Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.288.2024.2.MAZ
Wniosek w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT 0% dla opisanej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz obowiązku wystawienia faktury dokumentującej dostawę na terytorium kraju, w przypadku przedstawionych wariantów organizacji transportu towarów, do których przypisane zostały zestawy dokumentów
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych w podatku od towarów i usług opisanego zdarzenia przyszłego jest:
- prawidłowe w zakresie możliwości wystawienia przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej faktury VAT dokumentującej wewnątrzwspólnotowa dostawę towarów, opodatkowanej stawką podatku 0%, w przypadku organizacji transportu i posiadania dokumentów wskazanych w pkt 1A, 1B, 2A, 2B, 3A i 3B (pytania nr 1, 2, 4, 5, 7 i 8);
- nieprawidłowew zakresie możliwości wystawienia przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej faktury VAT dokumentującej wewnątrzwspólnotowa dostawę towarów, opodatkowanej stawką podatku 0%, w przypadku organizacji transportu i posiadania dokumentów wskazanych w pkt 1C, 2C i 3C (pytania nr 3, 6 i 9);
- prawidłowew zakresie obowiązku wystawienia przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej faktury VAT dokumentującej dostawę towarów na terytorium kraju, w przypadku organizacji transportu i posiadania dokumentów wskazanych w pkt 4 (pytanie nr 10).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 14 czerwca 2024 r., który dotyczy możliwości zastosowania stawki podatku VAT 0% dla opisanej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz obowiązku wystawienia faktury dokumentującej dostawę na terytorium kraju, w przypadku przedstawionych wariantów organizacji transportu towarów, do których przypisane zostały zestawy dokumentów, wpłynął 24 czerwca 2024 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 sierpnia 2024 r. (wpływ 30 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) jest osobą prawną (spółką z o.o.), zarejestrowaną w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (w tym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych) oraz będącą polskim rezydentem podatkowym. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana (PKD 46.90.Z). Sprzedaż Wnioskodawcy nie jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Sprzedaż opisana w niniejszym wniosku nie korzysta także ze zwolnienia z VAT na jakiejkolwiek innej postawie (w tym na podstawie art. 43 ustawy o VAT).
Spółka jest liderem na rynku …, a jej działalność trwa nieprzerwanie od 30 lat. Spółka proponuje szeroką gamę produktów najwyższej jakości, które pozwalają na kompleksowe wyposażenie … . Wnioskodawca współpracuje z najlepszymi światowymi markami, a w przypadku wielu z nich jest wyłącznym polskim dystrybutorem.
Spółka będzie sprzedawać towary … do spółki czeskiej z siedzibą w Czechach (dalej jako: „Spółka Czeska”), a Spółka Czeska będzie sprzedawać ten sam towar do nabywcy czeskiego z siedzibą w Czechach (dalej jako: „Nabywca Czeski”). Towar będzie jednak transportowany bezpośrednio z siedziby Spółki (Polska) do Nabywcy Czeskiego na terytorium Czech. Zachodzić więc będzie sytuacja z art. 22 ust. 2 ustawy o VAT, tj. te same towary będą przedmiotem kolejnych dostaw oraz będą wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy.
Spółka Czeska i Nabywca Czeski posiadają i będą posiadać właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez Czechy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej. Spółka Czeska poda ten numer Wnioskodawcy. Spółka Czeska i Nabywca Czeski nie posiadają i nie będą posiadać polskiego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych). Wnioskodawca składając deklarację podatkową, w której będzie wykazywał ww. dostawy towarów, będzie zarejestrowany jako podatnik VAT-UE.
W przyszłości wystąpią następujące rodzaje wskazanej transakcji:
1. Spółka transportuje towar z Polski własnym środkiem transportu do Nabywcy Czeskiego na terytorium Czech.
A. Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru, wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, i
- oryginał albo skan potwierdzenia odbioru towaru przez Nabywcę Czeskiego na terytorium Czech (dane sprzedawcy, dane nabywcy, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, waga towaru, liczba opakowań, data odbioru towaru, imię i nazwisko osoby odbierającej, data i podpis osoby odbierającej), i
- wyciąg bankowy potwierdzający płatność za towar,
lub
B. Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, i
- oryginał albo skan potwierdzenia odbioru towaru przez Nabywcę Czeskiego na terytorium Czech (dane sprzedawcy, dane nabywcy, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, waga towaru, liczba opakowań, data odbioru towaru, imię i nazwisko osoby odbierającej, data i podpis osoby odbierającej),
lub
C. Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, i
- wyciąg bankowy potwierdzający płatność za towar.
2. Spółka Czeska transportuje towar z siedziby Spółki w Polsce własnym środkiem transportu do siedziby Nabywcy Czeskiego na terytorium Czech.
A. Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, i
- oryginał albo skan potwierdzenia odbioru towaru przez Nabywcę Czeskiego na terytorium Czech (dane sprzedawcy, dane nabywcy, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, waga towaru, liczba opakowań, data odbioru towaru, imię i nazwisko osoby odbierającej, data i podpis osoby odbierającej), i
- oryginał albo skan potwierdzenia pobrania towaru przez Spółkę Czeską od Spółki na terytorium Polski (data pobrania, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, nazwa klienta, unikalny kod klienta nadany przez Spółkę, podpis osoby pobierającej towar), i
- wyciąg bankowy potwierdzający płatność za towar,
lub
B. Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, i
- oryginał albo skan potwierdzenia odbioru towaru przez Nabywcę Czeskiego na terytorium Czech (dane sprzedawcy, dane nabywcy, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, waga towaru, liczba opakowań, data odbioru towaru, imię i nazwisko osoby odbierającej, data i podpis osoby odbierającej), i
- oryginał albo skan potwierdzenia pobrania towaru przez Spółkę Czeską od Spółki na terytorium Polski (data pobrania, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, nazwa klienta, unikalny kod klienta nadany przez Spółkę, podpis osoby pobierającej towar),
lub
C. Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, i
- oryginał albo skan potwierdzenia pobrania towaru przez Spółkę Czeską od Spółki na terytorium Polski (data pobrania, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, nazwa klienta, unikalny kod klienta nadany przez Spółkę, podpis osoby pobierającej towar), i
- wyciąg bankowy potwierdzający płatność za towar.
3. Transportu towaru z siedziby Spółki w Polsce do siedziby Nabywcy Czeskiego w Czechach dokonuje firma kurierska, przy czym: umowę z firmą kurierską ma zawartą Spółka Czeska; Spółka (Wnioskodawca) prowadzi codzienną komunikację z firmą kurierską (rozmowy telefoniczne dotyczące miejsca i czasu odbioru towaru); Spółka (Wnioskodawca) przekazuje towar firmie kurierskiej i pakuje towar; firma kurierska wystawia fakturę za transport na rzecz Spółki Czeskiej.
A. Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, i
- oryginał albo skan listu przewozowego od firmy kurierskiej, który potwierdza pobranie towaru w Polsce przez firmę kurierską i dostarczenie towaru do Czech, do Nabywcy Czeskiego, i
- wyciąg bankowy potwierdzający płatność za towar,
lub
B. Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, i
- oryginał albo skan listu przewozowego od firmy kurierskiej, który potwierdza pobranie towaru w Polsce przez firmę kurierską i dostarczenie towaru do Czech do Nabywcy Czeskiego.
lub
C. Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, i
- wyciąg bankowy potwierdzający płatność za towar.
4. Nabywca Czeski transportuje towar z siedziby Spółki w Polsce własnym środkiem transportu do swojej siedziby na terytorium Czech.
Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, i
- oryginał albo skan potwierdzenia odbioru towaru przez Nabywcę Czeskiego na terytorium Czech (dane sprzedawcy, dane nabywcy, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, waga towaru, liczba opakowań, data odbioru towaru, imię i nazwisko osoby odbierającej, data i podpis osoby odbierającej), i
- wyciąg bankowy potwierdzający płatność za towar.
W uzupełnieniu wniosku z 28 sierpnia 2024 r., odpowiadając na pytania Organu, Wnioskodawca podał, że:
1. Wnioskodawca wypełni obowiązek w zakresie terminowego złożenia informacji podsumowującej, zawierającej prawidłowe dane dotyczące wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a w przypadku niedopełnienia tego obowiązku wyjaśni należycie na piśmie to uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego, stosownie do art 42 ust 1a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361).
2. W sytuacji, gdy Spółka albo Spółka Czeska transportuje towar własnym środkiem transportu, Wnioskodawca będzie posiadał dokument, który będzie zawierał:
- dane dotyczące środka transportu, którym są wywożone towary (rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu),
- adres, pod który towary są wywożone.
3. W sytuacji, gdy towar jest wywożony środkiem transportu Spółki, Spółka nie działa w imieniu ani na zlecenie Spółki Czeskiej.
Pytania
1. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 1A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT?
2. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 1B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT?
3. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 1C zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT?
4. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 2A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT?
5. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 2B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT?
6. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 2C zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT?
7. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 3A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT?
8. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 3B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT?
9. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 3C zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT?
10. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 4 zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 1A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotową dostawa towarów.
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Zgodnie z art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (...).
W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1, ust. 2, ust. 2b, ust. 2e pkt 1 i 2, ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o VAT:
1. Miejscem dostawy towarów jest w przypadku:
1) towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;
2. W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
2b. W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.
