Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.404.2024.2.LM
Zastosowanie zwolnienia z ewidencjonowania obrotów na kasie rejestrującej w odniesieniu do usług budowlanych wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 13 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania obrotów na kasie rejestrującej w odniesieniu do usług budowlanych wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 lipca 2024 r. (wpływ 26 lipca 2024 r.) oraz pismem z 7 sierpnia 2024 r. (wpływ 14 sierpnia 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani działalność gospodarczą, gdzie główne PKD to 41.20.Z - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Do tej pory przychody ze sprzedaży usług, na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej (klienci detaliczni) wpływały na firmowy rachunek bankowy. Jedna transakcja w roku 2023 na rzecz osób detalicznych została opłacona gotówką. Gotówkę tę wpłaciła Pani sama na rachunek bankowy, jednak po zsumowaniu wszystkich transakcji na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej (tych, które wpłynęły na rachunek bankowy plus jednej gotówkowej) został przekroczony limit 20 000 zł, dlatego też na wezwanie urzędu skarbowego zakupiła Pani i zainstalowała kasę fiskalną.
Pani pytanie jest następujące i dotyczy jedynie sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, a dokonujących wpłat za Pani usługi jedynie na rachunek bankowy: Czy posiadając kasę fiskalną musi Pani dodatkowo na niej ewidencjonować wpływy, które otrzymuję w całości na rachunek bankowy z tytułu wykonywania usług na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej? Czy może Pani tylko ewentualne transakcje gotówkowe rejestrować na kasie fiskalnej?
Nadmienia Pani, że do wszystkich transakcji na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej spisuję odpowiednie umowy i dodatkowo wystawia dla tych osób faktury.
Z informacji jakie uzyskała Pani na infolinii Krajowej Administracji Skarbowej wynika, że mimo posiadania kasy fiskalnej transakcji, które wpłyną na rachunek bankowy nie musi Pani dodatkowo ewidencjonować ich na kasie fiskalnej.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Z prowadzonej przez Panią ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, której dokładnie czynności dotyczyła dana wpłata. Na wyciągu bankowym jest wyszczególniony kontrahent z którym podpisała Pani umowę i wystawiła na niego fakturę, a w tytule zapłaty jest wpisany numer konkretnej faktury.
Ponadto wskazała Pani, że miała tylko jedną wpłatę gotówkową od klientów, obecnie nie przyjmuje Pani wpłat gotówkowych od inwestorów, wystawia Pani faktury z prośbą o dokonanie przelewu. Stąd też wycofuje Pani pytanie w zakresie dotyczące rejestracji na kasie fiskalnej transakcji gotówkowych.
Pytanie (ostatecznie wskazane w uzupełnieniu do wniosku)
Czy posiadając kasę fiskalną musi Pani dodatkowo na niej ewidencjonować wpływy, które otrzymuje Pani w całości na rachunek bankowy z tytułu wykonywania usług na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że otrzymując w całości zapłatę za wykonaną czynność – usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na firmowy rachunek bankowy, mimo posiadania kasy fiskalnej nie musi Pani tych transakcji dodatkowo ewidencjonować na kasie fiskalnej zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. punkt 37 (Dz. U. 2023 poz. 2605).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”, w myśl którego:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2024 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2023 r. poz. 2605), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.
Zwolnienie wskazane w § 2 rozporządzenia jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.
Pod poz. 37 załącznika do rozporządzenia wymieniono:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Jednocześnie w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia został wymieniony katalog usług, do których nie stosuje się zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania wskazanych w § 2 i § 3 rozporządzenia.
Zgodnie z zapisem § 4 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:
a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
g)prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
h)doradztwa podatkowego,
i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k)kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l)związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
Zatem aby mogła Pani skorzystać z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- zapłata za usługi następuje w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
- przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.
Niespełnienie któregokolwiek z wymaganych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie ww. przepisu z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Pani wątpliwości dotyczą kwestii, czy posiadając kasę fiskalną musi Pani dodatkowo na niej ewidencjonować wpływy, które otrzymuje Pani w całości na rachunek bankowy z tytułu wykonywania usług na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej.
Jak wynika z opisu sprawy prowadzi Pani działalność gospodarczą, gdzie główne PKD to 41.20.Z -Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Po zsumowaniu wszystkich transakcji na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej został przekroczony limit 20 000 zł, dlatego też zakupiła Pani i zainstalowała kasę fiskalną. Do wszystkich transakcji na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej spisuje Pani odpowiednie umowy i dodatkowo wystawia dla tych osób faktury. Zapłatę otrzymuje Pani w całości na rachunek bankowy z tytułu wykonywania usług na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, a z prowadzonej przez Panią ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, której dokładnie czynności dotyczyła dana wpłata. Na wyciągu bankowym jest wyszczególniony kontrahent z którym podpisała Pani umowę i wystawiła na niego fakturę, a w tytule zapłaty jest wpisany numer konkretnej faktury.
Zatem z powyższych okoliczności wynika, że będzie Pani posiadać dowody umożliwiające zidentyfikowanie transakcji, których dotyczy zapłata, a płatności za świadczone przez Panią usługi będą dokonywane w wyłącznie za pośrednictwem banku tj. zapłatę otrzymuje Pani w całości na Pani rachunek bankowy.
Odnosząc się do Pani wątpliwości, po dokonanej analizie opisu sprawy należy stwierdzić, że zgodnie z podanymi przez Panią informacjami, warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przedmiotowych usług przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia zostały spełnione. W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że przedmiotem Pani świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, do których nie stosuje się zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zapłata za usługi związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych w całości następować będzie na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Tym samym na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia będzie mogła Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej (do 31 grudnia 2024 r.) z tytułu wykonywania usług na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej.
Tym samym Pana stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right