Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.584.2024.1.AM

Prawo do zastosowania stawki podatku „ZW” przy sprzedaży używanych samochodów służbowych marki 1 oraz 2; Prawo do zastosowania stawki podatku „ZW” przy sprzedaży używanego samochodu służbowego marki 3.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

-prawa do zastosowania stawki podatku „ZW” przy sprzedaży używanych samochodów służbowych marki 1 oraz 2 – jest nieprawidłowe;

-prawa do zastosowania stawki podatku „ZW” przy sprzedaży używanego samochodu służbowego marki 3 – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania stawki podatku „ZW” przy sprzedaży używanych samochodów służbowych marki 1, 2 oraz 3.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 września 2024 r. (data wpływu 11 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Bank (…) w (…) jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Rodzaj prowadzonej przez Bank działalności według PKD to 6419Z - pozostałe pośrednictwo pieniężne. Zgodnie ze statutem Bank może wykonywać również pewne czynności, które są opodatkowane podatkiem VAT. Jednak proporcja wyliczona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 Ustawy o podatku od towarów i usług nie przekracza 2% i Bank uznał, że proporcja ta wynosi 0%. Bank w związku z prowadzoną działalnością nabył samochody służbowe, od których nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT. Samochody wykorzystywane są włącznie w celach służbowych. Bank zamierza sprzedać cztery posiadane samochody. Jeden z samochodów przeznaczonych do sprzedaży został zakupiony z własnych środków i znajduje się w ewidencji środków trwałych. Trzy samochody w 2022 r. zostały wykupione z leasingu. W związku z tym, iż kwota za jaką nastąpił wykup poszczególnych samochodów nie przekroczyła wartości od jakiej Bank przyjmuje składniki majątku w ewidencji środków trwałych, samochody te zostały ujęte w ewidencji wyposażenia.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, iż:

Przedmiotem sprzedaży, o których mowa w opisie sprawy są:

1)samochód osobowy 1 (w załączeniu faktura zakupu),

2)samochód osobowy 2 (w załączeniu faktura zakupu),

3)samochód osobowy 3 (w załączeniu faktura zakupu),

4)samochód 4.

Ad 1)

Samochód osobowy 1 został wykupiony przez Bank po zakończeniu umowy leasingu.

Samochód wykorzystywany jest wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej tj. podróże służbowe pracowników, transport gotówki pomiędzy placówkami Banku.

Nabycie samochodu nastąpiło w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tj. czynność zbycia samochodu na rzecz Banku była czynnością opodatkowaną według stawki 23%.

Z tytułu sprzedaży samochodu na rzecz Banku była wystawiona faktura dokumentująca sprzedaż z wykazaną kwotą podatku VAT, przy zastosowaniu stawki 23%.

Samochód od momentu nabycia jest wykorzystywany do:

1.czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług,

2.w sporadycznych przypadkach samochód mógł być wykorzystany do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, związanej z pośredniczeniem w zakresie sprzedaży usług leasingowych, działalności faktoringowej, wydawania środków identyfikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o usługach zaufania.

Jak zostało wskazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej udział działalności opodatkowanej w całej sprzedaży nie przekracza 2%.

Samochód osobowy 1 jest wykorzystywany na potrzeby prowadzonej działalności. Zgodnie ze Statutem, Bank wykonuje następujące czynności bankowe:

1)przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów,

2)prowadzenie innych rachunków bankowych,

3)udzielanie kredytów i pożyczek pieniężnych osobom fizycznym zamieszkującym lub prowadzącym przedsiębiorstwo na terenie działania Banku lub osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej a posiadającym zdolność prawną, mającym siedzibę lub jednostki organizacyjne na terenie działania Banku.

4)udzielanie, w zakresie i trybie uzgodnionym z Bankiem (...), gwarancji bankowych i poręczeń osobom fizycznym zamieszkującym lub prowadzącym przedsiębiorstwo na terenie działania Banku lub osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej a posiadającym zdolność prawną, mającym siedzibę lub jednostki organizacyjne na terenie działania Banku.

5)przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych,

6)operacje czekowe i wekslowe,

7)wydawanie kart płatniczych oraz wykonywanie operacji przy ich użyciu,

8)nabywanie i zbywanie wierzytelności pieniężnych.

