Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 20 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.271.2024.5.ICZ

Prawo do odliczania 100% VAT od wszelkich wydatków związanych z użytkowaniem Samochodu, nawet jeśli wycofają Państwo złożoną uprzednio informację VAT-26 i zaprzestaną prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, tj. w kwestii objętej pytaniem nr 6, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług, w kwestii objętej pytaniem nr 6, tj. czy są Państwo uprawnieni do odliczania 100% VAT od wszelkich wydatków związanych z użytkowaniem Samochodu, nawet jeśli wycofają Państwo złożoną uprzednio informację VAT-26 i zaprzestaną prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 lipca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w (…) podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy. Są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i korzystają z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Prowadzą Państwo działalność między innymi w zakresie wynajmu i dzierżawy samochodów osobowych i furgonetek (PKD 77.11 .Z).

W styczniu 2024 r. zakupili Państwo samochód osobowy o wartości przekraczającej (…) zł (dalej: Samochód) z przeznaczeniem do działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych VAT) polegającej na wynajmie. Zaprowadzili Państwo ewidencję przebiegu pojazdu, złożyli informację VAT-26 i odliczyli 100% VAT od zakupu. Obecnie nie uzyskują Państwo jeszcze przychodów z wynajmu – planują Państwo rozpocząć oddawanie Samochodu do odpłatnego używania osobom trzecim po uzyskaniu interpretacji. Na ten moment Samochód jest przystosowywany do wynajmu. W chwili składania wniosku nie posiadali Państwo innych pojazdów przeznaczonych do odpłatnego wynajmu, jednakże nie wykluczają Państwo rozszerzenia działalności w tym zakresie.

Każdy wynajem będzie odbywać się na podstawie umowy najmu, w której określony będzie m.in. czas trwania najmu. Czas trwania najmu może wynosić od jednego do kilku dni. Wynajem będzie odbywać się przede wszystkim na rzecz podmiotów niepowiązanych, choć nie wykluczają Państwo, iż zdarzą się przypadki wynajmu Samochodu do podmiotu powiązanego (na warunkach rynkowych). Za każdym razem wynajem będzie odpłatny i będą Państwo dokumentować transakcje fakturami VAT lub paragonami fiskalnymi.

Wszelkie koszty związane z eksploatacją pojazdu, takie jak: części zamienne, materiały eksploatacyjne, a także koszty ubezpieczenia Samochodu będą ponosili Państwo. Będą Państwo również transportowali Samochód w celu wykonania niezbędnych do prawidłowego użytkowania pojazdu usług serwisowych.

Ponadto, wynajem pojazdu będzie obejmować udostępnienie kierowcy, za wyjątkiem wynajmu pojazdu na wystawy targowe lub imprezy biznesowe, gdzie nie będą wykonywane jazdy, a co za tym idzie, udostępnienie kierowcy będzie bezcelowe. Udostępnienie kierowcy będzie za każdym razem wliczone w cenę najmu.

Samochód wykorzystywany jest i będzie jedynie do celów najmu oraz wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym wykluczają Państwo użytkowanie Samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą w zakresie wynajmu pojazdów.

Od momentu nabycia Samochodu zaliczają Państwo do kosztów uzyskania przychodów bez ograniczeń i limitów odpisy amortyzacyjne, wydatki eksploatacyjne oraz składki ubezpieczeniowe związane z Samochodem. Samochód stanowi w Państwa działalności środek trwały objęty ewidencją środków trwałych.

Wskazać należy również, że w przypadku pojawienia się korzystnej oferty, nie wykluczają Państwo sprzedaży Samochodu, w tym przed upływem roku od nabycia. Podstawowym Państwa założeniem jest jednak uzyskiwanie dochodów z wynajmu w okresie przekraczającym rok.

W przypadku rozszerzenia działalności w zakresie wynajmu samochodów, planują Państwo nabywać samochody również w drodze leasingu operacyjnego lub finansowego i następnie wynajmować je osobom trzecim. W niektórych przypadkach samochody te mogą być jednak nabywane na własność.

