Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.76.2024.2.MKA

Prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień jako usługa zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczona na zlecenie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień jako usługa zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczona na zlecenie.

Uzupełnili go Państwo pismem z 29 lutego 2024 r. (wpływ 22 marca 2024 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) jako Wnioskodawca w ramach działalności planuje świadczenie usług zarządzania nieruchomościami na zlecenie, które to usługi są sklasyfikowane w PKD 68.32.Z - Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie.

Jest to główne oraz jedyne PKD Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy o VAT.

Wnioskodawca planuje świadczyć usługi zarządzania nieruchomościami na zlecenie np. wspólnot mieszkaniowych bądź właścicieli nieruchomości mieszkalnych na podstawie umów. Klientami Wnioskodawcy będą podmioty wykonujące wyłącznie czynności zwolnione z VAT na podstawie art. 43 lub art. 113 Ustawy o VAT.

Przedmiotem zawieranych przez Wnioskodawcę umów będzie świadczenie usług zarządzania nieruchomością na rzecz klientów Wnioskodawcy w zakresie objętym zawieranymi umowami.

Z zawieranych przez Wnioskodawcę z klientami (zleceniodawcami) umów będzie wynikało, że do obowiązków Wnioskodawcy będzie należało:

a)bieżący nadzór na stanem wyznaczonych urządzeń przeznaczonych do użytku wspólnego;

b)przyjmowanie od właścicieli lokali zgłoszeń o przypadkach wandalizmu oraz stwierdzonych awariach;

c)całodobowe administrowanie terenu i budynków na terenie nieruchomości wspólnej poprzez tzw. recepcjonistę;

d)zapewnienie stałego nadzoru administrowanego terenu i budynków na terenie nieruchomości wspólnej poprzez system telewizji przemysłowej;

e)nadzór nad poprawnością działania urządzeń zabezpieczających nieruchomość wspólną takich jak szlabany, bramy, furki oraz elementów ogrodzenia i oświetlenia;

f)zgłaszanie zewnętrznemu podmiotowi świadczącemu na rzecz podmiotu zarządzającego nieruchomością wspólną usługę w zakresie bezpośredniej ochrony fizycznej w formie doraźnej, sytuacji w których osoby postronne próbują pokonać, obejść lub zniszczyć urządzenia;

g)realizacja innych zadań z zakresu zarządzania nieruchomością wspólną przyjętych na podstawie uprzedniej zgody wyrażonej w formie pisemnej takich jak np. odebranie zgłoszenia o nieposprzątanej części nieruchomości wspólnej oraz przekazanie tej wiadomości do podmiotu świadczącego usługę sprzątania.

Ponadto w ramach zawieranych przez Wnioskodawcę umów, Wnioskodawca nie będzie upoważniony do dokonywania jakichkolwiek czynności przekraczających zakres zawieranych umów.

Zakres opisanych powyżej usług, które Wnioskodawca będzie wykonywał na rzecz klientów jest sklasyfikowany symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2008 dla usług z zakresu zarządzania nieruchomościami to: 68.32.11 i 68.32.12.

Symbol Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych dla budynków, których będą dotyczyły świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami to grupy budynków: 111, 112, 113.

Wnioskodawca nie będzie dokonywał wyceny nieruchomości, nie będzie świadczył również takich usług jak np.: sprzątanie, konserwacja, usuwanie śmieci, a w związku z tym wynagrodzenie, które Wnioskodawca będzie pobierał, nie będzie obejmowało wynagrodzenia za ww. czynności. Wnioskodawca będzie świadczył usługi wymienione w umowie zlecenia o zarządzanie nieruchomościami w ramach własnej bazy pracowniczej i sprzętowej.

Wnioskodawca będzie zawierał jedną umowę na świadczenie usług zarządzania nieruchomościami.

Wnioskodawca nie będzie zawierał żadnych dodatkowych umów z klientami, w związku z czym będzie to umowa kompleksowa.

Wnioskodawca nie będzie refakturował żadnych usług na rzecz Wspólnoty od innych podmiotów.

Wnioskodawca na podstawie zawartej z klientami umów będzie zawierał umowy w imieniu klientów z innymi podmiotami zajmującymi się np. usługami komunalnymi na rzecz klientów.

W ramach swojej działalności Wnioskodawca będzie zajmował się świadczeniem usług zarządzania nieruchomościami na zlecenie sklasyfikowaną w PKD 68.32.Z - Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie, jako usługa zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczona na zlecenie sklasyfikowana pod nr PKWiU ex 68.32.11. i PKWiU ex 68.32.12.