9)przechowywanie przedmiotów i papierów wartościowych oraz udostępnianie skrytek sejfowych,

10)prowadzenie skupu i sprzedaży wartości dewizowych.

11)pośrednictwo w dokonywaniu rozliczeń w kraju z nierezydentami,

12)emitowanie bankowych papierów wartościowych.

Bank wykonuje następujące czynności bankowe w imieniu i na rzecz Banku (...):

1)wydawanie kart płatniczych.

2)udzielanie kredytów.

Ponadto Bank wykonuje następujące czynności:

1)obejmuje lub nabywa akcje i prawa z akcji, udziały innej osoby prawnej i jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, przy czym każdorazowe objęcie lub nabycie z wyłączeniem objęcia lub nabycia akcji, praw z akcji lub udziałów banków wymaga uzyskania zgody Banku (...),

2)nabywa i zbywa na rachunek własny instrumenty finansowe na warunkach art. 70 ust. 1 pkt 4 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,

3)dokonuje, na warunkach uzgodnionych z dłużnikiem, zamiany wierzytelności na składniki majątku dłużnika.

4)nabywa i zbywa nieruchomości,

5)świadczy usługi konsultacyjno - doradcze w sprawach finansowych,

6)świadczy inne usługi finansowe w zakresie:

a)pośrednictwa ubezpieczeniowego w zakresie działalności agencyjnej,

b)wykonywania w imieniu i na rzecz Banku (...) określonych w pełnomocnictwie tego Banku operacji związanych z pośrednictwem w dokonywaniu przekazów pieniężnych za granicę,

c)działalności faktoringowej,

d)pośrednictwa w zakresie sprzedaży usług leasingowych,

e)wykonywania w imieniu i na rzecz Banku (...) na podstawie umowy agencyjnej operacji związanych z obsługą międzynarodowych i krajowych przekazów pieniężnych w ramach sieci (…).

7)wydaje środki identyfikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o usługach zaufania.

Działalność, którą Bank wykonuje jest zwolniona z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz 37-41 Ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak, jak wskazane zostało powyżej, Bank świadczy również dodatkowe usługi, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w tym celu, w sporadycznych przypadkach samochód przeznaczony do sprzedaży również mógł być wykorzystany.

Ad 2)

Samochód osobowy 2 został wykupiony przez Bank po zakończeniu umowy leasingu.

Samochód wykorzystywany jest wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej tj. podróże służbowe pracowników, transport gotówki pomiędzy placówkami Banku.

Nabycie samochodu nastąpiło w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tj. czynność zbycia samochodu na rzecz Banku była czynnością opodatkowaną według stawki 23%.

Z tytułu sprzedaży samochodu na rzecz Banku była wystawiona faktura dokumentująca sprzedaż z wykazaną kwotą podatku VAT, przy zastosowaniu stawki 23%.

Samochód od momentu nabycia jest wykorzystywany do:

1.czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług,

2.w sporadycznych przypadkach samochód mógł być wykorzystany do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, związanej z pośredniczeniem w zakresie sprzedaży usług leasingowych, działalności faktoringowej, wydawania środków identyfikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o usługach zaufania.

Jak zostało wskazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej udział działalności opodatkowanej VAT w całej sprzedaży nie przekracza 2%.

Samochód osobowy 2 jest wykorzystywany na potrzeby prowadzonej działalności. Zgodnie ze Statutem Bank wykonuje następujące czynności bankowe:

1)przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów,

2)prowadzenie innych rachunków bankowych,

3)udzielanie kredytów i pożyczek pieniężnych osobom fizycznym zamieszkującym lub prowadzącym przedsiębiorstwo na terenie działania Banku lub osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej a posiadającym zdolność prawną, mającym siedzibę lub jednostki organizacyjne na terenie działania Banku,

4)udzielanie, w zakresie i trybie uzgodnionym z Bankiem (...), gwarancji bankowych i poręczeń osobom fizycznym zamieszkującym lub prowadzącym przedsiębiorstwo na terenie działania Banku lub osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej a posiadającym zdolność prawną, mającym siedzibę lub jednostki organizacyjne na terenie działania Banku,

5)przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych.

