Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.460.2024.2.MKA
Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów jako usługa zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na rzecz Wspólnot i Spółdzielni Mieszkaniowych będących w posiadaniu tych Wspólnot i Spółdzielni.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień jako usługa zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na rzecz Wspólnot i Spółdzielni Mieszkaniowych będących w posiadaniu tych Wspólnot i Spółdzielni.
Uzupełnili go Państwo pismem z 16 sierpnia 2024 r. (wpływ 16 sierpnia 2024 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1)A. Sp. z o.o. (dalej „Spółka”) jest spółką prowadzącą działalność na terytorium Polski i zamierza rozszerzyć swoją działalność o świadczenie usług związanych z obsługą budynków mieszkalnych - klientami Spółki będą zarówno Wspólnoty mieszkaniowe, jak i Spółdzielnie mieszkaniowe.
2)Spółka nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).
3)Planowane usługi będą dotyczyły nieruchomości mieszkalnych, które według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zaliczane są do następujących grup: 111, 112, 113.
4)Usługi świadczone przez Spółkę będą obejmowały następujące rodzaje czynności:
a)bieżący nadzór na stanem wyznaczonych pomieszczeń i urządzeń przeznaczonych do użytku wspólnego - w ramach bieżącego nadzoru wykonywanie m.in.:
- cyklicznych obchodów budynków mieszkalnych w tym sprawdzanie stanu technicznego, dbanie o części budynków przeznaczonych do wspólnego użytku, takich jak dźwigi osobowe, klatki schodowe, korytarze, garaże, chodniki, pomieszczenia śmietników, inne pomieszczenia gospodarcze oraz otoczenie budynków,
- zgłaszanie odpowiednim serwisom awarii i uszkodzeń drzwi, bram, szlabanów, furtek, wind, ogrodzenia, oświetlenia itp. w celu usunięcia skutków powstałych naruszeń - Spółka nie będzie dokonywała w ramach oferowanych usług samodzielnie żadnych napraw, zaś jej usługi będą obejmowały nadzór i ewentualne informowanie o wykrytych usterkach Wspólnoty (Spółdzielnie) i podmiotów zatrudnionych przez Wspólnoty (Spółdzielnie) do przeprowadzania napraw,
- informowanie przedstawicieli Wspólnoty (Spółdzielni) o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach, awariach lub innych okolicznościach mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych,
- prowadzenie usług w zakresie dostępu do pomieszczeń technicznych części wspólnych budynków mieszkalnych, w tym m.in. inwentaryzacja kluczy, liczników, materiałów i narzędzi znajdujących się na terenie budynków mieszkalnych,
b)całodobowa obsługa budynków mieszkalnych poprzez tzw. recepcjonistę będącego personelem Spółki, który w szczególności będzie wykonywał następujące czynności:
- prowadzenie punktu informacji ogólnej dla mieszkańców i gości budynków mieszkalnych,
- przyjmowanie od właścicieli lokali zgłoszeń o przypadkach wandalizmu oraz stwierdzonych awariach,
- roznoszenie korespondencji dotyczącej wspólnoty mieszkaniowej na terenie budynków mieszkalnych,
- aktualizowanie tablic ogłoszeniowych ogólnie dostępnych z nieaktualnych ogłoszeń oraz wywieszanie nowych,
- zgłaszanie zewnętrznemu podmiotowi świadczącemu na rzecz Wspólnoty (Spółdzielni) usługę w zakresie bezpośredniej ochrony fizycznej w formie doraźnej, sytuacji w których osoby postronne próbują pokonać, obejść ogrodzenie lub zniszczyć, ukraść urządzenia lub mienie Wspólnoty (Spółdzielni) – Spółka nie będzie świadczyła usług ochrony na rzecz Wspólnot czy Spółdzielni,
- przekazywanie zewnętrznym podmiotom świadczącym usługi na rzecz Wspólnoty (Spółdzielni) informacji w zakresie dotyczącym prawidłowego wykonania tych usług - przykładowo odebranie zgłoszenia o nieposprzątanej części wspólnej nieruchomości oraz przekazanie tej wiadomości do podmiotu świadczącego usługę sprzątania,
- zapewnienie stałego nadzoru zarządzanego terenu i budynków na tym terenie poprzez zainstalowane systemy bezpieczeństwa takie jak: system monitoringu wizyjnego, system kontroli dostępu, system pożarowy.
