Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.367.2024.3.MC

Podatek od towarów i usług dotyczącej prawa do zastosowania zwolnienia sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 lipca 2024 r. (wpływ 31 lipca 2024 r.) oraz pismem z 12 sierpnia 2024 r. (wpływ 12 sierpnia 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina i Miasto A, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów  z dnia 24 listopada 2023 r., korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605).

Gmina i Miasto A posiada terminal płatniczy, na którym ewidencjonowane są tylko opłaty skarbowe, dla których wystawiane jest „pokwitowanie – opłata skarbowa”, zawierające imię i nazwisko wpłacającego, jego adres, kwotę opłaty skarbowej, kwotę słownie oraz dane i podpis kasjera.

Z każdego dnia sporządzany jest raport operacji bezgotówkowych. Wszelkie inne należności należne Gminie realizowane są za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Gminy.

W załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień z kasy fiskalnej w poz. 37 znajduje się zapis wskazujący jakie warunki muszą zostać spełnione, aby można było zastosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej w zakresie świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej  i rolników ryczałtowych, natomiast opłaty skarbowe przyjmowane przez Gminę i Miasto A przy użyciu terminala płatniczego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zwolnienie z kasy fiskalnej można zastosować, jeżeli:

-świadczeniodawca otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej odpowiednio na swój rachunek bankowy lub na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,

-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać jakiej konkretnie czynności dotyczy płatność.

W uzupełnieniu do wniosku udzielili Państwo odpowiedzi na zadane przez Organ pytania:

1)Czy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Odp. Gmina i Miasto A jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2)Czy prowadzą Państwo sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych?

Odp. Gmina i Miasto A prowadzi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

3)W związku z zawartą we wniosku informacją:

„Gmina i Miasto A, na podstawie § 3 ust. 1 pkt. 5 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r., korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (…)”.

 – proszę wskazać czy utracili Państwo prawo do stosowania powyższego zwolnienia   i z jakiego powodu?

 Odp. Gmina i Miasto A nie utraciła prawa do stosowania powyższego zwolnienia.

4)Co jest przedmiotem Państwa sprzedaży? Proszę wskazać jakie konkretnie towary i usługi są przedmiotem wniosku ze wskazaniem symboli PKWiU 2015 na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie polskiej klasyfikacji wyrobów i usług (PKWIU) z dnia 4 września 2015 r. (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.).

Odp.

-sprzedaż nieruchomości, PKWiU 68.10.11, 68.10.13, 68.10.14, 68.10.15,

-opłata za wieczyste użytkowanie gruntu, PKWiU 68.20.11, 68.20.12,

-opłata z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, PKWiU 68.20.11,68.20.12,

-czynsz dzierżawny, PKWiU 68.20.12,

-opłata za grób, opłata za rezerwacje miejsca na cmentarzu, PKWiU 96.03.11,

-wynajem hali sportowej, PKWiU 93.11.10,

-wpisowe za uczestnictwo w imprezach sportowych, PKWiU 93.11.10,

-udostępnienie sprzętu i boiska hali sportowej do ćwiczeń, PKWIU 93.11.10,

-dzierżawa kąpieliska, PKWIU 93.19.19,

-wody opadowe, PKWiU 37.00.11,

-sprzedaż drewna, PKWIU 02.20,

-refaktury za energię elektryczną, PKWIU 35.11.10, 35.13.10,

-refaktury za gaz, PKWIU 06.20.10,

-refaktury za wodę i ścieki, PKWiU 36.00.20.0, 37.00.11.0,

-refaktury za prywatne rozmowy telefoniczne pracownika, PKWIU 61.20.12,

-usługi utrzymania porządku w pasie drogowym drogi krajowej nr 11, PKWiU 81.29.12, 81.30.10,

-sprzedaż używanego telefonu komórkowego pracownikowi, PKWIU 26.30.22.

5)Czy prowadzicie Państwo ewidencję lub posiadacie Państwo dowody dokumentujące zapłatę za będące przedmiotem wniosku usługi/towary, z których jednoznacznie wynika, kogo oraz jakiej konkretnie transakcji (czynności) zapłata dotyczyła?

Odp. Gmina i Miasto A posiada dowody dokumentujące zapłatę za będące przedmiotem wniosku usługi/towary, z których jednoznacznie wynika, kogo oraz jakiej konkretnie transakcji (czynności) zapłata dotyczyła.

Gmina i Miasto A posiada terminal płatniczy, na którym ewidencjonowane są tylko opłaty skarbowe, dla których wystawiane jest „pokwitowanie – opłata skarbowa”, zawierające imię i nazwisko wpłacającego, jego adres, kwotę opłaty skarbowej, kwotę słownie oraz dane i podpis kasjera. Z każdego dnia sporządzany jest raport operacji bezgotówkowych.

Wszelkie inne należności należne Gminie realizowane są w formie bezgotówkowej za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Gminy.

