Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.379.2024.2.JK
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o pełną kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o pełną kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 sierpnia 2024 r. (wpływ 26 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej: Związek) na dzień składania wniosku nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną. Związek rozpoczął działalność z dniem 25 maja 2009 r. z inicjatywy dwóch gmin: A i B, których celem było przekazanie częściowo kompetencji w zakresie edukacji publicznej. Decyzja ta uwarunkowana była przede wszystkim potrzebą lokalnego społeczeństwa, które nie chciało likwidacji dwóch wiejskich szkół: Szkoły Podstawowej 1 i Szkoły Podstawowej 2. Mimo, że sąsiadujące wioski leżą na terenie dwóch różnych gmin, to za utworzeniem jednej wspólnej szkoły przemawiała mała odległość i wspólna parafia.
W lipcu 2023 r. Związek złożył wniosek o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład, Programu Inwestycji Strategicznych, na realizację następujących zadań: „(…)” oraz „(…)”.
W związku z pozytywną oceną złożonego wniosku otrzymano promesy, a ww. zadania połączono w jedno zadanie pn. „(…)” (dalej: Boisko).
Otrzymane dofinansowanie w ramach udzielonej promesy z Rządowego Funduszu Polski Ład, Związek może przeznaczyć wyłącznie na realizację powyższego zadania. Realizacja przedmiotowej inwestycji jest uzależniona od dofinansowania, bez promesy z Rządowego Funduszu Polski Ład, Związek na pewno nie realizowałby inwestycji. Kwota dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład, Program Inwestycji Strategicznych, wynosi (…) zł, kwota wkładu własnego (…) zł. Wydatki inwestycyjne związane z budową boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem będą każdorazowo dokumentowane wystawionymi przez wykonawcę fakturami VAT, na których Związek oznaczony będzie jako nabywca przedmiotowych towarów i usług. Wydatki na realizację inwestycji wskazanej we wniosku Związek będzie ponosić w 2024 r. Teren, na którym będzie budowane boisko sportowe Gmina przekazała Związkowi w bezpłatne użyczenie na czas określony xx lat.
Wnioskodawca przeprowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym na ww. zadanie, w wyniku którego wyłoniono wykonawcę.
Umowę z wykonawcą podpisano 21 lutego 2024 r., natomiast zakończenie realizacji zadania planowane jest na październik 2024 r. Płatność za wykonane zadanie przewidziana jest w 2 transzach. Wnioskodawca otrzyma zatem od wykonawcy za realizację zadania dwie faktury VAT, obejmujące naliczony podatek VAT w stawce 23%. W ramach umowy wykonane zostaną dwa podzadania.
Pierwsze podzadanie to budowa boiska sportowego wraz z zapleczem. W ramach zadania wybudowane zostanie boisko sportowe, o wymiarach 24 m x 44 m, o nawierzchni z trawy sztucznej, z polem gry 20 m x 40 m (pełnowymiarowe boisko do piłki ręcznej). Na boisku będzie można uprawiać także inne dyscypliny sportu takie jak: siatkówka, koszykówka oraz tenis ziemny. Przy boisku zlokalizowane będzie zaplecze, składające się z dwóch szatni z węzłami sanitarnymi (prysznice, wc), sanitariatów ogólnodostępnych, pomieszczenia opiekuna obiektu, pomieszczenia trenera (sędziów), magazynu na sprzęt sportowy, schowka porządkowego i innych pomieszczeń niezbędnych do funkcjonowania boiska.
W ramach inwestycji wykonana zostanie również niezbędna infrastruktura techniczna, w tym instalacje i przyłącza, a także powstanie utwardzone dojście do boiska oraz miejsca postojowe.
Boisko sportowe zostanie wykonane w taki sposób, aby w przyszłości możliwe było wybudowanie nad nim zadaszenia o stałej konstrukcji. W ramach zadania budowa zadaszenia boiska wielofunkcyjnego zaplanowano wybudowanie zadaszenia wielofunkcyjnego boiska sportowego. Boisko to, wraz z niezbędnym zapleczem szatniowo-sanitarnym, zostanie wybudowane ze środków pozyskanych przez Wnioskodawcę z Rządowego Funduszu Polski Ład, Program Inwestycji Strategicznych z poprzedniej edycji dla obszarów, na których funkcjonowały zlikwidowane państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej.
