Zarządzenie pokontrolne musi być precyzyjne i jednoznaczne - Wyrok NSA z dnia 5 lipca 2024 r., sygn. III OSK 2517/22
Zarządzenie pokontrolne organu Inspekcji Ochrony Środowiska musi być precyzyjne i jasno określać obowiązki ciążące na kontrolowanym podmiocie, a ustalenia protokołu kontroli muszą być spójne i dostępne dla kontrolowanego.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Wojciech Jakimowicz sędzia WSA (del.) Maciej Kobak po rozpoznaniu w dniu 5 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Katowicach od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 15 lipca 2022 r., sygn. akt II SA/Gl 94/22 w sprawie ze skargi B. sp. z o.o. z siedzibą w Ż. na zarządzenie pokontrolne Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Katowicach z dnia 22 listopada 2021 r., nr 153/2021/AMS w przedmiocie odpadów I. oddala skargę kasacyjną; II. zasądza od Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Katowicach na rzecz skarżącej B. sp. z o.o. z siedzibą w Ż. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 15 lipca 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej: Sąd I instancji), sygn. akt II SA/Gl 94/22 po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 lipca 2022 r. sprawy ze skargi B. sp. z o.o. w Ż. (dalej: Spółka) na zarządzenie pokontrolne Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska (dalej: WIOŚ, organ) w Katowicach z 22 listopada 2021 r., nr 153/2021/AMS w przedmiocie odpadów, 1. uchylił zaskarżone zarządzenie pokontrolne w punktach 1-5, 2. zasądził od WIOŚ na rzecz skarżącej Spółki kwotę 697 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że zaskarżonym w niniejszej sprawie zarządzeniem pokontrolnym, skierowanym do członków zarządu skarżącej, WIOŚ działając na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2021 r., poz. 1070, dalej: u.i.o.ś.), oraz na podstawie ustaleń przeprowadzonej kontroli na terenie zakładu skarżącej Spółki, w dniach od 28 czerwca do 15 października 2021 r., zarządził: 1. Prowadzić gospodarkę odpadami w sposób niepowodujący uciążliwości zapachowych - termin realizacji: na bieżąco od dnia otrzymania zarządzenia. 2. Przekazywać odpady o kodzie 19 05 03 uprawnionym odbiorcom posiadającym zezwolenie na przetwarzanie odpadów - termin realizacji: na bieżąco od dnia otrzymania zarządzenia. 3. Podjąć stosowne działania w zakresie gospodarki odpadami zgodnie z posiadanym zezwoleniem - decyzją Marszałka Województwa Śląskiego (dalej: Marszałek) nr 188/OS/2016 z 20 stycznia 2017 r. zmienioną decyzją tego samego organu nr 37/OS/2021 z 7 stycznia 2021 r. - w terminie: na bieżąco od dnia otrzymania zarządzenia. 4. Wytwarzać odpady w maksymalnych ilościach dopuszczonych powołaną wyżej decyzją Marszałka - w terminie: na bieżąco od dnia otrzymania zarządzenia. 5. Podjąć stosowne działania mające na celu prowadzenie ewidencji odpadów w sposób zgodny z ustawą o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. - termin realizacji: na bieżąco od dnia otrzymania zarządzenia. 6. Podjąć stosowne działania w celu uregulowania stanu formalno-prawnego w zakresie wprowadzania do powietrza gazów i pyłów związanych z eksploatacją instalacji, tj. biofiltra - w terminie: niezwłocznie od dnia otrzymania zarządzenia. 7. Podjąć stosowne działania w celu dokonania rejestracji w KOBIZE oraz wprowadzania danych do Bazy - termin realizacji: niezwłocznie od dnia otrzymania zarządzenia.