Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.418.2024.2.MMA
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją działań w ramach projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją działań w ramach projektu pn. „(...)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 sierpnia 2024 r. (data wpływu 9 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Przedsięwzięcie realizowane w ramach (...) w ramach programu (...) oraz w ramach programu priorytetowego współfinansowanie Programu X umowa nr (...) z A.
Tytuł Projektu: „(...)”.
Podmiot Realizujący:
B formalny wnioskodawca, partner w projekcie.
Pozostali współbeneficjenci:
1.C;
2.D;
3.E;
4.F;
5.G;
6.H.
B. w ramach swojej struktury posiada jednostkę - Y, które jest właściwym podmiotem realizującym projekt. Centrum powstało (...) 1991 roku. Jest wydzielonym zakładem B i działa w formule „non for profit”. Jego podstawowym zadaniem jest pozyskiwanie, gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie informacji o środowisku naturalnym.
Czas trwania: 1 stycznia 2023 r. do 30 czerwca 2029 r.
Cele i działania projektu.
Głównym celem projektu (...) jest zwiększenie potencjału adaptacyjnego co najmniej 10 000 miast UE poprzez wdrożenie innowacyjnych systemów monitorowania błękitno-zielonej infrastruktury ((...)) i wspieranie decyzji z wykorzystaniem teledetekcji.
Narastające zagrożenia klimatyczne i negatywne skutki postępującej urbanizacji przekładają się na postępujące obniżanie kondycji (...) w miastach. Zmniejsza to szanse miast na skuteczną i kosztowo efektywną adaptację do zmian klimatu. Ponadto, miastom UE często brakuje wiedzy, która pozwoliłaby precyzyjnie wskazać priorytetowe obszary realizacji skutecznej adaptacji. Aby możliwe było prowadzenie działań adaptacyjnych polegających na wdrażaniu rozwiązań opartych o przyrodę ((...)), w tym przebudowę (...), potrzebny jest dostęp do wiedzy o lokalizacji i nasileniu problemów związanych z negatywnym oddziaływaniem zmian klimatu, zarówno na poziomie kontynentalnym, jak i lokalnym.
W projekcie zdefiniowano cztery problemy środowiskowe determinujące stan (...), które będą obserwowane na danych teledetekcyjnych: zwiększanie udziału terenów nieprzepuszczalnych, niekorzystne warunki wodne, pogarszająca się jakość roślinności i wzrost temperatury podłoża.
W ramach realizacji głównego celu projektu zaplanowano przetestowanie i demonstracyjne wdrożenie dwóch systemów informatycznych wspierających wykorzystanie zdobytej wiedzy o natężeniu zdefiniowanych problemów środowiskowych w efektywnym zarządzaniu i planowaniu działań (...), a także dostarczających jasnych kryteriów dla wskazania priorytetowych obszarów adaptacji, oceny skuteczności podjętych działań oraz analizy kosztów i korzyści, w tym korzyści niemonetarnych wynikających z usług ekosystemowych.
Projekt będzie realizowany w Polsce na terenie miasta Wrocław, które będzie pełniło funkcję miasta demonstracyjnego, a także w minimum 20 (...)jskich miastach interesariuszy oraz co najmniej w 10 000 miast grupy docelowej w (...).
Cele szczegółowe projektu (...).
Wykonanie, przetestowanie i demonstracyjne wdrożenie dwóch komplementarnych systemów informatycznych: (...), wspierających (...) (...) i skuteczną adaptację miast do zmian klimatu.
System (...) będzie służył do (...) miast UE, w oparciu o dane satelitarne.
System (...) będzie funkcjonował w dwóch modułach, których funkcjonowanie oparte będzie na danych lotniczych: (...) - służący do precyzyjnego (...)u obiektów błękitno-zielonej i szarej infrastruktury oraz (...) - służący do precyzyjnej waloryzacji obiektów błękitno-zielonej i szarej infrastruktury.
Demonstracyjne wdrożenie we (...) trzech kategorii działań (...) w celu potwierdzenia operacyjnej efektywności systemu (...) (...) w zakresie dostosowania rozwiązań do skali problemów środowiskowych.
Cel zostanie zrealizowany poprzez ochronę zieleni spontanicznej, zmianę sposobu prowadzenia prac utrzymaniowych i budowę (...).
Demonstracja redukcji powierzchni szczególnie podatnej na zmiany klimatu dla potwierdzenia skuteczności działania systemu (...) (...) we (...). Cel zostanie zrealizowany poprzez poprawę warunków wodnych, ograniczenie miejskiej powierzchniowej wyspy ciepła i poprawę stanu roślinności.
Wsparcie realizacji polityki klimatycznej UE w miastach strefy klimatu umiarkowanego przejściowego oraz umiarkowanego morskiego poprzez replikację i transfer rezultatów projektu do miast UE (świadczenie w czasie trwania projektu płatnych usług z wykorzystaniem systemów (...)), wspieranie programów UE obejmujących tematykę adaptacji do zmian klimatu (dostarczanie 10 000 miastom UE wygenerowanego w systemie (...) wskaźnika (...), raz do roku w latach 2025-2029), opracowanie i wdrożenie we (...) strategii działań adaptacyjnych na lata 2030-2040.
Główne zadania Wnioskodawcy w projekcie koncentrować się będą wokół organizowania kampanii edukacyjnych, informacyjnych, wydarzeń promujących cele i rezultaty projektu, itp.