Budowa zadaszenia boiska wielofunkcyjnego jest drugim etapem zadania. Poprzez zadaszenie boiska powstanie hala sportowa o wymiarach 24 m x 44 m, o nawierzchni z trawy sztucznej, z polem gry 20 m x 40 m (pełnowymiarowe boisko do piłki ręcznej). Na boisku będzie można uprawiać także inne dyscypliny sportu takie jak: siatkówka, koszykówka oraz tenis ziemny. Obiekt zlokalizowany będzie przy budynku edukacyjnym, wchodzącym w skład Szkoły Podstawowej 2.
Zadaszenie hali przewidziano jako zadaszenie łukowe o konstrukcji metalowej, przykryte powłoką membranową. Zakres zadania przewiduje także wykonanie w powstałej (w wyniku zadaszenia boiska) hali sportowej oświetlenia z niezbędnymi instalacjami, ogrzewania za pomocą nagrzewnic gazowych wraz z koniecznymi zbiornikami na gaz. Konstrukcja zadaszenia umożliwiać będzie podnoszenie części boków w sezonie letnim.
W ramach inwestycji wykonana zostanie również niezbędna infrastruktura techniczna, wyposażenie oraz utwardzenia.
Po zakończeniu realizacji inwestycji Związek zamierza wydzierżawić boisko sportowe wraz z zapleczem i zadaszeniem na rzecz Ośrodka mającego status gminnej instytucji kultury.
Ośrodek w ramach swojego funkcjonowania zarządza szeroko pojętą infrastrukturą sportową Gminy, taką jak np. hala widowiskowo sportowa, Stadion Miejski, kompleks boisk sportowych orlik, korty tenisowe oraz Skatepark. Do podstawowych zadań Ośrodka z zakresu sportu należy w szczególności organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych, a także administrowanie powierzonymi obiektami i przydzielonym mieniem oraz utrzymywanie i udostępnianie bazy sportowo -rekreacyjnej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Należy wskazać, iż działalność Ośrodka finansowana jest z budżetu Gminy (w formie dotacji), jak również z wpływów z działalności statutowej Ośrodka, innych dotacji, środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych, wpływów uzyskanych z najmu, dzierżawy i sprzedaży składników majątkowych, a także z innych źródeł.
Z tytułu odpłatnego udostępnienia przedmiotowego boiska sportowego Ośrodkowi, Związek będzie pobierać określone w umowie dzierżawy wynagrodzenie (czynsz dzierżawny), na podstawie wystawionych faktur. Wysokość czynszu płatnego w okresach miesięcznych zostanie skalkulowana na podstawie obiektywnych kryteriów, biorąc za podstawę stawkę amortyzacji w wysokości 2,5% wartości początkowej Inwestycji. Roczne wynagrodzenie wynikające z umowy dzierżawy Boiska będzie nie niższe niż 2,5% wartości całej Inwestycji. Koszty związane z utrzymaniem w odpowiednim stanie technicznym infrastruktury boiska sportowego będzie ponosił dzierżawca. Umowa dzierżawy boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem zostanie zawarta na okres xx lat.
Doprecyzowanie opisu sprawy
Na pytanie:
1.Czy planują Państwo zarejestrować się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to od kiedy planują Państwo zarejestrować się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług?
Odpowiedzieli Państwo:
Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług od 1 sierpnia 2024 r.
Na pytanie:
2.Czy na moment ponoszenia wydatków związanych z realizacją zadania pn. „(…)” będą Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług?
Odpowiedzieli Państwo:
Na moment ponoszenia wydatków związanych z realizacją zadania pn. „(…)” Wnioskodawca będzie zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Na pytanie:
3.Na kogo będą wystawione faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją zadania pn. „(…)”?
Odpowiedzieli Państwo:
Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją zadania pn. „(…)” będą wystawione na Wnioskodawcę.
Na pytanie:
4.Czy towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. zadania będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
Odpowiedzieli Państwo:
Tak, towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. zadania będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Na pytanie:
5.Ile szacunkowo będzie wynosił miesięczny czynsz wynikający z zawartej umowy dzierżawy boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem na rzecz Ośrodka? Udzielając odpowiedzi prosimy wskazać, czy podają Państwo kwotę brutto czy netto.
