Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.494.2024.4.RK
Przychody z działalności rolniczej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 14 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy przychodów z działalności rolniczej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 sierpnia 2024 r. (wpływ 27 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność rolniczą i w śladowych ilościach działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych wg skali podatkowej. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pana działalność gospodarcza opiera się głównie o usługi rolnicze.
Jako osoba fizyczna będąca właścicielem gruntów rolnych podpisał Pan umowę o dzierżawę gruntów pod farmę fotowoltaiczną (umowa nr…). Z chwilą podpisania umowy Dzierżawca (Przedsiębiorstwo - sp. z o.o.) zobowiązany jest płacić na rzecz Wydzierżawiającego (czyli Pana - rolnika) Czynsz I - do czasu faktycznego rozpoczęcia robót budowlanych, Czynsz II - od czasu faktycznego rozpoczęcia robót budowlanych. Czynsz II nie stanowi wątpliwości interpretacyjnych i zaliczany jest do działalności opodatkowanej podatkiem dochodowym. Pytanie dotyczy Czynszu I.
W piśmie z 27 sierpnia 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność rolniczą - gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w śladowych ilościach działalność gospodarczą, opodatkowaną na zasadach ogólnych wg skali, będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Pana działalność gospodarcza opiera się głównie o usługi rolnicze.
Jako osoba fizyczna będąca właścicielem gruntów rolnych podpisał Pan 28 maja 2024 r. umowę o dzierżawę gruntów pod farmę fotowoltaiczną na okres 29 lat i 11 miesięcy, z tym że Dzierżawca może wypowiedzieć umowę bez zachowania okresu wypowiedzenia, np. z powodu nieuzyskania wszystkich pozwoleń.
Na mocy ustaleń umowy, Pan jako wydzierżawiający oddaje Dzierżawcy do użytkowania i pobierania pożytków działki o powierzchni 134 ha. Dzierżawca przyjmuje Przedmiot dzierżawy (działki o powierzchni 134 ha) do używania i pobierania pożytków, a w szczególności w celu wybudowania na przedmiocie Dzierżawy paneli fotowoltaicznych wraz z infrastrukturą fotowoltaiczną i ich późniejszej eksploatacji. Dzierżawca jest uprawniony do wytwarzania na Przedmiocie Dzierżawy energii elektrycznej oraz do wyłącznego dysponowania tą energią elektryczną i jej sprzedażą.
Z chwilą podpisania umowy Dzierżawca (Przedsiębiorstwo - Sp. z o.o.) zobowiązany jest płacić na rzecz Wydzierżawiającego (czyli Pana - rolnika):
·czynsz I - do czasu faktycznego rozpoczęcia robót budowlanych,
·czynsz II - od czasu faktycznego rozpoczęcia robót budowlanych.
Dzierżawca od momentu podpisania umowy ma pełne prawo do przygotowywania terenu pod budowę farmy fotowoltaicznej poprzez tworzenie dokumentacji technicznej oraz uzyskiwaniu pozwoleń budowlanych i ma pozwolenie na wchodzenie, wjeżdżanie pojazdami budowlanymi, w tym ciężkim sprzętem budowlanym na Przedmiocie Dzierżawy w celu dokonania wszelkich niezbędnych czynności pomiarowych oraz innych czynności faktycznych zmierzających bezpośrednio do realizacji inwestycji i faktycznego rozpoczęcia robót budowlanych.
Do czasu faktycznego rozpoczęcia robót budowlanych Wydzierżawiający (czyli Pan) może użytkować grunty rolniczo i czerpać korzyści, umożliwiając jednocześnie Dzierżawcy prowadzenie prac badawczo-przygotowawczych. Do tego czasu będzie Pan prowadził typowe uprawy rolnicze, takie jak: zboża, kukurydzę, rzepak i lucernę.
Czynsz I, którego wysokość została ustalona na mocy porozumienia stron w umowie Dzierżawy, wypłacony na podstawie wystawionej faktury VAT przez Wydzierżawiającego na rzecz Dzierżawcy, pokrywa ograniczenia i straty w uprawach rolnych. Przychód z czynszu I stanowi na podstawie ustaleń umownych rekompensatę za utracone plony. Płacony jest za to, że udostępnia się pole do przeprowadzenia prac badawczo-przygotowawczych, co może powodować pewne ograniczenia w uprawach, a więc nieosiąganie możliwych efektów ekonomicznych, które byłyby gdyby grunty nie były dzierżawione, może ograniczyć, a nawet wstrzymać dopłaty unijne oraz powodować straty w produkcji rolnej, o czym świadczy zapis 2.8 z Umowy Dzierżawy: „Strony uzgadniają, że do czasu faktycznego rozpoczęcia robót budowlanych Wydzierżawiający może użytkować grunty rolniczo i czerpać korzyści, umożliwiając jednocześnie Dzierżawcy prowadzenie prac badawczo-przygotowawczych, a Czynsz I pokrywa ograniczenia i straty w uprawach rolnych”. Szkody dotyczą ściśle Pana działalności rolniczej dlatego też odszkodowanie jest wynikiem tej działalności. Działalność rolnicza jest więc źródłem powstania przychodu i na mocy art. 2 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskany dochód jest wyłączony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie podlega wykazaniu w deklaracji PIT-36.
