Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.364.2024.3.RG

Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości gruntowej składającej się z działek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości gruntowej składającej się z działek nr 1 i nr 2. Uzupełnili go Państwo pismami: z 22 lipca 2024 r. (data wpływu 26 lipca 2024 r.) oraz 8 sierpnia 2024 r. (data wpływu 12 sierpnia i 22 sierpnia 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Powiat … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT z dniem 01/01/2017. Powiat dokonał centralizacji rozliczeń VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Powiat wykonuje zadania własne (określone w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe. Wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicje działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT Powiat działa w charakterze podatnika podatku VAT.

W dniu 01.03.2024 nastąpiła sprzedaż dwóch nieruchomości gruntowych:

-pierwsza: oznaczona działką ewidencyjną nr 1 o pow. … ha dla której prowadzona jest księga wieczysta nr … i

-druga: oznaczona działką ewidencyjną nr 2 o pow. … ha, dla której prowadzona jest księga wieczysta nr … położona w obrębie … miasta …,

które to należały do Skarbu Państwa.

Dla przedmiotowej nieruchomości nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (uchwała nr … Rady Miasta … z dnia 19 marca 2015 r.) przeznaczenie działek oznaczona jako- 5.ZI - teren zieleni izolacyjnej.

Nieruchomość przeznaczona została do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego. Cena zbycia nieruchomości … zł.

Jak wskazuje wyrys z mapy zasadniczej część budynków właściciela znajdują się na terenie wspomnianych działek Skarbu Państwa, zatem kupujący poszerzając działkę będzie miał możliwość prawidłowego korzystania z budynków które to sąsiadują z tymi działkami.

Na pytania Organu w wezwaniu z 15 lipca 2024 r.:

1.Czy działki nr 1 i nr 2 zostały oddane w użytkowanie wieczyste:

- przed 31 grudnia 1997 r.

czy

- po 31 grudnia 1997 r.?

2.Czy sprzedaż działek nr 1 i nr 2 na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego, dotyczy prawa użytkowania wieczystego gruntu ustanowionego:

- przed 1 maja 2004 r.,

czy

- po 30 kwietnia 2004 r.?

3.Jeżeli prawo użytkowania wieczystego działek nr 1 i nr 2 zostało ustanowione po 30 kwietnia 2004 r., proszę o wskazanie:

a)czy ustanowienie użytkowania wieczystego ww. działek korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz

b)na podstawie jakiego przepisu ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta korzystała ze zwolnienia.

4.Czy sprzedaż gruntu (działki nr 1 i nr 2) na rzecz użytkownika wieczystego nastąpi na żądanie nabywcy?

5. Czy sprzedaż gruntu na rzecz użytkownika wieczystego nastąpi na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.)? Jeżeli tak, to należy podać artykuł ustawy mający zastosowanie dla tej transakcji.

6.Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie nr 5 jest przecząca, to należy wskazać, na jakiej podstawie prawnej nastąpi sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu (działki nr 1 i nr 2) na rzecz jego wieczystego użytkownika.

7.Czy umowa sprzedaży nieruchomości została/zostanie zawarta w formie aktu notarialnego?

8.Czy działki nr 1 i nr 2 są zabudowane budynkami, budowlami lub ich częściami, w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.)? Jeżeli tak, to:

a)Jakie budynki, budowle lub ich części (jakie części np. fragment budynku lub budowli) znajdują się na działkach nr 1 i nr 2? Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdej działki.

b)Czy ww. budynki i/lub budowle lub ich części stanowią własność użytkownika wieczystego? Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części.

w uzupełnieniu wniosku z 22 lipca 2024 r. odpowiedzieli Państwo:

Ad. II pkt 1

Działki numer 1 i 2 położone w Mieście … obręb … powstały w wyniku podziału działki 3, który miał miejsce w 2019 roku. Właścicielem działki numer 3 był Skarb Państwa, użytkownika wieczystego wówczas nie było. Wydzielenie działek zostało dokonane z myślą o przekazaniu ich do sprzedaży na rzecz właścicieli nieruchomości przyległych tj. działek 4, 5, 6, 7, 8, 9, w celu poprawy warunków ich zagospodarowania. Właściciele działek sąsiadujących są użytkownikami wieczystymi.

Ad. II pkt 2

Nie dotyczy.

Ad. II pkt 3

Nie dotyczy.

Ad. II pkt 4

O możliwości sprzedaży ww. działek przez Skarb Państwa na rzecz właścicieli nieruchomości przyległych, za uprzednią zgodą Wojewody, w celu poprawienia warunków ich zagospodarowania zostali poinformowali pisemnie właściciele działek przyległych.