Usługi opisane powyżej jako „obowiązki Wnioskodawcy” będą składały się na jedną, złożoną usługę świadczoną na podstawie zawartej z klientem umowy.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy o VAT.

Jednakże istnieje duże prawdopodobieństwo, że w pewnym momencie prowadzenia działalności Wnioskodawca przekroczy w trakcie roku przychody 200.000,00 złotych, a tym samym zostanie z mocy ustawy czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, bądź będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nie przekroczył w trakcie roku przychodów w wysokości 200.000,00 złotych i w związku z tym, że Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy o VAT, to niniejszy wniosek został przedstawiony jako zdarzenie przyszłe.

Pytanie

W świetle powyższego opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie poprawności stanowiska w odniesieniu do następującego pytania.

Czy usługa zarządzania, która będzie wynikała z umów jakie będą zawierane przez Wnioskodawcę np. ze wspólnotami mieszkaniowymi bądź właścicielami nieruchomości o zarządzanie budynkami mieszkalnymi, w skład których to umów będą wchodziły wszystkie opisywane czynności, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych w ramach tej umowy, będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień jako usługa zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczona na zlecenie (PKWiU ex 68.32.11. i PKWiU ex 68.32.12.)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Planowane przez Wnioskodawcę świadczenie usług zarządzania, które będą wynikały z umów jakie zostaną zawarte przez Wnioskodawcę np. ze wspólnotami mieszkaniowymi bądź właścicielami nieruchomości o zarządzanie budynkami mieszkalnymi, w skład których to umów będą wchodziły wszystkie opisywane czynności, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych w ramach tej umowy, będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień jako usługa zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczona na zlecenie (PKWiU ex 68.32.11. i PKWiU ex 68.32.12.).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Na podstawie art. 5a Ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 Ustawy o VAT, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).

Zwolnienie dotyczy następujących usług zarządzania nieruchomościami, sklasyfikowanych w dwóch kategoriach:

  • PKWiU 68.32.11.0 - usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności,
  • PKWiU 68.32.12.0 - usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 Ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie ww. zapisu przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z powołanego wyżej przepisu § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia jednoznacznie wynika, że elementem warunkującym prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług dla czynności zarządzania nieruchomościami, jest charakter oraz przeznaczenie nieruchomości, w odniesieniu do której usługa ta jest świadczona.

Wobec tego należy wskazać, że zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są jedynie te usługi zarządzania nieruchomościami, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU wymienionych w przywołanym wyżej § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, a więc dotyczą nieruchomości mieszkalnych i są świadczone na zlecenie, a jednocześnie nie są usługami w zakresie wyceny nieruchomości mieszkalnych.

W związku z powyższym, zastosowanie zwolnienia od podatku na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia, uzależnione jest od mieszkalnego charakteru całej zarządzanej nieruchomości, nie zaś od przeznaczenia poszczególnych, znajdujących się w niej lokali.

Z przywołanych przepisów wynika, że dla określenia stawki podatku VAT lub zwolnienia od podatku dla usług zarządzania nieruchomością na zlecenie ważne jest nie tylko zakwalifikowanie tych usług według PKWiU czy też budynku według PKOB, ale również zakres tych usług i charakter przeznaczenia przedmiotu, którego one dotyczą.

Przepisy Ustawy o VAT nie definiują pojęcia „nieruchomość mieszkalna”, w tym zakresie należy zatem powołać się na definicję zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

W świetle Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne.

Budynki mieszkalne według PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach gdy proporcja powierzchni wykorzystywanej na cele mieszkalne jest mniejsza, budynek klasyfikowany jest jako niemieszkalny (rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych).

W myśl art. 2 pkt 12 Ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, stanowiącym usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, 113 - zbiorowego zamieszkania. Zatem, jeżeli przedmiotem zarządzania jest cały budynek mieszkalny, nawet jeżeli znajduje się w nim np. garaż lub inne lokale użytkowe, czynność ta podlega zwolnieniu zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Natomiast, jeżeli usługa zarządzania dotyczy wyłącznie określonych części nieruchomości mieszkalnej, które nie mają charakteru mieszkalnego, wówczas taka usługa zarządzania podlega opodatkowaniu stawką 23%, na mocy art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 Ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że czynności, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach umowy o zarządzanie nieruchomościami, w zakresie zarządzania budynków mieszkalnych będą podlegały zwolnieniu na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powołanych przepisów wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Z kolei zgodnie z art. 5a ustawy:

Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Wskazać należy, że w myśl § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.):

Wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), zwaną dalej „PKWiU 2015”, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Jednocześnie zwrócić należy uwagę, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem:

Zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).

Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie, bądź wyłączenie, dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia od podatku od towarów i usług usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0). Odpowiednia kwalifikacja wykonywanych usług, a tym samym zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU jest podstawą prawidłowego zastosowania ww. zwolnienia.

Należy wskazać, że w dziale 68 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług znajdują się usługi związane z obsługą nieruchomości. Dział ten ma swoje umiejscowienie w sekcji L, która obejmuje:

  • kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,
  • wynajem i obsługa nieruchomości własnych lub dzierżawionych,
  • usługi agencji nieruchomości,
  • usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie (włączając usługi w zakresie wyceny).

Sekcja ta nie obejmuje natomiast m.in.: usług związanych z utrzymaniem porządku w budynkach klienta, włączając sprzątanie wnętrz, konserwacje i drobne naprawy, usuwanie śmieci, usługi ochrony, sklasyfikowanych w 81.10.10.0.

Przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, odwołuje się do grupowania ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0, które to zawiera się w dziale 68, co skutkuje tym, że wyłączenia zawarte w sekcji L dotyczą również tej regulacji.

W związku z tym, zastosowanie zwolnienia od podatku na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, uzależnione jest od mieszkalnego charakteru całej zarządzanej nieruchomości, nie zaś od przeznaczenia poszczególnych, znajdujących się w niej lokali. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zarządzanie odnosi się nie do nieruchomości jako całości, ale do pojedynczego lokalu znajdującego się w tej nieruchomości. W tej sytuacji bowiem, taki pojedynczy lokal należy traktować jak odrębną nieruchomość.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „nieruchomość mieszkalna”, w tym zakresie należy zatem powołać się na definicję zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

W świetle Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne według PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem (rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych – Dz. U. Nr 112, poz. 1316, ze zm.).

Zatem, jeżeli przedmiotem zarządzania jest cały budynek mieszkalny, czynność ta podlega zwolnieniu zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Natomiast jeżeli usługa zarządzania dotyczy wyłącznie określonych części nieruchomości mieszkalnej, przy czym części te (np. część wspólna budynku, czy też przynależny teren) nie mają charakteru mieszkalnego, wówczas taka usługa zarządzania podlega opodatkowaniu według stawki podatku VAT odpowiedniej dla przedmiotu świadczonej usługi.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności planują Państwo świadczyć usługi zarządzania nieruchomościami na zlecenie, które to usługi są sklasyfikowane w PKD 68.32.Z – Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie.

Nie jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Korzystacie ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Planujecie Państwo świadczyć usługi zarządzania nieruchomościami na zlecenie np. wspólnot mieszkaniowych bądź właścicieli nieruchomości mieszkalnych na podstawie umów. Klientami Państwa będą podmioty wykonujące wyłącznie czynności zwolnione z VAT na podstawie art. 43 lub art. 113 ustawy.

Z zawieranych przez Państwa z klientami (zleceniodawcami) umów będzie wynikało, że do obowiązków Państwa będzie należało:

a)bieżący nadzór na stanem wyznaczonych urządzeń przeznaczonych do użytku wspólnego;

b)przyjmowanie od właścicieli lokali zgłoszeń o przypadkach wandalizmu oraz stwierdzonych awariach;

c)całodobowe administrowanie terenu i budynków na terenie nieruchomości wspólnej poprzez tzw. recepcjonistę;

d)zapewnienie stałego nadzoru administrowanego terenu i budynków na terenie nieruchomości wspólnej poprzez system telewizji przemysłowej;

e)nadzór nad poprawnością działania urządzeń zabezpieczających nieruchomość wspólną takich jak szlabany, bramy, furki oraz elementów ogrodzenia i oświetlenia;

f)zgłaszanie zewnętrznemu podmiotowi świadczącemu na rzecz podmiotu zarządzającego nieruchomością wspólną usługę w zakresie bezpośredniej ochrony fizycznej w formie doraźnej, sytuacji w których osoby postronne próbują pokonać, obejść lub zniszczyć urządzenia;

g)realizacja innych zadań z zakresu zarządzania nieruchomością wspólną przyjętych na podstawie uprzedniej zgody wyrażonej w formie pisemnej takich jak np. odebranie zgłoszenia o nieposprzątanej części nieruchomości wspólnej oraz przekazanie tej wiadomości do podmiotu świadczącego usługę sprzątania.