c)kontrola i nadzór nad utrzymaniem w należytym stanie porządku i czystości pomieszczeń oraz terenów służących do wspólnego użytku właścicieli lokali,
d)kontrola stanu napełnienia pojemników na śmieci (w tym segregowanych, tzw. recyklingowych) i porządku w śmietniku,
e)współdziałanie ze Wspólnotą (Spółdzielnią) oraz zatrudnionym przez Wspólnotę drugim administratorem w zakresie:
- ochrony ppoż., w tym kontroli przestrzegania przepisów ppoż. i likwidacji pożarów na terenie zarządzanych budynków mieszkalnych,
- zapewnienie właściwych warunków poruszania się w ruchu pieszym i samochodowym na terenie zarządzanych budynków mieszkalnych, w tym zasad parkowania w strefach ograniczonego postoju i bezwzględnego zakazu postoju.
5)Jednocześnie Spółka nie będzie świadczyła takich usług jak sprzątanie, konserwacja, remonty, modernizacje, usuwanie śmieci, usługi ochrony. Ponadto, Spółka nie będzie świadczyła usług księgowych, finansowych, czy rozliczenia opłat, czynszów i kosztów używania lokali mieszkalnych znajdujących się w obsługiwanym przez Spółkę budynku. Czynności tego typu będzie wykonywał odrębny podmiot, na podstawie odrębnej umowy zawartej ze Wspólnotą.
6)Spółka będzie świadczyła ww. usługi w ramach własnych zasobów ludzkich (usługi będą wykonywane przez zatrudniony przez Spółkę personel) oraz sprzętowych. Ponadto, Spółka planuje również przy świadczeniu opisanej powyżej usług wykorzystywać nowe technologie, takie jak użycie aplikacji mobilnej (…), wspierającej realizację wykonywanych czynności. W celu bowiem prawidłowego wykonania usług Spółka udostępni Wspólnocie (Spółdzielni) aplikację mobilną umożliwiającej bieżące monitorowanie czynności wykonanych na terenie zarządzanej nieruchomości, w tym podgląd zgłoszeń, usterek, uwag, harmonogramu obchodów i godzin pracy recepcjonisty. Usługi Spółki nie będą jednak polegały na samym udostępnieniu aplikacji, lecz aplikacja ma za zadanie jedynie wspieranie opisanej wyżej usługi świadczonej na rzecz Wspólnot (Spółdzielni).
7)Podstawą współpracy pomiędzy Spółka a jej klientami (Wspólnotą czy Spółdzielnią) będzie pisemna umowa. W treści umowy zawieranej ze Wspólnotą (Spółdzielnią) Spółka wprost wskaże zakres opisanych wyżej usług i ustali stałą, ryczałtową kwotę stanowiącą wynagrodzenie za świadczoną usługę - tym samym umowa nie będzie obejmowała odrębnych wynagrodzeń za poszczególne, opisane powyżej, czynności wchodzące w skład świadczonej przez Spółkę usługi. Spółka pragnie wskazać, że jej celem jest świadczenie jednej kompleksowej usługi mającej na celu prawidłowe funkcjonowanie obsługiwanego przez Spółkę budynku.
8)Spółka będzie zawierała jedną umowę obejmującą wymienione wyżej czynności, które będą składały się na świadczoną przez Spółkę usługę – nie będą zawierane odrębne umowy na poszczególne czynności, które Spółka będzie wykonywała w ramach usługi określonej w umowie.
9)Ponadto, na podstawie zawartej z klientem umowy Spółka nie będzie zawierała jakichkolwiek umów w imieniu klientów z innymi podmiotami zajmującymi się np. usługami komunalnymi na rzecz klientów (Wspólnot lub Spółdzielni).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
W nadesłanym do wniosku uzupełnieniu wskazali Państwo, że usługi opisane we wniosku należy klasyfikować jako jedną, kompleksową usługę, klasyfikowaną do symbolu PKWiU 68.32.12.0 - „usługa zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie”.
