Interpretacja indywidualna z dnia 22 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.382.2024.2.WK
Zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przed uzyskaniem wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych i po uzyskaniu wpisu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy Spółka świadcząc usługi warsztatów edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, opartych o innowacyjny (…), będąc placówką oświatową, może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy od dnia wykonania pierwszej czynności, czy też ze zwolnienia tego może korzystać dopiero po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez organa samorządowe. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 lipca 2024 r. (wpływ 26 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością uzyskała wpis do KRS 26 lipca 2023 r. Spółka prowadzi działalność w zakresie określonym symbolem PKD 85.59.B (pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane). Są to zajęcia edukacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, oparte o innowacyjny amerykański format (…).
Warsztaty prowadzone są na bazie (…), w oparciu o nowoczesne programy. Są to regularne zajęcia dodatkowe – pozalekcyjne, które w praktyczny sposób uzupełniają wiedzę przekazywaną podczas zajęć szkolnych, rozwijają kreatywność dzieci i budzą ciekawość świata. Zachęcają do samodzielnego zdobywania wiedzy, a ponieważ nauka staje się zabawą, jest przez to bardziej skuteczna.
Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanych animatorów, oparte o specjalne projekty tematyczne przygotowane dla konkretnej grupy wiekowej z wykorzystaniem (...) dopasowanych do wieku i możliwości uczestników.
Zajęcia prowadzone są w szkołach i przedszkolach publicznych i prywatnych (tzn. w placówkach oświatowych), które to wynajmują na podstawie zawartej umowy sale lekcyjne celem przeprowadzenia warsztatów (…). Warsztaty prowadzone są w taki sposób, aby w jednym czasie wykorzystać elementy 4 dziedzin: nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki. Realizowane modele (…) nawiązują tematycznie do zagadnień podstawy programowej realizowanych w danym czasie przez dzieci. Wszystkie instrukcje, na podstawie których tworzone są modele są w języku angielskim, dzięki czemu dzieci powiększają swój zasób słów.
28 lutego 2024 r. burmistrz (…) wpisał prowadzone przez Spółkę warsztaty (…) do prowadzonej przez siebie ewidencji szkół i placówek niepublicznych, pod numerem (…), typ placówki: placówka oświatowo-wychowawcza, rodzaj placówki: ognisko pracy pozaszkolnej, data rozpoczęcia działalności: 1 marca 2024 r. Wpisu dokonano na podstawie art. 168 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
28 sierpnia 2023 r. wartość sprzedaży usług świadczonych przez Spółkę przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania czynności kwotę 200.000,00 zł i od tego momentu Spółka zaczęła funkcjonować jako podatnik VAT czynny obciążając kwoty otrzymane za wykonanie usług podatkiem należnym oraz rozliczając podatek naliczony. Z kolei, od 1 marca 2024 r. (w związku z wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych), Spółka funkcjonuje jako podmiot przedmiotowo zwolniony z opodatkowania VAT, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Wątpliwości zarządu wzbudziło w tym przypadku konieczność rozliczania podatku od towarów i usług mimo świadczenia usług edukacyjnych i uzyskania de facto statusu placówki oświatowej.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
1.Zakresem pytania objęte zostały usługi świadczoną przez Spółkę na rzecz edukacji dzieci i młodzieży (Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane: PKD 85.59.B). Są to pozaszkolne zajęcia z robotyki i programowania przy użyciu (…) prowadzone pod nazwą (…).
2.Na pytanie o treści: „czy i jeśli tak, to dokładnie od kiedy Spółka jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737)”, odpowiedzieli Państwo, że:
„Tak, aktualnie Warsztaty (…) znajdują się w krajowym Systemie Informacji Oświatowej (SIO) jako niepubliczna placówka oświatowa, typ: placówka oświatowo-wychowawcza, rodzaj: ognisko pracy pozaszkolnej. Warsztaty (…) widnieją również w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO) pod indywidualnym nr (…).
Wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Burmistrza (…) dokonano (...) r., natomiast data rozpoczęcia działalności to 1 marca 2024 r. – Zaświadczenie (…), a następnie analogicznego wpisu dokonano również w ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę (…) – Zaświadczenie nr (…), numer w ewidencji: (…) (data rozpoczęcia działalności 2 maj br.) z uwagi na możliwość skorzystania z ogromnego zasobu wiedzy urzędników zajmujących się ogólnie rozumianą edukacją i systemem oświatowym.
Celem uniknięcia potencjalnych nieporozumień (przez krótki czas placówka widniała w obu rejestrach co nie jest zabronione) oraz z wizją lepszej współpracy ze Starostwem dokonano na wniosek Spółki wykreślenia z ewidencji prowadzonej prze Burmistrz (…) – Decyzja (…) z 29 maja br.
Podsumowując, aktualnie Warsztaty (…) widnieją w ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę (…), ale funkcjonują jako placówka oświatowo-wychowawcza już od 1 marca 2024 r.”.
3.Na pytanie o treści: „Jeżeli Spółka jest jednostką objętą systemem oświaty, to czy posiadają Państwo zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe?” odpowiedzieli Państwo: „Tak, kserokopie w załączniku”.
4.Na pytanie o treści: „czy świadczone przez Państwa usługi objęte zakresem zadanego przez Państwa pytania były/są wymienione w ww. wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe?Informacji należy udzielićoddzielnie dla usług będących przedmiotem wniosku świadczonych przed uzyskaniem wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz po uzyskaniu ww. wpisu”, odpowiedzieli Państwo, że:
„Tak, świadczone przez nas usługi są wymienione w Zaświadczeniu nr (…) o wpisie do ewidencji: warsztaty, szkolenia, kursy, formy spędzania czasu wolnego (stałe, okresowe, okazjonalne)”.
5.Aktualnie świadczone przez Spółkę w ramach Warsztatów (…) ww. usługi w zakresie dydaktycznym, opiekuńczym i wychowawczym są zbieżne zarówno przed, jak i po dokonaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Po dokonaniu wpisu jedynie nadano nazwę: Warsztaty (…) i adres placówki.
6.Na pytanie o treści: „czy usługi, będące przedmiotem wniosku, świadczone przez Państwa były/są usługami kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)? Informacji należy udzielić oddzielnie dla usług będących przedmiotem wniosku świadczonych przed uzyskaniem wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz po uzyskaniu ww. wpisu”, odpowiedzieli Państwo, że:
„Tak, w ustawie o podatku od towarów i usług z 11 marca 2014 r. w art. 43 ust. 1 pkt 26, lit. a) mowa jest o kształceniu i wychowaniu w ramach systemu oświaty jakiego dokonywano przed, jak i po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych”.
7.Na pytanie o treści: „czy Spółka posiadała/posiada status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego? Jeśli tak, to czy kursy prowadzone przez Państwa na podstawie zawartej umowy, stanowiły/stanowią usługę w zakresie kształcenia? Informacji należy udzielić oddzielnie dla usług będących przedmiotem wniosku świadczonych przed uzyskaniemwpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz po uzyskaniu ww. wpisu”, wskazali Państwo:
„Nie, nie posiada takiego statusu”.
8.Na pytanie o treści: „czy zawierali/zawierają Państwo umowy o świadczenie ww. usług z rodzicami dzieci uczestniczącymi w zajęciach edukacyjnych? Jeżeli nie, to z kim zawierane były/są umowy na świadczone przez Państwa usługi? Informacji należy udzielić oddzielnie dla usług będących przedmiotem wniosku świadczonych przed uzyskaniem wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz po uzyskaniu ww. wpisu”, opowiedzieli Państwo, że:
„Tak, rodzic lub opiekun prawny dziecka przed pierwszymi zajęciami zobligowany jest do wypełnienia formularza zgłoszeniowego, jak również z zapoznaniem się z obowiązującym regulaminem, w którym to w pkt 6 mowa o umowie pomiędzy Klientem a Organizatorem warsztatów. Taka procedura zapisu na warsztaty wdrożona została na długo przed uzyskaniem wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych i działa obecnie”.
