Interpretacja indywidualna z dnia 4 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.395.2024.2.IK
Brak opodatkowania podatkiem VAT darowizny nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych darowizny nieruchomości drogowej (oznaczonej działką nr 1).
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 19 sierpnia 2024 r. (wpływ 19 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Zarząd Powiatu (...) zamierza dokonać darowizny nieruchomości drogowej oznaczonej działką nr 1 o powierzchni 1,1047 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (...), gmina (...), opisanej w księdze wieczystej nr (…), oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako droga, na rzecz Skarbu Państwa w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo (...).
Przedmiotowa nieruchomości została nabyta przez Powiat w związku z realizacją zadania pn.: „(…)” przez (…) Zarząd Dróg Wojewódzkich w (...), na podstawie art. 10 ust. 4 i 5e ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 320) odcinek drogi wojewódzkiej zastąpiono nowo wybudowanym odcinkiem drogi, który został pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony do kategorii drogi powiatowej oraz zgodnie z decyzją (…) Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w (...) znak: (…) z (…) 2019 r.
Rada Powiatu (...) wyraziła zgodę na dokonanie darowizny opisanej nieruchomości - Uchwała nr (…) Rady Powiatu (...) z dnia (…) 2022 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości.
Przedmiotowa działka nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego.
W zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej w (...) Nr (…) z dnia (…) 2003 r. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego odnoszące się do przedmiotowej nieruchomości nie wprowadza obowiązku sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i przedmiotową działkę opisuje jako ciąg drogi powiatowej.
Dla przedmiotowej działki w 2023 r. została wydana decyzja o warunkach zabudowy „(…)”.
Wartość prawa własności nieruchomości gruntowej położonej w granicach działki oznaczonej numerem 1 ustalona została przez rzeczoznawcę majątkowego w operacie szacunkowym z dnia (…) 2022 r. i wynosi (…) zł w tym wartość gruntu (…) zł (operat stracił ważność).
Nie ponoszono nakładów na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Działka została nabyta na podstawie decyzji, w związku z czym nabycie przedmiotowej działki nie zostało wykonane w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Działka zabudowana jest drogą o nawierzchni bitumicznej. Droga jest obiektem budowlanym - budowlą, o jakiej mowa w art. 3 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlanego (Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).
Przedmiotowa nieruchomość drogowa wraz z nawierzchnią bitumiczną została nabyta przez Powiat w związku z realizacją zadania pn.: „(…)” przez (…) Zarząd Dróg Wojewódzkich w (...), na podstawie art. 10 ust. 4 i 5e ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 320) odcinek drogi wojewódzkiej zastąpiono nowo wybudowanym odcinkiem drogi, który został pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony do kategorii drogi powiatowej oraz zgodnie z decyzją (…) Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w (...) znak: (…) z (…) 2019 r.
Działka drogowa wraz z nawierzchnią bitumiczną (budowlą) została nabyta na podstawie decyzji, w związku z czym podatek nie nastąpił.
Przedmiotowa działka do czasu wybudowania nowego odcinka drogi wojewódzkiej użytkowana była jako droga publiczna. Brak dokładnych informacji w jakim okresie została oddana do użytkowania.
Obecnie nieruchomość posiada tylko jeden zjazd na drogę powiatową, natomiast zjazd z drogi wojewódzkiej został zaślepiony.
W stosunku do przedmiotowej nieruchomości doszło do zajęcia (użytkowania). Brak dokładnych informacji w jakim okresie została oddana do użytkowania. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a darowizną ww. działki drogowej nastąpiło pierwsze zasiedlenie.
Od pierwszego dnia zasiedlenia do dnia darowizny miną 2 lata.
Od chwili nabycia nieruchomości nie poniesiono i nie będą ponoszone nakłady na ulepszenie budowli drogowej znajdujących się na ww. działce, przekraczających lub równych 30% ich wartości początkowej.
Przedmiotowa działka nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego. W zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej w (...) Nr (…) z (…) 2003 r. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego odnoszące się do przedmiotowej nieruchomości nie wprowadza obowiązku sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i przedmiotową działkę opisuje jako ciąg drogi powiatowej.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych w rozumieniu przepisów o drogach publicznych oraz zlokalizowane w nich budowle.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o drogach publicznych drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie: drogi krajowe; drogi wojewódzkie; drogi powiatowe; drogi gminne.
W okresie posiadania przedmiotowej nieruchomości wystąpiły jedynie czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 361) darowizna przedmiotowej nieruchomości będzie zwolniona z podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Nieruchomość oznaczona jest w ewidencji gruntów i budynków numerem 1 o powierzchni 1,1047 ha, położona w obrębie ewidencyjnym (...), gmina (...), opisana w księdze wieczystej nr (…), oznaczona jako droga.
Przedmiotowa działka nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Działka stała się własnością Powiatu (...) na podstawie art. 10 ust. 4 i 5e ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 320) w związku z realizacją zadania pn.: „(…)” przez (…) Zarząd Dróg Wojewódzkich w (...).
Nabycie przedmiotowej działki nie zostało wykonane w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Powiat (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107), Powiat jest wyposażony w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Jako jednostka samorządu terytorialnego zamierza dokonać darowizny nieruchomości oznaczonej działką nr 1.
Dokonując darowizny nieruchomości objętej wnioskiem Powiat działa jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy prowadzący działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Powyższa czynność, w świetle ustawy, będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.