Pytanie
Czy świadczona na rzecz Wspólnot i Spółdzielni Mieszkaniowych usługa składająca się z opisanych w zdarzeniu przyszłym czynności, która będzie dotyczyła będących w posiadaniu tych Wspólnot i Spółdzielni budynków mieszkalnych, podlegać będzie zwolnieniu z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, świadczona na rzecz Wspólnot i Spółdzielni Mieszkaniowych usługa składająca się z opisanych w zdarzeniu przyszłym czynności, która będzie dotyczyła budynków mieszkalnych będących w posiadaniu tych podmiotów będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
UZASADNIENIE STANOWISKA STRONY
1. Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).
W konsekwencji w celu uznania, że świadczona przez Spółkę usługa, na którą składają się opisane w zdarzeniu przyszłym czynności, będzie zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:
a)usługa będzie stanowiła usługę zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na zlecenie, objętą klasyfikacją PKWiU 68.32.11.0 lub PKWiU 68.32.12.0,
b)usługa będzie dotyczyła budynków mieszkalnych, oraz
c)przedmiotem usługi nie będzie wycena nieruchomości.
Ad. a)
2. Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są według tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy o podatku od towarów i usług lub przepisy wykonawcze (rozporządzenia) wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub symbole klasyfikacji statystycznych. Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie dopisku „ex” przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi.
3. W ocenie Spółki świadczone przez nią, opisane w zdarzeniu przyszłym, usługi należy klasyfikować jako jedną, kompleksową usługę, klasyfikowaną do symbolu PKWiU 68.32.12.0 – „usługa zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie”.
4. Z objaśnień do PKWiU wynika, że wspomniane grupowanie 68.32.12.0 obejmuje:
- usługi zarządzania domami i innymi nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie,
- usługi zarządzania budynkami wielomieszkaniowymi (lub budynkami o wielorakim wykorzystaniu, które są przede wszystkim przeznaczone na cele mieszkalne),
- usługi zarządzania miejscami pod przewoźne domy mieszkalne,
- usługi pobierania opłat za czynsz,
- usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi stanowiącymi wspólnoty mieszkaniowe.
5. Jednocześnie, poza ww. zakresem usług klasyfikowanych do symbolu PKWiU 68.32.12.0,
rozporządzenie zawierające klasyfikację PKWiU nie zawiera własnej definicji usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi. Definicję takich usług zawiera z kolei ustawa o gospodarce nieruchomościami, która w art. 184b wskazuje, że zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie racjonalnej gospodarki nieruchomością, a w szczególności:
1) właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości;
2) bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości;
3) właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów prawa energetycznego;
4) bieżące administrowanie nieruchomością;
5) utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem;
6) uzasadnione inwestowanie w nieruchomość.
6. Jak wynika więc z przytoczonej definicji zawartej w ustawie o gospodarce nieruchomościami, usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi nie maja jednorodnego charakteru, lecz składają się z szeregu czynności mających na celu zapewnienie racjonalnej gospodarki nieruchomością. Co więcej, zawarty w art. 184b ustawy o gospodarce nieruchomościami katalog czynności składający się na usługę zarządzania nieruchomości jest katalogiem przykładowym i niezamkniętym, na co wskazuje użycie sformułowania „w szczególności”.
7. Z kolei zgodnie z encyklopedią PWN (https://encyklopedia.pwn.pl/szukaj/zarz%C4%85dzanie) zarządzanie to zbiór działań zmierzających do osiągnięcia określonego celu związanego z interesem (potrzebą) danego przedmiotu zarządzania, realizowanych w następującej sekwencji: planowanie (wybór celów i sposobów ich osiągania oraz precyzowanie stosownych zadań i terminów ich wykonania); organizowanie (przydzielanie i zapewnianie zasobów, niezbędnych do realizacji zaplanowanych działań, w sposób gwarantujący skuteczność i sprawność zarządzania); przewodzenie (kierowanie, motywowanie do współpracy w trakcie realizacji zadań); kontrolowanie (stała obserwacja postępów i podejmowanie korygujących decyzji).
