Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.493.2024.4.BS
Zastosowanie wskaźnika pomniejszenia należnego od spółki Ryczałtu w wysokości 70% zarówno dla wypłacanych zaliczek na poczet dywidendy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika.
Uzupełnili Państwo wniosek pismem z 19 sierpnia 2024 r. (data wpływu 20 sierpnia 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej również: "Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka na dzień złożenia wniosku korzysta z opodatkowania w formie podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, (Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm.) dalej jako: „ustawa o CIT", tj. ryczałtem od dochodów spółek (dalej jako "Ryczałt"). Na dzień złożenia wniosku Spółka jest podatnikiem niemającym statusu małego podatnika w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm.) dalej jako: „ustawa o CIT", posiada siedzibę działalności oraz miejsce zarządu w Polsce. 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki posiadają osoby fizyczne (dalej: "Wspólnicy").
W roku 2022 Spółka dokonywała wypłat na rzecz Wspólników zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy 2022. Wypłaty te realizowane były na podstawie Uchwał podjętych przez Zarząd Spółki:
1. Uchwała nr 1 Zarządu Spółki z dnia 18 lipca 2022 roku o wypłacie zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy w wysokości 200 000 zł oraz
2. Uchwała nr 1 Zarządu Spółki z dnia 2 grudnia 2022 roku o wypłacie zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy w wysokości 185 000 zł.
Do wypłaty zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy spełnione były przesłanki określone w art. 195 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm., dalej jako "k.s.h."), tj. zatwierdzone sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy Spółki wykazywało zysk oraz wysokości wypłaconych zaliczek nie przekraczały kwoty określonej cytowanym wyżej przepisem k.s.h. Zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy pochodziły z zysku osiągniętego w trakcie opodatkowania Ryczałtem.
Na dzień wypłat zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy, Wnioskodawca posiadał status małego podatnika w rozumieniu ustawy o CIT, ponieważ wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w roku podatkowym 2021 poprzedzającym pierwszy rok opodatkowania Ryczałtem nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro. Poprzez małego podatnika ustawa o CIT rozumie podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł (art. 4a pkt 10 ustawy o CIT).
W związku z tym, Spółka na podstawie art. 280 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT opodatkowała kwoty wypłaconych zaliczek Ryczałtem według stawki 10%.
Spółka utraciła status małego podatnika od dnia 1 stycznia 2023, ze względu na fakt, iż wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w roku podatkowym 2022 przekroczyła wyrażoną w złotych kwotę odpowiadającą równowartości 2.000.000 euro.
Jednocześnie Wnioskodawca, dokonując wypłat zaliczek na poczet dywidendy na podstawie art. 41 ust. 1, art. 41 ust. 4 oraz art. 41 ust. 4ab Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm., dalej: „ustawa o PIT"), był zobowiązany do pobrania jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego, którego to obowiązku dochował. Wnioskodawca otrzymane przez wspólników zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy opodatkował 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: „podatek PIT"). Podatek PIT obliczonych od tych przychodów Spółka pomniejszyła o odpowiedni wskaźnik procentowy należnego od spółki ryczałtu od dochodów spółek (90% wskaźnik pomniejszenia na podstawie art. 30a ust. 19 pkt I ustawy o PIT). Wnioskodawca opodatkował więc zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy wypłacone Wspólnikom według następujących założeń:
Suma wypłaconych zaliczek: 385.000 zł
Stawka ryczałtu: 10%
Stawka PIT: 19%
Wskaźnik pomniejszenia należnego do spółki ryczałtu: 90%
Wnioskodawca naliczył i pobrał łączny zryczałtowany podatek dochodowy Wspólników dokonując następujących obliczeń:
Podatek CIT: 385.000 zł x 10% = 38.500 zł
Pomniejszenie CIT: 38.500 zł x 90% = 34.650 zł
Podatek PIT nieuwzględniający pomniejszenia: 385.000 zł x 19% = 73.150 zł
Podatek PIT uwzględniający pomniejszenie: 73.150 zł — 34.650 zł = 38.500 zł
Uchwała o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za rok 2022 oraz o podziale zysku za rok 2022 podjęta została przez Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników w dniu 15 czerwca 2023 r. Na dzień podjęcia przedmiotowej uchwały Spółka nie miała już statusu małego podatnika w rozumieniu ustawy o CIT. Na mocy tejże uchwały, Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników podjęło decyzję o wypłacie zysku w łącznej wysokości 635.000 zł. Uwzględniając wypłacone wcześniej zaliczki (385.000 zł), do wypłaty przeznaczono więc dalszą kwotę 250.000 zł. W związku z powyższym, Spółka opodatkowała zysk za 2022 rok Ryczałtem według stawki 20%, właściwym w dniu powzięcia przez Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników uchwały o podziale zysku. Ryczałem według stawki 20% opodatkowano również wcześniej wypłacone zaliczki za poczet przewidywanej dywidendy, dokonując w tym zakresie dopłaty naliczonego podatku CIT.
