Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.345.2024.2.JK

Wygenerowany dokument w systemie elektronicznym jest dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy, a więc dokumentem, który uprawnia – po spełnieniu pozostałych wymogów – do zastosowania przez eksportera 0% stawki VAT, dla wywozu towaru poza granice UE.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 29 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy wygenerowany dokument w systemie elektronicznym (...) jest dokumentem, który uprawnia – po spełnieniu pozostałych wymogów – do zastosowania 0% stawki podatku VAT, dla wywozu towaru poza granice UE. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 lipca 2024 r. (wpływ 31 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą, która prowadzi działalność gospodarczą na terenie Polski. Działalność gospodarcza polega m.in. na sprzedaży odzieży dla osób fizycznych poza terytorium Unii Europejskiej, np. USA.

Produkty oferowane są za pośrednictwem portalu aukcyjnego, np. (...). Przykładowa transakcja przebiega następująco:

1)Klient, który odnajdzie produkt na portalu internetowym kupuje i płaci za niego;

2)Sprzedawca wystawia fakturę;

3)Sprzedawca w ciągu 2 dni przygotowuje i wysyła przedmiot zakupu listem priorytetowym poleconym, za pośrednictwem (...).

Po opłaceniu przesyłki na poczcie Sprzedawca otrzymuje potwierdzenie nadania z indywidualnym numerem śledzenia przesyłki, przypisanym do adresu danego klienta. Numer ten wprowadzany jest na portalu aukcyjnym celem potwierdzenia nadania, a także umożliwia klientowi śledzenie transportu przesyłki.

Ponadto, (...) na swojej stronie internetowej umożliwia monitoring przebiegu wysyłki, gdzie po wpisaniu numeru nadania widoczne są statusy jak: data nadania w tutejszym Urzędzie Pocztowym, data wysłania z Polski, data dotarcia do kraju docelowego i doręczenia. Dane te można zapisać np. do pliku PDF.

Jako, że po wysłaniu przez (...) przesyłki poza granice kraju, dalsze jej doręczenie do klienta końcowego przejmują jej zagraniczni odpowiednicy, ww. komunikaty mogą się różnić, bo nie wszyscy z tych zagranicznych doręczycieli aktualizują status doręczenia paczki.

Doprecyzowanie opisu sprawy

W odpowiedzi na pytanie:

1. Czy jest Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Wskazała Pani:

1. Jestem zarejestrowana jak czynny podatnik podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi na pytanie:

2. Czy w transakcjach opisanych we wniosku jest Pani „Sprzedawcą”?

Wskazała Pani:

2. W transakcjach opisanych we wniosku jestem „Sprzedawcą”.

W odpowiedzi na pytanie:

3. Czy wywóz towarów, o których mowa we wniosku, następuje w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze, tj. od momentu rozpoczęcia transportu do chwili wywozu tego towaru poza terytorium Unii Europejskiej nie występują przerwy niezwiązane bezpośrednio z organizacją transportu do miejsca docelowego?

Wskazała Pani:

3. Wywóz towarów, o których mowa we wniosku, następuje w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze, za pośrednictwem (...)

W odpowiedzi na pytanie:

4. Jakie dokładnie posiada Pani dokumenty, potwierdzające dokonaną sprzedaż na rzecz osób fizycznych poza terytorium Unii Europejskiej?

Wskazała Pani:

4. Dokumentami będącymi w moim posiadaniu i potwierdzającymi dokonaną sprzedaż na rzecz osób fizycznych poza terytorium UE są:

a) faktura sprzedaży,

b) wykaz sprzedaży za dany miesiąc w formie tabeli wygenerowany z serwisu transakcyjnego: (...), zawierający dane kupującego, tj.: imię, nazwisko, adres, datę zamówienia, kwotę zamówienia, numer zmówienia oraz przedmiot zamówienia (opisy i symbole przedmiotu zamówienia).

W odpowiedzi na pytanie:

5. Czy dokumenty, które Pani posiada dotyczące transakcji objętych wnioskiem:

a)potwierdzają w sposób jednoznaczny wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej,

b)potwierdzają w sposób jednoznaczny doręczenie towarów do klienta?

