Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.512.2024.1.MGO

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „...”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1.1 Uwagi ogólne

... - Miasto na prawach powiatu (dalej: "Miasto") jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 107, dalej - ustawa o samorządzie powiatowym), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 609, dalej - ustawa o samorządzie gminnym), Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym). Miasto realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej (art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ... jest gminną jednostką samorządową, utworzoną na podstawie Uchwały Nr ... Rady Miejskiej w ... z dnia … roku w sprawie utworzenia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. 2023 poz. 1270 z późn. zm.). Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ... działa na podstawie statutu nadanego Uchwałą Nr ... Rady Miejskiej w ... z dnia … r. w sprawie nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w ....

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ... (dalej także jako: Ośrodek lub MOPS) jest jednostką organizacyjną Miasta działającą w formie jednostki budżetowej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy - Miasta, a pobrane dochody odprowadza na rachunek tegoż budżetu. Podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy jednostki. Celem działania Ośrodka jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężania trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie same pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości a do jego zadań należą w szczególności:

-tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej w ...;

-świadczenie usług oraz przyznawanie i wypłacanie świadczeń przewidzianych przepisami o pomocy społecznej;

-dokonywanie analiz i ocen zjawisk rodzących potrzebę świadczenia pomocy społecznej;

-świadczenie pracy socjalnej;

-współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi w zakresie rozwijania w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania problemów oraz inspirowanie działań zapobiegających konieczności korzystania przez osoby i rodziny ze świadczeń pomocy społecznej;

-organizowanie różnorodnych form pomocy, a także udział w rozwijaniu infrastruktury odpowiadającej zmieniającym się potrzebom społecznym;

-sprawowanie nadzoru nad działalnością domów pomocy społecznej;

-realizacja zadań z zakresu rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnościami, w tym działań na rzecz ograniczenia skutków niepełnosprawności i likwidacji barier oraz obsługa beneficjentów w powyższym zakresie;

-współdziałanie z organizacjami społecznymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami i innymi podmiotami w zakresie zadań realizowanych przez MOPS;

-realizacja zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

-ponoszenie opłat za wyżywienie i zakwaterowanie dziecka pozbawionego opieki i wychowania rodziców umieszczonego w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, w zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym lub zakładzie rehabilitacji leczniczej przez sąd oraz dochodzenie zwrotu poniesionej opłaty od rodziców dziecka, na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

-wypłata świadczeń pieniężnych, o których mowa w art. 8b ust. 2 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka.

Miasto - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ... jest jednym z … realizatorów w projekcie pn. „...”, na dofinansowanie którego złożono wniosek do Wojewódzkiego Urzędu Pracy (nabór Nr …) w ramach programu Fundusze Europejskie dla ... 2021-2027. Drugim realizatorem w projekcie jest Miasto ... - …. Otrzymane dofinansowanie będzie pochodziło z Europejskiego Funduszu Społecznego. Miasto - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ... zobowiązane jest do wniesienia wkładu własnego przeznaczonego na wypłatę świadczeń wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Celem Projektu pn. „...” (dalej: Projekt) jest (...). Projekt skierowany jest do rodziny, w tym rodziny dysfunkcyjnej lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych, rodziny zastępczej, dzieci, młodzieży i młodych ... wymagających wsparcia, w tym przebywających w pieczy zastępczej. W ramach Projektu planuje się realizację działań takich jak: asystentura rodzinna, koordynacja pieczy zastępczej, wsparcie specjalistyczne rodzin i dzieci, działania wspierające dzieci i młodzież przebywające w całodobowych instytucjach opieki, wsparcie procesu usamodzielniania młodych ..., usługi superwizji i warsztaty dla kadry projektu. Usługi wspierania rodziny i pieczy zastępczej będą realizowane zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Wsparcie w ramach Projektu będzie realizowane wyłącznie w społeczności lokalnej, będzie bezpłatne, zindywidualizowane i dostosowane do potrzeb rodziny/dziecka.

Miasto - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ... odpowiada za wsparcie rodziny biologicznej zagrożonej odebraniem dziecka, które będzie świadczone na rzecz uczestników Projektu, mieszkańców .... Uczestnicy Projektu nie będą ponosić opłat za otrzymane wsparcie.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. realizację zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.