Tym samym, ze względu na utratę statusu małego podatnika w rozumieniu ustawy o CIT w roku podjęcia uchwały o podziale zysku i konieczności skorygowania zastosowanej stawki Ryczałtu dla wypłaconych zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy z 10% do 20%, Wnioskodawca powziął wątpliwości co do możliwości zastosowania 70% wskaźnika pomniejszenia należnego od spółki Ryczałtu zarówno dla wypłaconych wcześniej zaliczek na poczet przewidywanego zysku (385.000 zł), jak i dla pozostałego zysku przeznaczonego do wypłaty Wspólnikom (250.000 zł).
W przypadku możliwości zastosowania 70% wskaźnika pomniejszenia należnego od spółki Ryczałtu dla wypłaconych w czasie posiadania przez Spółkę statusu małego podatnika w rozumieniu ustawy o CIT, naliczony i odprowadzony podatek PIT Wspólników winien wynosić 19.250 zł, w oparciu o następujące obliczenia:
Podatek CIT: 385.000 zł x 20% = 77.000 zł
Pomniejszenie CIT: 77.000 zł x 70% = 53.900 zł
Podatek PIT nieuwzględniający pomniejszenia: 385.000 zł x 19% = 73.150 zł
Podatek PIT uwzględniający pomniejszenie: 73.150 zł — 53.900 zł = 19.250 zł
Na kanwie powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości co do wysokości zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych Wspólników, który powinien naliczyć i pobrać, wynikające z wysokości zastosowanego pomniejszenia 0 90% wskaźnik procentowy należnego od Spółki Ryczałtu do uprzednio wypłaconych zaliczek na poczet przewidywanego zysku (385.000 zł).
Ponieważ Spółka nie posiadała statusu małego podatnika na dzień podjęcia uchwały o podziale zysku, to właściwie ustaloną stawką Ryczałtu dla zysku za rok 2022 zdaniem Wnioskodawcy będzie stawka 20% a tym samym właściwie ustalonym wskaźnikiem pomniejszenia winien być wskaźnik w wysokości 70%. Wątpliwości te dotyczą również obowiązku i zasady korekty tego podatku.
Jak bowiem wynika z wyżej nakreślonego stanu faktycznego, w związku z zastosowaniem Ryczałtu według stawki 20% zarówno dla pozostałej do podziału dywidendy ustalonej uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników w dniu 15 czerwca 2023 r. jak i dla wypłacanych wcześniej zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy na mocy uchwał Zarządu w dniach 18 lipca 2022 r, oraz 2 grudnia 2022, Wnioskodawca naliczył i odprowadził podatek PIT w wysokości wyższej niż był obowiązany to zrobić.
Pytania
1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania wskaźnika pomniejszenia należnego od spółki ryczałtu od dochodów spółek w wysokości 70% zarówno dla wypłacanych zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy (385.000 zł) jak i do pozostałej do podziału dywidendy ustalonej uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia 15 czerwca 2023 r. (250.000 zł)?
2. Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca powinien skorygować deklaracje roczne o zryczałtowanym podatku dochodowym Wspólników (PIT-8AR) za rok 2022, wykazując należny zryczałtowany podatek PIT Wspólników uwzględniający zastosowanie 70% wskaźnika pomniejszenia należnego od Spółki Ryczałtu?
