Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.342.2024.2.MW

Brak prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lipca 2024 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek z 1 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 14 sierpnia 2024 r. (wpływ ePUAP 14 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego:

Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (od 1 stycznia 2017 r. Gmina scentralizowała swoje rozliczenia dotyczące VAT z jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej).

Gmina (...) jako partner projektu pn. „(...)”, którego Liderem jest Województwo (...), będzie składać wniosek do Instytucji Pośredniczącej: (...) w ramach Programu: Fundusze Europejskie dla Polski (...) 2021-2027 Działanie 2.1.5. Zrównoważona turystyka 2.1.5.1. Cel szczegółowy (...).

Działania przewidziane w ramach projektu:

(…)

Działanie prowadzone będzie na działce, którą Gmina wydzierżawiła na okres 30 lat - umową dzierżawy z listopada 2023 r.

Powstała infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie i nie będzie służyła działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Utrzymanie plaży w (...) powierzone zostanie gminnej jednostce budżetowej - Ośrodkowi Kultury Fizycznej w (...). Ośrodek Kultury Fizycznej w (...) nie będzie prowadzić żadnej działalności opodatkowanej na nowopowstałej infrastrukturze. Cała nowopowstała infrastruktura będzie udostępniana mieszkańcom i turystom nieodpłatnie.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego:

W odpowiedzi na zadane pytania wskazali Państwo następująco:

1)Czy w związku z budową budynku technicznego z magazynem energii z blokadą wysyłki energii do sieci energetycznej (tzw. off-grid) oraz 2 budynków sanitarnych wraz z instalacją fotowoltaiczną usytuowaną na dachu w ramach projektu pn. „(...)” będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.)?

W związku z budową budynku technicznego z magazynem energii z blokadą wysyłki energii do sieci energetycznej (tzw. off-grid) oraz 2 budynków sanitarnych wraz z instalacją fotowoltaiczną na dachu w ramach projektu pn. „(...)”, Gmina (...) nie będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii - gmina nie będzie przekazywała nadwyżki wyprodukowanej energii do sieci elektrycznej dystrybutora.

2)Czy ww. instalacje będą pracowały w trybie „off-grid” - należało opisać okoliczności zdarzenia dla każdej instalacji fotowoltaicznej.

Instalacja fotowoltaiczna w budynku technicznym z magazynem energii oraz dwie instalacje fotowoltaiczne na dachach dwóch budynków sanitarnych będą pracowały z tzw. blokadą wysyłki energii do sieci energetycznej (tzw. off-grid), tj. będą przesyłały wyprodukowaną przez instalacje fotowoltaiczne energię elektryczną do bieżącego zużycia na potrzeby własne i jednocześnie nadwyżkę do akumulatorów, w których zostanie ona zmagazynowana; w przypadku braku energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej i w magazynie energii, system automatycznie przełączy się na zasilanie rezerwowe z sieci dystrybutora energii elektrycznej.

3)Czy instalacja fotowoltaiczna będzie stanowić mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

Instalacja fotowoltaiczna będzie stanowić mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.

4)Czy została zawarta/będzie zawarta przez Państwa umowa z przedsiębiorstwem energetycznym? Jeżeli tak, to należało wskazać:

a.jakie zostały/zostaną określone zasady rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej?

b.czy ww. umowa przewiduje wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?

Gmina (...) nie zawarła umowy z przedsiębiorstwem energetycznym i umowa, w której zostałyby określone zasady rozliczeń wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej, nie zostanie zawarta - gmina nie ma obowiązku zgłaszania instalacji off-grid do Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

5)Czy w przypadku instalacji, o której mowa we wniosku, korzystają/będą Państwo korzystali z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

W przypadku instalacji, o których mowa we wniosku, Gmina (...) nie będzie korzystała z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzanej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii - gmina nie będzie zawierała umowy na rozliczenie nadwyżki wyprodukowanej energii elektrycznej.

6)Czy w przypadku instalacji, o której mowa we wniosku, korzystają/będą Państwo korzystali z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

W przypadku instalacji, o których mowa we wniosku, Gmina (...) nie będzie korzystała z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzanej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii - gmina nie będzie zawierała umowy na rozliczenie nadwyżki wyprodukowanej energii elektrycznej.

7)Czy instalacja fotowoltaiczna, o której mowa we wniosku, będzie mieścić się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, należało wskazać konkretny punkt ww. przepisu.

