Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 17 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.376.2024.2.IK

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 9 sierpnia 2024 r. (wpływ 9 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca zwany dalej Parkiem jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 ze zm.), ale uzyskuje przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług VAT.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Do zadań statutowych należy ochrona przyrody, a w szczególności:

  • prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenie zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;
  • udostępnianie obszaru na zasadach określonych w planie ochrony, o których mowa w art. 18 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55 ze zm.) i w zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 ustawy o ochronie przyrody i w zarządzeniach dyrektora Parku;
  • prowadzenie działań związanych z edukacja przyrodniczą.

Działalność Parku w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) i czynności te są co do zasady wykonywane nieodpłatnie, ponieważ są finansowane głównie ze środków dotacji budżetowych.

Park wykonuje także czynności odpłatne mieszczące się w pojęciu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.). Park uzyskuje przychody:

1.opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, sadzonek drzew i krzewów, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży gadżetów edukacyjnych, usług parkingowych, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu Parku do zdjęć filmowych, przejazdów konnych i na organizacje imprez, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów Parku, z opłat za zezwolenia na odstrzał zwierzyny łownej;

2.zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, z dzierżawy gruntów na cele rolnicze;

3.związane z wykonywaniem działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie Parku oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Komisji Europejskiej na realizacje projektów na rzecz ochrony środowiska (…), dotacje z (…), dofinansowania z funduszu leśnego (…), dofinansowania z państwowych uczelni wyższych, przychody finansowe (odsetki bankowe i za zwłokę, dodatnie różnice kursowe), kary, odszkodowania i nawiązki.

Park planuje realizować projekt pn. „(…)” dofinansowany ze środków (…) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy udziale środków własnych, będzie obejmowało opisane w skrócie poniższe prace:

1.Ocieplenie ścian zewnętrznych styropianem/wełną mineralną wraz z osuszaniem oraz zabezpieczeniem przeciw wilgoci.

2.Modernizacja systemu c.o. poprzez wymianę istniejących grzejników na system ogrzewania płaszczyznowego.

3.Docieplenie dachu wełną mineralną.

4.Wymiana poszycia, osuszanie, wymiana zdegradowanych elementów konstrukcji.

5.Ocieplenie fundamentów styropianem, osuszanie oraz zabezpieczenie przeciw wilgoci.

6.Montaż instalacji fotowoltaicznej na dachu budynku.

7.Wymiana oświetlenia na typ LED.

8.Montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.

9.Wymiana stolarki drzwiowej oraz wymiana stolarki okiennej na trzy szybową.

10.Ocieplenie podłogi.

11.Zabezpieczenie przeciw wilgoci oraz odtworzenie istniejącej podłogi drewnianej.

12.System zarządzania energią.

13.Pomiar temperatury w każdym pomieszczeniu, możliwość zdalnego ustawienia temperatury dla każdego pomieszczenia w przedziałach czasowych.

14.Montaż pomp ciepła typu powietrze woda.

Wszystkie towary i usługi wchodzące w zakres realizowanego projektu pn. „(…)”, nie wchodzą w obszar działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Remontowane lokale przeznaczone są docelowo dla pracowników Parku i nie będą przeznaczone na cele komercyjne.

Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu, będą wystawiane na Park.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W związku z montażem instalacji fotowoltaicznej w ramach projekt pn. „(…)” będą Państwo prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.), gdyż wytwarzana energia z zamontowanych instalacji fotowoltaicznych produkowana jest tylko i wyłącznie na potrzeby własne oraz nie stanowi przeważającej działalności określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 773).

Zamontowane instalacje stanowią mikroinstalacje w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii, gdyż moc każdej instalacji będzie nie większa niż 50 kW.

Umowa z przedsiębiorstwem energetycznym nie została zawarta. Park przewiduje formę rozliczenia z wykorzystaniem spółdzielni energetycznej art. 38c. Rozliczenie energii zostanie rozliczone zgodnie art. 38c pkt 3 czyli 0,6 do 1. W takiej formie rozliczenie nie występuje sprzedaż energii wprowadzonej do sieci.

