Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.463.2024.3.AWO
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 9 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwania - pismami z: 3 lipca 2024 r. (wpływ 3 lipca 2024 r.) oraz 15 sierpnia 2024 r. (wpływ 15 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(...) 2021 r. kupiła Pani wraz z mężem dom w zabudowie szeregowej, stan surowy zamknięty (umowa przedwstępna z (...) 2020 r., wtedy dom był już wybudowany).
(...) 2021 r. podpisali Państwo kompleksową umow dotyczącą energii elektrycznej z X. i rozpoczęli Państwo korzystanie z energii elektrycznej.
(...) 2021 r. - data zakupu paneli fotowoltaicznych i usługi montażu.
(...) 2021 r. - przejście z X na rozliczenie prosumenckie.
(...) 2023 r. oddanie domu do użytkowania decyzją PINB [Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego - przypis organu].
W uzupełnieniu wniosku złożonym 3 lipca 2024 r. - w odpowiedzi na następujące pytania - doprecyzowała Pani, że:
·Czy prawidłowo odczytujemy, że przedmiotem Pani pytania jest możliwość odliczenia wydatków na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej w zeznaniu za rok 2021?
Tak.
·Czy w Pani małżeństwie panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej?
Tak.
·Od jakiej daty obowiązuje w Pani małżeństwie ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej?
(...) 2020 r.
·Czy opisany budynek stanowi składnik Państwa majątku wspólnego?
Tak.
·Kiedy - prosimy, żeby podała Pani datę - doszło do faktycznego zakończenia budowy opisanego we wniosku budynku? Co charakteryzowało to „zakończenie budowy”?
(...) 2021 r. - budynek miał wydzielone pokoje, łazienkę, kuchnię, zainstalowane WC, kuchenkę gazową, lodówkę.
·Od kiedy użytkuje Pani ten budynek?
(...) 2021 r.
·W jaki sposób go Pani użytkuje od tej daty?
Porządkowanie po ekipach budowlanych, drobne wykończenia (np. malowanie ścian, instalacja gniazdek, lamp), dalsze prace porządkowe, przeniesienie części rzeczy z poprzedniego mieszkania.
·Co potwierdza to użytkowanie?
Opłacane media.
·Dlaczego dom został oddany (decyzją Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego) do użytkowania dopiero (...) 2023 r.?
Ze względu na:
–Pani poważny wypadek, który miał miejsce (...) 2022 r. (...) oraz długotrwałą rehabilitację (Państwa plany uległy zawieszeniu),
–trudności w pozyskaniu prawidłowej dokumentacji od dewelopera, do dostarczenia której wezwał Państwa PINB [Powiatowego Inspektorat Nadzoru Budowlanego - przypis organu] - od stycznia 2023 r.
·Czy w momencie ponoszenia przez Panią wydatków budynek, o którym mowa we wniosku, był budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, tj.: (…)
Tak.
·Czy budynek, o którym mowa we wniosku, nadal stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane?
Tak.
·Czy płaci Pani podatek od nieruchomości od tego budynku? Jeżeli tak, to od kiedy?
Tak: grunty od 2021 r., budynek od (...) 2023 r.
·Kiedy (w jakiej dacie) wystawione zostały faktury dotyczące:
a)zakupu instalacji fotowoltaicznej?
b)montażu instalacji fotowoltaicznej?
(...) 2021 r.
·Czy każda z faktur została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku?
Tak.
·Czy każda z faktur została wystawiona na Pani dane? Jeśli nie, prosimy żeby Pani wskazała na kogo (na czyje dane) każda z faktur została wystawiona?
Na dane Pani męża: Pana (…) .
·Czy prace stanowiące przedmiot Pani pytania obejmowały również utylizację usuniętych (w toku prac) elementów?
Nie, nie było takiej potrzeby.
·Czy wydatek związany z (ewentualną) utylizacją usuniętych (w toku wskazanych we wniosku prac) elementów uwzględniła Pani w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
Nie dotyczy.
·Jaka jest/była forma opodatkowania uzyskiwanych przez Panią dochodów/przychodów (dochód opodatkowany według skali podatkowej, jednolitej - 19% stawki podatku, czy przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) za rok podatkowy, w którym zamierza Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?
Dochód opodatkowany według skali podatkowej. Rozliczają się Państwo z umów o pracę.