Instalacja fotowoltaiczna, o której mowa we wniosku, nie będzie mieścić się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

8)Do jakich czynności będzie wykorzystywana przez Państwa instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach ww. projektu, tj. czy do czynności:

a.opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b.zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c.niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Instalacje fotowoltaiczne powstałe w ramach realizowanego projektu, o którym mowa we wniosku będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

9)W sytuacji, gdy powstała instalacja fotowoltaiczna będzie przez Państwa wykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

W sytuacji, gdy powstałe instalacje fotowoltaiczne będą przez Gminę (...) wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług to nie istnieje możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

10)W sytuacji, gdy instalacja fotowoltaiczna będzie przez Państwa wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należało wskazać, czy będą Państwo mieli obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

W przypadku, gdy powstałe instalacje fotowoltaiczne będą przez Gminę (...) wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanej podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to Gmina (...) nie będzie miała obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

11)Proszę jednoznacznie wskazać, czy działanie opisane we wniosku prowadzone będzie na działce, którą Gmina wydzierżawiła na okres 30 lat - umową dzierżawy z listopada 2023 r. jako wydzierżawiający, a nie jako dzierżawca oraz czy jest to czynność odpłatna. Z przedstawionego opisu nie wynika czy Gmina jest wydzierżawiającym czy dzierżawcą działki - proszę wyjaśnić okoliczności zdarzenia.

Zgodnie z podpisaną umową dzierżawy z listopada 2023 r. na okres 30 lat Gmina (...) jest dzierżawcą działki i będzie płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Pytanie

Czy Gminie (...), jako czynnemu podatnikowi VAT będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług planowanych do poniesienia w ramach projektu pn. „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(...)” w świetle art. 86 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, nie daje Gminie (...) prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki na zakup towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu.

Gmina realizując projekt nie będzie działała w charakterze podatnika VAT.

Nabywanych towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu nie będzie wykorzystywała do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Realizacja tego zadania odbywała się będzie w ramach zadań własnych Gminy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. z zakresu: kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez podatnika, a nie można odliczyć podatku związanego z działaniami, w których Gmina występuje jako organ władzy publicznej.

Wydatki związane z realizacją projektu z zakresu turystyki i urządzenia terenów rekreacyjnych będą związane z czynnościami niepodlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług. Będą to wydatki dokonywane w ramach realizacji celu publicznego, który nie będzie związany z osiąganiem jakichkolwiek przychodów.

Zatem Gminie (...) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nabyć dokonywanych w ramach projektu pn. „(...)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem pytania, w pierwszej kolejności należy ustalić czy realizacja przez Państwa projektu pn. „(...)”, będzie miała związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bezwzględnym warunkiem dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, iż nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 2 pkt 19 ustawy z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.), zwana dalej ustawą o OZE:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

mikroinstalacja - instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW.

Zgodnie z art. 2 pkt 27a ustawy o OZE:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

prosument energii odnawialnej - odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 773).

Stosownie do art. 3 ustawy o OZE:

Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie - Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej:

1)w mikroinstalacji;

2)w małej instalacji;

3)wyłącznie z biogazu rolniczego, w tym w kogeneracji w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy - Prawo energetyczne;

4)wyłącznie z biopłynów.

W myśl z art. 4 ust. 1 ustawy o OZE:

Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej wytwarzającego energię elektryczną w mikroinstalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej:

1)większej niż 10 kW - w stosunku ilościowym 1 do 0,7;

2)nie większej niż 10 kW - w stosunku ilościowym 1 do 0,8.

Zgodnie z art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o OZE:

Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej od 1 lipca 2022 r. przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, wytwarzającego energię elektryczną w instalacji odnawialnego źródła energii, której przyłączenie do sieci elektroenergetycznej i wprowadzenie z niej energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej po raz pierwszy nastąpiło po 31 marca 2022 r., z wyłączeniem mikroinstalacji przyłączonych do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej zgodnie z art. 4d ust. 2-11, wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne.

W świetle art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy o OZE:

Rozliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w odniesieniu do prosumenta energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej w punkcie poboru energii prosumenta energii odnawialnej.

Szczegółowy sposób rozliczania prosumenta z udostępnionej energii regulują przepisy art. 4 ust. 2a - 7 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Na mocy art. 4 ust. 8 ustawy o OZE:

Wytwarzanie i wprowadzanie do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej energii elektrycznej, o której mowa w ust. 1 oraz ust. 1a, przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej niebędącego przedsiębiorcą, o którym mowa w ustawie - Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 tej ustawy.