Ad. II pkt 5

Sprzedaż gruntów nastąpiła na podstawie przepisów Ustawy o Gospodarce Nieruchomościami Dz. U. z 2023 r. poz. 344 ze zm. art. 37 ust. 2 pkt 6.

Ad. II pkt 6

Nie dotyczy - podano podstawę prawną w pkt 5.

Ad. II pkt 7

Działki 5, 8 położone w obrębie … Miasta … przekazano w użytkowanie wieczyste Decyzją administracyjną nr: … z dnia ….03.1992 roku. Umowa sprzedaży działek nr 1, 2 została zawarta w formie aktu notarialnego Repertorium A nr … z dnia ….03.2024 r.

Ad. II pkt 8

Działki 1 i 2 położone w obrębie … Miasta … są niezabudowane. Działki nieuzbrojone. Nie posiadają dostępu do drogi publicznej, w sąsiedztwie znajdują się tory kolejowe a przeznaczenie działek oznaczone w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego jako 5.ZI teren zieleni izolacyjnej. Działki nr 1 i 2 nie były w żaden sposób wykorzystywane przez kupującego oraz nie były zawierane z nimi żadne umowy. Na ww. działkach znajdują się części budynków położnych w większości na działkach 5 i 8. Działki nr 1 i 2 nie są utwardzone są pokryte krzewami. Po sprzedaży działek 1 i 2 ma zostać uregulowany stan prawny budynków nachodzących na powyższe działki, a ich sprzedaż przyczyniła się do prawidłowego korzystania z budynków. Części budynków, fragmenty budynku znajdujących się na działce 1 stanowi własność użytkownika wieczystego z działki 5. Części budynków, fragmenty budynku znajdujących się na działce 2 stanowi własność użytkownika wieczystego z działki 8.

W związku z okolicznościami przedstawionymi w uzupełnieniu wniosku z 22 lipca 2024 r. Organ w wezwaniu z 1 sierpnia 2024 r. ponownie wezwał Państwa do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie:

1)Kiedy i na podstawie jakiego tytułu Skarb Państwa stał się właścicielem działek nr 1 i nr 2 (działki 3, z której powstały działki nr 1 i nr 2)?

2)W ramach jakich czynności Skarb Państwa stał się właścicielem ww. działek, tj. w ramach czynności opodatkowanych, zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

3)W jaki sposób zostało udokumentowane nabycie przez Skarb Państwa działek, o których mowa we wniosku?

4)Czy była wystawiona faktura z wykazaną kwotą podatku?

5)Czy Skarbowi Państwa przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem ww. działek? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.

6)W jaki sposób Skarb Państwa/Powiat wykorzystywał przedmiotowe działki w całym okresie ich posiadania, do jakich celów służyły?

7)Czy działki nr 1 i nr 2 do dnia sprzedaży były wykorzystywane przez Skarb Państwa/Powiat wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to prosimy podać przepis, na podstawie którego działalność ta korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku z 8 sierpnia 2024 r. wskazali Państwo:

Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości w związku z odpowiedzią na wezwanie do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odnośnie sprzedaży działek 1 o powierzchni … ha, 2 o powierzchni … ha położonych w obrębie … Miasta … znak pisma: 0113-KDIPT1-1.4012.364.2024.2.RG udziela następujących informacji:

W złożonych wyjaśnieniach w dniu 22/07/2024 w pkt. G. Wyczerpujące przedstawienie zaistniałego stanu faktycznego zdarzenia przyszłego (stanów faktycznych) poinformowano że: „właściciele działek sąsiadujących są użytkownikami wieczystymi” - właściwie jest - właściciele działek sąsiadujących nie są użytkownikami wieczystymi, wykupili działki w roku 1998 r. Użytkowanie wieczyste na ww. gruntach było do roku 1996 r.

Ad. l. 1. Z analizy historii działki numer 3 położonej w obręb … Miasta …wynika, iż działka ta nie posiadała oznaczenia numeru ewidencyjnego nieruchomości co wykazane zostało w operacie technicznych z wykonania numerycznej mapy ewidencji gruntów i budynków. …. W sprawozdaniu technicznym ww. operatu widnieje informacja o braku numeru działki obręb … - został nadany nr 3. Dołączono ksero z wykazu zmian danych ewidencyjnych z mapą, na której uwidoczniony jest numer działki 3. W związku z zaistniałą sytuacją na podstawie ...., Starosta … wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej stał się z mocy prawa nieodpłatnie właścicielem działki 3 położonej w obrębie … Miasta …. Na podstawie Zaświadczenia numer … z dnia 26.05.2009 r. wydanego przez Starostę … została założona Księga Wieczysta ww. działki.

