Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.377.2024.1.KSA

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu pn. „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spis oznaczeń:

uOP - Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.)

uFP - Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.)

uVAT - Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)

Wnioskodawca, zwany dalej Parkiem, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 uFP.

Działalność Parku w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) w zakresie ochrony przyrody. Do zadań Parku należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku (…), zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów (art. 8 ust. 2 uOP),

2)udostępnianie obszaru parku (…) na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku (…),

3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Park w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt. 1-3 dokonuje sprzedaży towarów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 uVAT. Wykonywane przez Park czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 uVAT. Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów, wydatki na finansowanie zadań określonych w uOP, w tym zadań Służby Parku (…) oraz koszty działalności.

Przychodami Parku są: dotacje z budżetu państwa, dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dotacje z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, przychody z najmu obiektów na cele mieszkaniowe i inne niż mieszkaniowe, przychody ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, przychody ze sprzedaży usług i towarów w zakresie działalności edukacyjnej, przychody z udostępniania Parku w celach turystycznych, przychody z dzierżawy gruntów na cele rolnicze i nierolnicze, dopłaty z realizacji zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego, przychody z działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i inwestycyjnej.

W 2024 r. Park przystąpi do realizacji projektu pn. „(...)”. Projekt współfinansowany jest przez Park oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu „(…)”. Planowane rozpoczęcie projektu przypada na 3 kwartał 2024 r., a zakończenie na 1 kwartał 2025 r. Całkowity koszt projektu to (…) zł.

Przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarze Parku oraz jego otuliny, a także na obszarach Natura 2000. W ramach planowanego projektu planowane jest wykonanie czterech poniższych zadań:

  • Termomodernizacja budynku leśniczówki w (…) (dz. nr (…) m. (…), gm. (…), powiat (…), woj. (…)).
  • Termomodernizacja budynku leśniczówki w (…) ((…); dz. nr (…) m. (…), gm. (…), powiat (…), woj. (…)).
  • Termomodernizacja budynku leśniczówki w (…) (dz. nr (…) m. (…), gm. (…), powiat (…), woj. (…)).
  • Termomodernizacja budynku leśniczówki w (…) ((…); dz. nr (…) m. (…), gm. (…), powiat (…), woj. (…)).

Głównymi celami wnioskowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jest: (…).

Przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarze Parku oraz jego otuliny, a także na obszarach Natura 2000. W ramach planowanego projektu planowane jest wykonanie czterech poniższych zadań:

1/ Termomodernizacja budynku leśniczówki w (…) (dz. nr (…) m. (…), gm. (…), powiat (…), woj. (…)). Zakres przedsięwzięcia: docieplenie ścian piwnicy; docieplenie podłogi; docieplenie ścian zewnętrznych; docieplenie dachu w skosach; wymiana stolarki okiennej i drzwiowej; wymiana instalacji elektrycznej; wymiana instalacji sanitarnej; dostawa i montaż instalacji fotowoltaicznej; dostawa i montaż pompy ciepła z oprzyrządowaniem; wymiana zbiornika c.w.u.; wykonanie audytu energetycznego.

2/ Termomodernizacja budynku leśniczówki w (…) ((…); dz. nr (…) m. (…), gm. (…), powiat (…), woj. (…)). Zakres przedsięwzięcia: zabezpieczenie ścian piwnicy i fundamentów (przed zawilgoceniem i napływem wody i likwidacją jego skutków); docieplenie podłogi; docieplenie stropu nad piwnicą; docieplenie ścian zewnętrznych; docieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją; docieplenie stropu nad parterem; docieplenie dachu w skosach; wymiana stolarki okiennej i drzwiowej; wymiana instalacji elektrycznej; wymiana instalacji sanitarnej; dostawa i montaż instalacji fotowoltaicznej; dostawa i montaż pompy ciepła wraz z oprzyrządowaniem; wymiana systemu c. w. u.; wykonanie audytu energetycznego.

3/ Termomodernizacja budynku leśniczówki w (…) (dz. nr (…) m. (…), gm. (…), powiat (…), woj. (…)). Zakres przedsięwzięcia: zabezpieczenie ścian piwnicy i fundamentów (przed zawilgoceniem i napływem wody i likwidacją jego skutków); docieplenie podłogi; docieplenie stropu nad piwnicą; docieplenie ścian zewnętrznych; docieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją oraz nad parterem; docieplenie ściany wewnętrznej; wymiana stolarki okiennej i drzwiowej; wymiana instalacji elektrycznej; wymiana instalacji sanitarnej; dostawa i montaż instalacji fotowoltaicznej; dostawa i montaż pompy ciepła wraz z oprzyrządowaniem; wymiana systemu c. w. u; wykonanie audytu energetycznego.

4/ Termomodernizacja budynku leśniczówki w (…) ((…); dz. nr (…) m. (…), gm. (…), powiat (…), woj. (…)). Zakres przedsięwzięcia: zabezpieczenie ścian piwnicy i fundamentów (przed zawilgoceniem i napływem wody i likwidacją jego skutków); docieplenie podłogi; docieplenie stropu nad piwnicą; docieplenie ścian zewnętrznych; docieplenie dachu w skosach; wymiana stolarki okiennej i drzwiowej; wymiana instalacji elektrycznej; wymiana instalacji sanitarnej; dostawa i montaż instalacji fotowoltaicznej; dostawa i montaż pompy ciepła z oprzyrządowaniem; wymiana zbiornika c.w.u; wykonanie audytu energetycznego.