Czynsz I został udokumentowany fakturą VAT z 6 czerwca 2024 r. W Pana ocenie, otrzymane odszkodowanie wynika bezpośrednio z porozumienia zawartego pomiędzy Panem a właścicielem gruntów, a cała wartość odszkodowania, tj. 260 000,00 zł netto podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.
Jednakże z ostrożności procesowej i w celu uniknięcia ewentualnych odsetek od zaległości podatkowych, informuje Pan, że wykazał kwotę otrzymanego odszkodowania w deklaracji VAT za miesiąc czerwiec 2024 r. złożoną 22 lipca 2024 r. i opodatkował tę kwotę stawką 23%. Podatek uwzględniony w deklaracji ostrożnościowo został w całości przez Pana uregulowany. W efekcie uznanie przez Organ podatkowy, że wskazane odszkodowanie jest zwolnione z podlegania opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług uprawniać będzie Pana do korekty wystawionej faktury VAT oraz co za tym idzie korekty deklaracji podatkowej i wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku od towarów i usług.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy przychód z Czynszu I, otrzymany przelewem na konto bankowe na podstawie wystawionej faktury VAT, zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest odpłatnym świadczeniem usług i tym samym przychód ten jest zwolniony z podlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2.Czy otrzymane należności przez Pana od Inwestora w kwocie 260 000,00 zł stanowią przychód wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym?
Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie 2 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie pytania 1 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie
Otrzymany Czynsz I stanowi umowne wg ustaleń umowy między Dzierżawcą a Wydzierżawiającym odszkodowanie pokrywające nieosiąganie możliwych efektów ekonomicznych oraz szkody w uprawach rolnych, o czym pisał Pan wyżej i jest przychodem z działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w związku z tym nie podlega opodatkowaniu PIT, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż kwota odszkodowania stanowi substytut przychodu, jaki osiągnąłby Pan, gdyby szkody i ograniczenia nie miały miejsca o czym było wyżej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie zaś z art. 2 ust. 4 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1176):
Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Stosownie do art. 1 ustawy o podatku rolnym:
Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Jak stanowi natomiast art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1) miesiąc - w przypadku roślin,
2) 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
– licząc od dnia nabycia.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność rolniczą i działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych wg skali podatkowej, która opiera się głównie o usługi rolnicze. Jako osoba fizyczna, będąca właścicielem gruntów rolnych podpisał Pan umowę o dzierżawę gruntów pod farmę fotowoltaiczną. Z chwilą podpisania umowy Dzierżawca zobowiązany jest płacić na rzecz Wydzierżawiającego czyli Pana - rolnika Czynsz I - do czasu faktycznego rozpoczęcia robót budowlanych. Do czasu faktycznego rozpoczęcia robót budowlanych Wydzierżawiający, czyli Pan może użytkować grunty rolniczo i czerpać korzyści, umożliwiając jednocześnie Dzierżawcy prowadzenie prac badawczo-przygotowawczych. Do tego czasu będzie Pan prowadził typowe uprawy rolnicze, takie jak: zboża, kukurydzę, rzepak i lucernę. Czynsz I, którego wysokość została ustalona na mocy porozumienia stron w umowie Dzierżawy pokrywa ograniczenia i straty w uprawach rolnych. Przychód z Czynszu I stanowi na podstawie ustaleń umownych rekompensatę za utracone plony i płacony jest za to, że udostępnia się pole do przeprowadzenia prac badawczo-przygotowawczych, co może powodować pewne ograniczenia w uprawach, a więc nieosiąganie możliwych efektów ekonomicznych, które byłyby osiągnięte gdyby grunty nie były dzierżawione, może ograniczyć a nawet wstrzymać dopłaty unijne oraz powodować straty w produkcji rolnej. W Pana ocenie otrzymane odszkodowanie wynika bezpośrednio z porozumienia zawartego pomiędzy Panem a właścicielem gruntów, a cała wartość odszkodowania to 260 000,00 zł netto.
Mając na uwadze powołane przepisy prawne wskazać należy, że jak wynika z opisu sprawy przychód uzyskany z Czynszu I pokrywa ograniczenia i straty w uprawach rolnych oraz stanowi na podstawie ustaleń umownych rekompensatę za utracone plony. Straty w uprawach rolnych (szkody) dotyczą Pana działalności rolniczej, dlatego też wypłacona rekompensata (nazwana Czynsz I) jest związana z tą działalnością. Działalność rolnicza jest więc źródłem powstania przychodu po Pana stronie z tytułu otrzymania rekompensaty. W takim przypadku, na mocy art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskane przychody z Czynszu I od dzierżawcy są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przedmiotem interpretacji jest wyłącznie kwestia zawarta w pytaniu 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, inne kwestie nie podlegały ocenie.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right