Gmina i Miasto A nie przyjmuje wpłat w formie gotówkowej.

6)Czy sprzedają Państwo towary i/lub świadczą usługi wymienione w § 4 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 2605)?

Odp. Gmina i Miasto A nie sprzedaje towarów i/lub nie świadczy usług wymienionych w § 4 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 2605).

W kolejnym uzupełnieniu do wniosku doprecyzowali Państwo opis sprawy poprzez odpowiedzi na zadane w wezwaniu II pytania:

1.W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo towary i usługi będące przedmiotem wniosku:

-„sprzedaż nieruchomości, PKWiU 68.10.11, 68.10.13, 68.10.14, 68.10.15,

-opłata za wieczyste użytkowanie gruntu, PKWiU 68.20.11, 68.20.12,

-opłata z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, PKWiU 68.20.11,68.20.12,

-czynsz dzierżawny, PKWiU 68.20.12,

-opłata za grób, opłata za rezerwacje miejsca na cmentarzu, PKWiU 96.03.11,

-wynajem hali sportowej, PKWiU 93.11.10,

-wpisowe za uczestnictwo w imprezach sportowych, PKWiU 93.11.10,

-udostępnienie sprzętu i boiska hali sportowej do ćwiczeń, PKWiU 93.11.10,

-dzierżawa kąpieliska, PKWiU 93.19.19,

-wody opadowe, PKWiU 37.00.11,

-sprzedaż drewna, PKWiU 02.20,

-refaktury za energię elektryczną, PKWiU 35.11.10, 35.13.10,

-refaktury za gaz, PKWiU 06.20.10,

-refaktury za wodę i ścieki, PKWiU 36.00.20.0, 37.00.11.0,

-refaktury za prywatne rozmowy telefoniczne pracownika, PKWiU 61.20.12,

-usługi utrzymanie porządku w pasie drogowym drogi krajowej nr 11, PKWiU 81.29.12,81.30.10,

-sprzedaż używanego telefonu komórkowego pracownikowi, PKWiU 26.30.22”.

W związku z powyższym, prosimy o wskazanie:

a)Czy do wszystkich ww. czynności są wystawiane faktury? Jeśli nie to należy wskazać do których są, a do których nie są wystawiane i dlaczego?

b)Które ze wskazanych czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, a które dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą? Należy wskazać odrębnie dla każdej ww. pozycji.

c)Czy „wpisowe za uczestnictwo w imprezach sportowych” należy rozumieć jako „opłatę za wstęp”? Jeśli nie prosimy opisać co dokładnie mieści się pod tą pozycją.

d)W jaki sposób jest dokonywana sprzedaż drewna (czy nabywca sam je odbiera, czy drogą wysyłkową: pocztą bądź kurierem, czy zapłata również wpływa na konto)?

·sprzedaż nieruchomości, PKWiU 68.10.11, 68.10.13, 68.10.14, 68.10.15 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·opłata za wieczyste użytkowanie gruntu, PKWiU 68.20.11, 68.20.12 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą wystawiane są faktury, dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych do czynności nie są wystawiane faktury, sprzedaż ewidencjonowana jest na podstawie wyciągu bankowego w dniu wpływu na konto bankowe, a z ewidencji jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), faktura wystawiana jest na żądanie na podstawie art. 106b ustawy o VAT; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·opłata z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, PKWiU 68.20.11, 68.20.12 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą wystawiane są faktury, dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie są wystawiane faktury, sprzedaż ewidencjonowana jest na podstawie wyciągu bankowego w dniu wpływu na konto bankowe, a z ewidencji jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), faktura wystawiana jest na żądanie na podstawie art. 106b ustawy o VAT; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·czynsz dzierżawny, PKWiU 68.20.12 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·opłata za grób, opłata za rezerwacje miejsca na cmentarzu, PKWiU 96.03.11 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych; do czynności nie są wystawiane faktury, sprzedaż ewidencjonowana jest na podstawie wyciągu bankowego w dniu wpływu na konto bankowe, a z ewidencji jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), faktura wystawiana jest na żądanie na podstawie art. 106b ustawy o VAT; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·wynajem hali sportowej, PKWiU 93.11.10 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·wpisowe za uczestnictwo w imprezach sportowych, PKWiU 93.11.10 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku.

·„Wpisowe za uczestnictwo w imprezach sportowych” – jest to opłata wpisowa/startowa za uczestnictwo w zawodach, rajdzie. Jest to usługa umożliwiająca udział w zawodach, rajdzie poszczególnym uczestnikom.