3. Czy w przedstawionym stanie faktycznym, ze względu na zastosowanie przez Spółkę Ryczałtu według stawki 20% (a tym samym możliwość ustalenia wskaźnika pomniejszenia należnego od Spółki Ryczałtu w wysokości 70%) zarówno dla wypłaconych zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy jak i do pozostałej do podziału dywidendy ustalonej uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia 15 czerwca 2023 r., dojdzie do powstania nadpłaty podatku PIT wspólników na gruncie art. 72 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm., dalej: „Ordynacja podatkowa”)?
Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych na pytanie oznaczone we wniosku numerem 1 i 2. W zakresie pytania numer 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1
Spółka jest uprawniona do zastosowania wskaźnika pomniejszenia należnego od spółki Ryczałtu w wysokości 70% zarówno dla wypłacanych zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy jak i do pozostałej do podziału dywidendy ustalonej uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia 15 czerwca 2023 r., co jest zgodne z przepisami Rozdziału 6b ustawy o CIT oraz art. 30a ustawy o PIT.
Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2
Spółka powinna skorygować deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR Wspólników Spółki za rok 2022, wykazując należny zryczałtowany podatek PIT Wspólników z uwzględnieniem 70% wskaźnika pomniejszenia należnego od Spółki Ryczałtu.
Ad. 1. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1
Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania Ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku).
Zgodnie z art. 28m ust. 2 ustawy o CIT przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku). Stosownie do art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w miesiącu, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
Z kolei z art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wynika, że podatnik jest obowiązany do zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat - do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto. Natomiast zgodnie z art. 28d ust. 1 ustawy o CIT podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych na podstawie przepisów o rachunkowości w sposób zapewniający prawidłowe określenie:
1. wysokości zysku (straty) netto, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku oraz
2. w kapitale własnym:
a)kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach opodatkowania ryczałtem, oraz
b)kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem.
Jak wskazuje Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek z 23 grudnia 2021 r.: „Podział wyniku finansowego może nastąpić dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania. Do tego czasu wynik finansowy netto za poprzedni rok podatkowy (obrotowy) pozostaje jako saldo na koncie „Wynik finansowy". Przeksięgowanie na konto „Rozliczenie wyniku finansowego" następuje dopiero w księgach rachunkowych roku następnego — po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest zobowiązana do poddania badaniu sprawozdania finansowego, wówczas zatwierdzenie sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający powinno nastąpić po uprzednim wyrażeniu przez biegłego rewidenta opinii bez zastrzeżeń lub z zastrzeżeniami o tym sprawozdaniu. Podział lub pokrycie wyniku finansowego netto spółki powinny nastąpić po uprzednim pisemnym podjęciu uchwały przez zwyczajne zgromadzenie wspólników. W uchwale o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto spółki powinny się znaleźć zapisy o sposobie podziału zysku wraz z kwotami i ich przeznaczeniem, a w przypadku powstania straty - wskazanie źródła jej pokrycia. Po podjęciu uchwały o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto w księgach rachunkowych następuje przeksięgowanie wyniku finansowego netto z konta "Rozliczenie wyniku finansowego" na odpowiednie konta zgodnie z rodzajem dystrybucji wyniku finansowego netto wynikającym z ww. uchwały. „
Decyzje o podziale zysku lub pokryciu strat w spółce, podjęte na zwyczajnym zgromadzeniu wspólników muszą być jednoznaczne w sposobie podziału zysku lub pokrycia strat. Przy zarządzaniu wynikiem finansowym najczęściej podejmuje się jedną z czterech decyzji: o wypłacenie dywidend, zwiększeniu kapitału zakładowego, przeznaczeniu zysku na kapitał rezerwowy i zapasowy oraz o pokryciu straty z lat poprzednich.
Opodatkowaniu Ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania Ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat). W dochodzie tym chodzi zatem o zysk, który w następstwie uchwały o podziale lub pokryciu zysku finansowego netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem, w oparciu o zatwierdzone roczne sprawozdanie finansowe jednostki, jest przeznaczony do podziału między wspólników (stanowiąc dochód z tytułu podzielonego zysku), bądź na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym opodatkowanie ryczałtem (stanowiąc dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat).
