Rejestr zgłoszeń wewnętrznych – jak go prawidłowo przygotować
Od 25 września 2024 r. wejdzie w życie ustawa o ochronie sygnalistów. Nakłada ona na pracodawcę obowiązek prowadzenia rejestru zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa dokonywanych przez sygnalistów. Przepisy ściśle określają, co powinien zawierać taki rejestr.
Rejestr zgłoszeń wewnętrznych musi prowadzić każdy pracodawca, który jest objęty ustawą o ochronie sygnalistów. Może on jednak upoważnić wewnętrzną jednostkę organizacyjną, np. dział HR lub określoną osobę, do prowadzenia takiego rejestru (art. 29 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistów).
Administratorem danych osobowych zgromadzonych w rejestrze jest pracodawca. Te dane oraz wszystkie inne informacje zawarte w rejestrze są przechowywane przez okres 3 lat po roku kalendarzowym, w którym zakończono działania następcze (sfinalizowano sprawę), lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.