Zakładają Państwo również nabywanie samochodów osobowych w celu wykorzystania ich do działalności innej niż odpłatny najem (potrzeby własne Wnioskodawcy). Niektóre z tych samochodów będą nabywane z myślą o ich odsprzedaży przed upływem 12 miesięcy od nabycia (przewidywany okres używania poniżej roku). Odsprzedaż nie będzie jednak wyłącznym przeznaczeniem samochodu, do momentu sprzedaży będzie on wykorzystywany przez Wnioskodawcę w ramach bieżącej działalności (do celów najmu lub potrzeb własnych Wnioskodawcy).

Pismem z 18 lipca 2024 r. uzupełnili Państwo opis sprawy w następujący sposób:

1)Prosimy o wskazanie rodzaju samochodu osobowego oraz jego numeru rejestracyjnego, którego dotyczy wniosek z 10 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej?

Samochód wskazany we wniosku posiada numer rejestracyjny (...). Rodzaj pojazdu wskazany w dowodzie rejestracyjnym: samochód osobowy. Samochód jest tzw. hybrydą (tj. posiada zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny).

2)Jaki prowadzą Państwo rodzaj działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (podatkiem VAT)?

Główna działalność Wnioskodawcy opodatkowana VAT koncentruje się na usługach związanych z transportem. Natomiast Samochód będzie wykorzystywany do nowego rodzaju działalności opodatkowanej prowadzonej przez Wnioskodawcę, tj. do odpłatnego wynajmu pojazdów.

3)Zatem należy wskazać jakie czynności opodatkowane podatkiem VAT dawały Państwu uprawnienia do odliczenia kwoty podatku od wydatków związanych z zakupem tego „Samochodu”?

Spółka odliczyła kwotę podatku od wydatków związanych z nabyciem Samochodu z uwagi na jego przeznaczenie wyłącznie do odpłatnego wynajmu. Dla bezpieczeństwa jednak złożyła VAT-26 i zaprowadziła ewidencję przebiegu pojazdu – kwestia konieczności dokonania tych działań jest również przedmiotem wniosku (pytanie nr 6).

4)Czy wynagrodzenie z tytułu zawartej umowy najmu tego „Samochodu” pomiędzy Państwem a podmiotem trzecim zostanie ustalone na poziomie wartości rynkowej?

Każdorazowe wynagrodzenie z tytułu umów najmu zawieranych przez Wnioskodawcę z podmiotami trzecimi (a także podmiotami powiązanymi) będzie ustalane na poziomie rynkowym.

5)Jak jest lub będzie wykorzystywany „Samochód” po zakończeniu umowy najmu a przed podpisaniem kolejnej umowy?

Pomiędzy umowami najmu Samochód będzie garażowany w zabezpieczonym garażu, użytkowanym przez Wnioskodawcę na podstawie umowy najmu.

6)Czy „Samochód”, o którym mowa we wniosku, od momentu jego nabycia był przeznaczony przez Państwa wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu?

Tak, jak Wnioskodawca wskazał we wniosku, od momentu nabycia Samochód był przeznaczony wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu.

7)Gdzie był i gdzie będzie garażowany?

Samochód od momentu nabycia był, jest i będzie garażowany w zabezpieczonym garażu, użytkowanym przez Wnioskodawcę na podstawie umowy najmu.

8)Czy prowadzą (będą prowadzić) Państwo Regulamin użytkowania tego „Samochodu”, który wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, proszę opisać wprowadzone zasady użytkowania tego „Samochodu”?

Wnioskodawca posiada regulamin użytkowania Samochodu, który wyklucza używanie go do celów innych niż odpłatny wynajem, a w szczególności do celów prywatnych pracowników lub osób trzecich. W okresach, gdy nie jest zawarta żadna umowa najmu Samochodu, może być on tylko używany w celu jego dotankowania, serwisu lub przeglądu technicznego. Regulamin określa osoby uprawnione do ww. czynności pomiędzy umowami najmu. Regulamin określa, że pomiędzy umowami najmu Samochód jest garażowany w przeznaczonym do tego miejscu.