2e. W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:
1) pierwszego dostawcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;
2) ostatniego nabywcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c i 2e, dostawę towarów, która:
1) poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2) następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy o VAT, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3) podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
W myśl art. 42 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez ich nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:
1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;
2) adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania nabywcy;
3) określenie towarów i ich ilości;
4) potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
5) rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu
- w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.
Zgodnie z art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Wskazane przepisy świadczą o tym, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z tzw. dostawą łańcuchową, tj. te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy (Spółka) do ostatniego w kolejności nabywcy (Nabywca Czeski).
W takiej sytuacji transport należy przyporządkować wyłącznie jednej dostawie. Jeżeli to Spółka transportuje towar z Polski własnym środkiem transportu do Nabywcy Czeskiego na terytorium Czech, transport należy przyporządkować dostawie dokonanej przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, a to oznacza, że właśnie ta dostawa jest tzw. dostawą ruchomą (transgraniczną). W niniejszej sprawie jest to wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT).
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tą stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka. Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 1A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotowa dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 1B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1. Wskazane przepisy świadczą o tym, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z tzw. dostawą łańcuchową, tj. te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy (Spółka) do ostatniego w kolejności nabywcy (Nabywca Czeski).
W takiej sytuacji transport należy przyporządkować wyłącznie jednej dostawie. Jeżeli to Spółka transportuje towar z Polski własnym środkiem transportu do Nabywcy Czeskiego na terytorium Czech, transport należy przyporządkować dostawie dokonanej przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, a to oznacza, że właśnie ta dostawa jest tzw. dostawą ruchomą (transgraniczną). W niniejszej sprawie jest to wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT).
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tę stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka. Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 1B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 3.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 1C zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1. Wskazane przepisy świadczą o tym, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z tzw. dostawą łańcuchową, tj. te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy (Spółka) do ostatniego w kolejności nabywcy (Nabywca Czeski).
W takiej sytuacji transport należy przyporządkować wyłącznie jednej dostawie. Jeżeli to Spółka transportuje towar z Polski własnym środkiem transportu do Nabywcy Czeskiego na terytorium Czech, transport należy przyporządkować dostawie dokonanej przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, a to oznacza, że właśnie ta dostawa jest tzw. dostawą ruchomą (transgraniczną). W niniejszej sprawie jest to wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT).
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tę stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka. Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 1C zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 4.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 2A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1. Wskazane przepisy świadczą o tym, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z tzw. dostawą łańcuchową, tj. te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy (Spółka) do ostatniego w kolejności nabywcy (Nabywca Czeski).
W takiej sytuacji transport należy przyporządkować wyłącznie jednej dostawie. Jeżeli to Spółka Czeska transportuje towar z siedziby Spółki w Polsce własnym środkiem transportu do siedziby Nabywcy Czeskiego na terytorium Czech, transport należy przyporządkować dostawie dokonanej przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, a to oznacza, że właśnie ta dostawa jest tzw. dostawą ruchomą (transgraniczną). W niniejszej sprawie jest to wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT).
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tę stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka. Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 2A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 5.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 2B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1. Wskazane przepisy świadczą o tym, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z tzw. dostawą łańcuchową, tj. te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy (Spółka) do ostatniego w kolejności nabywcy (Nabywca Czeski).
W takiej sytuacji transport należy przyporządkować wyłącznie jednej dostawie. Jeżeli to Spółka Czeska transportuje towar z siedziby Spółki w Polsce własnym środkiem transportu do siedziby Nabywcy Czeskiego na terytorium Czech, transport należy przyporządkować dostawie dokonanej przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, a to oznacza, że właśnie ta dostawa jest tzw. dostawą ruchomą (transgraniczną). W niniejszej sprawie jest to wewnątrzwspólnotową dostawa towarów (WDT).
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tę stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka. Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 2B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 6.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 2C zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1. Wskazane przepisy świadczą o tym, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z tzw. dostawą łańcuchową, tj. te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy (Spółka) do ostatniego w kolejności nabywcy (Nabywca Czeski).
W takiej sytuacji transport należy przyporządkować wyłącznie jednej dostawie. Jeżeli to Spółka Czeska transportuje towar z siedziby Spółki w Polsce własnym środkiem transportu do siedziby Nabywcy Czeskiego na terytorium Czech, transport należy przyporządkować dostawie dokonanej przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, a to oznacza, że właśnie ta dostawa jest tzw. dostawą ruchomą (transgraniczną) W niniejszej sprawie jest to wewnątrzwspólnotową dostawa towarów (WDT).
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tę stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka. Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 2C zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 7.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 3A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1. Wskazane przepisy świadczą o tym, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z tzw. dostawą łańcuchową, tj. te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy (Spółka) do ostatniego w kolejności nabywcy (Nabywca Czeski).