·Czy na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) była/jest/będzie Pani właścicielem lub współwłaścicielem tego budynku?
Tak.
·Czy instalacja fotowoltaiczna służy wyłącznie opisanemu we wniosku budynkowi i zaopatruje w energię tylko opisany we wniosku budynek? Jeśli nie, prosimy żeby Pani podała, jakim innym potrzebom służy ta instalacja?
Tak. Instalacja fotowoltaiczna służy wyłącznie opisanemu we wniosku budynkowi i zaopatruje w energię tylko opisany we wniosku budynek.
·Gdzie posadowiona jest instalacja fotowoltaiczna?
Na dachu.
·Czy wydatki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały przez Panią poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków? Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako: przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków: (…).
Tak – punkty: a i d.
·Na czym - konkretnie - polega związek zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?
Wykorzystują Państwo energię z paneli fotowoltaicznych do podgrzewania wody w zasobniku CWU przy pomocy grzałki, do oświetlania pomieszczeń oraz zasilania domowych urządzeń w energię elektryczną. Dzięki panelom zmniejszają Państwo zapotrzebowanie na energię z sieci, co powoduje niższą emisyjność budynku.
·Czy wydatki poniesione na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały/zostaną przez Panią zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?
Nie.
·Czy wydatki poniesione na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały/zostaną przez Panią odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Nie.
·Czy wydatki poniesione zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały/zostaną przez Panią uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna)?
Nie.
·Czy wydatki poniesione na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały/zostaną Pani zwrócone w jakiejkolwiek formie?
Nie.
·Czy wydatki poniesione na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? Jeśli tak, to kto i kiedy otrzymał to dofinansowanie?
Nie.
·Czy wydatki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały/zostaną poniesione z Pani majątku/majątku Pani i Pani małżonka (Pani/Państwa wspólnych środków)?
Tak, z Państwa wspólnych środków.
Natomiast, w uzupełnieniu wniosku złożonym 15 sierpnia 2024 r. - odpowiadając na poniższe pytania - wskazała Pani, że:
·Kiedy doszło do montażu „zasobnika CWU” i „grzałki” w budynku?
Grudzień 2021 r.
·W jaki sposób ogrzewa Pani budynek?
Ogrzewa [budynek - przypis organu] Pani gazem, natomiast woda jest podgrzewana na prąd.
·Od kiedy korzysta Pani z tego źródła ogrzewania budynku?
Od daty zamontowania CWU (grudzień 2021 r.)
·Co charakteryzowało: „dalsze prace porządkowe”? Co obejmują „dalsze prace porządkowe”?
Mycie okien, czyszczenie powierzchni z zabrudzeń remontowych, usuwanie kartonów.
·O jakich „opłaconych mediach” Pani wspomina?
Prąd, woda.
·Od kiedy je Pani opłaca?
Prąd od (...) lipca 2021 r., wodę od (...) września 2021 r.
Pytanie
Chciałaby Pani dokonać korekty rozliczenia PIT za 2021 r. i odliczyć panele fotowoltaiczne [przypis organu] (…) - czy może Pani zrobić korektę [zeznania podatkowego - przypis organu] za 2021 r.?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, powinna Pani mieć możliwość odliczenia paneli [fotowoltaicznych - przypis organu] ponieważ:
·w projekcie budowlanym nie było (w planie) wykonania fotowoltaiki,
·na moment zakupu paneli dom już istniał - przed modernizacją korzystali Państwo z prądu w standardowy sposób (protokół z badań odbiorczych instalacji (...) 2021 r.) - przed montażem fotowoltaiki,
·w budynku mieli Państwo wydzielone pomieszczenia, instalacje,
·zwyczajowo takie inwestycje były odliczane przez obywateli.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022, poz. 2540 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawieart. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie. Są to (m.in.):
·ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 13 wykazu),
·montaż instalacji fotowoltaicznej (ust. 2 pkt 13 wykazu).
Jak zaznaczyła Pani w uzupełnieniu wniosku złożonym 3 lipca 2024 r., Pani wątpliwość budzi możliwość odliczenia wydatków na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej w zeznaniu podatkowym składanym za rok 2021.
Zauważam, że zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi wydanymi 30 marca 2023 r. (Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych):
Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.
