Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.357.2024.1.BS

Dotyczy ustalenia, czy dochody Fundacji rodzinnej z prowadzonej DZIAŁALNOŚCI 1, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek wspólny z 24 czerwca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody Fundacji rodzinnej z prowadzonej DZIAŁALNOŚCI 1, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych;

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

(…)

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

(…)

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcy, tj. małżonkowie (…), są współwłaścicielami nieruchomości zapisanych w kilku księgach wieczystych, zabudowanych kilkoma całorocznymi domkami letniskowymi (domki) oraz domem mieszkalnym, w którym wyodrębnione są dwa niezależne apartamenty mieszkalne (apartamenty). W przeszłości wnioskodawczyni (…), prowadziła działalność polegającą na wynajmie ww. domków i apartamentów, osobom fizycznym, na cele letniskowe i wypoczynkowe. Aktualnie nieruchomości są oddane do korzystania córce Wnioskodawców, która prowadzi z ich wykorzystaniem, działalność gospodarczą objętą kodem PKD 55.20.

Wnioskodawcy, zamierzają w przyszłości utworzyć fundację rodzinną, w której wnioskodawcy będą fundatorem (Fundacja Rodzinna), i wnieść do Fundacji Rodzinnej jako darowiznę przedmiotowe nieruchomości.

Wnioskodawcy planują, że Fundacja Rodzinna, po nabyciu nieruchomości, będzie prowadzić we własnym zakresie, i wykorzystywać nieruchomości, w taki sam sposób jak występuje to dotychczas, tj. na cel prowadzenia działalności objętej PKD 55.20.Z. tj.:

Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania dla krótkotrwałego zakwaterowania w:

-ośrodkach kolonijnych i pozostałych obiektach wypoczynku wakacyjnego (np. w ośrodkach wczasowych, domach wycieczkowych, ośrodkach szkoleniowo-wypoczynkowych),

-kwaterach dla gości i bungalowach,

-domkach lub chatach, bez obsługi,

-gospodarstwach wiejskich (agroturystyka),

-schroniskach młodzieżowych i górskich.

Podstawowym, planowanym przedmiotem działalności Fundacji Rodzinnej - DZIAŁALNOŚĆ 1 - będzie odpłatne oddawanie osobom fizycznym (letnikom), apartamentów/domków zlokalizowanych na przedmiotowych nieruchomościach, wyłącznie do korzystania na cele noclegowe i wypoczynkowe, bez świadczenia żadnych dodatkowych usług, w minimalnym okresie czasowym jednej doby, najczęściej jednak na weekendy lub dłuższe (tygodniowe/dwutygodniowe) pobyty (wakacje). Oddawanie do Korzystania apartamentów/domków, odbywać się będzie na podstawie ustalonego i ogłoszonego publicznie (wywieszony na nieruchomości i ogłoszony na stronie internetowej).

Regulaminu pobytu oraz na podstawie cywilnoprawnej umowy pisemnej, zawierającej istotne elementy, tj. strony umowy, ich prawa i obowiązki, w tym obowiązek przestrzegania Regulaminu, oznaczenie domku/apartamentu objętego korzystaniem, określenie okresu korzystania i wysokości umówionego wynagrodzenia (czynszu).

Wnioskodawcy nie wykluczają także, że dodatkowym planowanym przedmiotem działalności Fundacji Rodzinnej - DZIAŁALNOŚĆ 2 -może być także działalność polegająca na wynajmowaniu apartamentów/ domków na potrzeby organizacji szkoleń, warsztatów, kolonii lub zielonej szkoły czy też innych zorganizowanych pobytów, z którymi to działalnościami mogą być związane dodatkowe usługi, takie jak zapewnianie posiłków, sprzątanie w trakcie pobytu, organizacja i zapewnienie opału do ogniska, itp. formy aktywności usługowej.

Pytanie

Czy dochody Fundacji rodzinnej z prowadzonej DZIAŁALNOŚCI 1, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Zainteresowanych, DZIAŁALNOŚĆ 1 Fundacji Rodzinnej będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT).

Fundacja Rodzinna podlega co do zasady podmiotowemu zwolnieniu z CIT, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Zwolnienie to stosuje się z uwzględnieniem art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, zgodnie z którym, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, Fundacja Rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w szczególności tylko w zakresie: najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.

