Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.430.2024.4.MG

Zwolnienie od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki uzupełnień protetycznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaży przez Pana na rzecz Spółki uzupełnień protetycznych.

Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 12 sierpnia 2024 r. (data wpływu 12 sierpnia 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od dnia 13 stycznia 2021 roku Wnioskodawca prowadzi praktykę dentystyczną w ramach zarejestrowanej w CEiDG pozarolniczej działalności gospodarczej. Głównym przedmiotem jego działalności jest praktyka lekarska dentystyczna (PKD 86.23.Z), w ramach której Wnioskodawca wykonuje zawód lekarza dentysty. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT oraz poza Polską nie prowadzi działalności gospodarczej (jest rezydentem podatkowym w Polsce). Wnioskodawca posiada wykształcenie wyższe - lekarz dentysta.

Dodatkowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest wykonywanie uzupełnień protetycznych w postaci koron protetycznych, mostów, licówek, szyn zgryzowych, szablonów implantologicznych. Wnioskodawca ukończył półroczną szkołę o nazwie „…”. W ramach ww. kształcenia Wnioskodawca przeszedł profesjonalne szkolenie z zakresu wykonywania uzupełnień protetycznych.

W odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia przewidziane w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm., dalej: ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym). Ponadto nie występują inne przesłanki, które wyłączałyby możliwość opodatkowania osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca podejmuje czynności protetyczne zmierzające do wyprodukowania wyrobów dentystycznych w postaci uzupełnień protetycznych: koron protetycznych, mostów, licówek, szyn zgryzowych, szablonów implantologicznych. W tym celu Wnioskodawca wykorzystuje wyłącznie dobrane i zakupione przez siebie materiały a do wykonania wyrobów dentystycznych korzysta wyłącznie z własnego wysoce wyspecjalizowanego zaplecza technicznego. Wykonawca wykonuje uzupełnienia protetyczne na zlecenie spółki komandytowej (dalej: Spółka) prowadzącej gabinet dentystyczny. Wnioskodawca po wyprodukowaniu zamówionych uzupełnień protetycznych dokonuje ich dostawy na rzecz Spółki, a następnie gotowe wyroby ostatecznie trafiają do pacjentów, tj. są zakładane przez wykwalifikowanych lekarzy dentystów.

Uzupełnienia protetyczne wykonywane przez Wnioskodawcę są wykorzystywane w zabiegu wszczepienia implantu stomatologicznego obejmującego zamocowanie zęba zastępczego: korona protetyczna mocowana za pomocą łącznika na implancie zębowym, tworzy ząb zastępczy (sztuczny ząb) u pacjenta.

Uzupełnienia protetyczne wykonywane przez Wnioskodawcę powstają indywidualnie po dobraniu koloru z kolornika i każde z nich jest niepowtarzalne, każdorazowo jest konieczne wykonanie zindywidualizowanego wyrobu, do którego trzeba użyć specjalistycznego sprzętu, technologii oraz umiejętności artystycznych i manualnych.

Praca, którą wykonuje Wnioskodawca jest wysoce manualna i precyzyjna, Wnioskodawca ręcznie wykonuje i modeluje uzupełnienia protetyczne dostosowane do każdego pacjenta indywidualnie, aby spełniały należycie swoją funkcję.

Po wykonaniu przez Wnioskodawcę uzupełnienie protetyczne jest dostarczane Spółce prowadzącej gabinet stomatologiczny i tam przez stomatologa zostaje oddane pacjentowi. Wnioskodawca ma zawartą umowę cywilnoprawną ze Spółką prowadzącą gabinet stomatologiczny, a nie z pacjentem.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan:

Zakresem pytania we wniosku objęte są wszystkie wskazane we wniosku uzupełnienia protetyczne w postaci koron protetycznych, mostów, licówek, szyn zgryzowych, szablonów implantologicznych.

Wyjaśnił Pan, że uzupełnienie protetyczne to wszelkiego rodzaju konstrukcje, które mają na celu odtworzenie utraconych zębów, a więc są sztucznymi zębami. W protetyce stomatologicznej wyróżniamy dwa podstawowe typy uzupełnień protetycznych: uzupełnienia stałe i ruchome. Różnią się one od siebie sposobem utrzymania w jamie ustnej.

Pierwsze z nich są założone na stałe, co oznacza, że są albo zacementowane do pozostałych zębów lub implantów.