Na wniosek Starosty … Urząd Miasta … wydał Postanowienie … z dnia ….01.2019 r. o pozytywnym zaopiniowaniu podziału nieruchomości działki numer 3 położonej w obr. … Miasta ... na działki numer: 11, 1, 12, 13, 2, 14. Celem podziału było wydzielenie działek na poprawę zagospodarowania.

Dnia ….05.2019 r. Burmistrz Miasta … wydał Decyzję zatwierdzająca podział działki 3 obr. … Miasta …, która stała się ostateczna dnia …06.2019 r.

Podział ww. działek został wprowadzony do ewidencji gruntów i budynków Starostwa Powiatowego w … dnia ….07.2019 r. w wyniku którego powstały działki numer: 3/1, 1, 3/3, 3/4, 2, 3/6 położone w obrębie … Miasta ….

Ad I. pkt 2, 3, 4, 5, 6, 7 w związku z powyższym nie dotyczy.

Pytanie

Czy wobec powyższego przy sprzedaży ww. działek mieli Państwo prawo do zastosowania stawki zwolnionej od podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, do tej formy dostawy gruntów - sprzedaży działek wymienionych w piśmie - znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku VAT przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570).

Grunty te nie są terenami budowlanymi w rozumieniu ustawy o VAT - art. 2 pkt 33 – nie można również uznać je za grunty zbudowane skoro na gruntach są jedynie ściany budynków posadowionych na sąsiednich działkach, a nie całe budynki lub budowle.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie zmienia się charakter gruntu i jest on nadal niezabudowany, a skoro nie jest objęty PZP, to nie jest terenem budowlanym i jego dostawa (tu sprzedaż) korzysta ze zwolnienia o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z uwagi na fakt, że dostawa działek jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla czynności dostawy przedmiotowych działek Państwa Powiat występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a powyższa czynność w świetle ustawy stanowiła odpłatną dostawę towarów, podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Z opisu sprawy wynika, że na działkach nr 1 i nr 2 znajdują się części budynków położnych w większości na działkach 5 i 8. Po sprzedaży działek nr 1 i nr 2 ma zostać uregulowany stan prawny budynków nachodzących na powyższe działki, a ich sprzedaż przyczyniła się do prawidłowego korzystania z budynków.

Na mocy art. 47 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061), zwanej dalej Kodeksem cywilnym:

Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego

Na podstawie art. 48 Kodeksu cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Przytoczony przepis łączy się z art. 191 Kodeksu cywilnego, wyrażającym klasyczną zasadę superficies solo cedit. Zgodnie z tym przepisem:

Własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów Kodeksu cywilnego należy stwierdzić, że budynek stanowi część składową gruntu.

Zgodnie z art. 231 § 2 Kodeksu cywilnego:

Właściciel gruntu, na którym wzniesiono budynek lub inne urządzenie o wartości przenoszącej znacznie wartość zajętej na ten cel działki, może żądać, aby ten, kto wzniósł budynek lub inne urządzenie, nabył od niego własność działki za odpowiednim wynagrodzeniem.

Z punktu widzenia prawa cywilnego właściciel gruntu jest również właścicielem wzniesionych na nim przez inny podmiot budynków i budowli.

Rozważając skutki podatkowe opisanej we wniosku transakcji tj. zbycia działek nr 1 i nr 2 zabudowanych fragmentami budynków posadowionych na tych działkach, należy mieć na uwadze nie jej aspekty cywilnoprawne, lecz te, które mają znaczenie z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług.

Uwzględniając przywołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem sprzedaży jest grunt, na którym posadowiony jest budynek/budowla lub ich fragmenty, niestanowiące własności zbywcy, to mimo, iż ten obiekt budowlany stanowi w świetle prawa cywilnego część składową nieruchomości - w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tym obiektem jak właściciel (zarówno w sensie ekonomicznym, jak i w sensie prawnym), a zatem przedmiotem dostawy jest w takim przypadku tylko sam grunt (jako grunt zabudowany).

Jak wyjaśniono wyżej, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pojęcie to ma szerszy zakres, niż sprzedaż w ujęciu cywilnoprawnym. Przede wszystkim przeniesienie prawa do rozporządzania towarem to nie tylko przeniesienie jego własności. Dostawa towarów nie będzie więc obejmowała tylko sprzedaży towarów (w sensie cywilnoprawnym). Dla uznania, że miała miejsce dostawa towarów, wystarczy, że podmiot nabędzie tzw. własność ekonomiczną, tzn. będzie miał możliwość dowolnego rozporządzania i dysponowania uzyskanym towarem.