8. Jak wynika z zestawienia powyższych definicji usługa zarządzania definiowana jest nie poprzez określone czynności, których wykonywanie pozwala na zakwalifikowanie danego świadczenia jako usług zarządzania, lecz poprzez cel jaki mają osiągnąć czynności wchodzące w skład świadczonej usługi. Tym samym usługa zarządzania - w tym przypadku zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi - może obejmować szereg różnych czynności (działań), których wspólnym mianownikiem będzie dążenie do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania obsługiwanego przez Spółkę budynku mieszkalnego.
9. Tak też jest w przypadku czynności opisanych w niniejszym wniosku. Celem czynności podejmowanych przez Spółkę w ramach opisanej w niniejszym wniosku usługi jest niewątpliwie zapewnienie prawidłowego funkcjonowania obsługiwanej przez Spółkę nieruchomości. Temu celowi mają bowiem służyć czynności takie jak nadzór na sprawności urządzeń technicznych znajdujących się w budynku (Spółka sama nie dokonuje napraw lecz po wykryciu awarii informuje właściwy podmiot trzeci, który ma zawartą umowę ze Wspólnotą o konieczności naprawy i weryfikuje, czy naprawa została wykonana), weryfikacja czystości pomieszczeń, nadzór nad dostępem do pomieszczeń technicznych tylko osób uprawnionych, zapewnienie recepcjonisty, który służy informacją mieszkańcom, przyjmuje od nich zgłoszenia dotyczące nieprawidłowości w budynku w celu przekazania ich odpowiednim podmiotom, etc. Innymi słowy celem wszystkich podejmowanych przez Spółkę czynności w ramach opisanej powyżej usługi jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania budynku - a tym samym opisana w niniejszym wniosku usługa polega właśnie na zarządzaniu tą nieruchomością.
10. Ponadto, Spółka zamierza obsługiwać w wyżej wskazanym zakresie nieruchomości będące we współwłasności, czy to Wspólnoty mieszkaniowej, czy Spółdzielni mieszkaniowej. Z tego powodu Spółka opisane w niniejszym wniosku usługi należy klasyfikować do symbolu PKWiU 68.32.12.0 (Usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie), a nie do symbolu PKWiU 68.32.11.0 (Usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności).
11. Podobne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 kwietnia 2024 r. (nr 0114-KDIP1-1.4012.76.2024.2.MKA), w której przedmiotem oceny były usługi o bardzo zbliżonym zakresie jak usługi opisane przez Spółkę w zdarzeniu przyszłym, na które składały się następujące czynności:
a)bieżący nadzór na stanem wyznaczonych urządzeń przeznaczonych do użytku wspólnego,
b)przyjmowanie od właścicieli lokali zgłoszeń o przypadkach wandalizmu oraz stwierdzonych awariach,
c)całodobowe administrowanie terenu i budynków na terenie nieruchomości wspólnej poprzez tzw. recepcjonistę,
d)zapewnienie stałego nadzoru administrowanego terenu i budynków na terenie nieruchomości wspólnej poprzez system telewizji przemysłowej,
e)nadzór nad poprawnością działania urządzeń zabezpieczających nieruchomość wspólną takich jak szlabany, bramy, furtki oraz elementów ogrodzenia i oświetlenia,
f)zgłaszanie zewnętrznemu podmiotowi świadczącemu na rzecz podmiotu zarządzającego nieruchomością wspólną usługę w zakresie bezpośredniej ochrony fizycznej w formie doraźnej, sytuacji w których osoby postronne próbują pokonać, obejść lub zniszczyć urządzenia,
g)realizacja innych zadań z zakresu zarządzania nieruchomością wspólną przyjętych na podstawie uprzedniej zgody wyrażonej w formie pisemnej takich jak np. odebranie zgłoszenia o nieposprzątanej części nieruchomości wspólnej oraz przekazanie tej wiadomości do podmiotu świadczącego usługę sprzątania.