Działania projektu realizowane są przez Beneficjenta w ramach działalności statutowej nieodpłatnej.
Nie mają charakteru inwestycyjnego. Beneficjent nie będzie w ramach projektu prowadził sprzedaży/oferował towarów lub usług.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanego projektu będą wystawiane bezpośrednio na B.- Y. Y jako jednostka działająca w strukturze B. będzie bezpośrednio zaangażowana we wskazany powyżej projekt.
Wspomniany projekt będzie realizowany w ramach działalności statutowej Fundacji, a więc nie podlega sprzedaży (fakturowaniu), a tym samym opodatkowaniu podatkiem VAT. Środki na jego prowadzenie przekazywane będą przez podmioty zewnętrzne w ramach dotacji (grantu). Zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami, w takiej sytuacji nie ma możliwości odliczania podatku VAT.
Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do jego realizacji.
Pytanie
W związku z powyższym opisem Wnioskodawca wnosi o interpretację indywidualną dotyczącą braku możliwości odzyskania VAT w przedmiotowym projekcie.
Państwa stanowisko w sprawie
W świetle przedstawionego stanu faktycznego, jak i poniższej argumentacji prawnej, Fundacji nie przysługuje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w przedmiotowym projekcie.
Wynika to z faktu, że wszystkie działania Wnioskodawcy w projekcie związane są z działalnością statutową nieodpłatną.
Art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatków od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm. dalej „uptu”) zawiera ogólną zasadę, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 uptu, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przepis ten wyraża zatem prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnoszącego się tylko do realizacji czynności opodatkowanych.
Opisane w stanie faktycznym działania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych i fundacja jako organizacja pozarządowa nie realizuje w tym zakresie żadnych przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Główne zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6n ustawy.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT:
1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
2. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166), zwanej dalej ustawą o fundacjach:
fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Stosownie do art. 4 ustawy o fundacjach:
fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.
Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach:
fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.
Działalność statutową i gospodarczą fundacji stanowią zatem odrębne rodzaje działalności na gruncie prawa o fundacjach. Działalność gospodarcza o celach zarobkowych nie może być celem statutowym fundacji, może być tylko działalnością uboczną, jako jedno ze źródeł dochodów służących realizacji celów statutowych.
Z opisu sprawy wynika, że B. jest partnerem w projekcie pn. „(...)”. B w ramach swojej struktury posiada jednostkę - Y, które jest właściwym podmiotem realizującym projekt. Y jest wydzielonym zakładem B i działa w formule „non for profit”. Jego podstawowym zadaniem jest pozyskiwanie, gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie informacji o środowisku naturalnym. Głównym celem projektu (...) jest zwiększenie potencjału adaptacyjnego co najmniej 10 000 miast UE poprzez wdrożenie innowacyjnych systemów monitorowania błękitno-zielonej infrastruktury ((...)) i wspieranie decyzji z wykorzystaniem teledetekcji. W ramach realizacji głównego celu projektu zaplanowano przetestowanie i demonstracyjne wdrożenie dwóch systemów informatycznych wspierających wykorzystanie zdobytej wiedzy o natężeniu zdefiniowanych problemów środowiskowych w efektywnym zarządzaniu i planowaniu działań (...), a także dostarczających jasnych kryteriów dla wskazania priorytetowych obszarów adaptacji, oceny skuteczności podjętych działań oraz analizy kosztów i korzyści, w tym korzyści niemonetarnych wynikających z usług ekosystemowych. Projekt będzie realizowany w Polsce na terenie miasta Wrocław, które będzie pełniło funkcję miasta demonstracyjnego, a także w minimum 20 (...) miastach interesariuszy oraz co najmniej w 10 000 miast grupy docelowej w (...). Główne Państwa zadania w projekcie koncentrować się będą wokół organizowania kampanii edukacyjnych, informacyjnych, wydarzeń promujących cele i rezultaty projektu, itp. Działania projektu realizowane są przez Beneficjenta w ramach działalności statutowej nieodpłatnej. Nie mają charakteru inwestycyjnego. Beneficjent nie będzie w ramach projektu prowadził sprzedaży/oferował towarów lub usług. Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanego projektu będą wystawiane bezpośrednio na B. Y. Y, jako jednostka działająca w strukturze B. będzie bezpośrednio zaangażowana we wskazany powyżej projekt. Wspomniany projekt będzie realizowany w ramach działalności statutowej Fundacji, a więc nie podlega sprzedaży (fakturowaniu), a tym samym opodatkowaniu podatkiem VAT. Środki na jego prowadzenie przekazywane będą przez podmioty zewnętrzne w ramach dotacji (grantu). Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do jego realizacji.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną.
W rozpatrywanej sprawie, jak wskazano we wniosku nabyte towary w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż realizowane wydatki nie są związane z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tylko z nieodpłatną działalnością statutową Fundacji. Zatem nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
Reasumując, w związku z ponoszonymi w ramach Projektu pn. „(...)” wydatkami nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach lub innych dokumentach o równoważnej wartości dowodowej, dokumentujących nabycie towarów i usług.
Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności na podstawie informacji, że wspomniany projekt będzie realizowany w ramach działalności statutowej Fundacji, a więc nie podlega sprzedaży (fakturowaniu), a tym samym opodatkowaniu podatkiem VAT.
Przedmiotem wydanie interpretacji indywidualnej nie była ocena, czy w związku z realizacją Projektu będą Państwo wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right