W imieniu Miasta realizatorem … zadań w ramach Projektu będzie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ... mieszczący się przy ul. … (jednostka organizacyjna Miasta ...). Na podstawie zawartej umowy Wojewódzki Urząd Pracy w ... przekaże finansowanie Miastu - Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w ... na realizację zadań wskazanych w Projekcie. Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.

W ramach Projektu Miasto - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ... będzie realizował następujące działania:

Zadanie nr A - (...) - celem zadania jest zapobieganie przeniesieniu dziecka z rodziny biologicznej do pieczy zastępczej. W ramach zadania będą świadczone usługi asystenta rodziny, psychologa i pedagoga. Udzielone wsparcie będzie miało na celu poprawę umiejętności opiekuńczo-wychowawczych, prowadzenia gospodarstwa domowego, aktywnego poszukiwania pracy czy korzystania z własnych uprawnień.

Kategoria kosztu: Personel Projektu, koszty wsparcia uczestników projektu oraz podmiotów objętych wsparciem.

Zadanie nr B - (...) - zadanie zlecone organizacji pozarządowej w drodze konkursu - zadanie uzupełniające do zadania nr A obejmujące główne wsparcie grupowe, co wzmocni integrację społeczną rodzin i wzajemne wspieranie się. W ramach zadania przewidziano warsztaty dotyczące rozwijania umiejętności rodzicielskich (…), pracy nad rozwiązywaniem konfliktów w rodzinie, przygotowania do roli rodzica, rozwijania umiejętności w zakresie finansów, zrozumienia potrzeb i etapów rozwoju dziecka. W ramach zadania przewidziano również konsultacje z prawnikiem lub mediatorem.

Kategoria kosztu: Usługi zewnętrzne

Zadanie nr C - (...) Wsparcie skierowane do młodych … opuszczających pieczę zastępczą lub jeszcze w niej przebywających polegające na zdiagnozowaniu potrzeb uczestnika projektu, zaplanowaniu działań mających na celu osiągnięcie założonych zmian, monitorowanie realizacji zadań z …, pomocy w znalezieniu zatrudnienia oraz w zakresie dbania o zdrowie (profilaktyka prozdrowotna).

Kategoria kosztu: Personel Projektu, koszty wsparcia uczestników Projektu oraz podmiotów objętych wsparciem.

Zadanie nr D - (...) - zadanie zlecone organizacji pozarządowej w drodze konkursu - celem zadania jest podniesienie kompetencji społecznych i edukacyjnych uczestników i ułatwienie im startu w dorosłe życie. Wsparcie realizowane w oparciu o … będzie obejmowało: pomoc asystenta usamodzielniania, psychologa, tutora, terapeuty uzależnień, korepetycje z języka angielskiego i matematyki.

Kategoria kosztu: Usługi zewnętrzne, koszty wsparcia uczestników Projektu oraz podmiotów objętych wsparciem.

Zadanie nr E - (...) - zadanie zlecone organizacji pozarządowej w drodze konkursu - celem zadania jest omówienie problemów, ukierunkowanie praktyki, feedback i osiąganie lepszych wyników w pracy z grupą docelową a także lepsze radzenie sobie z własnymi emocjami oraz poszukiwanie lepszych rozwiązań napotykanych problemów. W ramach zadania przewidziane są superwizje i szkolenia.

Kategoria kosztu: Usługi zewnętrzne

Zastosowano numerację zadań zgodną ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie.

Usługi i towary zakupione przez Miasto w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez jednostkę realizującą Projekt (Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ...) działalności w zakresie realizacji Projektu i nie będą wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w ... w ramach Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Miasta nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w ... w ramach Projektu.

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 - ustawa o VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a oraz lit. b) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających odpowiednio z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

-nabycia towarów i usług,

-dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej (art. 7 ust. 1 pkt 6a ustawy o samorządzie gminnym).

Art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie powiatowym.

W ocenie Miasta, w niniejszej sprawie nabyte usługi i towary nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w ... w ramach realizacji Projektu związane będą z zadaniami własnymi Miasta tj. zadaniami z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.

Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności uprawniających do odliczenia, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

W związku z powyższym, w ocenie Miasta nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w ... w ramach Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów zadania do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawyOrdynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00