Jednocześnie zauważenia wymaga, że do 14 lipca 2018 r. obowiązywał art. 4 ust. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii, zgodnie z którym wprowadzanie energii elektrycznej do sieci, a także pobieranie tej energii z sieci, o których mowa w ust. 1, nie są świadczeniem usług ani sprzedażą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wskazany art. 4 ust. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii został uchylony przez art. 1 pkt 2 ustawy z 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. 2018 r. poz. 1276). Co do zasady zatem, czynności, o których mowa w tym przepisie, stanowić mogą czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile są dokonywane przez podatników tego podatku.

W świetle zacytowanych wyżej przepisów, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż energii elektrycznej (stanowiącej towar), w tym energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii za wynagrodzeniem, co do zasady, wpisuje się w definicję działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, na zasadach dla niej określonych. Kwalifikacji tej nie zmienia treść art. 4 ust. 8 ustawy o OZE, gdyż ustawa o VAT definiuje we własnym zakresie działalność gospodarczą i definicja ta jest szersza niż np. zakres działalności gospodarczej wynikający z ustawy – Prawo przedsiębiorców.

W wyroku w sprawie C-219/12 Fuchs Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że:

„Eksploatacja zainstalowanego na służącym prywatnym celom domu mieszkalnym lub obok niego modułu fotowoltaicznego, skonstruowanego w ten sposób, że po pierwsze ilość wytworzonej energii elektrycznej jest zawsze niższa od ilości energii elektrycznej ogółem zużytej przez użytkownika modułu do celów prywatnych, a po drugie energia ta jest dostarczana do sieci za wynagrodzeniem o charakterze stałym, stanowi „działalność gospodarczą” w rozumieniu tych przepisów”.

Sprzedaż energii elektrycznej (stanowiącej towar), w tym energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii za wynagrodzeniem, co do zasady, wpisuje się w definicję działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, co znajduje potwierdzenie w ww. wyroku TSUE C-219/12.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jako partner projektu pn. „(...)”, którego Liderem jest Województwo (...), będzie składać wniosek do Instytucji Pośredniczącej: (...) w ramach Programu: Fundusze Europejskie dla Polski (...) 2021-2027 Działanie 2.1.5. Zrównoważona turystyka 2.1.5.1. Cel szczegółowy (...).

W ramach projektu Gmina przewiduje opracować dokumentację projektowo-kosztorysową, zagospodarować teren przy plaży w (...), wykonać 14 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, w tym 1 dla niepełnosprawnych oraz 6 miejsc postojowych dla kamperów, zbudować budynek techniczny z magazynem energii z blokadą wysyłki energii do sieci energetycznej (tzw. off-grid) oraz 2 budynki sanitarne: damski i męski z natryskami wraz z instalacją fotowoltaiczną usytuowaną na dachu, oraz zagospodarować teren poprzez budowę tarasu z deski kompozytowej pomiędzy budynkami sanitarnymi, pochylni, wiat grillowych, miejsc na ognisko. Ponadto Gmina przewiduje budowę elementów małej architektury: ławostółu, ławy z oparciem, koszy na śmieci, kontenerów na śmieci, tablicy informacyjnej, stelaża pod tablicę informacyjną, budowę placów zabaw dla dzieci, zasadzenie drzew i krzewów, wykonanie ogrodzenia ozdobnego i ogrodzenia panelowego, instalację latarni ledowych, utwardzenie terenu, budowę kolumn dystrybucji prądu oraz punktu serwisowego dla kamperów, wykonane zostaną roboty elektryczne, roboty sanitarne w zakresie wykonania przyłącza wodociągowego i przyłącza kanalizacji sanitarnej wraz z robotami montażowymi w zakresie zewnętrznej i wewnętrznej kanalizacji, zakup mobilnego stojaka na kajaki oraz oznakowanie trasy z plaży do wieży widokowej - wykonanie tablic informacyjnych w zakresie m.in. atrakcji turystycznych, występujących gatunków roślin i zwierząt, informacji turystycznej: noclegi, baza żywieniowa itp., tabliczek/kierunkowskazów wskazujących kierunek poruszania się z punktu do punktu (np. wskazanie odległości).

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że w związku z budową budynku technicznego z magazynem energii z blokadą wysyłki energii do sieci energetycznej (tzw. off-grid) oraz 2 budynków sanitarnych wraz z instalacją fotowoltaiczną na dachu w ramach projektu pn. „(...)”, Gmina (...) nie będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii - Gmina nie będzie przekazywała nadwyżki wyprodukowanej energii do sieci elektrycznej dystrybutora. Instalacja fotowoltaiczna w budynku technicznym z magazynem energii oraz dwie instalacje fotowoltaiczne na dachach dwóch budynków sanitarnych będą pracowały z tzw. blokadą wysyłki energii do sieci energetycznej (tzw. off-grid), tj. będą przesyłały wyprodukowaną przez instalacje fotowoltaiczne energię elektryczną do bieżącego zużycia na potrzeby własne i jednocześnie nadwyżkę do akumulatorów, w których zostanie ona zmagazynowana; w przypadku braku energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej i w magazynie energii, system automatycznie przełączy się na zasilanie rezerwowe z sieci dystrybutora energii elektrycznej.