12. W tej interpretacji Dyrektor KIS potwierdził, że ww. czynności składają się na kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, a tym samym korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Podsumowując swoje stanowisko Dyrektor KIS stwierdził, że:
Odniesienie przedstawionego stanu prawnego do okoliczności analizowanej sprawy prowadzi do wniosku, że skoro przedmiotem realizowanych w ramach umowy świadczeń na zlecenie np. wspólnot mieszkaniowych bądź właścicieli nieruchomości mieszkalnych będzie usługa, na którą składają się wymienione we wniosku czynności, których zasadniczym celem jest zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi, a poszczególne czynności przyczyniają się do prawidłowego realizowania usługi podstawowej, to świadczenia te stanowią łącznie usługę złożoną, składającą się z różnych czynności. Opisane świadczenia są czynnościami, które Państwo jesteście zobowiązani wykonywać w ramach zawartej umowy o zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi.
W konsekwencji, świadczenia wymienione we wniosku - nie są czynnościami samoistnymi lecz składają się na kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczoną przez Państwa i co do zasady, dzielą los prawny świadczenia głównego, którym jest - zgodnie z treścią wniosku - zarządzanie nieruchomościami. Ponadto jak wynika z wniosku nie świadczą Państwo wyceny nieruchomości mieszkalnych, oraz usług takich jak sprzątanie, konserwacja, usuwanie śmieci.
Z uwagi na powołane przepisy prawa, jak również przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że usługi zarządzania, polegające na kompleksowym zarządzaniu nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na rzecz klientów wskazanych przez Państwa, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 68.32.11 i 68.32.12 - Usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z 20 grudnia 2013 r.
13. Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że usługi opisane w niniejszym wniosku stanowią usługi zarządzania sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 68.32.12.0 - usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie, a tym samym pierwszy z warunków zastosowania zwolnienia tych usług z opodatkowania VAT jest spełniony.
Ad. b)
14. Z przytoczonego powyżej § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia jednoznacznie wynika, że elementem warunkującym prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług dla czynności zarządzania nieruchomościami, jest charakter oraz przeznaczenie nieruchomości, w odniesieniu do której usługa ta jest świadczona. Innymi słowy, zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są jedynie te usługi zarządzania nieruchomościami, które dotyczą nieruchomości mieszkalnych.
15. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „nieruchomość mieszkalna”, w tym zakresie należy zatem powołać się na definicję zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), zgodnie z którą budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne.
Budynki mieszkalne według PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach gdy proporcja powierzchni wykorzystywanej na cele mieszkalne jest mniejsza, budynek klasyfikowany jest jako niemieszkalny (rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - Dz. U. Nr 112, poz. 1316, ze zm.).
16. Zatem, jeżeli przedmiotem zarządzania jest cały budynek mieszkalny w rozumieniu PKOB, to - nawet jeżeli znajduje się w nim np. garaż lub lokale użytkowe - czynność ta podlega zwolnieniu zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.
17. Biorąc z kolei pod uwagę fakt, iż przedmiotowe usługi będą świadczone na rzecz Spółdzielni mieszkaniowych i Wspólnot mieszkaniowych i dotyczyć będą należących do nich budynków mieszkalnych, to drugi z warunków zwolnienia z VAT opisanych wyżej usług będzie spełniony.
Ad. c)
18. Trzecim warunkiem zastosowania z VAT jest aby usługi świadczone przez Spółkę nie obejmowały wyceny nieruchomości mieszkalnych. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, w tym z czynności wchodzących w skład usługi świadczonej przez Spółkę - usługa ta nie będzie obejmowała wyceny nieruchomości mieszkalnych. Tym samym trzeci warunek zwolnienia również zostanie spełniony.
Uprzejmie proszę o potwierdzenie stanowiska przedstawionego przez Spółkę.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z powołanych przepisów wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.
Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Z kolei zgodnie z art. 5a ustawy:
Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.
Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.
Wskazać należy, że w myśl § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.):
Wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), zwaną dalej „PKWiU 2015”, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.
Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jak i rozporządzeń wykonawczych normują kwestie zwolnień od podatku.
Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem:
Zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).
Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie, bądź wyłączenie, dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.
Z powyższego § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia jednoznacznie wynika, że elementem warunkującym prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług dla czynności zarządzania nieruchomościami, jest charakter oraz przeznaczenie nieruchomości, w odniesieniu do której usługa ta jest świadczona.