9)W jaki sposób był wykorzystywany w Państwa firmie „Samochód”?

a.czy po zakupie „Samochód” był lub będzie wykorzystywany tylko do działalności gospodarczej, jakiej?

b.czy „Samochód” będzie służył Państwa celom prywatnym?

Tak jak Wnioskodawca wskazał we wniosku, od momentu zakupu Samochód jest przeznaczony wyłącznie do działalności gospodarczej w zakresie najmu i nie jest wykorzystywany do celów prywatnych. Nie jest i nie będzie także wykorzystywany do działalności gospodarczej innej niż najem.

10)Czy zatrudniają Państwo pracowników, jeżeli tak to proszę wyjaśnić:

a.czy „Samochód” był lub będzie wykorzystywany przez pracowników do celów innych niż działalność opodatkowana?

Wnioskodawca zatrudnia pracowników, natomiast Samochód nie będzie przez nich wykorzystywany do celów innych niż działalność opodatkowana.

11)Czy będą istniały inne obiektywne okoliczności potwierdzające brak wykorzystania „Samochodu” wyłącznie do użytku prywatnego przez pracowników lub osoby trzecie, jeśli tak, to należy szczegółowo wskazać jakie są to okoliczności?

Oprócz posiadanego regulaminu użytkowania Wnioskodawca zabezpiecza klucze do Samochodu przed nieautoryzowanym użyciem poprzez zamknięcie ich w sejfie.

12)Jak jest obecnie wykorzystywany „Samochód”?

Obecnie Samochód jest garażowany w zabezpieczonym garażu użytkowanym przez Wnioskodawcę na podstawie umowy najmu. Jedyne dotychczasowe użycie samochodu nastąpiło w celu przeprowadzenia prac serwisowych i utrzymaniowych.

13)Czy samochody osobowe których dotyczą zadane we wniosku pytania stanowią samochody osobowe o których mowa w art. 4a pkt 9a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.)?

Wskazane samochody będą samochodami osobowymi w rozumieniu art. 4a pkt 9a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.).

14)Co rozumiecie Państwo pod pojęciem „potrzeby własne Wnioskodawcy”? Do jakich konkretnie celów będą wykorzystywane te samochody osobowe?

Samochody będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, w szczególności do podróży służbowych.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług, oznaczone we wniosku nr 6:

Czy są Państwo uprawnieni do odliczania 100% VAT od wszelkich wydatków związanych z użytkowaniem Samochodu, nawet jeśli wycofają Państwo złożoną uprzednio informację VAT-26 i zaprzestaną prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu?

Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług:

Ad. 6

Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2)należnego z tytułu:

a.świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c.wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34.

Zgodnie z art. 86a ust. 2 ustawy o VAT, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zgodnie z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Natomiast w myśl art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Jednakże zgodnie z art. 86a ust. 5 pkt 1 ustaw o CIT, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1)przeznaczonych wyłącznie do:

a)odprzedaży,

b)sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c)oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

-jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Dodatkowo, zgodnie z art. 86a ust. 12 ustawy o VAT, podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Nabyli Państwo Samochód z przeznaczeniem wyłącznie do działalności gospodarczej polegającej na odpłatnym wynajmie. Jednocześnie zaprowadzili Państwo ewidencję przebiegu pojazdu i złożyli informację VAT-26 tj. wypełnił przesłanki odliczenia 100% VAT od wydatków związanych z Samochodem.