6)operacje czekowe i wekslowe,

7)wydawanie kart płatniczych oraz wykonywanie operacji przy ich użyciu,

8)nabywanie i zbywanie wierzytelności pieniężnych,

9)przechowywanie przedmiotów i papierów wartościowych oraz udostępnianie skrytek sejfowych,

10)prowadzenie skupu i sprzedaży wartości dewizowych,

11)pośrednictwo w dokonywaniu rozliczeń w kraju z nierezydentami,

12)emitowanie bankowych papierów wartościowych.

Bank wykonuje następujące czynności bankowe w imieniu i na rzecz Banku (...):

1)wydawanie kart płatniczych,

2)udzielanie kredytów.

Ponadto Bank wykonuje następujące czynności:

1)obejmuje lub nabywa akcje i prawa z akcji, udziały innej osoby prawnej i jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, przy czym każdorazowe objęcie lub nabycie z wyłączeniem objęcia lub nabycia akcji, praw z akcji lub udziałów banków wymaga uzyskania zgody Banku (...),

2)nabywa i zbywa na rachunek własny instrumenty finansowe na warunkach art. 70 ust. 1 pkt 4 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,

3)dokonuje, na warunkach uzgodnionych z dłużnikiem, zamiany wierzytelności na składniki majątku dłużnika,

4)nabywa i zbywa nieruchomości,

5)świadczy usługi konsultacyjno - doradcze w sprawach finansowych,

6)świadczy inne usługi finansowe w zakresie:

a)pośrednictwa ubezpieczeniowego w zakresie działalności agencyjnej,

b)wykonywania w imieniu i na rzecz Banku (...) określonych w pełnomocnictwie tego Banku operacji związanych z pośrednictwem w dokonywaniu przekazów pieniężnych za granicę,

c)działalności faktoringowej,

d)pośrednictwa w zakresie sprzedaży usług leasingowych.

e)wykonywania w imieniu i na rzecz Banku Zrzeszającego na podstawie umowy agencyjnej operacji związanych z obsługą międzynarodowych i krajowych przekazów pieniężnych w ramach sieci (…).

7)wydaje środki identyfikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o usługach zaufania.

Działalność, którą Bank wykonuje jest zwolniona z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz 37-41 Ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak, jak wskazane zostało powyżej, Bank świadczy również dodatkowe usługi, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w tym celu, w sporadycznych przypadkach samochód przeznaczony do sprzedaży również mógł być wykorzystany.

Ad 3)

Samochód osobowy 3 został zakupiony z własnych środków przez Bank Spółdzielczy (…) w (…), który został przyłączony do (…) Banku (…) w (…) (data połączenia 31.03.2023 r.).

Samochód wykorzystywany jest wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej tj. podróże służbowe pracowników.

Nabycie samochodu nastąpiło w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tj. czynność zbycia samochodu na rzecz Banku była czynnością opodatkowaną według stawki 23%.

Z tytułu sprzedaży samochodu na rzecz Banku była wystawiona faktura dokumentująca sprzedaż z wykazaną kwotą podatku VAT, przy zastosowaniu stawki 23%.

Samochód od momentu nabycia jest wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Zgodnie ze Statutem Banku (…) (…) w (…) Bank mógł wykonywać następujące czynności bankowe:

1)przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów,

2)prowadzenie innych rachunków bankowych,

3)udzielanie kredytów,

4)udzielanie gwarancji bankowych,

5)przeprowadzanie rozliczeń pieniężnych,

6)udzielanie pożyczek pieniężnych.

7)operacje czekowe i wekslowe,

8)wydawanie kart płatniczych oraz wykonywanie operacji przy ich użyciu,

9)nabywanie i zbywanie wierzytelności pieniężnych.

10)przechowywanie przedmiotów i papierów wartościowych oraz udostępnianie skrytek sejfowych,

11)udzielanie poręczeń,

12)prowadzenie skupu i sprzedaży wartości dewizowych,

13)pośrednictwo w dokonywaniu przekazów pieniężnych oraz rozliczeń w obrocie dewizowym za pośrednictwem Banku Zrzeszającego.