Powyższy projekt ma na celu podjęcie szeregu działań ograniczających emisję gazów cieplarnianych, przyczyniających się do poprawy jakości środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego. Poprzez poprawę gospodarowania energią i ograniczenia emisji zanieczyszczeń Park dąży do zrównoważonego gospodarowania zasobami środowiska oraz efektywnego funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa w zmieniających się warunkach klimatycznych. Jednym z podstawowych środków służących zmniejszeniu emisji gazów jest przede wszystkim stopniowe zwiększanie standardów energetycznych oraz izolacyjności cieplnej, a także - wymuszone nowymi przepisami - zwiększenie zastosowania odnawialnych źródeł energii nie tylko dla budynków nowobudowanych, ale również istniejących. Wdrożenie strategii energetycznej (m.in. poprzez termomodernizację budynków) przyczyni się do redukcji emisji gazów oraz do zmniejszenia zużycia energii, przyczyniając się równocześnie do realizacji celu w zakresie poprawy efektywności energetycznej. Ponadto, obowiązujące przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1225 z późn. zm.) definiują m.in. maksymalne wartości współczynnika przenikania ciepła przegród oraz dopuszczalne wartości zapotrzebowania na energię, które to są bardziej wymagające niż w poprzednich latach.

Głównymi celami wnioskowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego są: (…).

Ponieważ technologie budowy i zarządzania budynkami posiadają największe możliwości oszczędności energii, dlatego też dąży się do optymalnego zużycia energii, zwłaszcza jeśli chodzi o ogrzewanie czy chłodzenie pomieszczeń, oświetlenie oraz przygotowanie ciepłej wody użytkowej. W związku z powyższym we wnioskowanym przedsięwzięciu termomodernizacyjnym przewidziano szereg działań zmierzających do ograniczenia zapotrzebowania na energię i zmniejszenia jej zużycia. Ponadto w wyniku termomodernizacji budynków Parku planuje się uzyskać zmniejszenie kosztów zapewnienia odpowiednich warunków komfortu użytkowania i odpowiedniego mikroklimatu w pomieszczeniach.

Zrealizowanie wnioskowanej termomodernizacji jest niezbędne do zapewnienia poprawy efektywności energetycznej budynków leśniczówek w Parku, a także ograniczenia emisji szkodliwych pyłów do środowiska. Wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych stanowi ważny element działań na rzecz obniżenia ww. emisyjności, jak również dywersyfikacji energetycznej i pokrycia wzrastającego zapotrzebowania na energię, jest wyrazem dbałości o środowisko przyrodnicze i odpowiedzią na potrzeby rozwoju oraz adaptacji do zmian klimatu. Prowadzone działania służące ochronie i przywracaniu bioróżnorodności poprzez zapewnienie zrównoważonego rozwoju oraz efektywnego funkcjonowania gospodarki energetycznej zapewnią dobry stan środowiska, wpłyną na ekologiczne i niskoemisyjne sposoby gospodarowania przestrzennego, a także umożliwią rozwój innowacji i świadomości społecznej, sprzyjających ochronie i przywracaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej. Przewidziane do zrealizowania działania są odpowiedzią na zwiększające się restrykcyjne wymogi prawne, ekologiczne, klimatyczne stawiane budynkom oraz ich zarządcom.

Zakupione towary i usługi w ramach realizowanego projektu „(...)” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Działania realizowane w projekcie związane są z ochroną przyrody, ochroną i przywracaniem różnorodności biologicznej i krajobrazowej oraz rozwojem zielonej infrastruktury.

Pytanie

Czy Parkowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupami na realizację projektu pn. „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w ramach kosztów planowanych do poniesienia w projekcie „(...)”.

Wymienione wyżej zakupy i zlecenia dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 uOP. Nie są one związane ze sprzedażą opodatkowaną dostawy towarów i usług, którą prowadzi Park. Ponieważ omówione koszty w ramach powyższego projektu nie będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych, Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego na realizacje projektu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 uVAT obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatek od towarów i usług stanowić będzie koszt kwalifikowany w projekcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Główne zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy o VAT:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały szczegółowo określone w art. 87 ust. 2-6l ustawy o VAT.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który umożliwi podatnikowi odliczenie podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik - w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT - ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, kto jest podatnikiem VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT stanowi:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. W 2024 roku przystąpią Państwo do realizacji projektu pn. „(...)”, który będzie polegał na wykonaniu termomodernizacji 4 budynków leśniczówek na terenie Parku.

Wskazali Państwo, że zakupione w ramach realizowanego Projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Działania realizowane w projekcie związane są z ochroną przyrody, ochroną i przywracaniem różnorodności biologicznej i krajobrazowej oraz rozwojem zielonej infrastruktury.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w celu realizacji Projektu.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Innymi słowy podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka, która warunkuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ wydatki, które Państwo poniosą w związku z realizacją Projektu, nie będą związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(...)”. Nie będzie przysługiwało Państwu również prawo do zwrotu podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00