Drogi są obiektami budowlanymi w rozumieniu art. 3 pkt 1 Prawa budowlanego. Utwardzona droga jest uznawana za budowlę, zatem w grę wchodzi zwolnienie przewidziane dla dostawy budowli, budynków i ich części.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższych okoliczności wynika, że dostawa przedmiotowej działki nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż jak wynika z opisu sprawy w odniesieniu budowy, doszło do ich pierwszego zajęcia (użytkowania). Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a darowizną ww. działki drogowej nastąpiło pierwsze zasiedlenie i od pierwszego dnia zasiedlenia do dnia darowizny miną 2 lata.
Nie poniesiono i nie będą ponoszone nakłady na ww. działce, przekraczające lub równe 30% ich wartości początkowej.
W odniesieniu do sprzedaży działki zabudowanej należy zauważyć, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Z uwagi na powyższe, do planowanej darowizny działki drogowej oznaczonej nr 1 o powierzchni 1,1047 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (...), gmina (...), zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 361).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Przy czym stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.
I tak, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów, a także wszelkie inne przekazania oraz darowizny wskazane w art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.
Tym samym, niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy, bez względu na cel, na który zostały one przekazane.
Jak wyżej wskazano nieodpłatne przekazanie towarów, uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem, importem lub wytworzeniem towarów lub ich części składowych. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z nabyciem, importem lub wytworzeniem towarów lub ich części składowych danych towarów, to wszelkie przekazanie lub zużycie tych towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazanie), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).
Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.
W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Aby określić możliwość zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy, który wyłącza organy władzy publicznej z grona podatników podatku od towarów i usług, konieczne jest określenie, czy zadania realizowane przez te organy są zadaniami, dla których zostały powołane w ramach reżimu publicznoprawnego, czy też są to czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że decydującą przesłanką przesądzającą o uznaniu, bądź nieuznaniu organu władzy publicznej za podatnika tego podatku jest zachowanie się tego organu jako organu władzy publicznej, bądź jako podatnika w stosunku do określonych świadczeń.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego.
Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:
1)podmiotem jest wyłącznie organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ,
2)wykonywane są czynności, które związane są wyłącznie z realizacją zadań nałożonych na ten podmiot przepisami prawa, do realizacji których został on powołany.
Innymi słowy, organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach - gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań (co wynika z pierwszej części art. 15 ust. 6 ustawy) oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. Wyłączenie z grona podatników podatku od towarów i usług organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych, np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasady konkurencji.
Z wniosku wynika, że planują Państwo dokonać darowizny nieruchomości drogowej (działka nr 1). Działka drogowa wraz z nawierzchnią bitumiczną (budowlą) została nabyta na podstawie decyzji, w związku z czym nabycie przedmiotowej działki nie zostało wykonane w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wskazali Państwo, że w okresie posiadania przedmiotowej nieruchomości wystąpiły jedynie czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Działka zabudowana jest drogą o nawierzchni bitumicznej. Droga jest obiektem budowlanym - budowlą, o jakiej mowa w art. 3 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlanego.
Przedmiotowa nieruchomość drogowa wraz z nawierzchnią bitumiczną została nabyta przez Powiat w związku z realizacją zadania pn.: „(…)” przez (…) Zarząd Dróg Wojewódzkich w (...), na podstawie art. 10 ust. 4 i 5e ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Odcinek drogi wojewódzkiej zastąpiono nowo wybudowanym odcinkiem drogi, który został pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony do kategorii drogi powiatowej oraz zgodnie z decyzją (…) Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w (...) z (…) 2019 r.
Dla przedmiotowej działki w 2023 r. została wydana decyzja o warunkach zabudowy „(…)”.
Rada Powiatu (...) wyraziła zgodę na dokonanie darowizny opisanej nieruchomości uchwałą z (…) 2022 r.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania, czy darowizna zabudowanej działki nr 1 na rzecz Skarbu Państwa w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo (...) będzie zwolniona z podatku VAT.
Wskazać należy, że stosownie do treści art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
W świetle art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego:
Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
Jak wynika z powyższego, darowizna jest umową cywilnoprawną uregulowaną w Kodeksie cywilnym, cechującą się nieodpłatnością oraz przysporzeniem majątkowym tylko jednej ze stron umowy.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że, z uwagi na fakt, że darowizna nieruchomości jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Powiat, będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Biorąc zatem pod uwagę powołane przepisy, wskazać należy, że planowana czynność darowizny nieruchomości drogowej, tj. działki nr 1, będącej Państwa własnością na rzecz Skarbu Państwa w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo (...) - co do zasady mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług -wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że czynność ta jest czynnością cywilnoprawną, która za przedmiot będzie miała - w świetle art. 2 pkt 6 ustawy - towar, i w wyniku której nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania nieruchomością jak właściciel.
Jednakże, mając na uwadze okoliczności sprawy w świetle powołanych przepisów uznać należy, że czynność nieodpłatnego przekazania w formie darowizny nieruchomości drogowej (działki nr 1) na rzecz Skarbu Państwa w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo (...), nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. W analizowanej sprawie nie jest bowiem spełniony warunek określony w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, ponieważ - jak wskazano w opisie sprawy - nabycie przez Państwa działki nr 1 nie nastąpiło w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tym samym nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. nieruchomości.
Zatem planowana darowizna nieruchomości drogowej (działki nr 1) nie będzie stanowiła dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.
W związku z powyższym, analiza zwolnienia od podatku VAT darowizny nieruchomości drogowej (działka nr 1), jest w tym przypadku bezzasadna.
Podsumowując stwierdzić należy, że darowizna nieruchomości drogowej, tj. działki nr 1 o powierzchni 1,1047 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym B, nie będzie stanowiła dostawy towaru w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy, wobec czego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).