Z powyższego względu, przedstawienie przez Podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Podkreślam jednak, że dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej istotne znaczenie ma kwestia dokonania modernizacji. W tym zakresie, konieczne jest więc odniesienie się do pojęć: „modernizacja” i „przedsięwzięcie termomodernizacyjne”.
Zgodnie ze słownikową definicją, termin „modernizacja” oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś, trwałe ulepszenie. Dotyczyć może (przykładowo) istniejącego obiektu budowlanego prowadząc do zwiększenia jego wartości użytkowej. Obejmować może prace związane z podnoszeniem walorów estetycznych i użytkowych budynku lub innego produktu.
Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało natomiast zdefiniowane w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków i również oznacza m.in. ulepszenie w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, czy całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Z powyższego wynika, że modernizować można coś, co już istnieje.
Wskazał na to m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 7 września 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 128/23:
Tymczasem zmieniać, czy modyfikować można coś, co wcześniej powstało, co już istnieje. Jest to spójne z językowym znaczeniem pojęcia modernizacji, bowiem modernizacja jest definiowana jako unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego PWN, sjp.pwn.pl), czy nadanie czemuś nowoczesnych właściwości przez wymianę starych elementów na nowe lub wprowadzenie nowych rozwiązań technicznych (Wielki Słownik Języka Polskiego; wsjp.pl). Taki był również zamysł projektodawców ustawy, jak bowiem wynika z uzasadnienia projektu, program remontów i termomodernizacji budynków mieszkalnych miał na celu poprawę stanu technicznego istniejącego zasobu mieszkaniowego (s. 1 uzasadnienia, druk sejmowy nr 321 z 4 marca 2008 r.).
Z treści złożonego przez Panią wniosku wynika, m.in., że:
·(...) 2021 r. nabyli Państwo dom w zabudowie szeregowej: „w stanie surowym zamkniętym”,
·nieruchomość stanowiła/stanowi budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane,
·na dzień zawarcia umowy przedwstępnej zakupu tej nieruchomości, tj. (...) 2020 r., dom był już wybudowany,
·(...) 2021 r. została podpisana umowę dotyczącej energii elektrycznej i rozpoczęli Państwo korzystanie z energii elektrycznej,
·zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych dokonali Państwo (...) 2021 r.,
·faktyczne zakończenie budowy opisanego we wniosku budynku miało miejsce (...) 2021 r.
W tej dacie:
–budynek miał wydzielone pokoje, łazienkę, kuchnię, zainstalowane WC, kuchenkę gazową, lodówkę,
–użytkowała go Pani w następujący sposób: porządkowanie po ekipach budowlanych, drobne wykończenia (np. malowanie ścian, instalacja gniazdek, lamp), dalsze prace porządkowe (mycie okien, czyszczenie powierzchni z zabrudzeń remontowych, usuwanie kartonów), przeniesienie części rzeczy z poprzedniego mieszkania.
Odpowiedź na zadane przez Panią pytanie wymaga przywołania również następujących okoliczności:
·dom ogrzewa Pani gazem, natomiast woda jest podgrzewana na prąd,
–wykorzystują Państwo energię z paneli fotowoltaicznych:
§do podgrzewania wody w zasobniku CWU przy pomocy grzałki,
§do oświetlania pomieszczeń oraz zasilania domowych urządzeń w energię elektryczną,
·dzięki panelom fotowoltaicznym zmniejszają Państwo zapotrzebowanie na energię z sieci, co powoduje niższą emisyjność budynku.
Co jednak istotne:
·do montażu: „zasobnika CWU” i „grzałki” w opisanym budynku doszło w (...) 2021 r.,
·korzysta Pani ze wskazanego powyżej źródła ogrzewania budynku od daty zamontowania CWU (grudzień 2021 r.).
Konfrontując zatem powyższe okoliczności z zajętym przez Panią stanowiskiem w sprawie, stwierdzam, że nie może Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych. Przeprowadzone przez Panią prace stanowiły w rzeczywistości kolejny etap prac w budynku mieszkalnym. W momencie instalacji paneli fotowoltaicznych budynek nie posiadał bowiem czynnej instalacji ogrzewania oraz centralnej wody użytkowej (CWU).