·udostępnienie sprzętu i boiska hali sportowej do ćwiczeń, PKWiU 93.11.10 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·dzierżawa kąpieliska, PKWiU 93.19.19 – czynności są świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·wody opadowe, PKWiU 37.00.11 – czynności są świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·sprzedaż drewna, PKWiU 02.20 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku;

·nabywca sam odbiera zakupione drewno, gmina nie prowadzi sprzedaży drogą wysyłkową,

·refaktury za energię elektryczną, PKWiU 35.11.10, 35.13.10 – czynności są świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·refaktury za gaz, PKWiU 06.20.10 – czynności są świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·refaktury za wodę i ścieki, PKWiU 36.00.20.0, 37.00.11.0 – czynności są świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·refaktury za prywatne rozmowy telefoniczne pracownika, PKWiU 61.20.12 – czynności są świadczone na rzecz pracowników, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·usługi utrzymanie porządku w pasie drogowym drogi krajowej nr 11, PKWiU 81.29.12, 81.30.10 – czynności są świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·sprzedaż używanego telefonu komórkowego pracownikowi, PKWiU 26.30.22 – czynności są świadczone na rzecz pracowników, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku.

Pytanie

Czy w związku z powyższym stanem faktycznym Gmina i Miasto A może również korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina i Miasto A uznaje, że może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1) przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy  o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3) wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4) wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5) ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,  a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Stosownie do art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a) w postaci papierowej lub

b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych;

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny,  w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Należy wskazać, w obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących  (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Jak wskazuje § 3 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. jednostki samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia  5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2018 r. poz. 280):

a) które na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy, albo

b) jeżeli ich jednostki organizacyjne na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia  z takiego obowiązku.

W rozporządzeniu na rok 2024 pod poz. 37 ww. załącznika wymieniono:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia.

I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1. dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

2. świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych  z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,  z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29,  PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

 świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz

 usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność  w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

W świetle ww. przepisów rozporządzenia podatnik ma prawo do skorzystania ze zwolnienia  z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 (w powiązaniu z poz. 37 załącznika), po łącznym spełnieniu następujących warunków:

·świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

·z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

·przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z tych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia  z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Dokonując interpretacji tych przepisów należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przepis ten wprowadza więc regułę, w myśl której podatnicy dokonujący dostaw towarów/świadczący usługi na rzecz określonych odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, mają obowiązek prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy fiskalnej, przewidziane m.in. w treści § 2 ww. rozporządzenia, stanowią wyjątek od tej zasady, a zatem należy je interpretować w sposób ścisły (nie rozszerzająco).

W analizowanej sprawie, aby mogli Państwo korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej, muszą być spełnione wszystkie warunki, o których mowa w poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Jak wskazują Państwo w opisie sprawy, Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina prowadzi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Gmina posiada dowody dokumentujące zapłatę za będące przedmiotem wniosku usługi, z których jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.

Gmina posiada terminal płatniczy, na którym ewidencjonowane są tylko opłaty skarbowe, dla których wystawiane jest „pokwitowanie – opłata skarbowa”, zawierające imię i nazwisko wpłacającego, jego adres, kwotę opłaty skarbowej, kwotę słownie oraz dane i podpis kasjera. Z każdego dnia sporządzany jest raport operacji bezgotówkowych. Wszelkie inne należności należne Gminie realizowane są w formie bezgotówkowej za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Gminy. Gmina nie przyjmuje wpłat w formie gotówkowej.

Ponadto, wskazali Państwo, iż Gmina nie sprzedaje towarów i/lub nie świadczy usług wymienionych w § 4 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada  2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W opisie sprawy przedmiotowego wniosku, przedstawili Państwo usługi świadczone przez Gminę:

·dzierżawa kąpieliska, PKWiU 93.19.19 – czynności są świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·refaktury za gaz, PKWiU 06.20.10 – czynności są świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·usługi utrzymania porządku w pasie drogowym drogi krajowej nr 11, PKWiU 81.29.12, 81.30.10 – czynności są świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·wody opadowe, PKWiU 37.00.11 – czynności są świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·refaktury za energię elektryczną, PKWiU 35.11.10, 35.13.10 – czynności są świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·refaktury za wodę i ścieki, PKWiU 36.00.20.0, 37.00.11.0 – czynności są świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku.

Zatem, skoro jak sami Państwo wskazali, są to usługi świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, wskazać należy, iż w takim przypadku, świadczone usługi nie podlegają przepisom mówiącym o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej – nie mogą być zatem przedmiotem zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika.

Z opisu sprawy wynika, iż nie tylko świadczone przez Gminę usługi są przedmiotem wniosku ale również dostawa towarów, tj.:

·sprzedaż używanego telefonu komórkowego pracownikowi, PKWiU 26.30.22 – czynności są świadczone na rzecz pracowników, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·sprzedaż drewna, PKWiU 02.20 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·nabywca sam odbiera zakupione drewno, gmina nie prowadzi sprzedaży drogą wysyłkową,

·sprzedaż nieruchomości, PKWiU 68.10.11, 68.10.13, 68.10.14, 68.10.15 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku.

