 2025 r. (tym samym status zakładu energochłonnego w stosunku do Zakładów Spółki będzie musiał występować w każdym roku, w którym w odniesieniu do nabywanego Gazu Zakłady Spółki będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej).

Uzasadnienie

1.Opodatkowanie wyrobów akcyzowych – zasady ogólne

Zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy akcyzowej, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy akcyzowej, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b Ustawy akcyzowej, wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Z przedstawionej regulacji wynika, że wyroby gazowe stanowią szczególną grupę wyrobów akcyzowych, a konkretniej wyrobów energetycznych. Takie regulacje są związane w szczególności ze specyfiką wyrobów gazowych (co do zasady dostarczane w ramach sieci przesyłowych, w systemie ciągłym). Wyodrębnienie wyrobów gazowych w ustawie akcyzowej zostało wprowadzone przez ustawodawcę na cele stworzenia odrębnego reżimu opodatkowania wyrobów gazowych akcyzą (szczególne: przedmiot opodatkowania, uczestnicy obrotu wyrobami gazowymi, moment powstania obowiązku podatkowego czy ewidencje). Podobne rozwiązanie funkcjonuje m.in. w odniesieniu do energii elektrycznej czy wyrobów węglowych.

Gaz nabywany przez Spółkę (kod CN 2711 21 00) stanowi wyrób gazowy w rozumieniu powołanej definicji z Ustawy akcyzowej. W związku z tym zastosowanie do niego znajdują wszystkie regulacje Ustawy akcyzowej, odnoszące się do wyrobów gazowych (w tym szczególne zwolnienia z podatku akcyzowego).

W myśl z art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zgodnie z kolei z art. 31c Ustawy akcyzowej, za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa m.in. w art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

1) system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. z 2023 r. poz. 589) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;

2) system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz.U. z 2022 r. poz. 2013);

3) uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 2166), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;

4) system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;

5) system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

Na podstawie art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka w 2025 r. będzie chciała skorzystać ze zwolnienia od akcyzy dla nabywanego Gazu na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej. Zwolnienie ma znaleźć zastosowanie do Zakładów Spółki, które spełniają większość z powołanych warunków zwolnienia Gazu. Wątpliwości Spółki dotyczą jednak sposobu, w jaki powinna liczyć udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej z podziałem na poszczególne Zakłady Spółki.

2.Szczegółowe uzasadnienie do pytania 1.

Ustawa akcyzowa przewiduje system zwolnień i wyłączeń akcyzowych w odniesieniu do wyrobów gazowych. Odpowiednie regulacje zostały wprowadzone w art. 31b Ustawy akcyzowej. Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W zakresie pytania numer 1 Spółka chce potwierdzić, do celów zastosowania przez Zakłady Spółki zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej, z jakiego okresu powinna brać pod uwagę dane przy obliczaniu udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej, w odniesieniu do poszczególnych Zakładów Spółki, które będą korzystać ze zwolnienia jako zakłady energochłonne.

W art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej ustawodawca wskazał, że odpowiedni udział należy liczyć w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Spółka wskazuje, że w jej ocenie „rok” z art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej, w odniesieniu do którego Spółka powinna ustalać procentowy udział, jest rokiem kalendarzowym.

Ustawodawca nie wskazał przy tym wprost w przepisie, czy należy liczyć odpowiedni udział z uwzględnieniem danych za rok podatkowy czy rok kalendarzowy zakładu energochłonnego. Z drugiej strony w art. 31d ust. 2 Ustawy akcyzowej (definicja zakładu energochłonnego do celów częściowego zwolnienia energii elektrycznej z akcyzy) ustawodawca wprost odwołał się do roku podatkowego.