Park nie będzie korzystać z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Park nie będzie korzystać z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Instalacja fotowoltaiczna, nie mieści się przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Wytworzona energia zostanie wykorzystana na potrzeby własne Parku, celem zaspokojenia działalności statutowej. Czynności te są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Instalacja fotowoltaiczna będzie przez Państwa wykorzystywana do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy od kosztów realizacji projektu pn. „(…)” jest brak możliwości odliczenia podatku VAT albo ograniczone prawo do odliczenia VAT, w związku z realizacją Inwestycji, która jest dofinansowana w całości lub w części ze środków (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego w ramach zawartej umowy o dofinansowanie?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, w związku z realizacją wyżej wymienionych działań w ramach projektu dofinansowanego ze środków (…) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wymienione wyżej zakupy dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 ze zm.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planują Państwo realizację projektu pn.: „(…)”, dofinansowany ze środków (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy udziale środków własnych.

Realizowany projekt będzie obejmował m.in. poniższe prace:

1.Ocieplenie ścian zewnętrznych styropianem/wełną mineralną wraz z osuszaniem oraz zabezpieczeniem przeciw wilgoci.

2.Modernizacja systemu c.o. poprzez wymianę istniejących grzejników na system ogrzewania płaszczyznowego.

3.Docieplenie dachu wełną mineralną.

4.Wymiana poszycia, osuszanie, wymiana zdegradowanych ewenementów konstrukcji.

5.Ocieplenie fundamentów styropianem, osuszanie oraz zabezpieczenie przeciw wilgoci.

6.Montaż instalacji fotowoltaicznej na dachu budynku.

7.Wymiana oświetlenia na typ LED.

8.Montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.

9.Wymiana stolarki drzwiowej oraz wymiana stolarki okiennej na trzy szybową.

10.Ocieplenie podłogi.

11.Zabezpieczenie przeciw wilgoci oraz odtworzenie istniejącej podłogi drewnianej.

12.System zarządzania energią.

13.Pomiar temperatury w każdym pomieszczeniu, możliwość zdalnego ustawienia temperatury dla każdego pomieszczenia w przedziałach czasowych.

14.Montaż pomp ciepła typu powietrze woda.

Wszystkie towary i usługi wchodzące w zakres realizowanego projektu pn. „(…)”, nie wchodzą w obszar działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Remontowane lokale przeznaczone są docelowo dla pracowników Parku i nie będą przeznaczone na cele komercyjne.

Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu, będą wystawiane na Park.

Ponadto w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej na dachu budynku wskazali Państwo, że umowa z przedsiębiorstwem energetycznym nie została zawarta. Przewidują Państwo formę rozliczenia z wykorzystaniem spółdzielni energetycznej. Nie występuje sprzedaż energii wprowadzonej do sieci. Wskazali Państwo również, że instalacja będzie stanowić mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ww. ustawy o odnawialnych źródłach energii, gdyż moc każdej instalacji będzie nie większa niż 50 kW. Nie będą Państwokorzystali z rozliczenia ani wartości ani ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o ustawę o odnawialnych źródłach energii. Jak wynika z opisu sprawy, instalacja fotowoltaiczna, nie mieści się przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii. W związku z niewprowadzaniem energii do sieci nie będą Państwo dokonywali na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego dostawy towarów (energii) w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Wobec tego, Państwa działania związane z montażem instalacji fotowoltaicznych na dachu budynku i wytwarzaniem w nich energii elektrycznej nie należy rozpatrywać jako prowadzenia działalności gospodarczej w kontekście art. 15 ust. 2 ustawy, a Państwa nie należy uznać za podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czyod kosztów realizacji projektu pn. „(…)”, przysługuje Państwu odliczenie podatku VAT albo ograniczone prawo do odliczenia VAT.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony. Wskazali Państwo, że wydatki związane z realizacją projektu pn.: „(…)” będą służyły jedynie Państwa działalności statutowej a efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym nie będą mieli Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00