Sprzedaż towarów nie może korzystać ze zwolnienia z pozycji 37 załącznika do rozporządzenia, ponieważ zwolnienie to dotyczy wyłącznie świadczenia usług.

Ponadto, z opisu sprawy wynika iż pobierają Państwo poniższe opłaty:

·opłata za wieczyste użytkowanie gruntu, PKWiU 68.20.11, 68.20.12 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą wystawiane są faktury, dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych do czynności nie są wystawiane faktury, sprzedaż ewidencjonowana jest na podstawie wyciągu bankowego w dniu wpływu na konto bankowe, a z ewidencji jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), faktura wystawiana jest na żądanie na podstawie art. 106b ustawy o VAT; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·opłata z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, PKWiU 68.20.11, 68.20.12 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą wystawiane są faktury, dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie są wystawiane faktury, sprzedaż ewidencjonowana jest na podstawie wyciągu bankowego w dniu wpływu na konto bankowe, a z ewidencji jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), faktura wystawiana jest na żądanie na podstawie art. 106b ustawy o VAT; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku.

W tym miejscu wskazać należy, że czynności przejęcia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejęcie własności w sensie prawnym, bowiem „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem. Chwilą decydującą o przejściu na odbiorcę korzyści i ciężarów związanych z nabyciem towaru jest, co do zasady, wydanie towaru.

Wobec powyższego, uwzględniając szerokie, ekonomiczne, a nie cywilistyczne rozumienie pojęcia „przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel”, ustawodawca uznał, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, wymieniając tę czynność w art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy. W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem na rzecz użytkownika wieczystego, co sprawia, że może on rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki, jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak i w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, jak przy dokonywaniu sprzedaży gruntu przez właściciela.

Ponadto, z chwilą wejścia w życie ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zmieniła się definicja towaru oraz zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług.  W konsekwencji, od 1 maja 2004 r. ustanowienie prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że w wyniku oddania gruntu w użytkowanie wieczyste (ustanowienie prawa użytkowania wieczystego gruntu) dochodzi do przeniesienia władztwa nad gruntem na rzecz użytkownika wieczystego, co pozwala mu rozporządzać nim jak właściciel. Użytkownik wieczysty może więc swobodnie korzystać z gruntu oraz czerpać z niego pożytki w sposób taki, jak w przypadku właściciela gruntu, może również „przenieść władztwo na inny podmiot” w taki sam sposób, w jaki właściciel dokonuje sprzedaży gruntu.

Zatem, sprzedaż towarów (telefonu komórkowego, drewna, nieruchomości oraz opłaty dotyczące użytkowania wieczystego), nie może korzystać ze zwolnienia z pozycji 37 załącznika do rozporządzenia, ponieważ zwolnienie to dotyczy wyłącznie świadczenia usług.

W odniesieniu natomiast do świadczonych przez Gminę usług wskazanych we wniosku opisanych poniżej, tj.:

·opłata za grób, opłata za rezerwacje miejsca na cmentarzu, PKWiU 96.03.11 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych; do czynności nie są wystawiane faktury, sprzedaż ewidencjonowana jest na podstawie wyciągu bankowego w dniu wpływu na konto bankowe, a z ewidencji jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), faktura wystawiana jest na żądanie na podstawie art. 106b ustawy o VAT; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·wynajem hali sportowej, PKWiU 93.11.10 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·wpisowe za uczestnictwo w imprezach sportowych, PKWiU 93.11.10 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·„Wpisowe za uczestnictwo w imprezach sportowych” – jest to opłata wpisowa/startowa za uczestnictwo w zawodach, rajdzie. Jest to usługa umożliwiająca udział w zawodach, rajdzie poszczególnym uczestnikom.

·udostępnienie sprzętu i boiska hali sportowej do ćwiczeń, PKWiU 93.11.10 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·refaktur za prywatne rozmowy telefoniczne pracownika, PKWiU 61.20.12 – czynności są świadczone na rzecz pracowników, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

·czynsz dzierżawny, PKWiU 68.20.12 – czynności są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; do czynności wystawiane są faktury; zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku,

które, jak wskazano, świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a Gmina otrzyma za nie zapłatę w całości za pośrednictwem banku oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących tą zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności wpłata dotyczyła – kwalifikują się do zastosowania zwolnienia na podstawie pozycji 37 załącznika do rozporządzenia.

W świetle powyższego, tylko przy świadczeniu usług: opłata za grób, opłata za rezerwację miejsca na cmentarzu, wynajem hali sportowej, wpisowe za uczestnictwo w imprezach sportowych, udostępnienie sprzętu i boiska hali sportowej do ćwiczeń oraz czynsz dzierżawny, spełniają Państwo wszystkie z ww. przesłanek dające prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2024 r.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku  z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność i nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00