Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.439.2024.2.JKU

Prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, gdy świadczy Pan usługi zaliczane do podklasy PKD 70.22.Z.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 25 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, gdy świadczy Pan usługi zaliczane do podklasy PKD 70.22.Z.

Uzupełnił go Pan pismem z 26 czerwca 2024 r. (28 czerwca 2024 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 sierpnia 2024 r. (wpływ 20 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od roku 2016 prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Główny kod PKD działalności to 73.11.Z Działalność agencji reklamowych. W roku 2024 rozszerzył Pan działalność o osobiste sporządzanie wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie z krajowych środków publicznych oraz środków zagranicznych, w tym środków pochodzących z UE i USA i zarządzanie projektami o tematyce społecznej.

W dniu 1 kwietnia 2024 r. zawarł Pan umowę z Stowarzyszeniem, dotyczącą koordynowania projektem realizowanym w ramach zadania pn.: „(…)” UMOWA o zlecenie realizacji zadań w ramach art. 36 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 14 maja 2024 r., współfinansowanego ze środków PFRON.

Koordynowanie i zarządzanie projektem związane jest z następującymi zadaniami:

·opracowanie dokumentacji projektowej,

·prowadzenie monitoringu projektu,

·zarządzanie bieżące personelem projektowym,

·sporządzanie raportów i sprawozdań od strony merytorycznej,

·współpraca z Zarządem Stowarzyszenia,

·współpraca z PFRON w zakresie realizacji projektu,

·nadzór nad budżetem, harmonogramem i wskaźnikami założonymi we Wniosku,

·współpraca ze specjalistą ds. finansowo-kadrowych.

Powyższe usługi według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane w podklasie 70.22.Z – „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”.

Nie są to jednak usługi doradcze w rozumieniu art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Zarządzanie stanowi bezpośrednią pomoc dla podmiotu Stowarzyszenie.

Ustawa o podatku VAT wyłącza ze zwolnienia podmiotowego usługi doradztwa, z których świadczenia zamierza się wycofać, prowadząc wyłącznie działalność polegającą na osobistym wykonywaniu wszelkich czynności, związanych z zarządzaniem projektem, wyszczególnionych powyżej.

W roku podatkowym 2023 uzyskał Pan przychód z wykonywanej działalności w kwocie mniejszej niż 200 000 zł. W roku podatkowym 2024 również nie planuje Pan przekroczyć przychodu powyżej kwoty 200 000 zł.

Uzupełnienie opisu sprawy

1.Od 1 sierpnia 2016 r. jest Pan nieprzerwanie czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.W wezwaniu w związku ze wskazaniem przez Pana, że:

„Ustawa o podatku VAT wyłącza ze zwolnienia podmiotowego usługi doradztwa, z których świadczenia zamierza się wycofać (…)”,

poproszono Pana o wskazanie, czy w prowadzonej działalności gospodarczej świadczył/świadczy Pan usługi doradztwa, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą? Jeśli tak, to od kiedy dokładnie.

W odpowiedzi na powyższe wskazał Pan:

Od 1 kwietnia 2024 r. świadczy Pan usługi doradztwa, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedaż w firmie w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 200 000 zł i przewidywana wartość sprzedaży w obecnym roku podatkowym nie przekroczy 200 000 zł.

3.Nie wykonywał/wykonuje Pan innych niż opisane we wniosku czynności, które były/są czynnościami, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Na tą chwilę nie ma Pan planów, aby w przyszłości takie czynności wykonywać.

4.Koordynowanie i zarządzanie projektem związane jest z następującymi zadaniami:

·opracowanie dokumentacji projektowej,

·prowadzenie monitoringu projektu,

·zarządzanie bieżące personelem projektowym,

·sporządzanie raportów i sprawozdań od strony merytorycznej,

·współpraca z Zarządem Stowarzyszenia,

·współpraca z PFRON w zakresie realizacji projektu,

·nadzór nad budżetem, harmonogramem i wskaźnikami założonymi we Wniosku,

·współpraca ze specjalistą ds. finansowo-kadrowych.

W ramach tej koordynacji nie prowadzi Pan usług doradztwa, w związku z tym czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności nie polegają na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień”.

5.Nie utracił Pan prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani z takiego zwolnienia Pan nie zrezygnował.

6.Usługi zaliczane do klasy PKD 70.22.Z prowadzi Pan od 1 kwietnia 2024 r.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 20 sierpnia 2024 r.)

Czy świadcząc ww. usługi zaliczane do podklasy PKD 70.22.Z ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 20 sierpnia 2024 r.)

W Pana ocenie, ma Pan prawo do zwolnienia od podatku VAT w zakresie ww. prowadzonej działalności zaliczanej do klasy PKD 70.22.Z., potwierdza to też interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.164.2022.2.LK, z 2 czerwca 2022 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zauważenia wymaga, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, stwierdzenia wymaga, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, nie korzystają podatnicy świadczący usługi w zakresie doradztwa – oprócz doradztwa wskazanego w tym przepisie – czyli doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np. podatkowe, prawne, finansowe.