Wobec tego należy wskazać, że zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są jedynie te usługi zarządzania nieruchomościami, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU wymienionych w przywołanym wyżej przepisie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, a więc dotyczą nieruchomości mieszkalnych i są świadczone na zlecenie, a jednocześnie nie są usługami w zakresie wyceny nieruchomości mieszkalnych.
W związku z tym, zastosowanie zwolnienia od podatku na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, uzależnione jest od mieszkalnego charakteru całej zarządzanej nieruchomości, nie zaś od przeznaczenia poszczególnych, znajdujących się w niej lokali. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zarządzanie odnosi się nie do nieruchomości jako całości, ale do pojedynczego lokalu znajdującego się w tej nieruchomości. W tej sytuacji bowiem, taki pojedynczy lokal należy traktować jak odrębną nieruchomość.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „nieruchomość mieszkalna”, w tym zakresie należy zatem powołać się na definicję zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).
W świetle Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne według PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).
Art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z którą:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie PKOB, stanowiącym usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków:
1)w grupie 111:
- w klasie 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne. Klasa obejmuje: samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp., domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu. Klasa nie obejmuje: budynków gospodarstw rolnych (1271), budynków o dwóch mieszkaniach (1121), budynków o trzech i więcej mieszkaniach (1122),
2)w grupie 112:
- w klasie 1121 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe. Klasa obejmuje: budynki samodzielne, domy bliźniacze lub szeregowe o dwóch mieszkaniach,
- w klasie 1122 - budynki o trzech i więcej mieszkaniach. Klasa obejmuje: budynki mieszkalne pozostałe, takie jak: budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach. Klasa nie obejmuje: budynków zbiorowego zamieszkania (1130), hoteli (1211), schronisk młodzieżowych, domków kempingowych, domów wypoczynkowych (1212),
3)w grupie 113:
- w klasie 1130 - budynki zbiorowego zamieszkania. Klasa obejmuje: budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp., budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki rezydencji prezydenckich i biskupich. Klasa nie obejmuje: szpitali, klinik i budynków instytucji z opieką medyczną (lekarską lub pielęgniarską) (1264), zabudowań koszarowych (1274).
Jednocześnie, wyjaśnić należy, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.
Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.
Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności i są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem tego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług. Tym samym, świadczeniami powiązanymi ze sobą pod względem ekonomicznym i gospodarczym będą świadczenia pomocnicze oraz świadczenia główne uzasadniające ekonomiczne istnienie świadczeń pomocniczych.
W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić według stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej.
Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował Trybunał Sprawiedliwości UE, w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 347, str. 1 z późn. zm.). W szczególności w wyroku w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd., Trybunał uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.
Należy mieć na względzie, aby zastosowanie koncepcji świadczenia złożonego nie prowadziło do korzystania z nieuzasadnionych preferencji w zakresie opodatkowania. Jeśli usługi mogą być rozdzielone bez uszczerbku dla każdej z nich, a zatem w sposób naturalnie uzasadniony, wówczas nie można uznać - w szczególności w celu rozszerzenia zwolnienia podatkowego - że stanowią jedno świadczenie kompleksowe, opodatkowane wedle zasad dotyczących świadczenia głównego.
Z uwagi na powyższe, jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja. Po pierwsze więc, czy są to świadczenia odrębne, czy też jest to jedno świadczenie, a po drugie, czy w tym ostatnim przypadku to jedno świadczenie powinno zostać zakwalifikowane jako świadczenie usług.
Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), powinna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, gdy cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzicie Państwo działalność gospodarczą na terytorium Polski i zamierzacie rozszerzyć swoją działalność o świadczenie usług związanych z obsługa budynków mieszkalnych. Klientami Państwa będą zarówno Wspólnoty mieszkaniowe jak i Spółdzielnie mieszkaniowe.
Planowane usługi będą dotyczyły nieruchomości mieszkalnych, które według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zaliczane są do następujących grup: 111, 112, 113.
