Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.428.2024.2.AA

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…). Uzupełnili go Państwo pismem z 4 lipca 2024 r. (wpływ 4 lipca 2024 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 sierpnia 2024 r. (wpływ 13 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Stowarzyszenie (…) będące zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w tym zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, przystępuje jako partner do realizacji projektu (…) w ramach programu (…), Priorytet I: Badania i innowacje, Działanie 1.1 Rozwój regionalnego potencjału B+R, Typ: Proces przedsiębiorczego odkrywania (PPO).

Celem głównym projektu jest wdrożenie kompleksowych działań na rzecz prowadzenia procesu przedsiębiorczego odkrywania oraz współpracy sieciowej w (…). Uwzględniając dynamiczny, badawczy charakter procesu przedsiębiorczego odkrywania wymagający ciągłej weryfikacji i modyfikacji wstępnych założeń oraz elastycznego podejścia, cel nadrzędny zostanie osiągnięty poprzez realizację sześciu celów szczegółowych:

1.(…),

2.(…),

3.(…),

4.(…),

5.(…),

6.(…).

Grupę docelową projektu stanowią przedsiębiorstwa, jednostki naukowe, administracja publiczna oraz organizacje pozarządowe z województwa (…), co ma zapewnić oddolne kreowanie najbardziej rozwojowych obszarów – kluczowych z punktu widzenia województwa.

Projekt obejmuje działania związane z (…).

Niniejszy wniosek podyktowany jest koniecznością uzyskania indywidualnej interpretacji prawa podatkowego na potrzeby wskazanego projektu.

Projekt będzie realizowany w partnerstwie. Województwo (…) jest Liderem projektu, natomiast Partnerami projektu są:

1.(…),

2.(…),

3.(…),

4.(…),

5.(…).

Realizacja projektu po stronie administracji samorządowej należy do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…).

Projekt został ujęty w Kontrakcie Programowym dla Województwa (…) oraz (…) jako przedsięwzięcie priorytetowe o szczególnym znaczeniu dla rozwoju regionu. Działania projektowe ukierunkowane są na (…).

W projekcie zaplanowano następujące zadania:

1.(…),

2.(…),

3.(…),

4.(…),

5.(…),

6.(…).

Stowarzyszenie (…) jako Partner projektu będzie realizował następujące zadania:

1.Obserwatorium Inteligentnych Specjalizacji (…);

2.podnoszenie kompetencji:

  • (…),
  • (…),
  • (…).

Uczestnicy będą brali udział w powyższych działaniach nieodpłatnie, gdyż projekt ma charakter niekomercyjny, a jego celem jest rozwój całego województwa.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Towary i usługi zakupione i wykorzystywane w związku z realizacją projektu będą dedykowane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ich wykorzystanie nie będzie przekładać się na obszar działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Generalnie w projekcie nie będzie występowała sprzedaż, nie będą świadczone żadne usługi ani opodatkowane VAT, ani nieopodatkowane, ani zwolnione, projekt służy celom badawczym, a jego efekty będą wykorzystywane przez Urząd Marszałkowski Województwa (…) w celu określenia kierunków rozwoju województwa w oparciu o (...).

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą służyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego. Kwoty zakupów związanych z realizacją projektu ujmowane w ewidencji Stowarzyszenia w kwocie brutto (bez odliczania podatku VAT naliczonego). Faktury zakupu towarów i usług służące realizacji projektu będą w całości przyporządkowane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy w związku z realizacją projektu (…) –Stowarzyszeniu (…) przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji ww. projektu zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)?

Państwa stanowisko w sprawie

W związku z realizacją projektu pn. (…) Stowarzyszenie (…) nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych, zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony określony w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie , w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektu. (…) jako stowarzyszenie przy realizacji projektu nie będzie działać w charakterze podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, a rezultaty projektu będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych stowarzyszenia o publicznym charakterze i będą stanowić one czynności niepodlegające VAT.

Stowarzyszenie przystępując do realizacji projektu nie działa w charakterze podatnika VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą.

Realizacja zadań stowarzyszenia w ramach projektu nie stanowi działalności gospodarczej i jest związana z realizacją celów statutowych, będzie mieć z reguły charakter usługowy - nieodpłatny. Zadania statutowe stowarzyszenia podlegają opodatkowaniu, jedynie wówczas, gdy są one realizowane za odpłatnością, natomiast, gdy są wykonywane nieodpłatnie - nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

(…), w ramach realizowanego projektu, nie będzie generowało dochodów ani wykonywało czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym, Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację zadań w ramach projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom VAT oraz jedynie w przypadku, gdy nabywane towary i usługi mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zakup towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu, w związku z wykonywaniem zadań własnych Stowarzyszenia. Warunkiem niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia VAT naliczonego, jest związek (co najmniej pośredni) ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

W zakresie realizacji przedmiotowego projektu nie istnieje związek pomiędzy wydatkami na potrzeby projektu a wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powyższe stanowi przesłankę do braku prawa do obniżenia przez (…) kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji ww. projektu, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):

stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W opisie sprawy podali Państwo informacje, z których wynika, że:

  • przystępują Państwo - jako partner - do realizacji projektu (…);
  • projekt obejmuje działania związane z (…)
  • w ramach projektu będą Państwo realizować następujące zadania:
  • (…);
  • podnoszenie kompetencji: (…);
  • uczestnicy będą brali udział w realizowanych działaniach nieodpłatnie, gdyż projekt ma charakter niekomercyjny, a jego celem jest rozwój całego województwa;
  • towary i usługi zakupione i wykorzystywane w związku z realizacją projektu będą dedykowane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ich wykorzystanie nie będzie przekładać się na obszar działalności opodatkowanej podatkiem VAT;
  • w projekcie nie będzie występowała sprzedaż, nie będą świadczone żadne usługi ani opodatkowane VAT, ani nieopodatkowane, ani zwolnione, projekt służy celom badawczym, a jego efekty będą wykorzystywane przez Urząd Marszałkowski Województwa (…) w celu określenia kierunków rozwoju województwa w oparciu o
  • (...).

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – towary i usługi zakupione i wykorzystywane w związku z realizacją projektu będą dedykowane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji projektu pn. (…)

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

Interpretacja indywidualna została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy, z których wynika, że towary i usługi zakupione i wykorzystywane w związku z realizacją projektu będą dedykowane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00