Biorąc jednak pod uwagę przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 oraz ust. 12 ustawy o VAT, w przypadku samochodów osobowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu, o ile oddawanie w odpłatne używanie jest przedmiotem działalności podatnika. Państwa zdaniem - warunek ten jest niewątpliwie spełniony. Z kolei brak obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu skutkuje brakiem obowiązku składania do urzędu skarbowego informacji VAT-26, o której mowa w art. 86a ust. 12 ustawy o VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, Państwa zdaniem, mają Państwo prawo do odliczenia 100% VAT od wszelkich wydatków związanych z samochodem i nie utracą tego prawa nawet jeśli zaprzestaną Państwo prowadzenia ewidencji przebiegu i wycofają złożoną uprzednio informację VAT-26.

Ocena stanowiska

Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług, w kwestii objętej pytaniem nr 6, jest prawidłowe

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2)należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych - rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.

W świetle art. 86a ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy:

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1)przeznaczonych wyłącznie do:

a)odprzedaży,

b)sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c)oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane choćby przejściowo – do innych celów (np. użytek prywatny, jazda próbna, użytek służbowy podatnika).

Zatem w odniesieniu do pojazdu, który jest przeznaczony np. do odprzedaży lub do najmu, dzierżawy, ale jest wykorzystywany przez podatnika także do innych celów nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1)numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2)dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3)stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4)wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a)kolejny numer wpisu,

b)datę i cel wyjazdu,

c)opis trasy (skąd – dokąd),

d)liczbę przejechanych kilometrów,

e)imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji (art. 86a ust. 7).

W art. 86a ust. 12 ustawy wskazano, że:

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Mając na uwadze treść cytowanych przepisów, należy stwierdzić, że z regulacji art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Jednakże w art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Zgodnie z tym przepisem (art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ), warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży oraz oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ustawy ma zastosowanie, jeżeli odprzedaż i najem tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Trzeba jednak tu zauważyć, że użycie wyrazu „wyłącznie” w wyżej cytowanych przepisach wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów.

Z opisu sprawy wynika, że w styczniu 2024 r. zakupili Państwo samochód osobowy o wartości przekraczającej (…) zł z przeznaczeniem do działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych VAT) polegającej na wynajmie. Zaprowadzili Państwo ewidencję przebiegu pojazdu, złożyli informację VAT-26 i odliczyli 100% VAT od zakupu. Obecnie nie uzyskują Państwo jeszcze przychodów z wynajmu – planują Państwo rozpocząć oddawanie Samochodu do odpłatnego używania osobom trzecim po uzyskaniu interpretacji. Na ten moment Samochód jest przystosowywany do wynajmu. W chwili składania wniosku nie posiadali Państwo innych pojazdów przeznaczonych do odpłatnego wynajmu, jednakże nie wykluczają Państwo rozszerzenia działalności w tym zakresie.

Państwa wątpliwości, objęte pytaniem nr 6, dotyczą prawa do odliczania 100% podatku VAT od wszelkich wydatków związanych z użytkowaniem Samochodu, nawet jeśli wycofają Państwo złożoną uprzednio informację VAT-26 i zaprzestaną prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

W przedmiotowej sprawie istotne są przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści tych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Co do zasady w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Powołany przepis art. 86a ust. 5 ustawy wskazuje ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. W przedmiotowej sprawie należy wskazać na pkt 1 lit. c tej regulacji. Zgodnie z tym przepisem, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy ma zastosowanie jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 100% z tytułu wydatków związanych z użytkowaniem Samochodu, o którym mowa we wniosku, a który będzie przedmiotem najmu. W rozpatrywanej sprawie – jak Państwo wyjaśnili - od momentu nabycia Samochód był przeznaczony wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu. Samochód od momentu nabycia był, jest i będzie garażowany w zabezpieczonymm garażu, użytkowanym przez Państwa na podstawie umowy najmu. Posiadają Państwo regulamin użytkowania Samochodu, który wyklucza używanie go do celów innych niż odpłatny wynajem, a w szczególności do celów prywatnych pracowników lub osób trzecich. W okresach, gdy nie jest zawarta żadna umowa najmu Samochodu, może być on tylko używany w celu jego dotankowania, serwisu lub przeglądu technicznego. Regulamin określa osoby uprawnione do ww. czynności pomiędzy umowami najmu. Regulamin określa, że pomiędzy umowami najmu Samochód jest garażowany w przeznaczonym do tego miejscu. Samochód nie jest i nie będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej innej niż najem.