Odpowiedzieli Państwo:
Roczne wynagrodzenie wynikające z umowy dzierżawy Boiska będzie nie niższe niż 2,5% wartości całej Inwestycji, która wyniesie około (…) zł. Szacunkowo miesięczny czynsz wynikający z zawartej umowy dzierżawy boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem na rzecz Ośrodka będzie wynosił około (…) zł netto.
Na pytanie:
6.Czy wynagrodzenie należne Państwu z tytułu dzierżawy boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem będzie niższe od wartości rynkowej, równe wartości rynkowej, czy wyższe od tej wartości?
Odpowiedzieli Państwo:
Wynagrodzenie należne z tytułu dzierżawy boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem będzie równe odpisowi amortyzacji wartości inwestycji. Według nas trudno ocenić wartość rynkową, ponieważ w okolicy nie ma działalności o podobnym charakterze.
Na pytanie:
7.Czy ustalona kwota czynszu w związku z zawarciem umowy dzierżawy boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem będzie stała, czy zmienna? Jeżeli ustalona kwota ww. czynszu będzie zmienna, to prosimy wskazać jakie czynniki będą brane pod uwagę przy ustaleniu tej kwoty?
Odpowiedzieli Państwo:
Kwota czynszu w związku z zawarciem umowy dzierżawy boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem będzie stała, podnoszona jedynie zgodnie ze wskaźnikiem wzrostu cen.
Na pytanie:
8.Czy wysokość czynszu w związku z zawarciem umowy dzierżawy ww. boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem umożliwi zwrot poniesionych nakładów na realizację ww. zadania? Jeśli tak, to prosimy wskazać w jakim horyzoncie czasowym.
Odpowiedzieli Państwo:
Wysokość czynszu w związku z zawarciem umowy dzierżawy ww. boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem umożliwi zwrot poniesionych nakładów na realizację ww. zadania w przeciągu około yy lat.
Na pytanie:
9.Czy kwota czynszu za udostępnianie na rzecz Ośrodka na podstawie umowy dzierżawy boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem, powstałego w wyniku realizacji ww. zadania będzie znacząca dla Państwa budżetu?
Odpowiedzieli Państwo:
Zgodnie ze sprawozdaniem Związku za lipiec 2024 r., łączna kwota dochodów bieżących planowanych Związku na rok 2024 wynosi (…) zł. Przyjmując założenie, że poziom ww. dochodów byłby co roku na zbliżonym poziomie oraz, że wysokość czynszu dzierżawnego będzie wynosić (…) zł netto, roczny obrót z tytułu odpłatnego udostępnienia boiska sportowego stanowiłby ok. 3,17% dochodów bieżących Związku. Z punktu widzenia potrzeb finansowych Związku będzie znacząca dla budżetu.
Na pytanie:
10.Na jakim poziomie będą się kształtować dochody z tytułu umowy dzierżawy boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem, powstałego w wyniku realizacji inwestycji w skali roku, w stosunku do Państwa dochodów?
Odpowiedzieli Państwo:
Dochody z tytułu umowy dzierżawy boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem rocznie będą wynosić około (…) zł netto. W skali roku, w stosunku do dochodów bieżących Wnioskodawcy będzie to około 3,17%. Zgodnie ze sprawozdaniem Związku za lipiec 2024 r., łączna kwota dochodów bieżących planowanych Związku na rok 2024 wynosi (…) zł.
Pytanie
Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o pełną kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT, ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Związkowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o pełną kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT, ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”, pod warunkiem, że przed poniesieniem pierwszego wydatku inwestycyjnego Związek zarejestruje się jako podatnik VAT czynny i pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.; dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Według art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Przy czym, co również istotne, zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Na podstawie art. 86 ust. 10c ustawy o VAT, przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.
Według art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
– nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W ocenie Wnioskodawcy, Związek będzie uprawniony do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z wystawionych na Związek faktur zakupowych, dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne, w związku z planowanym wykorzystaniem jej wyniku na cele działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, tj. do odpłatnego wydzierżawienia na rzecz Ośrodka.
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego od momentu oddania Inwestycji do użytkowania, na podstawie umowy dzierżawy zawartej ze Związkiem jako właścicielem Inwestycji, Ośrodek uzyska tytuł prawny do nieruchomości.