Bank (…) w (…) mógł obejmować lub nabywać akcje i prawa z akcji, udziały innej osoby prawnej i jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, w granicach określonych w ustawie prawo bankowe, przy czym każdorazowe objęcie lub nabycie wymagało zgody Banku Zrzeszającego, z wyjątkiem obejmowania lub nabywania akcji lub praw z akcji lub udziałów banków.

Ponadto Bank mógł wykonywać następujące czynności:

1)dokonywać, na warunkach uzgodnionych z dłużnikami, zamiany wierzytelności na składniki majątki dłużnika,

2)nabywać i zbywać nieruchomości,

3)świadczyć usługi finansowe w zakresie:

a)zakupów w ... Banku ... monet kolekcjonerskich emitowanych przez ... Bank ...oraz ich dalszej odsprzedaży,

b)pośrednictwa ubezpieczeniowego w zakresie działalności agencyjnej.

Faktycznie świadczone przez Bank (...) w (…) usługi, do których wykorzystywany był samochód służbowy, zwolnione były z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37-40 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Od momentu przyłączenia Banku (…) w (…) do (…) Banku (…) w (…) samochód wykorzystywany jest do podróży służbowych pracowników, odbywających się pomiędzy placówkami Banku, a więc wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT.

Ad 4)

W odniesieniu do samochodu 4 Bank rezygnuje z wydania interpretacji w zakresie zastosowania stawki „ZW” przy sprzedaży samochodu.

Pytanie

Czy Bankowi przy sprzedaży używanych samochodów służbowych będzie przysługiwało prawo do zastosowania stawki podatku „ZW”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem (…) Banku (…) w (…) przy sprzedaży używanych samochodów służbowych zastosowanie będzie miała stawka podatku VAT – „ZW”.

Podstawę prawną stanowi tutaj art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotem sprzedaży są bowiem używane samochody służbowe, od których w momencie nabycia nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT i są wykorzystywane do działalności zwolnionej z podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

-prawa do zastosowania stawki podatku „ZW” przy sprzedaży używanych samochodów służbowych marki 1 oraz 2 – jest nieprawidłowe;

-prawa do zastosowania stawki podatku „ZW” przy sprzedaży używanego samochodu służbowego marki 3 – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przy czym, na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jednocześnie należy wskazać, że w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Rodzaj prowadzonej przez Państwa działalności według PKD to 6419Z - pozostałe pośrednictwo pieniężne. Zgodnie ze statutem wykonują Państwo pewne czynności, które są opodatkowane podatkiem VAT. Jednak proporcja wyliczona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o podatku od towarów i usług nie przekracza 2% i uznają Państwo, że proporcja ta wynosi 0%. W związku z prowadzoną działalnością nabyli Państwo samochody służbowe, od których nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT. Samochody wykorzystywane są włącznie w celach służbowych. Zamierzają Państwo sprzedać cztery posiadane samochody. Jeden z samochodów przeznaczonych do sprzedaży został zakupiony z własnych środków i znajduje się w ewidencji środków trwałych. W związku z tym, iż kwota za jaką nastąpił wykup poszczególnych samochodów nie przekroczyła wartości od jakiej Państwo przyjmują składniki majątku w ewidencji środków trwałych, samochody te zostały ujęte w ewidencji wyposażenia.

Przedmiotem sprzedaży, objętej zakresem wniosku będą samochody osobowe marki 1, 2 oraz 3. Nabycie ww. samochodów nastąpiło w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tj. czynność zbycia samochodów na rzecz Banku była czynnością opodatkowaną według stawki 23%. Z tytułu sprzedaży samochodów na rzecz Banku były wystawione faktury dokumentujące sprzedaż z wykazaną kwotą podatku VAT, przy zastosowaniu stawki 23%. Samochody 1, 2 od momentu nabycia są wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług oraz w sporadycznych przypadkach samochody mogły być wykorzystane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Samochód osobowy marki 3 od momentu nabycia jest wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwo prawo do zastosowania stawki podatku „ZW” przy sprzedaży ww. samochodów służbowych.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Natomiast, stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:

1)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Na mocy art. 90 ust. 9a ustawy:

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem w odniesieniu do zakupów związanych z czynnościami zarówno opodatkowanymi, jak i zwolnionymi podatnik jest obowiązany w pierwszej kolejności do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli wyodrębnienie całości lub części tych kwot nie jest możliwe podatnik powinien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych.