Wskazała Pani:

5. Dokumenty, które posiadam w sposób jednoznaczny wskazują:

a)wywóz towarów z terytorium Polski poza obszar celny UE,

b)potwierdzają odbiór towarów przez nabywcę.

W odpowiedzi na pytanie:

6. Czy w przypadku transakcji będącej przedmiotem wniosku, jest Pani w posiadaniu dokumentów, z których wynika tożsamość towarów będących przedmiotem dostawy i wywozu?

Wskazała Pani:

6. Każdorazowo jestem w posiadaniu dokumentów, z których wynika tożsamość towarów będących przedmiotem dostawy i wywozu. Tymi dokumentami są:

a)zamówienie, któremu nadawany jest unikatowy numer;

b)faktura sprzedaży, zawierająca w treści między innymi numer zamówienia, adres korespondencyjny nabywcy;

c)potwierdzenie nadania przesyłki, na którym widnieje numer śledzenia przesyłki – dokument jest ostemplowany pieczęcią (...) w dniu nadania wysyłki.

W odpowiedzi na pytanie:

7. Czy wywóz towarów, o których mowa we wniosku, poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych?

Wskazała Pani:

7. Zgłoszenia celnego i odprawy celnej dokonuje (...)

W odpowiedzi na pytanie:

8. Jakie dokładnie statusy przebiegu wysyłki (np. „Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia”, „Doręczona”) widnieją na posiadanych przez Panią dokumentach, wygenerowanych na stronie internetowej (...)?

Wskazała Pani:

8. Data nadania przesyłki w oddziale lokalnym (...), następnie jej przewóz do sortowni, wysłanie z ładunkiem międzynarodowym, dostarczenie do placówki poczty za granicą, wydanie przesyłki do doręczenia, finalny komunika o dostarczeniu przesyłki do adresata.

W odpowiedzi na pytanie:

9. Czy w sytuacji gdy posiadane przez Panią dokumenty (np. wygenerowane ze strony internetowej (...) raporty umożliwiające monitoring przebiegu wysyłki) zawierają, jako ostatnie oznaczenie statusu paczki nie potwierdzające doręczenia – składana jest przez Panią reklamacja na Pocztę Polską celem wyjaśnienia, czy przesyłka została doręczona do klienta? Jeśli tak, to czy (...) odpowiadając na zgłoszenie potwierdza, że przesyłka została do klienta doręczona wraz ze wskazaniem daty jej doręczenia?

Wskazała Pani:

9. W przypadku braku potwierdzenia dostarczenia przesyłki (brak komunikatu „Dostarczono”) składana jest reklamacja. Najczęściej okazuje się, iż przesyłka zostaje awizowana, a nabywca odbiera ją w lokalnym punkcie poczty danego kraju po czym status jej zmienia się na „dostarczony”.

W odpowiedzi na pytanie:

10. Czy każdorazowo jest Pani w posiadaniu dokumentów (dowodów), objętych zakresem zadanego we wniosku pytania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy?

Wskazała Pani:

10. Każdorazowo, przed upływem terminu do złożenia deklaracji rozliczeniowej za dany okres jestem w posiadaniu dokumentów, objętych zakresem zadanego pytania.

Pytanie

Czy wygenerowany dokument w systemie elektronicznym (...) jest dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy o podatku od towarów i usług, a więc dokumentem, który uprawnia – po spełnieniu pozostałych wymogów – do zastosowania przez Sprzedawcę – eksportera 0% stawki VAT, dla wywozu towaru poza granice UE?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 6, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Natomiast ust. 6a precyzuje, że dokumentem tym jest w szczególności:

- dokument w formie elektronicznej, otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

- dokument w formie elektronicznej, pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

- zgłoszenie wywozowe w formie papierowej, złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Regulacja art. 41 ust. 6a posługuje się sformułowaniem „w szczególności”, co oznacza, że wskazany katalog dokumentów nie jest katalogiem zamkniętym. Stąd też, podatnicy mogą dokumentować wywóz towarów także innymi dowodami, byle by wynikało z nich, że eksportowany towar opuścił obszar celny Unii Europejskiej.