Zasadniczą podstawą opodatkowania w Ryczałcie od dochodów spółek jest suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w miesiącu, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto (dochód ustalony przy uwzględnieniu regulacji art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy o CIT). Dochód ten powstaje w związku z podziałem wypracowanego zysku, który został przeznaczony do wypłaty wspólnikom lub na pokrycie strat. Dla celów Ryczałtu wypłacone zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy uważa się za dochód z tytułu podzielonego zysku, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Termin powstania zobowiązania podatkowego z tytułu przedmiotowych dochodów związany jest z datą podjęcia uchwały o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
Podkreślić należy, że stosownie do art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto. Z kolei art. 28o ustawy o CIT wskazuje, że ryczałt wynosi albo 20% podstawy opodatkowania, która jest określona w art. 28n ustawy o CIT. Ponadto art. 28t ust. 1 pkt ustawy o CIT wskazuje na termin zapłaty tego podatku, natomiast nie kreuje on podstawy opodatkowania, bo ta jest ustalana zgodnie z art. 28n ustawy o CIT.
Podstawę opodatkowania stanowi zatem dochód z tytułu podzielonego zysku ustalony w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale zysku. Ustawodawca odnosi się do daty (roku podatkowego) podjęcia uchwały o podziale zysku, nie zaś do daty wypłaty dywidendy.
W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy właściwą wysokość Ryczałtu wyznacza rok podatkowy, w którym podejmowana jest uchwała o podziale zysku, nie ma natomiast znaczenia faktyczny moment wypłaty zysku (jak również zaliczek na jego poczet), czy też rok za który dokonywana jest wypłata. Tym samym właściwa podstawa opodatkowania (10% lub 20%) jest uzależniona od stawki, która jest stosowana w roku podatkowym podjęcia uchwały o podziale zysku. We wskazanym stanie faktycznym w ocenie Wnioskodawcy będzie to stawka 20% - właściwa dla Wnioskodawcy w 2023 r. jako podmiotu nieposiadającego statusu małego podatnika w rozumieniu ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (a więc m.in. osoby prawne, w tym spółki), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. I pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. I, pkt I-II oraz 11b-13 z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21 tejże ustawy.
Jak stanowi art. 41 ust. 4ab ww. ustawy, spółki, które dokonują wypłaty należności z tytułu podzielonych zysków spółki osiągniętych w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są obowiązane jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 19.
Brzmienie art. 30a ust. 19 ustawy o PIT wskazuje natomiast, że zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych przez tę spółkę w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych w kapitale własnym spółki, pomniejsza się o kwotę stanowiącą:
1. 90% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku spółki wypłaconych z zysków spółki, które zostały opodatkowane 10% ryczałtem od dochodów spółek, albo
2. 70% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku spółki wypłaconych z zysków spółki, które zostały opodatkowane 20% ryczałtem od dochodów spółek.
Zatem zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, od przychodów uzyskiwanych przez Wspólników z wypłat podzielonych zysków Spółki osiągniętych w okresie opodatkowania Ryczałtem, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o CIT, podlega pomniejszeniu. Ponadto, pod pojęciem należności (wypłat) z tytułu podzielonych zysków spółki, o których mowa w art. 30a ust. 19 i art. 41 ust. 4ab ustawy o PIT rozumieć należy nie tylko wypłaty zysku w formie dywidendy, ale także zaliczki na poczet przyszłej dywidendy.
Reasumując, otrzymana kwota dywidendy pochodząca z podziału zysku Spółki, podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych a zryczałtowany podatek dochodowy obliczony od tych przychodów podlega pomniejszeniu o odpowiedni wskaźnik procentowy należnego od spółki ryczałtu od dochodów spółek. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód z tytułu podzielonego zysku ustalony w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale zysku. Ustawodawca odnosi się do daty (roku podatkowego) podjęcia uchwały o podziale zysku, nie zaś do daty wypłaty dywidendy.
W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy skoro właściwą wysokość Ryczałtu wyznacza rok podatkowy, w którym podejmowana jest uchwała o podziale zysku i nie ma przy tym znaczenia faktyczny moment wypłaty zysku (jak również zaliczek na jego poczet), czy też rok za który dokonywana jest wypłata to przyjąć należy, że moment podjęcia uchwały o podziale zysku, będzie także momentem właściwym dla ustalenia procentowego wskaźnika pomniejszenia należnego od spółki ryczałtu od dochodów spółek (90% lub 70%).