Okoliczność, że dokonują Państwo wyliczenia proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy nie pozwala uznać, że są Państwo podmiotem prowadzącym wyłącznie działalność zwolnioną z VAT. Bez względu na to, że w przeważającym stopniu wykonują Państwo czynności zwolnione od podatku, wykonują Państwo – jak wynika z wniosku – w ramach prowadzonej przez Państwa działalności również czynności opodatkowane podatkiem VAT. Tym samym – w świetle przedstawionego opisu sprawy – należy uznać, że samochody osobowe marki 1 oraz 2 na potrzeby Państwa działalności wykorzystywane były/są zarówno na potrzeby działalności zwolnionej, jak i opodatkowanej.

Dodatkowo należy wskazać, że pomimo, że proporcja wyliczona przez Państwa zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o podatku od towarów i usług nie przekracza 2% i uznają Państwo, że proporcja ta wynosi 0% nie zmienia to faktu, że aby zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy przy sprzedaży towaru, było możliwe towar powinien być wykorzystywany przez cały czas jego posiadania wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Dla oceny możliwości korzystania z ww. zwolnienia przy sprzedaży samochodów osobowych marki 1 oraz 2 konieczna jest ocena w kontekście całości działań podejmowanych przez Państwa. Zatem wykorzystywanie przez Państwa samochodów osobowych marki 1oraz 2 w prowadzonej działalności, do podstawowych czynności wykonywanych przez Państwa, które korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a sporadycznie do wykonywanych przez Państwa czynności opodatkowanych podatkiem VAT, powoduje, że nie wykorzystywali/nie wykorzystują Państwo samochodów osobowych marki 1 oraz 2 wyłącznie do działalności zwolnionej.

W świetle poczynionych rozważań na tle przedstawionej treści wniosku należy uznać, że samochody osobowe marki 1 oraz 2 nie były/nie są wykorzystywane przez Państwa przez cały okres ich posiadania wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Z uwagi na powołane przepisy oraz opis sprawy należy wskazać, że skoro nie doszło do spełnienia przesłanek przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, sprzedaż ww. samochodów nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Z uwagi na fakt wykorzystywania samochodów na cele działalności zwolnionej i opodatkowanej ich sprzedaż nie będzie mogła korzystać z ww. zwolnienia.

Podsumowując, w przedstawionym przez Państwa opisie sprawy transakcja sprzedaży samochodów osobowych marki 1 oraz 2 nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wobec powyższego w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku „ZW” przy sprzedaży używanych samochodów służbowych marki 1 oraz 2, Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Natomiast odnosząc się do sprzedaży samochodu służbowego marki 3, który jak Państwo wskazali od momentu nabycia jest wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, iż taki sposób wykorzystania przez Państwa ww. samochodu pozwala na uznanie, że w przypadku sprzedaży samochodu służbowego marki 3 będziemy mieli do czynienia z dostawą towaru wykorzystywanego wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, co jest warunkiem koniecznym dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy istotne jest nabycie towarów z przeznaczeniem do wykorzystania ich wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku oraz ich faktyczne używanie wyłącznie na potrzeby takiej działalności.

W analizowanym przypadku, jak wskazano wyżej, opisany we wniosku samochód od momentu zakupu jest wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy nabycie samochodu nastąpiło w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z tytułu sprzedaży samochodu na rzecz Banku była wystawiona faktura dokumentująca sprzedaż z wykazaną kwotą podatku VAT przy zastosowaniu stawki 23% oraz wskazali Państwo, że nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego samochodu.

W konsekwencji należy stwierdzić, że sprzedaż samochodu służbowego marki 3 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy ponieważ będą spełnione określone w tym przepisie przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia.

Zatem Państwa stanowisko, zgodnie z którym przysługuje Państwu prawo do zastosowania stawki podatku „ZW” przy sprzedaży używanego samochodu służbowego marki 3, uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy wskazać, że Organ wydający interpretację nie jest uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego (stanu faktycznego) przedstawionym przez Państwa i jego stanowiskiem.

Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji o ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00