W związku z powyższym podatnik posiadający elektroniczny dokument potwierdzający wywóz towarów poza obszar celny UE, wygenerowany przez (...) uprawnia sprzedawcę do zastosowania stawki 0% w podatku VAT dla tego typu sprzedaży.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wnioskujest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

Natomiast jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy:

Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

1) dostawcę lub na jego rzecz, lub

2) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

– jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Ustawodawca, definiując pojęcie eksportu towarów, dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy będący przedmiotem wywozu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz, oraz gdy jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz. Sytuacja kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej – stanowi tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

W myśl przepisu art. 41 ust. 4 ustawy:

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Jednakże zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy:

Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1) dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2) dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3) zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

W myśl art. 41 ust. 7 ustawy:

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy:

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Jak stanowi art. 41 ust. 9 ustawy:

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Przepis art. 41 ust. 11 ustawy stwierdza natomiast, że:

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Wskazać należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni),

wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Z kolei, aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie wystąpił eksport towarów w myśl art. 2 pkt 8 ustawy skutkujący wywozem towarów z terytorium Polski. Otrzymanie odpowiedniego dokumentu „urzędowego” zapobiegnie sprzedaży towarów, która to sprzedaż mogłaby być faktycznie nieopodatkowana w sytuacji braku wywozu towarów i zastosowania preferencyjnej stawki 0%.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą, która polega m.in. na sprzedaży odzieży dla osób fizycznych poza terytorium Unii Europejskiej, np. USA. Jest Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Produkty oferowane są za pośrednictwem portalu aukcyjnego. Przykładowa transakcja przebiega następująco:

1)klient, który odnajdzie produkt na portalu internetowym kupuje i płaci za niego;

2)Pani wystawia fakturę;

3)w ciągu 2 dni przygotowuje i wysyła Pani przedmiot zakupu listem priorytetowym poleconym, za pośrednictwem (...).

Po opłaceniu przesyłki na poczcie otrzymuje Pani potwierdzenie nadania z indywidualnym numerem śledzenia przesyłki, przypisanym do adresu danego klienta.

(...) na swojej stronie internetowej umożliwia monitoring przebiegu wysyłki, gdzie po wpisaniu numeru nadania widoczne są statusy jak: data nadania w tutejszym Urzędzie Pocztowym, data wysłania z Polski, data dotarcia do kraju docelowego i doręczenia. Dane te można zapisać, np. do pliku PDF.

Jako, że po wysłaniu przez (...) przesyłki poza granice kraju, dalsze jej doręczenie do klienta końcowego przejmują jej zagraniczni odpowiednicy , ww. komunikaty mogą się różnić, bo nie wszyscy zagraniczni doręczyciele aktualizują status doręczenia paczki.

Wywóz towarów, o których mowa we wniosku, następuje w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze za pośrednictwem (...).

Dokumentami będącymi w Pani posiadaniu i potwierdzającymi dokonaną przez Panią sprzedaż na rzecz osób fizycznych poza terytorium UE są:

a) faktura sprzedaży;

b) wykaz sprzedaży za dany miesiąc w formie tabeli, wygenerowany z serwisu transakcyjnego, zwierający dane kupującego, tj.: imię, nazwisko, adres, datę zamówienia, kwotę zamówienia, numer zmówienia oraz przedmiot zamówienia (opisy i symbole przedmiotu zamówienia).

Każdorazowo jest Pani w posiadaniu dokumentów, z których wynika tożsamość towarów będących przedmiotem dostawy i wywozu. Tymi dokumentami są:

a)zamówienie, któremu nadawany jest unikatowy numer;

b)faktura sprzedaży zawierająca w treści miedzy innymi numer zamówienia, adres korespondencyjny nabywcy;

c)potwierdzenie nadania przesyłki, na którym widnieje numer śledzenia przesyłki – dokument jest ostemplowany pieczęcią (...) w dniu nadania wysyłki.

Dokumenty, które Pani posiada w sposób jednoznaczny wskazują:

a)na wywóz towarów z terytorium Polski poza obszar celny UE;

b)potwierdzają odbiór towarów prze nabywcę.

Każdorazowo, przed upływem terminu do złożenia deklaracji rozliczeniowej za dany okres, jest Pani w posiadaniu dokumentów, objętych zakresem zadanego pytania.

Zgłoszenia celnego i oprawy celnej dokonuje (...).

