Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.343.2024.2.MD

Skutki podatkowe nieodpłatnego przekazania przydomowych oczyszczalni ścieków, po zakończeniu projektu, na rzecz mieszkańców przez Gminę.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków informacyjnych w związku z nieodpłatnym przekazaniem zbudowanych przydomowych oczyszczalni ścieków. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 sierpnia 2024 r. (wpływ).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina X (dalej: „Gmina" lub „Wnioskodawca") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT"). Jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W 2010 r. dokonała inwestycji w ramach projektu o nazwie „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy (...)" współfinansowanego ze środków Samorządu Województwa (...) oraz wpłat mieszkańców, którzy przystąpili do projektu. Realizacja przedmiotowego zadania należała do zadań własnych Gminy. Możliwość skorzystania z finansowania przez Gminę budowy przydomowych oczyszczalni ścieków była dostępna dla wszystkich mieszkańców Gminy z miejscowości, w których brak było sieci kanalizacji sanitarnej.

W ramach realizacji inwestycji Gmina przewidziała uczestnictwo mieszkańców, na których nieruchomościach będą zlokalizowane inwestycje, w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków ((...) zł – każdy mieszkaniec). Zasady nabywania przydomowych oczyszczalni ścieków przez mieszkańców miały charakter ogólny i były dla wszystkich mieszkańców Gminy takie same.

Gmina X nadal jest właścicielem przydomowych oczyszczalni ścieków umiejscowionych na terenie prywatnych działek. Po zakończeniu inwestycji, Gmina nie odliczyła podatku VAT od zapłaconej faktury wystawionej przez wykonawcę zadania.

Wnioskodawca zawarł z mieszkańcami, na czas nieokreślony, umowy użyczenia określające zasady użytkowania przydomowych oczyszczalni ścieków. Na podstawie podpisanych umów, Gmina zobowiązała się dokonywać wszelkich napraw w okresie gwarancji. Natomiast wszystkie koszty funkcjonowania przydomowych oczyszczalni ścieków, w tym koszty utrzymania i naprawy po okresie gwarancji, ponoszą mieszkańcy.

Gmina w 2024 r., na podstawie protokołu przekazania, zamierza nieodpłatnie przekazać mieszkańcom na własność przydomowe oczyszczalnie ścieków. Z tytułu przekazania mieszkańcom przedmiotowych oczyszczalni, Gmina nie pobierze żadnych opłat.

Mieszkańcy Gminy nie otrzymali ani nie otrzymają środków finansowych, a świadczenia rzeczowe, w postaci wybudowanych przydomowych oczyszczalni ścieków, polegają na wykonaniu robót budowlanych na posesjach mieszkańców będących osobami fizycznymi.

Pytanie

Czy nieodpłatne przekazanie przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę X, po zakończeniu trwania projektu, na rzecz mieszkańców (właścicieli posesji) nie będzie dla nich stanowić przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz będącego jego konsekwencją dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 2 tej ustawy, a w konsekwencji nie istnieje obowiązek wystawienia przez Gminę informacji PIT-11 dla tych mieszkańców?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa opinii, nieodpłatne przekazanie przez Gminę przydomowych oczyszczalni, w ramach projektu o nazwie (...), na rzecz mieszkańców nie stanowi przychodu, a w konsekwencji nie istnieje obowiązek wystawienia przez Gminę informacji PIT-11 dla tych mieszkańców.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy)

Do zadań własnych gminy należą sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Realizacja inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków, na terenie nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych, umożliwia wypełnienie obowiązków wynikających z zadań własnych Gminy w zakresie odprowadzania ścieków na terenach, na których brak jest możliwości podłączenia nieruchomości do kanalizacji sanitarnej. Nieodpłatne przekazanie mieszkańcowi przydomowej oczyszczalni ścieków po zakończeniu trwałości projektu, stanowić będzie kontynuację tak przyjętego sposobu odprowadzania ścieków, tym samym przyczyni się do realizacji zadań własnych Gminy.

Wobec powyższego nieodpłatne przekazanie przydomowych oczyszczalni ścieków dotychczasowym użytkownikom, nie będzie stanowić przychodu w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ po przekazaniu przydomowych oczyszczalni ścieków na własność zachowany zostanie cel przedsięwzięcia, tj. odprowadzanie i oczyszczanie ścieków na terenie Gminy X.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Jeżeli zatem, podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku dochodowego.