Skoro w art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej ustawodawca nie odwołał się wprost do roku podatkowego (który w odniesieniu do wybranych podmiotów, w tym do Spółki, może być inny niż rok kalendarzowy), oznacza to, że w art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej ustawodawca nakazał obliczanie odpowiedniego udziału z wykorzystaniem danych za rok kalendarzowy. Tym samym Spółka, ustalając udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej, dla celów zastosowania zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej, w odniesieniu do Zakładów Spółki, powinna wziąć pod uwagę dane o wartości nabytych wyrobów gazowych i wartości produkcji sprzedanej w roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Na powyższe nie ma wpływu rok podatkowy przyjęty w Spółce (inny niż rok kalendarzowy). Dla celów oceny, czy Zakłady Spółki stanowią zakład energochłonny w rozumieniu art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej - Spółka powinna wziąć pod uwagę dane z odpowiedniego roku kalendarzowego z podziałem na Zakłady Spółki.

Spółka zamierza przy tym skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej w odniesieniu do Zakładów Spółki począwszy od 2025 r. W ocenie Spółki, przy założeniu, że reszta warunków będzie spełniona (co wprost wynika z opisu zdarzenia przyszłego), Zakłady Spółki będą mogły korzystać z powołanego zwolnienia, o ile w 2024 r. udział nabycia wyrobów gazowych w ich wartości produkcji sprzedanej przekroczy 5%.

W świetle powołanej argumentacji Spółka stoi na stanowisku, że rokiem kalendarzowym poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział będzie w opisanym zdarzeniu przyszłym rok 2024. Spółka ustala bowiem odpowiedni udział na cele stosowania zwolnienia w Zakładach Spółki począwszy od 2025 r. (będzie to rok, w odniesieniu do którego ustalany jest odpowiedni udział dla celów oceny, czy Zakłady Spółki stanowią zakłady energochłonne w rozumieniu art. 31b ust.10 Ustawy akcyzowej i mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej). Tym samym rokiem kalendarzowym poprzedzającym 2025 r. będzie rok 2024 i to dane z 2024 r. powinny posłużyć Spółce do obliczenia udziału kosztów nabycia wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej Zakładów Spółki, które będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej.

Zakłady Spółki nie są przy tym podmiotem rozpoczynającym działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów gazowych lub podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, który uruchamia nową instalację wykorzystującą wyroby gazowe z art. 31b ust. 10a Ustawy akcyzowej. Zakłady Spółki nie rozpoczną bowiem działalności w 2025 r. z wykorzystaniem wyrobów gazowych, ani też nie uruchomią nowej instalacji wykorzystującej wyroby gazowe w tym roku. Zakłady Spółki obecnie nabywają i zużywają Gaz, który korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 4 Ustawy akcyzowej. W 2025 r. część Gazu zostanie jednak przeznaczona na cele inne niż w procesach mineralogicznych i z tego powodu Spółka zamierza zmienić podstawę zwolnienia.

Biorąc pod uwagę art. 31b ust. 10, w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej Spółka będzie mogła zastosować zwolnienia z art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej dla Zakładów Spółki w 2025 r., które spełnią wybrane warunki zwolnienia (opisane jako element zdarzenia przyszłego) oraz osiągną w 2024 r. udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej nie mniejszy niż 5%.

3.Szczegółowe uzasadnienie do pytania 2.

Jednocześnie Spółka powzięła wątpliwości, jakie warunki będą musiały spełniać Zakłady Spółki, by kontynuować zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej w kolejnych latach: 2026, 2027 itd.

Ani definicja zakładu energochłonnego, ani pozostałe warunki zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej nie regulują wprost przez jaki okres status zakładu energochłonnego musi być utrzymywany w celu korzystania z tego zwolnienia.

Definicja zakładu energochłonnego stwierdza jedynie, że w celu uznania danego podmiotu za taki zakład musi on spełnić następujące warunki:

1)udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział;

2)stanowić co najmniej zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zakłady Spółki stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa i nie jest to okoliczność, która może ulec zmianie w przyszłości. Jednak udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej będzie się zmieniał w każdym roku kalendarzowym działalności Zakładów Spółki, na co wpływ ma cena nabycia wyrobów gazowych, ich zużycie przez Zakłady Spółki czy w końcu wartość produkcji sprzedanej za dany rok.

