Ustalenie niemieckiego Kindergeld jako dochód w sprawach o pomoc społeczną - Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2024 r., sygn. II GSK 791/24
Świadczenie Kindergeld oraz dobrowolne wsparcie finansowe podlegają wliczeniu do dochodu, gdyż katalog świadczeń niewliczanych do dochodu zawarty w art. 8 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej ma charakter zamknięty.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) po rozpoznaniu w dniu 9 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 15 grudnia 2023 r. sygn. akt II SA/Bk 446/23 w sprawie ze skargi M. L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku z dnia 22 maja 2023 r. nr 406.689/E-11/VI/23 w przedmiocie potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku, wyrokiem z dnia 15 grudnia 2023 r., uwzględnił skargę kasacyjną Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 19 września 2023 r., w sprawie ze skargi M. L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku z dnia 22 maja 2023 r., w przedmiocie potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych, uchylając zaskarżony wyrok i oddalając skargę, na podstawie art. 179a p.p.s.a
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
skarżący zwrócił się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mońkach z wnioskiem o pomoc w formie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Decyzją z dnia 11 maja 2023 r., Wójt Gminy Trzcianne odmówił przyznania skarżącemu prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Organ, na podstawie złożonych dokumentów (wyliczenia dochodu) uznał, że rodzina wnioskodawcy w lutym 2023 r. osiągnęła dochód wyższy od kwoty kryterium dochodowego ustalonego zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. 2021 poz. 2268 ze zm., dalej: u.p.s.), tj. od kwoty 1.200 zł, w związku z czym pomoc w formie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych stronie nie przysługiwała. Organ wskazał, że z przeprowadzonego w dniu 30 marca 2023 r. rodzinnego wywiadu środowiskowego i posiadanej dokumentacji wynikało, iż skarżący nie posiadał prawa do ubezpieczenia zdrowotnego, posiadał obywatelstwo polskie i zamieszkiwał na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Nie spełnia kryterium dochodowego wynikającego z przepisów ustawy o pomocy społecznej. Organ ustalił, że skarżący zamieszkuje wspólnie z małoletnim synem A. L.. Stwierdził, że źródło utrzymania rodziny w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku (luty 2023 r.) stanowił niemiecki zasiłek rodzinny w kwocie 250 euro oraz dobrowolna pomoc finansowa od matki małoletniego syna na zakup obuwia dla syna w kwocie 40 euro i wycieczkę szkolną w kwocie 13 euro.