Świadczone przez Państwa usługi będą obejmowały następujące rodzaje czynności:
a)bieżący nadzór na stanem wyznaczonych pomieszczeń i urządzeń przeznaczonych do użytku wspólnego - w ramach bieżącego nadzoru wykonywanie m.in.:
- cyklicznych obchodów budynków mieszkalnych w tym sprawdzanie stanu technicznego, dbanie o części budynków przeznaczonych do wspólnego użytku, takich jak dźwigi osobowe, klatki schodowe, korytarze, garaże, chodniki, pomieszczenia śmietników, inne pomieszczenia gospodarcze oraz otoczenie budynków,
- zgłaszanie odpowiednim serwisom awarii i uszkodzeń drzwi, bram, szlabanów, furtek, wind, ogrodzenia, oświetlenia itp. w celu usunięcia skutków powstałych naruszeń – Spółka nie będzie dokonywała w ramach oferowanych usług samodzielnie żadnych napraw, zaś jej usługi będą obejmowały nadzór i ewentualne informowanie o wykrytych usterkach Wspólnoty (Spółdzielnie) i podmiotów zatrudnionych przez Wspólnoty (Spółdzielnie) do przeprowadzania napraw,
- informowanie przedstawicieli Wspólnoty (Spółdzielni) o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach, awariach lub innych okolicznościach mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych,
- prowadzenie usług w zakresie dostępu do pomieszczeń technicznych części wspólnych budynków mieszkalnych, w tym m.in. inwentaryzacja kluczy, liczników, materiałów i narzędzi znajdujących się na terenie budynków mieszkalnych,
b)całodobowa obsługa budynków mieszkalnych poprzez tzw. recepcjonistę będącego personelem Spółki, który w szczególności będzie wykonywał następujące czynności:
- prowadzenie punktu informacji ogólnej dla mieszkańców i gości budynków mieszkalnych,
- przyjmowanie od właścicieli lokali zgłoszeń o przypadkach wandalizmu oraz stwierdzonych awariach,
- roznoszenie korespondencji dotyczącej wspólnoty mieszkaniowej na terenie budynków mieszkalnych,
- aktualizowanie tablic ogłoszeniowych ogólnie dostępnych z nieaktualnych ogłoszeń oraz wywieszanie nowych,
- zgłaszanie zewnętrznemu podmiotowi świadczącemu na rzecz Wspólnoty (Spółdzielni) usługę w zakresie bezpośredniej ochrony fizycznej w formie doraźnej, sytuacji w
- których osoby postronne próbują pokonać, obejść ogrodzenie lub zniszczyć, ukraść urządzenia lub mienie Wspólnoty (Spółdzielni) - Spółka nie będzie świadczyła usług ochrony na rzecz Wspólnot czy Spółdzielni,
- przekazywanie zewnętrznym podmiotom świadczącym usługi na rzecz Wspólnoty (Spółdzielni) informacji w zakresie dotyczącym prawidłowego wykonania tych usług - przykładowo odebranie zgłoszenia o nieposprzątanej części wspólnej nieruchomości oraz przekazanie tej wiadomości do podmiotu świadczącego usługę sprzątania,
- zapewnienie stałego nadzoru zarządzanego terenu i budynków na tym terenie poprzez zainstalowane systemy bezpieczeństwa takie jak: system monitoringu wizyjnego, system kontroli dostępu, system pożarowy.
c)kontrola i nadzór nad utrzymaniem w należytym stanie porządku i czystości pomieszczeń oraz terenów służących do wspólnego użytku właścicieli lokali,
d)kontrola stanu napełnienia pojemników na śmieci (w tym segregowanych, tzw. recyklingowych) i porządku w śmietniku,
e)współdziałanie ze Wspólnotą (Spółdzielnią) oraz zatrudnionym przez Wspólnotę drugim administratorem w zakresie:
- ochrony ppoż., w tym kontroli przestrzegania przepisów ppoż. I likwidacji pożarów na terenie zarządzanych budynków mieszkalnych,
- zapewnienie właściwych warunków poruszania się w ruchu pieszym i samochodowym na terenie zarządzanych budynków mieszkalnych, w tym zasad parkowania w strefach ograniczonego postoju i bezwzględnego zakazu postoju.
