Wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2867/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak (spr.) Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 7 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 maja 2022 r., sygn. akt II SA/Wa 3783/21 w sprawie ze skargi M. T. na orzeczenie Centralnej Komisji Lekarskiej podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych w Warszawie z dnia 6 lipca 2021 r., nr CKL-483-2021/F/POL w przedmiocie ustalenia zdolności do służby, związku schorzenia ze służbą oraz inwalidztwa oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 16 maja 2022 r., II SA/Wa 3783/21, po rozpoznaniu skargi M. T. (dalej: "skarżący") na orzeczenie Centralnej Komisji Lekarskiej podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych w Warszawie z 6 lipca 2021 r., nr CKL-483-2021/F/POL, w przedmiocie ustalenia zdolności do służby, związku schorzenia ze służbą oraz inwalidztwa: oddalił skargę w zakresie ustalenia zdolności skarżącego do służby oraz odrzucił skargę w pozostałym zakresie.
Powyższe orzeczenie zostało wydane w następującym stanie faktycznym sprawy.
Komendant Miejski Policji w R. 24 sierpnia 2020 r. skierował skarżącego do Mazowieckiej Rejonowej Komisji Lekarskiej podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych (dalej "RKL"), celem ustalenia jego stanu zdrowia oraz ustalenia zdolności fizycznej i psychicznej do służby. Do skierowania dołączono opis stanowiska, charakteru i warunków służby skarżącego oraz wyciąg z przebiegu służby funkcjonariusza wg akt osobowych, a także inne dokumenty dotyczące stanu zdrowia funkcjonariusza.
Po przeprowadzeniu analizy zgromadzonej w trakcie postępowania dokumentacji medycznej RKL orzeczeniem z 11 grudnia 2020 r., nr RKL Wa 2669-2020-F/POL, rozpoznała u skarżącego (część A, pkt 11 orzeczenia): 1. "zaburzenia osobowości mieszane", powołując się na § 90 pkt 1 kol. 5 (lit. C) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 października 2018 r. w sprawie wykazu chorób i ułomności, wraz z kategoriami zdolności do służby w Policji, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służbie Ochrony Państwa (Dz. U. poz. 1046 ze zm. dalej "rozporządzenie z 11 października 2018 r.") oraz 2. "zaburzenia depresyjno-lękowe mieszane", powołując się na § 86 pkt 2 kol. 5 (lit. B) rozporządzenia. RKL ustaliła (część A, pkt 12 orzeczenia) kategorię zdolności do służby "C" - "Trwale niezdolny do służby w Policji". W części A pkt 10 RKL odwołała się do dokumentacji z Samodzielnego Wojewódzkiego Publicznego Zespołu Zakładów Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej w R. oraz konsultacji przeprowadzonej przez psychiatrę E. P. W części F orzeczenia ("Szczegółowe uzasadnienie orzeczenia") RKL wywiodła, że na podstawie badania własnego, analizy dokumentacji medycznej, w tym psychiatrycznej oraz opinii konsultanta psychiatry stwierdza, że aktualny stan zdrowia badanego całkowicie wyklucza jego zdolność do służby, co przy zachowanej zdolności do pracy daje podstawę do orzeczenia trzeciej grupy inwalidzkiej. Dodała, że inwalidztwo nie pozostaje w związku ze służbą w Policji, ponieważ schorzenie wymienione w pkt 1 rozporządzenia, będące jego podstawą, nie spełnia kryteriów określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 maja 2019 r. w sprawie wykazu schorzeń i chorób pozostających w związku ze służbą w Policji, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służbie Ochrony Państwa i Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1046, dalej "rozporządzenie z 23 maja 2019 r.").