Instalacja fotowoltaiczna będzie stanowić mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.

Gmina (...) nie zawarła umowy z przedsiębiorstwem energetycznym i umowa, w której zostałyby określone zasady rozliczeń wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej, nie zostanie zawarta - Gmina nie ma obowiązku zgłaszania instalacji off-grid do Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

W przypadku instalacji, o których mowa we wniosku, Gmina (...) nie będzie korzystała z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzanej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii - Gmina nie będzie zawierała umowy na rozliczenie nadwyżki wyprodukowanej energii elektrycznej.

Ponadto wskazaliście Państwo, że Gmina (...) nie będzie korzystała z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzanej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii - Gmina nie będzie zawierała umowy na rozliczenie nadwyżki wyprodukowanej energii elektrycznej. Instalacja fotowoltaiczna, o której mowa we wniosku, nie będzie mieścić się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Powstała w ramach projektu infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie i nie będzie służyła działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Utrzymanie plaży w (...) powierzone zostanie gminnej jednostce budżetowej - Ośrodkowi Kultury Fizycznej w (...). Ośrodek Kultury Fizycznej w (...) nie będzie prowadzić żadnej działalności opodatkowanej na nowopowstałej infrastrukturze. Cała nowopowstała infrastruktura będzie udostępniana mieszkańcom i turystom nieodpłatnie.

Również powstałe w ramach realizowanego projektu instalacje fotowoltaiczne będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Gmina nie będzie przekazywała nadwyżki wyprodukowanej energii do sieci elektrycznej dystrybutora. Instalacja fotowoltaiczna w budynku technicznym z magazynem energii oraz dwie instalacje fotowoltaiczne na dachach dwóch budynków sanitarnych będą pracowały z tzw. blokadą wysyłki energii do sieci energetycznej (tzw. off-grid), tj. będą przesyłały wyprodukowaną przez instalacje fotowoltaiczne energię elektryczną do bieżącego zużycia na potrzeby własne i jednocześnie nadwyżkę do akumulatorów, w których zostanie ona zmagazynowana; w przypadku braku energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej i w magazynie energii, system automatycznie przełączy się na zasilanie rezerwowe z sieci dystrybutora energii elektrycznej. Gmina nie zawarła umowy z przedsiębiorstwem energetycznym i umowa, w której zostałyby określone zasady rozliczeń wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej, nie zostanie zawarta.

A zatem, w związku z niewprowadzaniem energii do sieci nie będą Państwo dokonywali na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego dostawy towarów (energii) w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Wobec tego, Państwa działań związanych z budową instalacji fotowoltaicznych i wytwarzaniem w nich energii elektrycznej nie należy rozpatrywać jako prowadzenia działalności gospodarczej w kontekście art. 15 ust. 2 ustawy, a Państwa nie należy uznać za podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Skoro nie będą Państwo wprowadzali do sieci prądu, który zostanie wyprodukowany w ww. instalacjach wytworzonych w zakresie wykonanych prac w ramach projektu pn. „(...)”, to nie wystąpi odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach projektu pn. „(...)”, wskazać należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony. We wniosku wskazaliście Państwo, że powstała w ramach projektu infrastruktura będzie udostępniana mieszkańcom i turystom nieodpłatnie i nie będzie służyła działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(...)”, ponieważ - w przedstawionych okolicznościach sprawy - efekty powstałe w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

Wydając niniejszą interpretację jako element zdarzenia przyszłego przyjąłem wskazane okoliczności, że instalacje będą pracowały w trybie „off-grid”, będą przesyłały wyprodukowaną przez instalacje fotowoltaiczne energię elektryczną do bieżącego zużycia na potrzeby własne i jednocześnie nadwyżkę do akumulatorów, w których zostanie ona zmagazynowana; w przypadku braku energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej i w magazynie energii, system automatycznie przełączy się na zasilanie rezerwowe z sieci dystrybutora energii elektrycznej. Gmina nie zawarła umowy z przedsiębiorstwem energetycznym i umowa, w której zostałyby określone zasady rozliczeń wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej, nie zostanie zawarta.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00