Zatrudniają Państwo pracowników, natomiast Samochód nie będzie przez nich wykorzystywany do celów innych niż działalność opodatkowana. Oprócz posiadanego regulaminu użytkowania zabezpieczają Państwo klucze do Samochodu przed nieautoryzowanym użyciem poprzez zamknięcie ich w sejfie. Obecnie Samochód jest garażowany w zabezpieczonym garażu użytkowanym przez Państwa na podstawie umowy najmu. Jedyne dotychczasowe użycie samochodu nastąpiło w celu przeprowadzenia prac serwisowych i utrzymaniowych.

Jak Państwo wyjaśnili, każdy wynajem będzie odbywać się na podstawie umowy najmu, w której określony będzie m.in. czas trwania najmu. Czas trwania najmu może wynosić od jednego do kilku dni. Wynajem będzie odbywać się przede wszystkim na rzecz podmiotów niepowiązanych, choć nie wykluczają Państwo, iż zdarzą się przypadki wynajmu Samochodu do podmiotu powiązanego (na warunkach rynkowych). Za każdym razem wynajem będzie odpłatny i będą Państwo dokumentować transakcje fakturami VAT lub paragonami fiskalnymi. Będą Państwo również transportowali Samochód w celu wykonania niezbędnych do prawidłowego użytkowania pojazdu usług serwisowych. Ponadto, wynajem pojazdu będzie obejmować udostępnienie kierowcy, za wyjątkiem wynajmu pojazdu na wystawy targowe lub imprezy biznesowe, gdzie nie będą wykonywane jazdy, a co za tym idzie, udostępnienie kierowcy będzie bezcelowe. Udostępnienie kierowcy będzie za każdym razem wliczone w cenę najmu. Samochód wykorzystywany jest i będzie jedynie do celów najmu oraz wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym wykluczają Państwo użytkowanie Samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą w zakresie wynajmu pojazdów. Samochód stanowi w Państwa działalności środek trwały objęty ewidencją środków trwałych. Udostępniając Samochód wraz z kierowcą będą Państwo świadczyć usługę na rzecz najemcy Samochodu, który będzie swobodnie dysponować tym pojazdem. Kierowca pobierając klucze z sejfu i Samochód z zabezpieczonego parkingu, będzie świadczył w Państwa imieniu usługę do momentu jej zakończenia wraz ze zwrotem Samochodu na zabezpieczony parking i kluczy do sejfu.

Skoro zatem przedmiotem Państwa działalności będzie najem pojazdów samochodowych i jednocześnie wskazany we wniosku Samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do celów wynajmu oraz wprowadzili Państwo regulamin, na podstawie którego wykluczyliście Państwo wykorzystanie Samochodu do celów innych niż działalność gospodarcza, to zostaną spełnione warunki do uznania, że Samochód spełnia warunki, o których mowa w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 oraz art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy o VAT.

Podsumowując, w odpowiedzi na zadane pytanie, należy wskazać, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w przypadku poniesienia przez Państwa wydatków związanych z Samochodem nie ma zastosowania przepis art. 86a ust. 1 ustawy, co oznacza, że będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków dotyczących tego Samochodu. Przy czym, prawo to będzie Państwu przysługiwało, o ile nie zaistnieją wyłączenia wynikające z art. 88 ustawy.

Ponadto nie będą Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów, który to wymóg wynika z przepisu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy, gdyż znajdzie zastosowanie art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy, a w konsekwencji nie będą Państwo zobowiązani do złożenia informacji właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, o których mowa w przepisie art. 86a ust. 12 ustawy.

Wobec powyższego Państwa stanowisko, w kwestii objętej pytaniem nr 6, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00