Zgodnie natomiast z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy może być objęta sprzedaż dokonywana przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Ze zwolnienia wskazanego w powyższym przepisie nie mogą korzystać świadczone usługi w zakresie doradztwa. Natomiast do podatników, którzy rozpoczynają działalność w danym roku podatkowym ma zastosowanie art. 113 ust. 9 ustawy.

Pana wątpliwości dotyczą uznania, czy świadcząc ww. usługi, zaliczane do podklasy PKD 70.22.Z ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W opisie sprawy wskazał Pan, że:

·od 1 sierpnia 2016 r. jest Pan nieprzerwanie, czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, główny kod PKD działalności to 73.11.Z Działalność agencji reklamowych,

·w roku 2024 rozszerzył Pan działalność o osobiste sporządzanie wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie z krajowych środków publicznych oraz środków zagranicznych, w tym środków pochodzących z UE i USA i zarządzanie projektami o tematyce społecznej,

·1 kwietnia 2024 r. zawarł Pan umowę z Polskim Stowarzyszeniem na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, dotyczącą koordynowania projektem realizowanym w ramach zadania o zlecenie realizacji zadań w ramach art. 36 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 14 maja 2024 r., współfinansowanego ze środków PFRON,

·od 1 kwietnia 2024 r. świadczy Pan usługi doradztwa, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług,

·sprzedaż w firmie w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 200 000 zł i przewidywana wartość sprzedaży w obecnym roku podatkowym nie przekroczy 200 000 zł.,

·usługi zaliczane do klasy PKD 70.22.Z prowadzi Pan od 1 kwietnia 2024 r.

·powyższe usługi według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane w podklasie 70.22.Z – „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”,

·nie wykonywał/wykonuje Pan innych niż opisane we wniosku czynności, które były/są czynnościami, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy i na tą chwilę nie ma Pan planów, aby w przyszłości takie czynności wykonywać,

·w ramach tej koordynacji nie prowadzi Pan usług doradztwa, w związku z tym czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności nie polegają na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień”,

·nie utracił Pan prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani z takiego zwolnienia Pan nie zrezygnował.

W tym miejscu należy wskazać, że jak wynika z przywołanych powyżej przepisów, co do zasady podatnik, który nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, a wartość sprzedaży w danym roku nie przekroczyła kwoty 200 000 zł, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Natomiast podatnik, który utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że:

·minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował;

·w poprzednim roku podatkowym wartość sprzedaży nie przekroczyła u niego kwoty 200 000 zł;

·nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Natomiast w rozpatrywanej sprawie wskazał Pan jednoznacznie, że od 1 kwietnia 2024 r. świadczy Pan usługi doradztwa, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze okoliczności faktyczne sprawy i obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że nie może Pan obecnie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że rejestracja jako czynny podatnik VAT niesie za sobą obowiązki wynikające z faktu posiadania takiego statusu. Do najważniejszych należy zaliczyć:

-dokumentowanie sprzedaży fakturami (zawsze w przypadku transakcji z inną firmą oraz na życzenie nabywcy prywatnego),

-ustalanie stawek VAT przy sprzedaży, a także ich stosowanie na fakturach VAT, paragonach i w rejestrach sprzedaży,

-prowadzenie rejestrów sprzedaży i zakupów,

-składanie deklaracji JPK-VAT,

-wpłacanie do urzędu skarbowego podatku VAT wynikającego ze złożonych deklaracji.

Podatnik VAT czynny jest zobowiązany opodatkowywać tym podatkiem wszystkie czynności mieszczące się w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług.

Kontrahenci podatników VAT mogą należeć do dwóch różnych kategorii podmiotów:

-podmiotów gospodarczych otrzymujących fakturę VAT jako dokument potwierdzający realizację transakcji na ich rzecz,

-osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Dla poprawności rozliczeń dokonywanych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług, znaczenia nie ma status strony nabywającej towary i usługi. Jeżeli świadczenia usług dokonuje Pan jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, to zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 jest Pan zobowiązany opodatkować wszystkie świadczone usługi.

Będąc podatnikiem VAT czynnym, nie ma Pan możliwości nieopodatkowywania części świadczonych usług zaliczanych do podklasy PKD 70.22.Z, w sytuacji, gdy świadczy Pan jednocześnie od 1 kwietnia 2024 r. usługi doradztwa, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli świadczenia usług dokonuje Pan jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, to zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 jest Pan zobowiązany opodatkować wszystkie świadczone usługi, bez względu na status tych usług.

Podsumowanie

Świadcząc usługi, zaliczane do podklasy PKD 70.22.Z nie ma Pan prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, bowiem jest Pan czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a ponadto od 1 kwietnia 2024 r. świadczy Pan usługi doradztwa, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Wobec powyższego Pan stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, odnosząc się do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że interpretacja ta dotyczyła innego stanu faktycznego niż Pana sytuacja, bowiem wnioskodawczyni nie była czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz w ramach działalności gospodarczej nie świadczy i nie będzie świadczyła usług w zakresie doradztwa, jak również innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku – sformułowanego przez Pana pytania. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00