Jak wynika z opisu sprawy, części budynków, fragmenty budynku znajdujących się na działce nr 1 stanowi własność właściciela działki 5. Części budynków, fragmenty budynku znajdujących się na działce 2 stanowi własność właściciela działki 8.

Tym samym, w sprawie będącej przedmiotem wniosku, tzn. sprzedaży działek nr 1 i nr 2 na rzecz właścicieli działek sąsiednich tzn. działki nr 5 i nr 8, nie wystąpiła dostawa towaru w postaci części budynków, gdyż części, fragmenty budynków, znajdujących się na działkach nr 1 i nr 2 nie stanowiły własności Powiatu.

Podkreślić przy tym należy, że co do zasady, ustawy podatkowe nie uznają za przedmiot opodatkowania umów i czynności cywilnoprawnych, lecz rezultaty tych czynności. Tak więc, mimo że doszło do przeniesienia własności fragmentów budynków na rzecz właścicieli działek sąsiednich, jako części składowych nieruchomości, nie zaistniała jednocześnie dostawa towaru, jakimi są fragmenty budynków.

Skoro istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, zasadne jest przyjęcie, że owe prawo przysługiwało właścicielom działek nr 5 i nr 8, na rzecz których dokonana została sprzedaż działek nr 1 i nr 2. Ekonomiczne władanie fragmentami budynków należało do właścicieli działek nr 1 i nr 2, chociaż nie należało do nich prawo własności gruntu.

Zatem przedmiotem dostawy, w sytuacji sprzedaży przez Powiat nr 1 i nr 2 na rzecz właścicieli działek nr 5 i nr 8, jest wyłącznie grunt.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zwolnienie od podatku, o którym mowa w przywołanym przepisie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Dokonana wyżej analiza przepisów jednoznacznie wskazuje, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania z ww. zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane

Ponadto, jeżeli przy zbyciu nieruchomości niezabudowanej wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to należy przeanalizować możliwość zwolnienia jej dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów (w tym nieruchomości), spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zaznaczenia wymaga przy tym, że NSA w wyroku z 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że:

„Zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia podatku VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży, w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie przedmiotem dostawy był grunt, na którym usytuowane są fragmenty budynków znajdujących się na sąsiednich działkach. Jak wyżej wskazano, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, Powiat dokonując sprzedaży działek nr 1 i nr 2 nie przeniósł prawa do rozporządzania jak właściciel częścią znajdujących się na nich budynków (zarówno w sensie ekonomicznym, jak i w sensie prawnym), a zatem przedmiotem dostawy był tylko grunt w postaci działek nr 1 i nr 2.

Jednakże, przedmiotem dostawy był grunt, którego nie można uznać za teren niezabudowany w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Skoro na działkach nr 1 i nr 2 znajdują się fragmenty budynków, to nie ma podstaw do przyjęcia, że Powiat dokonując dostawy gruntu dokonał dostawy gruntu niezabudowanego.

Zatem dostawa działek nr 1 i nr 2 nie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Dostawa działek nr 1 i nr 2 nie korzystała również ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jak wynika z wniosku, właścicielem działki nr 3 (z której w wyniku podziału w roku 2019 powstały m.in. działki nr 1 i nr 2) Starosta … wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej stał się nieodpłatnie na podstawie .... ... od 6 września 1946 r., tj. przed dniem wejścia w życie ustawy o podatku od towarów i usług. Transakcja pozostawała zatem poza podatkiem VAT. W związku z tym, nie wystąpił podatek VAT naliczony, który mógłby podlegać odliczeniu. Nie można tym samym uznać, że przy ww. nabyciu działki nr 3 (z której w wyniku podziału powstały m.in. działki nr 1 i nr 2) przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, skoro dostawa nie była objęta tym podatkiem. Tym samym, nie został spełniony jeden z warunków zwolnienia zawarty w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji, dostawa działek nr 1 i nr 2 nie korzystała również ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Skoro dostawa działek nr 1 i nr 2 nie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy, Powiat był zobowiązany do opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek nr 1 i nr 2 z zastosowaniem stawki właściwej dla przedmiotu dostawy.

W związku z powyższym Państwa stanowisko, zgodnie z którym do dostawy gruntów - sprzedaży ww. działek znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku VAT przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwaw złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00