Stosownie bowiem do informacji, które przekazała Pani w uzupełniniu złożonym (...) 2024 r.:
·korzysta Pani ze źródła ogrzewania budynku od daty zamontowania CWU (grudzień 2021 r.),
·„zasobnik CWU” i „grzałkę” zamontowała Pani w (...)2021 r.
W Pani sytuacji nie można więc mówić o ulepszeniu polegającym na zmniejszeniu zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, ponieważ takie zapotrzebowanie jeszcze faktycznie nie istniało - w momencie instalacji paneli fotowoltaicznych w opisanym budynku nie uruchomiono jeszcze wskazanych instalacji.
Odnosząc się do perspektywy dokonania przez Panią przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, o którym mowa w art. art. 2 pkt 2 lit. d ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, a więc zrealizowaniu:
całkowitej lub częściowej zamiany źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji
- wskazuję, że we wniosku podkreśliła Pani, że podatek od nieruchomości - od opisanego budynku - opłaca Pani od kwietnia 2023 r.
Z tej też przyczyny zaznaczam, że ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. 2023 r., poz. 70 ze zm.) - w swoim art. 6 ust. 1, 2 i 6 - stanowi, że:
1.Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.
2.Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.
6.Osoby fizyczne, z zastrzeżeniem ust. 11, są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3.
Jak natomiast wyjaśnia Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 maja 2014 r., sygn. akt II FSK 1228/12:
Należy zaznaczyć, że obowiązek podatkowy może być związany z rozpoczęciem użytkowania budynku lub jego części (jak w rozpatrywanym przypadku) przed ich ostatecznym wykończeniem. Przypadek ten dotyczy rozpoczęcia faktycznego użytkowania budynku lub jego części. W takiej sytuacji nie muszą być spełnione warunki uprawniające do użytkowania budynku, o których mowa w art. 54, czy 55 ustawy Prawo budowlane (por. np. A. Kokoszkiewicz, Powstanie obowiązku podatkowego w związku z zakończeniem budowy, „Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” 2012, nr 7, s. 6).
Artykuł 6 ust. 2 PodLokU stanowiąc o okolicznościach, od których uzależniony jest obowiązek podatkowy, używa określenia zakończenie budowy oraz rozpoczęcie użytkowania obiektu budowlanego, ale chodzi wyłącznie o stan faktyczny powodujący moment rozpoczęcia obowiązku podatkowego. Zgodnie z tym przepisem, powstanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości uzależnione jest bowiem od faktu zakończenia prac związanych ze wznoszeniem obiektu budowlanego lub od rozpoczęcia jego użytkowania przed ostatecznym zakończeniem robót - a więc powstanie obowiązku podatkowego nie jest uwarunkowane uzyskaniem prawa do użytkowania budynku (por. M. Ślifirczyk, Moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości, „Monitor Podatkowy” 2003, nr 1, s. 18).
Mając powyższe na względzie stwierdzam, że nie przysługuje Pani prawo do skorzystania z tzw. ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do wskazanych we wniosku wydatków. Z przedstawionych przez Panią okoliczności sprawy wynika, że wydatki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały przez Panią poniesione w trakcie budowy domu jednorodzinnego, zatem nie przysługuje Pani prawo do skorzystania z tej ulgi.
Tym samym, Pani stanowisko uznaję więc za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Końcowo - mając na uwadze okoliczność, że zadanemu przez Panią pytaniu (część G, poz. 62 wniosku ORD-IN) towarzyszył następujący opis:
Chciałabym dokonać korekty rozliczenia PIT z 2021 i odliczyć panele. Niestety miałam błędną informację, że mogę to zrobić do trzech lat, a chodziło o czas inwestycji. Dodam jeszcze, że w projekcie budowlanym nie było w planie wykonanie fotowoltaiki. Na moment zakupu paneli dom już istniał i korzystaliśmy z prądu
–informuję, że wszelkie dane zawarte w tej części formularza ORD-IN nie mogą stanowić samodzielnej podstawy/elementów przedstawionego przez Panią stanu faktycznego. Z powyższego względu, pierwsze z wystosowanych do Pani wezwań zawierało pytania mające na celu doprecyzowanie okoliczności Pani wniosku m.in. w wyżej wskazanym zakresie.
Ponadto, przedmiotem interpretacji indywidualnej może być wyłącznie sam przepis prawa. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Nie prowadzimy również postępowania dowodowego. Z wyżej wskazanych powodów, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a,
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right