W grupie stałych uzupełnień wyróżniamy: wkłady koronowo-korzeniowe, wkłady koronowe, licówki, korony, mosty oraz korony na implantach, w tym tworzone na podstawie szablonów implantologicznych.

Uzupełnienia ruchome to takie, które pacjent może w dowolnym momencie samodzielnie wyjąć z ust. Do nich zaliczamy protezy zębowe.

Ponadto, wskazał Pan, że przedmiot Pana działalności, objęty wnioskiem, należy w Pana ocenie przyporządkować do PKD 32.50.Z - produkcja wyrobów dentystycznych: uzupełnienia dentystyczne stałe (m.in. mosty, korony, wkłady, szyny zgryzowe i licówki) oraz uzupełnienia ruchome.

Wszystkie uzupełnienia protetyczne wykonywane przez Pana stanowią sztuczne zęby, bowiem mają na celu odtworzenie utraconych zębów.

Pytanie

Czy działalność Wnioskodawcy polegająca na wykonywaniu uzupełnień protetycznych i ich sprzedaży na rzecz Spółki korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361, dalej: ustawa o VAT)?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych.

Powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, przy czym istota podmiotowości sprowadza się do zapewnienia odpowiednich kompetencji osoby przy świadczeniu usług lub dostawie towarów, w ramach danego podmiotu bez wiązania tych kompetencji z formą prawną podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.

Aby zastosować ww. zwolnienie od podatku, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, nie ma znaczenia forma organizacyjna prowadzonej przez podatnika działalności (osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej czy osoba fizyczna).

W ocenie Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie warunki do zastosowania zwolnienia są spełnione, bowiem Wnioskodawca posiada odpowiednie kwalifikacje, wykonuje uzupełnienia protetyczne osobiście, a uzupełnienia protetyczne w postaci korony protetycznej będące przedmiotem dostawy przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki, po zamocowaniu ich przez lekarza dentystę, tworzą ząb zastępczy (sztuczny ząb) u pacjenta.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że świadczone w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy usługi polegające na wykonywaniu uzupełnień protetycznych i ich dostawie do Spółki korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy.

Usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy:

Zwalnia się od podatku świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych.

Powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, przy czym istota podmiotowości sprowadza się do zapewnienia odpowiednich kompetencji osoby (dentysty, technika dentystycznego) przy świadczeniu usług lub dostawie towarów, w ramach danego podmiotu bez wiązania tych kompetencji z formą prawną podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan praktykę dentystyczną w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Głównym przedmiotem Pana działalności jest praktyka lekarska dentystyczna (PKD 86.23.Z), w ramach której wykonuje Pan zawód lekarza dentysty. Posiada Pan wykształcenie wyższe - lekarz dentysta. Dodatkowym przedmiotem Pana działalności jest wykonywanie uzupełnień protetycznych. Uzupełnienie protetyczne to wszelkiego rodzaju konstrukcje, które mają na celu odtworzenie utraconych zębów, a więc są sztucznymi zębami. W protetyce stomatologicznej wyróżniamy dwa podstawowe typy uzupełnień protetycznych: uzupełnienia stałe i ruchome. Różnią się one od siebie sposobem utrzymania w jamie ustnej. W ramach prowadzonej działalności podejmuje Pan czynności protetyczne zmierzające do wyprodukowania wyrobów dentystycznych w postaci uzupełnień protetycznych: koron protetycznych, mostów, licówek, szyn zgryzowych, szablonów implantologicznych. W tym celu wykorzystuje Pan wyłącznie dobrane i zakupione przez siebie materiały a do wykonania wyrobów dentystycznych korzysta wyłącznie z własnego wyspecjalizowanego zaplecza technicznego. Po wykonaniu przez Pana uzupełnienie protetyczne jest dostarczane Spółce prowadzącej gabinet stomatologiczny i tam przez stomatologa zostaje oddane pacjentowi. Wszystkie uzupełnienia protetyczne wykonywane przez Pana stanowią sztuczne zęby, bowiem mają na celu odtworzenie utraconych zębów.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że sprzedaż przez Pana na rzecz Spółki uzupełnień protetycznych w postaci koron protetycznych, mostów, licówek, szyn zgryzowych, szablonów implantologicznych, stanowiących - jak Pan wskazał - sztuczne zęby, korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Pana w złożonym wniosku. Okoliczność, iż wszystkie uzupełnienia protetyczne wykonywane przez Pana stanowią sztuczne zęby przyjęto jako element opisu sprawy i Organ nie dokonywał oceny w tym zakresie. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00