W ocenie Wnioskodawcy, wynajem letnikom apartamentów/domków na nieruchomości wniesionej do Fundacji Rodzinnej, na doby, weekendy lub dłuższe okresy czasu, w zakresie opisanym jako DZIAŁALNOŚĆ 1, mieści się w działalności dozwolonej zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o Fundacji Rodzinnej.

Ustawodawca w ustawie o fundacji rodzinnej wprost wskazał jaka działalność jest dozwolona i polega ona m. in. na: najmie, dzierżawie lub udostępnianiu mienia do korzystania na innej podstawie.

Ustawodawca nie wprowadził żadnego dodatkowego ograniczenia, ani rozróżnienia w tym zakresie przedmiotowym.

Zgodnie z brzmieniem art. 659 ust. 1 Kodeksu Cywilnego: „Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz”.

Jeśli Ustawodawca chciałby wprowadzić dodatkowe ograniczenie w zakresie przedmiotowym działalności, czy to najmu czy dzierżawy, czy też oddawania do korzystania mienia na innej podstawie, w szczególności poprzez ograniczenia dotyczące czasookresu korzystania (np. czas korzystania co najmniej rok), zrobiłby to wprost w ustawie, podobnie jak np. wprost ograniczył w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej, cel nabywania i zbywania mienia, a także w art. 5 ust. 1 pkt 7 ustawy o fundacji rodzinnej, gdzie ustawodawca wprost wprowadził ograniczenia w produkcji przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych co do sposobu ich produkcji i uzyskania, a także co do ilości produkcji własnej produktów w stosunku do produktu końcowego.

Jak wprost wynika z powyższych przykładów, Ustawodawca bardzo dokładnie wiedział, co i w jaki sposób chce ograniczyć i to uczynił. Jak również, Ustawodawca świadomie wskazał w ustawie zakres dozwolonej działalności gospodarczej.

Wprowadzanie jakichkolwiek dodatkowych ograniczeń w procesie stosowania przepisów ustawy o fundacji rodzinnej, w tym takich ograniczających zakres dopuszczalnej dla Fundacji Rodzinnej działalności w postaci najmu, dzierżawy, oddawania mienia do korzystania na innej podstawie, np. wyłącznie do umów zawieranych na określony dłuższy czas (np. rok), albo dotyczących jedynie określonego sposobu oddawania mienia do korzystania (np. zawężając zakres dozwolonej działalności jedynie do oddawania mienia do korzystania np. na cele mieszkalne, w wyłączając inne cele, np. cele wypoczynkowe), stanowiłoby nieuprawnioną interpretację rozszerzającą co do dozwolonego działania lub wprowadzonego ograniczenia działalności fundacji rodzinnej, wykraczającą poza cel świadomego i racjonalnego Ustawodawcy.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż planowana przez Fundację Rodzinną DZIAŁALNOŚĆ 1, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Panią we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pani zapytania), tj. ustalenia czy dochody Fundacji rodzinnej z prowadzonej DZIAŁALNOŚCI 1, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

W myśl art. 6 ust. 7 i 8 updop:

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Stosownie do art. 24r ust. 1 updop:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.

Przedmiotem Pani wątpliwości jest ocena, czy dochody Fundacji rodzinnej z prowadzonej DZIAŁALNOŚCI 1, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, jednym z dozwolonych zakresów działalności gospodarczej fundacji jest, wymieniony w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr, najem, dzierżawa oraz udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie.

W tym przypadku ustawodawca również dokonał pewnego ograniczenia w korzystaniu ze zwolnienia, w stosunku do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%, co wynika z art. 6 ust. 8 updop.

Wyłączenie, o którym mowa w powyższym przepisie, nie ma zastosowania na gruncie niniejszej sprawy.

Jak wynika z opisu sprawy:

-nieruchomości wynajmowane będą osobom fizycznym (letnikom),

-nieruchomości przeznaczone są wyłącznie do korzystania na cele noclegowe i wypoczynkowe, bez świadczenia żadnych dodatkowych usług, w minimalnym okresie czasowym jednej doby, najczęściej jednak na weekendy lub dłuższe (tygodniowe/dwutygodniowe) pobyty (wakacje).