W takiej sytuacji transport należy przyporządkować wyłącznie jednej dostawie. Jeżeli transportu towaru z siedziby Spółki w Polsce do siedziby Nabywcy Czeskiego w Czechach dokonuje firma kurierska, przy czym umowę z firmą kurierską ma zawartą Spółka Czeska; Spółka (Wnioskodawca) prowadzi codzienną komunikację z firmą kurierską (rozmowy telefoniczne dotyczące miejsca i czasu odbioru towaru); Spółka (Wnioskodawca) przekazuje towar firmie kurierskiej i pakuje towar; firma kurierska wystawia fakturę za transport na rzecz Spółki Czeskiej – transport należy przyporządkować dostawie dokonanej przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, a to oznacza, że właśnie ta dostawa jest tzw. dostawą ruchomą (transgraniczną). W niniejszej sprawie jest to wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT).
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tę stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka. Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 3A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 8.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 3B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1. Wskazane przepisy świadczą o tym, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z tzw. dostawą łańcuchową, tj. te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy (Spółka) do ostatniego w kolejności nabywcy (Nabywca
Czeski).
W takiej sytuacji transport należy przyporządkować wyłącznie jednej dostawie. Jeżeli transportu towaru z siedziby Spółki w Polsce do siedziby Nabywcy Czeskiego w Czechach dokonuje firma kurierska – przy czym umowę z firmą kurierską ma zawarta Spółka Czeska; Spółka (Wnioskodawca) prowadzi codzienną komunikację z firmą kurierską (rozmowy telefoniczne dotyczące miejsca i czasu odbioru towaru); Spółka (Wnioskodawca) przekazuje towar firmie kurierskiej i pakuje towar; firma kurierska wystawia fakturę za transport na rzecz Spółki Czeskiej – transport należy przyporządkować dostawie dokonanej przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, a to oznacza, że właśnie ta dostawa jest tzw. dostawą ruchomą (transgraniczną). W niniejszej sprawie jest to wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT).
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tę stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka. Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 3B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 9.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 3C zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1. Wskazane przepisy świadczą o tym, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z tzw. dostawą łańcuchową, tj. te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy (Spółka) do ostatniego w kolejności nabywcy (Nabywca Czeski).
W takiej sytuacji transport należy przyporządkować wyłącznie jednej dostawie. Jeżeli transportu towaru z siedziby Spółki w Polsce do siedziby Nabywcy Czeskiego w Czechach dokonuje firma kurierska – przy czym umowę z firmą kurierską ma zawartą Spółka Czeska; Spółka (Wnioskodawca) prowadzi codzienną komunikację z firmą kurierską (rozmowy telefoniczne dotyczące miejsca i czasu odbioru towaru); Spółka (Wnioskodawca) przekazuje towar firmie kurierskiej i pakuje towar; firma kurierska wystawia fakturę za transport na rzecz Spółki Czeskiej – transport należy przyporządkować dostawie dokonanej przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, a to oznacza, że właśnie ta dostawa jest tzw. dostawą ruchomą (transgraniczną). W niniejszej sprawie jest to wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT).
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tę stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka. Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 3C zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 10.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 4 zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1. Wskazane przepisy świadczą o tym, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z tzw. dostawą łańcuchową, tj. te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy (Spółka) do ostatniego w kolejności nabywcy (Nabywca Czeski).
W takiej sytuacji transport należy przyporządkować wyłącznie jednej dostawie. Jeżeli Nabywca Czeski transportuje towar z siedziby Spółki w Polsce własnym środkiem transportu do swojej siedziby na terytorium Czech, transport należy przyporządkować dostawie dokonanej przez Spółkę Czeską na rzecz Nabywcy Czeskiego, a to oznacza, że właśnie ta dostawa jest tzw. dostawą ruchomą (transgraniczną).
Powyższe oznacza, że dostawa dokonana przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej, jako dostawa poprzedzająca dostawę ruchomą, nie może być uznana za WDT. W związku z tym, w przypadku opisanym w punkcie nr 4 zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT dokumentującą odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest :
- prawidłowe w zakresie możliwości wystawienia przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej faktury VAT dokumentującej wewnątrzwspólnotowa dostawę towarów, opodatkowanej stawką podatku 0%, w przypadku organizacji transportu i posiadania dokumentów wskazanych w pkt 1A, 1B, 2A, 2B, 3A i 3B (pytania nr 1, 2, 4, 5, 7 i 8);
- nieprawidłowe w zakresie możliwości wystawienia przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej faktury VAT dokumentującej wewnątrzwspólnotowa dostawę towarów, opodatkowanej stawką podatku 0%, w przypadku organizacji transportu i posiadania dokumentów wskazanych w pkt 1C, 2C i 3C (pytania nr 3, 6 i 9);
- prawidłowe w zakresie obowiązku wystawienia przez Spółkę na rzecz Spółki Czeskiej faktury VAT dokumentującej dostawę towarów na terytorium kraju, w przypadku organizacji transportu i posiadania dokumentów wskazanych w pkt 4 (pytanie nr 10).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy:
Przez państwo członkowskie rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.