Bezsprzecznie zatem pomiędzy Związkiem a Ośrodkiem będzie istniał stosunek prawny w postaci odpłatnego udostępnienia wyniku Inwestycji, w ramach którego to stosunku Związek będzie świadczył na rzecz Ośrodka usługę, w postaci wydzierżawienia wyniku Inwestycji, w zamian za co będzie otrzymywał wynagrodzenie. W takim wypadku, spełnione są przesłanki uznania ww. czynności jako odpłatnego świadczenia usług, a w konsekwencji uznania jej za podlegającą opodatkowaniu VAT.
W tym miejscu również należy podkreślić, że taki sposób wykorzystania wyniku Inwestycji będzie zgodny z zamiarem, który został przez Związek podjęty już na etapie rozpoczęcia realizacji Inwestycji.
Zatem przesłanka pozostawania zakupów w związku z wykonywanymi przez podatnika (tutaj Związek) czynnościami opodatkowanymi będzie spełniona, gdyż wydatki inwestycyjne będą w całości i wyłącznie wykorzystywane do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT. W konsekwencji, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, planowane wykorzystanie wyniku Inwestycji do celów prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT Wnioskodawcy prowadzi do uznania, że Związkowi będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych.
Podkreślić należy, że ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem z treści art. 88 ust. 4 ustawy o VAT nie wynika, by do nabycia uprawnienia do odliczenia kwoty podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Tak więc podatnik, w zakresie, w jakim nabyte towary wykorzystuje do czynności opodatkowanych, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status czynnego podatnika VAT.
Należy zauważyć, że ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów, o ile występują przesłanki świadczące o tym, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej. Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast dla realizacji tego prawa konieczne jest m.in. posiadanie statusu podatnika VAT czynnego.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Z kolei zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Ponadto, w myśl art. 96 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust.1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
A zatem, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.
Należy zauważyć, że w momencie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnik spełni warunek formalny i od tego momentu może realizować uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.
Jak już wcześniej wskazano, realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia podatku, jednakże aby skutecznie zrealizować powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć, najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako czynnego podatnika.
Zatem usunięcie negatywnej przesłanki, poprzez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R spowoduje możliwość realizacji przez Wnioskodawcę przysługującego prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Dopełnienie ww. wymogów umożliwi Związkowi realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, Związkowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o pełną kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT, ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”, pod warunkiem, że przed poniesieniem pierwszego wydatku inwestycyjnego Związek zarejestruje się jako podatnik VAT czynny i pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Jak już wskazano, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład, Programu Inwestycji Strategicznych, na realizację następujących zadań: „(…)” oraz „(…)”. W związku z pozytywną oceną złożonego wniosku otrzymano promesy, a ww. zadania połączono w jedno zadanie pn. „(…)”. Otrzymane dofinansowanie w ramach udzielonej promesy mogą Państwo przeznaczyć wyłącznie na realizację powyższego zadania. Przeprowadzili Państwo postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym na ww. zadanie, w wyniku którego wyłoniono wykonawcę. Płatność za wykonane zadanie przewidziana jest w 2 transzach. Otrzymają Państwo zatem od wykonawcy za realizację zadania dwie faktury VAT, obejmujące naliczony podatek VAT w stawce 23%. W ramach umowy wykonane zostaną dwa podzadania.