Wskazaliście Państwo, że nie będziecie świadczyć takich usług jak sprzątanie, konserwacja, remonty, modernizacje, usuwanie śmieci, usługi ochrony, usług księgowych, finansowych, czy rozliczenia opłat, czynszów i kosztów używania lokali mieszkalnych znajdujących się w obsługiwanym przez Państwa budynku. Czynności tego typu będzie wykonywał odrębny podmiot, na podstawie odrębnej umowy zawartej ze Wspólnotą. Nie będziecie Państwo również świadczyć i nie zamierzacie świadczyć usług dotyczących wyceny nieruchomości mieszkalnych.
Świadczone przez Państwa usługi będą w ramach własnych zasobów ludzkich (usługi będą wykonywane przez zatrudniony przez Spółkę personel) oraz sprzętowych. Planujecie Państwo przy świadczeniu ww. usług wykorzystywać nowe technologie, takie jak użycie aplikacji mobilnej wspierającej realizację wykonywanych czynności. Wszystkie ww. czynności będzie obejmowała jedna umowa, nie będą zawierane odrębne umowy na poszczególne czynności, które będziecie Państwo wykonywali w ramach usługi określonej w umowie. Zgodnie z umową ustalicie Państwo ryczałtową kwotę stanowiącą wynagrodzenie za świadczoną usługę, tym samym umowa nie będzie obejmowała odrębnych wynagrodzeń za poszczególne, opisane powyżej czynności wchodzące w skład świadczonej przez Państwa usługi. Na podstawie zawartej umowy z klientem nie będziecie Państwo zawierali jakichkolwiek umów w imieniu Wspólnot i Spółdzielni z innymi podmiotami zajmującymi się np. usługami komunalnymi.
Wskazaliście Państwo, że usługi opisane we wniosku należy klasyfikować jako jedną, kompleksową usługę, klasyfikowaną do symbolu PKWiU 68.32.12.0 - „usługa zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie”.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Państwa dotyczą kwestii uznania, czy usługa zarządzania budynków mieszkalnych, która będzie wynikała z umów jakie będą zawierane przez Państwa ze Wspólnotami i Spółdzielniami Mieszkaniowymi, w skład których to umów będą wchodziły wszystkie opisywane czynności będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Jak wskazano powyżej, przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia od podatku od towarów i usług usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).
Odniesienie przedstawionego stanu prawnego do okoliczności analizowanej sprawy prowadzi do wniosku, że skoro przedmiotem realizowanych w ramach umowy świadczeń na zlecenie zarówno na rzecz Wspólnot jak i Spółdzielni Mieszkaniowych będzie usługa, na którą składają się wymienione we wniosku czynności, których zasadniczym celem jest zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi, a poszczególne czynności przyczyniają się do prawidłowego realizowania usługi podstawowej, to świadczenia te stanowią łącznie usługę złożoną, składającą się z różnych czynności. Opisane świadczenia są czynnościami, które Państwo jesteście zobowiązani wykonywać w ramach zawartej umowy o zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi.
W konsekwencji, świadczenia wymienione we wniosku nie są czynnościami samoistnymi lecz składają się na kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczoną przez Państwa na podstawie jednej umowy, za które otrzymujecie Państwo jedno ryczałtowe wynagrodzenie.
Ponadto jak wynika z wniosku nie świadczą Państwo wyceny nieruchomości mieszkalnych, oraz usług takich jak sprzątanie, konserwacja, remonty, modernizacje, usuwanie śmieci, usług ochrony, usług księgowych, finansowych czy rozliczenia opłat, czynszów i kosztów używania lokali mieszkalnych znajdujących się w obsługiwanym przez Państwa budynku, oraz usług w zakresie wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).
Z uwagi na powołane przepisy prawa, jak również przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że usługi zarządzania, polegające na kompleksowym zarządzaniu nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na rzecz klientów (Wspólnot i Spółdzielni Mieszkaniowych) wskazanych przez Państwa, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 68.32.12.0 - Usługa zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z 20 grudnia 2013 r.
Zatem uznaję Państwa stanowisko za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowali Państwo świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right