Jak stanowi art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4) podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
W myśl art. 13 ust. 6 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.
Dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów musi zaistnieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, w wyniku dokonania dostawy tych towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel). Dodatkowo przepisy art. 13 ust. 2 pkt 1 i ust. 6 ustawy wymagają dla uznania danej transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, aby dostawca towaru był podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, zaś nabywcą towaru winien być podatnik podatku od wartości dodanej zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż Polska. Jest to związane z faktem, że dana dostawa tylko wówczas może być uznana za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów – czego praktycznym wyrazem jest stawka 0% (z prawem do odliczenia) – jeśli zapewnione jest, że dostawa ta będzie opodatkowana w państwie nabywcy towaru, co zagwarantowane będzie wówczas, jeśli zostanie ona opodatkowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
W art. 22 ust. 2 ustawy o VAT wskazano, że:
W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
Zgodnie z art. 22 ust. 2b ustawy:
W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.
Stosownie do art. 22 ust. 2c ustawy o VAT:
W przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.
W myśl art. 22 ust. 2d ustawy:
Przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.
Jak stanowi art. 22 ust. 2e ustawy:
W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:
1) pierwszego dostawcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;
2) ostatniego nabywcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.
W art. 22 ust. 3 ustawy wskazano, że:
W przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c i 2e, dostawę towarów, która:
1) poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2) następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany jest tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).
W myśl art. 41 ust. 3 ustawy:
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3) podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Warunki te muszą być spełnione łącznie. Spełnienie pierwszego z nich ma zagwarantować, że czynność zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w kraju odbiorcy i zostanie tam faktycznie opodatkowana, a drugi wskazuje że istotnie nastąpił wywóz towarów z jednego państwa członkowskiego (z kraju) i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego. Istotą transakcji wewnątrzwspólnotowych jest faktyczne opodatkowanie dostawy towaru w państwie przeznaczenia (do którego towar jest docelowo przemieszczany). Dostawa, która następuje na terytorium państwa dostawcy towarów, jest opodatkowana stawką 0%, a w państwie nabywcy następuje opodatkowanie tej dostawy według stawki podatku tam właściwej. Transakcja opodatkowana w ten sposób ma na celu uniknięcie zakłócania konkurencji, powodowanego podwójnym opodatkowaniem lub brakiem opodatkowania. Jednak zastosowanie stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów uzależnione jest także od zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT UE, najpóźniej w momencie składania deklaracji uwzględniającej daną dostawę.
Zgodnie z art. 42 ust. 1a:
Stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:
1) podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1, lub
2) złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8
- chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.
Wskazać w tym miejscu należy, że w kwestii dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów od dnia 1 stycznia 2020 r. zastosowanie mają przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi (Dz.Urz. UE L Nr 311 z 7.12.2018, s. 10; dalej jako: „rozporządzenie 2018/1912” lub „rozporządzenie wykonawcze 2018/1912” oraz odpowiednio: „rozporządzenie 282/2011”). Rozporządzenie 2018/1912 ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Zgodnie z treścią art. 45a wprowadzonego rozporządzeniem wykonawczym 2018/1912:
1. Do celów stosowania zwolnień ustanowionych w art. 138 dyrektywy 2006/112/WE domniemywa się, że towary zostały wysłane lub przetransportowane z państwa członkowskiego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza jego terytorium, ale na terytorium Wspólnoty, w którymkolwiek z następujących przypadków:
a) sprzedawca wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, oraz sprzedawca jest w posiadaniu co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy, albo sprzedawca jest w posiadaniu jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy;
b) sprzedawca jest w posiadaniu następujących dokumentów:
(i) pisemnego oświadczenia nabywcy potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, oraz wskazującego państwo członkowskie przeznaczenia towarów; takie pisemne oświadczenie określa: datę wystawienia; nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy; ilość i rodzaj towarów; datę i miejsce przybycia towarów; w przypadku dostawy środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu; oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy; oraz
(ii) co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i nabywcy, lub jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających transport lub wysyłkę, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy.
Nabywca dostarcza sprzedawcy pisemne oświadczenie, o którym mowa w lit. b) ppkt (i), do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa.
2. Organ podatkowy może obalić domniemanie przyjęte na podstawie ust. 1.
3. Do celów ust. 1 następujące dokumenty są akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu:
a) dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak podpisany list przewozowy CMR, konosament, faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów;
b) następujące dokumenty:
(i) polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów;
(ii) dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;
(iii) poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie członkowskim.