W związku z tym ocena Pani stanowiska wymaga analizy, czy opisana we wniosku działalność najmu nieruchomości mieści się w wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr działalności w zakresie najmu, dzierżawy oraz udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.

Zgodnie z art. 659 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.

Z kolei w myśl art. 693 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.

Stronami umowy najmu są wynajmujący oraz najemca, w przypadku umowy dzierżawy są to odpowiednio: wydzierżawiający i dzierżawca. Do zawarcia umowy najmu/dzierżawy dochodzi wówczas, gdy strony uzgodnią istotne jej składniki (essentialia negotii), do jakich należą przedmiot najmu/dzierżawy i czynsz. Na podstawie umowy najmu/dzierżawy najemca/dzierżawca uzyskuje prawo do używania cudzej rzeczy (w przypadku dzierżawy dodatkowo do pobierania z niej pożytków) w zamian za zapłatę czynszu. Najem/dzierżawa mogą być zawarte na czas oznaczony albo na czas nieoznaczony. Zawarcie umowy na czas oznaczony może polegać na wskazaniu daty kalendarzowej zakończenia najmu, określeniu czasu jego trwania w dniach, tygodniach bądź innym oznaczeniu jego momentu końcowego. Jeśli w umowie czas nie został w ten sposób określony, ani też nie wynika w sposób dostateczny z okoliczności, uważa się że została ona zawarta na czas nieoznaczony.

Wskazana we wniosku działalność polegająca na oddawaniu osobom fizycznym (letnikom) apartamentów/domków w minimalnym okresie czasowym jednej doby, na weekendy lub dłuższe (tygodniowe/dwutygodniowe) pobyty (wakacje), stanowi najem krótkoterminowy, który nie można uznać za działalność mieszczącą się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr.

Wymienione w tym przepisie najem czy dzierżawa charakteryzują się stosunkowo dużym sformalizowaniem – zwyczajowo zawierana jest stosowna umowa, w której określane są prawa i obowiązki najemcy/dzierżawcy oraz wynajmującego/wydzierżawiającego. Nierzadko podpisywany jest również protokół zdawczo-odbiorczy, a najemca/dzierżawca zobowiązany zostaje do przestrzegania regulaminu oraz uiszczenia kaucji zabezpieczającej. Dla umów tego rodzaju charakterystyczny jest również okres, na jaki następuje udostępnienie miejsca (domu, lokalu czy pokoju), z reguły obejmuje on dłuższe okresy czasowe. Rozliczenie usługi ma charakter cykliczny, płatność zwyczajowo przyjmowana jest w okresach miesięcznych, kwartalnych lub rocznych. Najem czy dzierżawę wyróżnia także brak zmienności podmiotu, któremu udostępniana zostaje nieruchomość lub jej część.

Wskazanych wyżej cech najmu czy dzierżawy nie wykazują wskazane we wniosku usługi wynajmu domków i apartamentów. Nie można również uznać ich za udostępnianie mienia fundacji do korzystania na innej podstawie. Należy bowiem mieć na uwadze, że działalność fundacji nie może wykroczyć poza dopuszczalny zakres działalności określony w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr, ograniczający się tylko do najmu, dzierżawy oraz udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.

Ustawodawca, mówiąc o dozwolonej działalności w zakresie najmu, (…) wyraźnie wskazuje, że może to być tylko ściśle taka działalność, a nie także taka działalność, która polega na świadczeniu innej usługi, z którą w jakikolwiek sposób związane jest udostępnienia mienia fundacji, lecz usługa nie ogranicza się jedynie do udostępnienia tego mienia. Podkreślenia wymaga, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr, jako bezpośrednio wpływający na normę art. 6 ust. 1 pkt 25 (w zw. z art. 6 ust. 7) updop, która dotyczy zwolnienia podatkowego musi być interpretowany ściśle (literalnie), podobnie jak wszystkie przepisy o takim charakterze.

Analizując powyższe nie można zgodzić się z Panią, że najem domków i apartamentów, o którym mowa we wniosku mieści się w działalności dozwolonej zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr.

Tym samym Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00