W definicji z art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej ustawodawca wskazał jednak, że odpowiedni udział liczy się za rok poprzedzający rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zdaniem Spółki oznacza to, że warunek ten w odniesieniu do Zakładów Spółki musi być weryfikowany co roku. Zwolnienie dla zakładów energochłonnych z art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej zostało przyznane zakładom energochłonnym, zdefiniowanym w art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej. Jeśli którykolwiek z Zakładów Spółki w kolejnych latach (po 2025 r.) nie osiągnie odpowiedniego udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej, zgodnie z definicją z art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej, nie uzyska w tym roku statusu zakładu energochłonnego i nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej.

W świetle powyższego, w celu skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej, Zakłady Spółki będą musiały spełniać warunek dotyczący udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej w następujący sposób:

1)w celu stosowania zwolnienia w 2026 r. – odpowiedni udział w 2025 r. nie będzie mógł być mniejszy niż 5%;

2)w celu stosowania zwolnienia w 2027 r. – odpowiedni udział w 2026 r. nie będzie mógł być mniejszy niż 5%;

3)w celu stosowania zwolnienia w 2028 r. – odpowiedni udział w 2027 r. nie będzie mógł być mniejszy niż 5%.

Jednocześnie w ocenie Spółki nie należy interpretować regulacji art. 31b ust. 1 pkt 5, w zw. z art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej w ten sposób, że status zakładu energochłonnego w odniesieniu do Zakładów Spółki należy weryfikować jednokrotnie, w momencie rozpoczęcia stosowania zwolnienia z akcyzy Gazu na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej (tj. w opisanym zdarzeniu przyszłym w 2025 r.). Spółka nie może wykluczyć, że w kolejnych latach (2026 i kolejne) odpowiedni udział z art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej w odniesieniu do poszczególnych Zakładów Spółki nie spadnie poniżej progu 5%, co będzie oznaczać, że w danym roku Zakład ten nie będzie mógł korzystać z analizowanego zwolnienia.

Przyjęcie odrębnego podejścia doprowadziłoby to potencjalnych sytuacji, w których dany podmiot spełnia warunki uznania za zakład energochłonny w jednym roku, dla którego ustalany jest udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej, a w następnych latach nie musi go już weryfikować (w tym nie osiągać odpowiedniego udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej). W takiej sytuacji, w ocenie Spółki, jeden z warunków zwolnienia Gazu z akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej nie byłby spełniony (brak statusu zakładu energochłonnego, do których skierowane jest zwolnienie).

Tym samym, w ocenie Spółki, w celu korzystania ze zwolnienia w kolejnych latach (po 2025 r.), Zakłady Spółki będą musiały posiadać status zakładu energochłonnego zgodnie z art. 31b ust. 10 Ustawy akcyzowej w każdym roku kalendarzowym, w którym Gaz będzie korzystał ze zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej, tj. w szczególności w każdym z odpowiednich lat kalendarzowych muszą spełniać warunek, zgodnie z którym udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej Zakładów Spółki jest nie mniejszy niż 5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 28 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2711 został wymieniony gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy:

Wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Przepis art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy wskazuje, że:

Finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a)nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b)posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy:

W przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2) sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3) import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4) użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5) użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Jak stanowi art. 9c ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 9c ust. 4 ustawy:

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu.

Stosownie do art. 11b ust. 1 ustawy:

W przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1) nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2) wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3) powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4) użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Przepis art. 11b ust. 2 ustawy wskazuje, że:

Jeżeli sprzedaż wyrobów gazowych jest potwierdzona fakturą lub innym dokumentem, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, wydanie wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub tego dokumentu.

W myśl art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Jak stanowi art. 31b ust. 5 ustawy:

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Stosownie do art. 31b ust. 10 ustawy:

Przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W myśl art. 31c ustawy:

Za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

1) system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2023 r. poz. 589) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;

2) system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz.U. z 2022 r. poz. 2013);

3) uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;

4) system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;

5) system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

Państwa wątpliwości dotyczą:

- ustalenia znaczenia określenia „rok”, dla którego obliczany będzie udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej, dla zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy w Zakładach Spółki,

- konieczności zachowania przez zakład energochłonny udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej na poziomie co najmniej 5%, dla możliwości korzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy w kolejnych latach po 2025 r.