Zauważyć należy, że obowiązujące od 1 stycznia 2020 r. rozporządzenie wykonawcze 2018/1912, w art. 45a wprowadziło domniemanie wzruszalne odnoszące się do dowodów wymaganych do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Na mocy rozporządzenia 2018/1912, od 1 stycznia 2020 r. domniemanie to stanowi, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zostały przemieszczone z Polski do innego kraju UE (dostawa może korzystać ze stawki 0%), jeżeli podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów posiadać będzie co najmniej dwa niebędące ze sobą w sprzeczności dowody, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem i niezależne od sprzedawcy i nabywcy.
Przy czym Organ pragnie zauważyć, że dokonując wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, dla zastosowania stawki 0% podatku VAT, Wnioskodawca powinien dążyć do gromadzenia takich dowodów dokumentujących tę dostawę, o których jest mowa w art. 45a rozporządzenia 2018/1912. Równocześnie niespełnienie warunków wprowadzonych art. 45a rozporządzenia 2018/1912, tj. brak zgromadzenia wymaganej tym przepisem dokumentacji, nie oznacza, że stawka 0% nie będzie miała zastosowania. W takiej sytuacji Wnioskodawca musi udowodnić w inny sposób, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione.
Jak stanowi art. 42 ust. 3 ustawy:
Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2) (uchylony),
3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku
4) (uchylony)
- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
W myśl art. 42 ust. 4 ustawy:
W przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez ich nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:
1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;
2) adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania nabywcy;
3) określenie towarów i ich ilości;
4) potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
5) rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.
Stosownie do art. 42 ust. 11 ustawy:
W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą:
- obowiązku wystawienia faktury VAT na rzecz Spółki Czeskiej z zastosowaniem stawki VAT 0%, właściwej dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w przypadku posiadania przez Spółkę dokumentów przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, w punktach nr 1-3 (pytania nr 1-9),
- obowiązku wystawienia na rzecz Spółki Czeskiej faktury VAT dokumentującej odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju, w przypadku przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego w punkcie nr 4 (pytanie nr 10).
Przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego okoliczności sprawy wskazują, że dojdzie w tym wypadku do transakcji łańcuchowych, gdzie ten sam towar będzie przedmiotem kolejnych dostaw, a jego transport nastąpi od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy. W tej transakcji uczestniczyć będą kolejno: Wnioskodawca, Spółka Czeska (nabywca z innego kraju Unii Europejskiej niż Polska) oraz – jako trzeci w łańcuchu podmiot – Nabywca Czeski (nabywca z innego niż Polska kraju Unii Europejskiej). Przedmiotem transakcji będą towary stomatologiczne lub protetyczne.
Spółka Czeska i Nabywca Czeski posiadają i będą posiadać właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez Czechy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej. Spółka Czeska poda ten numer Wnioskodawcy. Spółka Czeska i Nabywca Czeski nie posiadają i nie będą posiadać polskiego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych). Wnioskodawca składając deklarację podatkową, w której będzie wykazywał ww. dostawy towarów, będzie zarejestrowany jako podatnik VAT-UE.
Wnioskodawca przedstawił również następujące cztery warianty organizacji transportu:
- Spółka transportuje towar z Polski własnym środkiem transportu do Nabywcy Czeskiego na terytorium Czech;
- Spółka Czeska transportuje towar z siedziby Spółki w Polsce własnym środkiem transportu do siedziby Nabywcy Czeskiego na terytorium Czech;
- transport towaru z siedziby Spółki w Polsce do siedziby Nabywcy Czeskiego w Czechach będzie dokonywany przez firmę kurierską, z którą umowę ma zawartą Spółka Czeska; Spółka (Wnioskodawca) prowadzi codzienną komunikację z firmą kurierską (rozmowy telefoniczne dotyczące miejsca i czasu odbioru towaru); Spółka (Wnioskodawca) pakuje i przekazuje towar firmie kurierskiej; firma kurierska wystawia fakturę za transport na rzecz Spółki Czeskiej;
- Nabywca Czeski transportuje towar z siedziby Spółki w Polsce własnym środkiem transportu, do swojej siedziby na terytorium Czech.
W przypadku transakcji łańcuchowych wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie, co wynika z art. 22 ust. 2 ustawy. Jest to wówczas dostawa „ruchoma”, dokonana i podlegająca opodatkowaniu w miejscu rozpoczęcia transportu.