Pierwsze podzadanie to budowa boiska sportowego wraz z zapleczem. W ramach zadania wybudowane zostanie boisko sportowe o wymiarach 24 m x 44 m, o nawierzchni z trawy sztucznej, z polem gry 20 m x 40 m (pełnowymiarowe boisko do piłki ręcznej). Na boisku będzie można uprawiać także inne dyscypliny sportu takie jak: siatkówka, koszykówka oraz tenis ziemny. Przy boisku zlokalizowane będzie zaplecze, składające się z dwóch szatni z węzłami sanitarnymi (prysznice, wc), sanitariatów ogólnodostępnych, pomieszczenia opiekuna obiektu, pomieszczenia trenera (sędziów), magazynu na sprzęt sportowy, schowka porządkowego i innych pomieszczeń niezbędnych do funkcjonowania boiska. W ramach inwestycji wykonana zostanie również niezbędna infrastruktura techniczna, w tym instalacje i przyłącza, a także powstanie utwardzone dojście do boiska oraz miejsca postojowe. Boisko sportowe zostanie wykonane w taki sposób, aby w przyszłości możliwe było wybudowanie nad nim zadaszenia o stałej konstrukcji. W ramach zadania budowa zadaszenia boiska wielofunkcyjnego zaplanowano wybudowanie zadaszenia wielofunkcyjnego boiska sportowego. Budowa zadaszenia boiska wielofunkcyjnego jest drugim etapem zadania. Poprzez zadaszenie boiska powstanie hala sportowa, o wymiarach 24 m x 44 m, o nawierzchni z trawy sztucznej, z polem gry 20 m x 40 m (pełnowymiarowe boisko do piłki ręcznej). Na boisku będzie można uprawiać także inne dyscypliny sportu takie jak: siatkówka, koszykówka oraz tenis ziemny. Zadaszenie hali przewidziano jako zadaszenie łukowe o konstrukcji metalowej, przykryte powłoką membranową. Zakres zadania przewiduje także wykonanie w powstałej (w wyniku zadaszenia boiska) hali sportowej oświetlenia z niezbędnymi instalacjami, ogrzewania za pomocą nagrzewnic gazowych wraz z koniecznymi zbiornikami na gaz. Konstrukcja zadaszenia umożliwiać będzie podnoszenie części boków w sezonie letnim.
W ramach inwestycji wykonana zostanie również niezbędna infrastruktura techniczna, wyposażenie oraz utwardzenia.
Są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług od 1 sierpnia 2024 r. Na moment ponoszenia wydatków związanych z realizacją zadania pn. „(…)” będą Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją ww. zadania wystawione będą na Państwa.
Towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. zadania będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Po zakończeniu realizacji inwestycji zamierzają Państwo wydzierżawić boisko sportowe wraz z zapleczem i zadaszeniem na rzecz Ośrodka. Z tytułu odpłatnego udostępnienia przedmiotowego boiska sportowego na rzecz Ośrodka będą Państwo pobierać określone w umowie dzierżawy wynagrodzenie (czynsz dzierżawny), na podstawie wystawionych faktur.
Wysokość czynszu płatnego w okresach miesięcznych zostanie skalkulowana na podstawie obiektywnych kryteriów, biorąc za podstawę stawkę amortyzacji w wysokości 2,5% wartości początkowej Inwestycji. Roczne wynagrodzenie wynikające z umowy dzierżawy Boiska będzie nie niższe niż 2,5% wartości całej Inwestycji. Koszty związane z utrzymaniem w odpowiednim stanie technicznym infrastruktury boiska sportowego będzie ponosił dzierżawca. Umowa dzierżawy boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem zostanie zawarta na okres xx lat. Kwota czynszu w związku z zawarciem umowy dzierżawy boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem będzie stała, podnoszona jedynie zgodnie ze wskaźnikiem wzrostu cen. Wysokość czynszu w związku z zawarciem umowy dzierżawy ww. boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem umożliwi zwrot poniesionych nakładów na realizację ww. zadania w przeciągu około yy lat. Dochody z tytułu umowy dzierżawy boiska sportowego wraz z zapleczem i zadaszeniem rocznie będą wynosić około (…) zł netto. W skali roku, w stosunku do Państwa dochodów bieżących będzie to około 3,17%.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o pełną kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT, ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”.
Jak wynika z powołanych przepisów prawa, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT od realizowanej inwestycji zostaną spełnione. Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane z realizacją zadania pn. „(…)” wykorzystywane będą wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT. Jak bowiem Państwo wskazali, po zakończeniu realizacji ww. inwestycji zamierzają Państwo wydzierżawić boisko sportowe wraz z zapleczem i zadaszeniem na rzecz Ośrodka. Z tytułu odpłatnego udostępnienia przedmiotowego boiska sportowego na rzecz Ośrodka będą Państwo pobierać określone w umowie dzierżawy wynagrodzenie (czynsz dzierżawny), na podstawie wystawionych faktur.
Wobec powyższego, w rozpatrywanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki na realizację inwestycji – jak wynika z wniosku – będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione i Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy.
Podsumowując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o pełną kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT, ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right