Możliwość skorzystania – na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym – z nabycia w zwolnieniu od akcyzy wyrobów gazowych wymaga równoczesnego (łącznego) spełnienia przez finalnego nabywcę gazowego następujących warunków:

-wykorzystania wyrobów gazowych do celów opałowych;

-posiadania statusu zakładu energochłonnego;

-wprowadzenia w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej;

-zawarcia ze sprzedawcą wyrobów gazowych umowy, w której określone jest, że te wyroby będą użyte do celów zwolnienia od akcyzy.

Statusu zakładu energochłonnego wykorzystującego wyroby gazowe wymaga, aby finalny nabywca gazowy spełniał następujące warunki:

-udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział;

-zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa, zdefiniowana w art. 31b ust. 10 ustawy.

Mając powyższe na względzie należy zauważyć, że Wnioskodawca wyraził we wniosku wątpliwości, które nie są związane z samą możliwością zastosowania zwolnienia od akcyzy nabywanych wyrobów gazowych na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy. Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, że Spółka i Zakłady Spółki będą przy tym spełniać następujące warunki zwolnienia:

- Gaz (tj. wyrób gazowy w rozumieniu odpowiednich przepisów Ustawy akcyzowej) będzie nabywany z przeznaczeniem do celów opałowych;

- Spółka określi w umowie zawartej ze sprzedawcą Gazu, że wyroby te będą użyte do celów uprawniających do zwolnienia jako zakład energochłonny;

- W Zakładach Spółki wprowadzony został w życie co najmniej jeden z systemów prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o których mowa w art. 31c Ustawy akcyzowej;

- Zakłady Spółki są zorganizowanymi częściami przedsiębiorstwa rozumianymi jako organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania.

Wątpliwość Spółki wyrażona w pytaniu nr 1 dotyczy kwestii obliczania udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej dla odpowiedniego roku kalendarzowego, bez względu na przyjęty w Spółce rok podatkowy, który jest inny niż rok kalendarzowy. Przy czym to w art. 31b ust. 10 ustawy – przepisie definiującym zakład energochłonny – zawarty został warunek, aby udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosił nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Regulacja zawarta w art. 31b ust. 10 ustawy dotyczy już funkcjonującego podmiotu, a zatem pojęcie „rok”, użyte w tym przepisie, odnosi się niewątpliwie do rozumienia roku w sensie kalendarzowym, a nie podatkowym.

W tym miejscu uzasadnione będzie odwołanie się do art. 11 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.), który stanowi, że rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej. Skoro więc ustawa o podatku akcyzowym nie stanowi inaczej, zatem określenie „rok” zawarte w art. 31b ust. 10 ustawy należy rozumieć jako rok kalendarzowy.

Zatem Spółka – obliczając udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej, na potrzeby stosowania w 2025 r. zwolnienia od akcyzy nabywanych wyrobów gazowych przez zakład energochłonny, na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy – powinna brać pod uwagę dane o zakupionych wyrobach gazowych i wartości produkcji sprzedanej w 2024 r. Przy czym ten udział zakupu wyrobów gazowych powinien być odrębnie ustalany dla każdego zakładu energochłonnego Spółki, chcącego skorzystać ze zwolnienia od akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Przepis art. 31b ust. 10 ustawy, definiujący zakład energochłonny, wskazuje jednoznacznie, że udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej jest obliczany dla roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Oznacza to, że ten udział zakupu wyrobów gazowych należy obliczać dla każdego kolejnego roku (po 2025 r.), w którym Spółka będzie chciała skorzystać ze zwolnienia nabywanych wyrobów gazowych przez zakład energochłonny na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy. Bowiem status zakładu energochłonnego powinien być zachowany przez każdy z Zakładów Spółki w każdym kolejnym roku korzystania ze wskazanego zwolnienia od akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00