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę pierwszego wariantu organizacji transportu wynika, że to Spółka transportuje własnym środkiem transportu towar z Polski do Nabywcy Czeskiego. Ze względu na fakt, że transportu towaru dokona pierwszy dostawca (Spółka), w analizowanym przypadku zastosowanie znajdzie art. 22 ust. 2e pkt 1 ustawy. Z przepisu tego wynika, że w przypadku towarów, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy, wysyłanych lub transportowanych z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez pierwszego dostawcę, wówczas wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie. Skoro więc Wnioskodawca, jako pierwszy podmiot w łańcuchu dostaw będzie transportować towar z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego UE (Czechy), to tę pierwszą transakcję należy traktować jako dostawę „ruchomą”, dokonaną i podlegającą opodatkowaniu w miejscu rozpoczęcia transportu, tj. w Polsce. Towar w wyniku tej dostawy będzie wywieziony z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego UE (Czechy).
W przypadku drugiego wariantu wynika, że to Spółka Czeska organizuje transport. Bowiem to Spółka Czeska transportuje towar własnym środkiem transportu z siedziby Spółki w Polsce do siedziby Nabywcy Czeskiego w Czechach. Zatem Spółkę Czeską – stosownie do art. 22 ust. 2d ustawy – należy uznać za podmiot pośredniczący, który w opisanym łańcuchu dostaw będzie organizował transport towarów. W przedstawionym przypadku nie znajduje zastosowania art. 22 ust. 2c ustawy, ponieważ Spółka Czeska posłuży się numerem identyfikacyjnym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadanym przez Czechy i nie będzie posiadała polskiego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Tak więc nie będzie możliwości odstępstwa od zasady ogólnej, zgodnie z którą transport towarów przypisuje się do dostawy dokonanej do podmiotu pośredniczącego. W tym wypadku transport towarów należało będzie przyporządkować dostawie dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Czeskiej. W konsekwencji dostawa ta będzie traktowana jako dostawa „ruchoma”, dokonana i podlegająca opodatkowaniu w miejscu rozpoczęcia transportu, tj. w Polsce. Towar w wyniku tej dostawy będzie wywieziony z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego UE (Czechy).
W trzecim wariancie organizacji transportu Wnioskodawca wskazał, że transport towaru będzie dokonywany przez firmę kurierską, z którą umowę zawartą ma Spółka Czeska i faktura za transport zostanie wystawiona na ten podmiot. Jednak w tych okolicznościach nie można pomijać faktu, że to Wnioskodawca pakuje i przekazuje towar firmie kurierskiej, a ponadto prowadzi codzienną komunikacje z firmą kurierską (rozmowy telefoniczne dotyczące miejsca i czasu odbioru towaru). Czynności wykonywane przez Spółkę stanowią zasadnicze elementy procesu przygotowania i organizacji transportu towarów. Przy czym przez „organizację” należy rozumieć „sposób zorganizowania czegoś lub organizowanie czegoś” (jak stanowi internetowy Słownik języka polskiego PWN). Dlatego też przez organizację transportu towarów należy rozumieć przygotowanie towaru do wysyłki, jak również monitorowanie przebiegu transportu. W kwestii przyporządkowania transportu do danej dostawy trzeba wskazać na element decydujący, jakim jest to, kto wykonuje, organizuje transport towarów, natomiast bez wpływu na powyższe pozostaje to, kto jest ostatecznie obciążony kosztami tego transportu.
Zakres czynności, które wykonuje Wnioskodawca w związku z organizowaniem transportu, tj. przygotowanie towaru do wysyłki oraz codzienny kontakt z firmą kurierską i prowadzenie rozmów telefonicznych dotyczących miejsca i czasu odbioru towaru, przesądzają o tym, że to Wnioskodawca, a nie Spółka Czeska jest organizatorem transportu. Skoro to Wnioskodawca, jako pierwszy podmiot w łańcuchu dostaw będzie transportować towar z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego UE (Czechy), więc tę pierwszą transakcję należy traktować jako dostawę „ruchomą”, dokonaną i podlegającą opodatkowaniu w miejscu rozpoczęcia transportu, tj. w Polsce. Towar w wyniku tej dostawy będzie wywieziony z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego UE (Czechy).