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, zdaniem Wnioskodawcy postępowaniem prawidłowym będzie zastosowanie wskaźnika pomniejszenia należnego od spółki ryczałtu od dochodów spółek w wysokości 70% zarówno dla wypłacanych zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy (w wysokości 385.000 zł) jak i do pozostałej do podziału dywidendy ustalonej uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia 15 czerwca 2023 r. (w wysokości 250.000 zł).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 1 i 2 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, które stanowić będą trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów podlegających opodatkowaniu decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono majątek podatnika (takie, którymi może rozporządzać jak właściciel).
Katalog źródeł przychodów został określony w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a wśród nich art. 10 ust. 1 pkt 7. Zgodnie z jego treścią:
Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:
a) dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
b) oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
c) podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
d) wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.
Zatem do wskazanej kategorii zalicza się również zaliczki na poczet dywidendy.
Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.
W myśl natomiast art. 30a ust. 19 cyt. ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2022 roku):
Zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych przez tę spółkę w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych w kapitale własnym spółki, pomniejsza się o kwotę stanowiącą:
1) 90% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo
2) 70% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Spółki, które dokonują wypłaty należności z tytułu podzielonych zysków spółki osiągniętych w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są obowiązane jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 19 (art. 41 ust. 4ab ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.).
Literalne brzmienie art. 30a ust. 19 ustawy wskazuje, iż wynikająca z niego preferencja może być stosowana wyłącznie w przypadku osiągnięcia przez spółkę objętą ryczałtem tzw. dochodu z podzielonego zysku.
W uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105), druk 1532 wskazano, że:
Projekt zakłada rozszerzenie możliwości zastosowania przepisów dotyczących ryczałtu od dochodów oraz znaczące złagodzenie warunków zarówno rozpoczęcia stosowania owych przepisów, jak i warunków koniecznych do spełnienia w celu pozostania w systemie ryczałtu od dochodów. (…)
Zmiany w zakresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek spowodowały konieczność zmian dostosowujących w przepisach art. 30a ust. 19 i w konsekwencji art. 41 ust. 4ab ustawy o PIT. W wyniku tych zmian zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4 ustawy PIT, od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika (przez którego należy rozumieć udziałowca spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, akcjonariusza spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej, oraz komandytariusza i komplementariusza spółki komandytowej) z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych odpowiednio w kapitale własnym spółki, podlega pomniejszeniu.
Z kolei, w objaśnieniach podatkowych z 23 grudnia 2021 r., „Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek” wskazano, że:
Dla celów Ryczałtu wypłacone zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy uważa się za dochód z tytułu podzielonego zysku, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 1.
W konsekwencji pojęciem należności (wypłat) z tytułu podzielonych zysków spółki, o których mowa w art. 30a ust. 19 i art. 41 ust. 4ab ustawy w aktualnym brzmieniu objęte są także zaliczki na poczet przyszłej dywidendy.
Odnosząc się wprost do Państwa wątpliwości zawartych w pytaniu nr 1, wskazać należy, interpretację indywidualną wydaną w Państwa sprawie z dnia 31 lipca 2024 r. o sygnaturze 0111-KDIB1-2.4010.318. 2024.1.MK dotyczącą podatku dochodowego od osób prawnych w której potwierdzono Państwa stanowisko w całości dotyczące możliwości zastosowania 20% stawki podatku dochodowego od osób prawnych.
W konsekwencji stwierdzam, że Spółka jest uprawniona do zastosowania wskaźnika pomniejszenia należnego od spółki Ryczałtu w wysokości 70% zarówno dla wypłacanych zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy jak i do pozostałej do podziału dywidendy. Ponadto wskazuję, że Spółka powinna skorygować deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR Wspólników Spółki za rok 2022, wykazując należny zryczałtowany podatek Wspólników z uwzględnieniem 70% wskaźnika pomniejszenia należnego od Spółki Ryczałtu.
W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania numer 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tutejszy Organ nie może odnieść się do Pana wyliczeń ponieważ nie jest to przedmiotem interpretacji. Wyjaśnić należy, że wydając interpretacje w trybie ww. przepisu tutejszy organ nie dokonuje wyliczeń. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego wyliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy w postępowaniu podatkowym. Dlatego też tutejszy organ nie odniósł się do kwot wskazanych we wniosku.
Przedmiotem tej interpretacji jest odpowiedź w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części dotyczącej pytania numer 1 i 2. W zakresie pytania numer 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right