Wobec powyższego nieodpłatne przekazanie przydomowych oczyszczalni ścieków mieszkańcom nie będzie stanowić przychodu.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w związku z zasadami finansowania przez Gminę budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, następnie nieodpłatne przekazanie tych urządzeń przez Gminę po zakończeniu trwania projektu na rzecz mieszkańców, nie będzie dla nich stanowić przychodu oraz będącego jego konsekwencją dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 2 ww. ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji nieodpłatnych świadczeń. Rozumienie tego pojęcia zostało jednak wypracowane dla celów podatkowych w orzecznictwie, według którego pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy:

Źródłami przychodów są inne źródła.

Art. 20 ust. 1 wskazanej ustawy stanowi, że:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Podkreślić przy tym trzeba, że katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym, o czym przesądza użycie przez ustawodawcę sformułowania w szczególności. Zatem przychodem z innych źródeł jest również nieodpłatne świadczenie, jeżeli nie jest ono związane z kategorią przychodów określonych w katalogu źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy zatem mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Wobec powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Na podmiotach dokonujących świadczeń z innych źródeł ciążą obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 przytoczonej ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że Gmina X jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W 2010 r. dokonała inwestycji w ramach projektu o nazwie „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy X” współfinansowanego ze środków Samorządu Województwa (...) oraz wpłat mieszkańców, którzy przystąpili do projektu. Realizacja przedmiotowego zadania należała do zadań własnych Gminy. Możliwość skorzystania z finansowania przez Gminę budowy przydomowych oczyszczalni ścieków była dostępna dla wszystkich mieszkańców Gminy z miejscowości, w których brak było sieci kanalizacji sanitarnej. W ramach realizacji inwestycji Gmina przewidziała uczestnictwo mieszkańców, na których nieruchomościach będą zlokalizowane inwestycje, w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków ((...) zł – każdy mieszkaniec). Zasady nabywania przydomowych oczyszczalni ścieków przez mieszkańców miały charakter ogólny i były dla wszystkich mieszkańców Gminy takie same. Gmina X nadal jest właścicielem przydomowych oczyszczalni ścieków umiejscowionych na terenie prywatnych działek. Po zakończeniu inwestycji, Gmina nie odliczyła podatku VAT od zapłaconej faktury wystawionej przez wykonawcę zadania. Wnioskodawca zawarł z mieszkańcami na czas nieokreślony umowy użyczenia określające zasady użytkowania przydomowych oczyszczalni ścieków. Na podstawie podpisanych umów, Gmina zobowiązała się dokonywać wszelkich napraw w okresie gwarancji. Natomiast wszystkie koszty funkcjonowania przydomowych oczyszczalni ścieków, w tym koszty utrzymania i naprawy po okresie gwarancji, ponoszą mieszkańcy. Gmina w 2024 r., na podstawie protokołu przekazania, zamierza nieodpłatnie przekazać mieszkańcom na własność przydomowe oczyszczalnie ścieków. Z tytułu przekazania mieszkańcom przedmiotowych oczyszczalni, Gmina nie pobierze żadnych opłat. Mieszkańcy Gminy nie otrzymali ani nie otrzymają środków finansowych, a świadczenia rzeczowe, w postaci wybudowanych przydomowych oczyszczalni ścieków, polegają na wykonaniu robót budowlanych na posesjach mieszkańców będących osobami fizycznymi.

Z treści wniosku wynika zatem, że zasady nabywania przydomowych oczyszczalni ścieków są dla wszystkich mieszkańców Gminy takie same. W związku z tym, nie mają one charakteru indywidualnego, tylko charakter ogólny. Zatem, nie można mówić o uzyskaniu przysporzenia majątkowego przez konkretnego mieszkańca Gminy. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec Gminy nabywał taką oczyszczalnię na preferencyjnych zasadach, w stosunku do pozostałych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższy opis zdarzenia oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w związku z nieodpłatnym przekazaniem przydomowych oczyszczalni ścieków, po stronie mieszkańców, którzy są właścicielami posesji, na których wybudowano te oczyszczalnie, nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani w konsekwencji, dochód w myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy.

Wobec powyższego, nie będą ciążyć na Państwu obowiązki, o których mowa w art. 42a ust. 1 przywołanej ustawy, tj. sporządzenia i przekazania mieszkańcom Gminy informacji PIT-11.

Wyjaśnić ponadto należy, że w przedmiotowej sprawie nie będzie mieć zastosowania zwolnienie, wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 114 wskazanej ustawy, ponieważ nieodpłatne przekazanie przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę na rzecz mieszkańców (właścicieli posesji) nie będzie skutkować dla nich powstaniem przychodu kwalifikowanego do źródła, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, który mógłby podlegać zwolnieniu od podatku. Nie można bowiem zwolnić z opodatkowania czegoś, co nie stanowi przedmiotu opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00