Na posiadanych przez Panią dokumentach, wygenerowanych na stronie internetowej (...), widnieją statusy: data nadania przesyłki w oddziale lokalnym (...), następnie jej przewóz do sortowni, wysłanie z ładunkiem międzynarodowym, dostarczenie do placówki poczty za granicą, wydanie przesyłki do doręczenia, finalny komunikat o dostarczeniu przesyłki do adresata. W przypadku braku potwierdzenia dostarczenia przesyłki (brak komunikatu „Dostarczono”) składana jest przez Panią reklamacja. Najczęściej okazuje się, iż przesyłka zostaje awizowana, a nabywca odbiera ją w lokalnym punkcie poczty danego kraju po czym status jej zmienia się na „dostarczony”.

Pani wątpliwości dotyczą wskazania, czy wygenerowany dokument w systemie elektronicznym (...) jest dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy, a więc dokumentem, który uprawnia – po spełnieniu pozostałych wymogów – do zastosowania przez Panią 0% stawki VAT, dla wywozu towaru poza granice UE.

Odnosząc się do kwestii objętych zakresem postawionego pytania należy wskazać, że zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem, aby mogła Pani opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku w wysokości 0% – musi Pani posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy. Przy tym, zauważyć należy, że nie jest to katalog zamknięty, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”.

Niemniej jednak, pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy ma charakter otwarty, nie można przyjąć, że mogą to być inne dowody niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.

W tym miejscu wskazać należy, że co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem Automatycznego Systemu Eksportu (AES). Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE 515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia, tj. urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE 518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE 518 system AES generuje automatycznie komunikat IE 599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE 599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.

Należy dodatkowo zaznaczyć, że komunikat IE 599 może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego.

Zatem, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:

elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany w systemie AES,

wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,

elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.

Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy, uprawniającym do zastosowania stawki 0% przy eksporcie będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty o charakterze „urzędowym” wygenerowane w systemie AES lub potwierdzone przez właściwy urząd celny.

Z powyższego wynika więc, że pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy jest katalogiem otwartym, nie można zastosować stawki VAT w wysokości 0% względem eksportu towarów na podstawie dowodów innych niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.

W tym miejscu należy zauważyć, że definicja „towarów w przesyłce pocztowej” zawarta jest w art. 1 pkt 24 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz. U. UE L 343 z 29 grudnia 2015 r. str. 1 ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie delegowane”).

Zgodnie ze wskazanym przepisem:

„Towary w przesyłce pocztowej” oznaczają towary inne niż przesyłki z korespondencją, zawarte w paczce lub pakiecie (...) i przewożone na odpowiedzialność operatora pocztowego lub przez niego zgodnie z przepisami Konwencji Światowego Związku Pocztowego przyjętej dnia 10 lipca 1984 r. pod egidą Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Z kolei w art. 1 pkt 25 rozporządzenia delegowanego wskazano, że:

„Operator (...)” oznacza operatora mającego siedzibę w danym państwie członkowskim i wyznaczonego przez dane państwo do świadczenia międzynarodowych usług regulowanych (...).

W analizowanej sprawie, będzie Pani eksportować odzież poza granice Unii Europejskiej (np. do USA), za pośrednictwem (...). Zgłoszenia celnego i oprawy celnej dokonuje (...).

Uzasadnione w tym miejscu będzie odwołanie się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 2019 r., w sprawie C-275/18, który stwierdził, że: „(…) art. 146 ust. 1 lit. a) w związku z art. 131 dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby przepis prawa krajowego uzależniał zwolnienie z VAT przewidziane dla towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium Unii od przesłanki, aby towary te zostały objęte procedurą celną wywozu, w sytuacji, w której jest bezsporne, że zostały spełnione materialnoprawne przesłanki zwolnienia, w tym w szczególności przesłanka faktycznego wyprowadzenia danych towarów z terytorium Unii”.

Należy jednak wskazać, że ww. wyrok zapadł w okolicznościach, w których podmiot wysyłał przedmioty kolekcjonerskie poza terytorium Unii Europejskiej pocztą i był w stanie wykazać ten fakt za pomocą dokumentów wydanych przez służby pocztowe. W takich okolicznościach TSUE stwierdził, że „(...) brak poszanowania formalnego wymogu objęcia towarów przeznaczonych do wywozu procedurą wywozu nie może prowadzić do tego, że eksporter traci prawo do zwolnienia w eksporcie, o ile zostało wykazane faktyczne wyprowadzenie danych towarów z terytorium Unii” (pkt 38 wyroku).