Zatem skoro Spółka (czynny podatnik VAT, zarejestrowany w Polsce na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych) będzie dokonywała dostawy towarów na rzecz Spółki Czeskiej (podatnika podatku od wartości dodanej, posługującego się ważnym numerem VAT UE nadanym przez Czechy), gdy towar będzie transportowany bezpośrednio z Polski na terytorium Czech (do Nabywcy Czeskiego) przez Wnioskodawcę (pierwszy wariant organizacji transportu) lub Spółkę Czeską (drugi i trzeci wariant organizacji transportu), ta transakcja sprzedaży będzie stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy. Możliwość opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawką w wysokości 0% wynika z art. 42 ust. 1 ustawy. Przy czym prawo podatnika do zastosowania wskazanej stawki podatku uzależnione jest z jednej strony od spełnienia warunków i obowiązków wynikających z art. 42 ust. 1 i 1a ustawy oraz od posiadania dokumentów, które jednoznacznie potwierdzają, że doszło do wywozu towarów poza terytorium Polski i dostarczenia ich do nabywcy w innym państwie członkowskim UE. Z przywołanych przepisów przede wszystkim wynika dla podatnika zobowiązanie do udowodnienia, że towary będące przedmiotem dostawy rzeczywiście opuściły terytorium kraju i zostały dostarczone do ich nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka będzie spełniała łącznie warunki wskazane w art. 42 ust. 1 ustawy, tzn.:
- dokona dostawy na rzecz nabywcy (Spółki Czeskiej) posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy (Czechy), zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca poda Spółce;
- przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, będzie posiadała w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy (Spółki Czeskiej) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
- składając deklarację podatkową, w której będzie wykazywała tę dostawę towarów, będzie zarejestrowana jako podatnik VAT UE.
Ponadto Wnioskodawca wypełni obowiązek w zakresie terminowego złożenia informacji podsumowującej, zawierającej prawidłowe dane dotyczące wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a w przypadku niedopełnienia tego obowiązku wyjaśni należycie na piśmie to uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego, stosownie do art 42 ust 1a ustawy
Zasadniczą kwestią w niniejszej sprawie jest zatem, aby posiadane przez Spółkę dokumenty łącznie, jednoznacznie, potwierdzały, że towary te były przedmiotem WDT. Opisując warianty organizacji transportu, dokonywanego przez Wnioskodawcę (wariant nr 1 i 3) oraz Spółkę Czeską (wariant nr 2), Spółka podała zestawy dokumentów, mających potwierdzać wywiezienie towarów z terytorium kraju, jakie będzie posiadała przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Analiza tych wskazanych przez Wnioskodawcę dokumentów – wymienionych w pkt 1A, 1B, 2A, 2B, 3A i 3B – prowadzi do wniosku, że łącznie będą one stanowiły dowody wymienione w art. 43 ust. 3, 4 i 11 ustawy, potwierdzające dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do Spółki Czeskiej. W tym wypadku Spółka będzie mogła wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT, dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, opodatkowana stawką 0% VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań od nr 1, 2, 4, 5, 7 i 8 należy uznać za prawidłowe.
Natomiast dokumenty wymienione w pkt 1C, 2C i 3C nie będą stanowiły dowodów wymienionych w art. 43 ust. 3, 4 i 11 ustawy, w sposób właściwy potwierdzających dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do Spółki Czeskiej. Wskazane dokumenty nie będą stanowiły dowodów, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju oraz dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju. Dokumenty wymienione w pkt 1C, 2C i 3C dotyczą transakcji handlowej między Spółką a Spółką Czeską. Przy tym dokument wymieniony w pkt 2C będzie potwierdzał fakt pobrania towaru przez Spółkę Czeską od Spółki na terytorium kraju, a nie fakt jego wywozu poza terytorium kraju. W tym wypadku Spółka będzie zobowiązana do wystawienia na rzecz Spółki Czeskiej faktury VAT z zastosowaniem właściwej stawki krajowej podatku. Bowiem choć dojdzie do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, to jednak Spółka nie będzie mogła tego faktu udokumentować w sposób umożliwiający opodatkowanie dostawy stawką 0% VAT, jak tego wymaga art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań od nr 3, 6 i 9 należy uznać za nieprawidłowe.
W przedstawionym wariancie transportu nr 4 Wnioskodawca wskazał, że Nabywca Czeski transportuje towar z siedziby Spółki w Polsce własnym środkiem transportu do swojej siedziby na terytorium Czech. Oznacza to, że w analizowanym przypadku zastosowanie znajdzie art. 22 ust. 2e pkt 2 ustawy. Przepis ten stanowi, że w przypadku towarów, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez ostatniego nabywcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.
Skoro więc Nabywca Czeski, jako ostatni podmiot w łańcuchu dostaw będzie transportować towar z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego UE (Czechy), to tę drugą transakcję w łańcuchu dostaw (od Spółki Czeskiej do Nabywcy Czeskiego) należy traktować – w oparciu o regulacje art. 22 ust. 2, w zw. z art. 22 ust. 3 pkt 2 ustawy – jako dostawę „ruchomą”. Dostawa powinna być więc rozpoznana przez Spółkę jako dostawa krajowa w Polsce. Zatem Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Czeskiej fakturę VAT, dokumentującą odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 10 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie, czy dokumenty, którymi będzie dysponować podatnik, rzeczywiście potwierdzają dokonanie wywozu towarów na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art.13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.