W ramach zwieranych przez Państwa umów, nie będziecie Państwo upoważnieni do dokonywania jakichkolwiek czynności przekraczających zakres zawieranych umów.

Zakres opisanych powyżej usług, które Państwo będziecie wykonywali na rzecz klientów sklasyfikowany jest symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2008 dla usług z zakresu zarządzania nieruchomościami to: 68.32.11 i 68.32.12.

Symbol Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych dla budynków, których będą dotyczyły świadczone przez Państwa usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami to grupy budynków: 111, 112, 113.

Wskazali Państwo, również że:

1)Nie będziecie dokonywali wyceny nieruchomości, nie będziecie świadczyć również takich usług jak np.: sprzątanie, konserwacja, usuwanie śmieci, a w związku z tym wynagrodzenie, które będzie pobierane, nie będzie obejmowało wynagrodzenia za ww. czynności;

2)Będziecie Państwo świadczyć usługi wymienione w umowie zlecenia o zarządzanie nieruchomościami w ramach własnej bazy pracowniczej i sprzętowej;

3)Będziecie zawierali jedną umowę na świadczenie usług zarządzania nieruchomościami;

4)Nie będziecie zawierali żadnych dodatkowych umów z klientami, w związku z czym będzie to umowa kompleksowa;

5)Nie będziecie refakturowali żadnych usług na rzecz Wspólnoty od innych podmiotów;

6)Na podstawie zawartych z klientami umów będziecie zawierali umowy w imieniu klientów z innymi podmiotami zajmującymi się np. usługami komunalnymi na rzecz klientów;

7)Usługi opisane powyżej jako „obowiązki Wnioskodawcy” będą składały się na jedną, złożoną usługę świadczoną na podstawie zawartej z klientem umowy.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Państwa dotyczą kwestii uznania, czy usługa zarządzania, która będzie wynikała z umów jakie będą zawierane przez Państwa ze wspólnotami mieszkaniowymi bądź właścicielami nieruchomości o zarządzanie budynkami mieszkalnymi, w skład których to umów będą wchodziły wszystkie opisywane czynności, które będą wykonywane przez Państwa na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych w ramach tej umowy, będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień jako usługa zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczona na zlecenie.

Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), powinna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, gdy cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności i są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem tego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz zwolnienia od podatku od towarów i usług. Tym samym, świadczeniami powiązanymi ze sobą pod względem ekonomicznym i gospodarczym będą świadczenia pomocnicze oraz świadczenia główne uzasadniające ekonomiczne istnienie świadczeń pomocniczych.

W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić według zasad obowiązujących dla usługi zasadniczej.

Odniesienie przedstawionego stanu prawnego do okoliczności analizowanej sprawy prowadzi do wniosku, że skoro przedmiotem realizowanych w ramach umowy świadczeń na zlecenie np. wspólnot mieszkaniowych bądź właścicieli nieruchomości mieszkalnych będzie usługa, na którą składają się wymienione we wniosku czynności, których zasadniczym celem jest zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi, a poszczególne czynności przyczyniają się do prawidłowego realizowania usługi podstawowej, to świadczenia te stanowią łącznie usługę złożoną, składającą się z różnych czynności. Opisane świadczenia są czynnościami, które Państwo jesteście zobowiązani wykonywać w ramach zawartej umowy o zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi.

W konsekwencji, świadczenia wymienione we wniosku - nie są czynnościami samoistnymi lecz składają się na kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczoną przez Państwa i co do zasady, dzielą los prawny świadczenia głównego, którym jest – zgodnie z treścią wniosku – zarządzanie nieruchomościami. Ponadto jak wynika z wniosku nie świadczą Państwo wyceny nieruchomości mieszkalnych, oraz usług takich jak sprzątanie, konserwacja, usuwanie śmieci.

Z uwagi na powołane przepisy prawa, jak również przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że usługi zarządzania, polegające na kompleksowym zarządzaniu nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na rzecz klientów wskazanych przez Państwa, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 68.32.11 i 68.32.12 – Usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z 20 grudnia 2013 r.

Zatem uznaję Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowali Państwo świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00