Do powyższego orzeczenia TSUE odwołał się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 lipca 2020 r., sygn. akt I FSK 2005/17. Sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia NSA także dotyczyła podatnika, który dokonując sprzedaży za pośrednictwem (...) poza terytorium Unii Europejskiej, nie dopełnił wymagań formalnych w postaci zgłoszeń celnych wywozowych i w związku z tym nie posiadał dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Podkreślić należy, że w sprawie będącej przedmiotem ww. rozstrzygnięcia ani organy podatkowe, ani sąd I instancji nie zakwestionowały samego faktu wywozu towarów poza obszar UE. Jedynym powodem odmowy prawa do zastosowania stawki 0% była okoliczność braku dokonywania przez podatnika zgłoszeń celnych wywozowych, a w konsekwencji braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE przez właściwy urząd celny.

Należy zauważyć, że zarówno wyrok TSUE C-275/18, jak również wyrok NSA sygn. akt I FSK 2005/17 zapadły w szczególnych okolicznościach związanych z wywozem towarów poza terytorium UE, który był wykonywany przez operatora pocztowego, tj. podmiot uprawniony do wykonywania działalności pocztowej na podstawie odrębnych przepisów. Zinstytucjonalizowany charakter działalności ww. podmiotów pozwala więc na przyjęcie, że dokumenty wygenerowane przez operatora pocztowego, także w jego systemie elektronicznym mają przymiot dokumentu „urzędowego”, a tym samym jeżeli potwierdzają wywóz towarów poza terytorium UE mogą stanowić dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy.

Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że – jak wynika z treści wniosku – z posiadanych przez Panią dokumentów jednoznacznie wynika, że nastąpił wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej oraz doręczenie towarów do klienta.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że posiadane przez Panią dokumenty (potwierdzenie nadania przesyłki, na którym widnieje numer śledzenia przesyłki – dokument jest ostemplowany pieczęcią (...) w dniu nadania wysyłki, oraz wygenerowany na stronie internetowej (...) dokument, na którym widnieją statusy: data nadania przesyłki w oddziale lokalnym (...), przewóz do sortowni, wysłanie z ładunkiem międzynarodowym, dostarczenie do placówki poczty za granicą, wydanie przesyłki do doręczenia, finalny komunikat o dostarczeniu przesyłki do adresata), nie są dokumentami, które zostały literalnie wymienione w art. 41 ust. 6a ustawy. Są to natomiast dokumenty „urzędowe”, o których mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, tj. dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej za pośrednictwem operatora pocztowego (podmiotu uprawnionego na podstawie odrębnych przepisów do wykonywania działalności pocztowej) i uprawniające Panią – po spełnieniu pozostałych przesłanek – do opodatkowania dokonywanych transakcji stawką 0%, przewidzianą dla eksportu towarów.

Wskazała Pani również, że każdorazowo będzie Pani w posiadaniu ww. dokumentów (dowodów), przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

W związku z powyższym, mając na uwadze powołane orzeczenia TSUE oraz NSA, należy uznać, że dokonując wysyłki towarów do Klientów z krajów nienależących do UE (np. USA), za pośrednictwem (...), może Pani na podstawie posiadanych ww. dokumentów, zastosować stawkę podatku 0%, właściwą dla eksportu towarów, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy.

Podsumowując, wygenerowany dokument w systemie elektronicznym (...) jest dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy, a więc dokumentem, który uprawnia – po spełnieniu pozostałych wymogów – do zastosowania przez Panią jako eksportera 0% stawki VAT, dla wywozu towaru poza granice UE.

Tym samym, Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zastrzegam, że rozstrzygnięcie, czy dokumenty, którymi będzie dysponować podatnik, rzeczywiście potwierdzają dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie nadmieniam, że zgodnie z powołanym wyżej art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać wyłącznie z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z dołączonych do niego dokumentów. W związku z tym załączone przez Panią do uzupełnienia wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00