9.Na pytanie o treści: „czy zakres świadczonych usług, będących przedmiotem wniosku, mieścił/mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie szkoły podstawowej, tj. czy ww. usługi obejmowały/obejmują swoim zakresem materiał dydaktyczny przewidziany w programie nauczania placówek oświatowych. Proszę uzasadnić odpowiedź. Informacji należy udzielić oddzielnie dla usług będących przedmiotem wniosku świadczonych przed uzyskaniemwpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz po uzyskaniu ww. wpisu”, odpowiedzieli Państwo, że:
„Tak, zakres świadczonych usług przed, jak i po dokonaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych mieścił się w podstawie programowej kształcenia na poziomie szkoły podstawowej w programie nauczania. Na przykład (...)
10.Na pytanie o treści: „czy świadczone przez Spółkę usługi, objęte zakresem wniosku, były/są równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego? Informacji należy udzielić oddzielnie dla usług będących przedmiotem wniosku świadczonych przed uzyskaniem wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz po uzyskaniu ww. wpisu”, odpowiedzieli Państwo, że:
„Tak, były i są nadal, ponieważ Warsztaty (…) opierają się o koncepcję (…). tzn. „[...] prowadzenie w taki sposób zajęć, aby w jednym czasie wykorzystywać elementy 4 dziedzin: nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki. Zamiast uczyć czterech dyscyplin jako oddzielne i odrębne tematy, (…) integruje je w spójną całość i opiera na rzeczywistych zastosowaniach. Dzięki takiemu podejściu dzieci w praktyce, w sposób nieświadomy uczą się i poznają: prawa fizyki, mechaniki, elementy astronomii, działania matematyczne takie jak: liczenie, dzielenie, mierzenie czy szacowanie” (…)”.
11.Na pytanie o treści: „czy prowadzone przez Spółkę zajęcia edukacyjne, objęte zakresem wniosku, stanowiły/stanowią uzupełnienie lub poszerzenie wiedzy w ramach systemu kształcenia podstawowego? Informacji należy udzielić oddzielnie dla usług będących przedmiotem wniosku świadczonych przed uzyskaniemwpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz po uzyskaniu ww. wpisu”, odpowiedzieli Państwo, że:
„Tak, każde takie zajęcia stanowią poszerzenie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji uczestników warsztatów niezależnie od tego czy uczęszczali oni na zajęcia przed, czy po dokonaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych”.
12.Na pytanie o treści: „w przypadku gdy świadczone przez Państwa usługi, o których mowa we wniosku, stanowiły/stanowią usługi złożone z szeregu różnych usług, to należy wskazać:
a)z jakich usług się składały/składają?
b)która usługa była/jest podstawowa?
c)czy wszystkie świadczone przez Państwa usługi, będące przedmiotem wniosku, były/są niezbędne do wykonania usługi podstawowej?
d)czy usługa podstawowa była/jest zwolniona od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy?
e)czy głównym celem świadczonych przez Państwa usług było/jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia?
Informacji należy udzielić oddzielnie dla usług będących przedmiotem wniosku świadczonych przed uzyskaniem wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz po uzyskaniu ww. wpisu”, odpowiedzieli Państwo, że:
„a), b) i c) We wniosku mowa jest o Warsztatach (…) (przed dokonaniem wpisu po prostu (…) lub (…)), które stanowią podstawową usługę bez dodatkowych składowych;
d) Usługa podstawowa przed dokonaniem wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych nie była zwolniona od podatku o którym mowa. Zwolnienie nastąpiło dopiero od dnia 1 marca br., tj. od momentu uzyskania Zaświadczenia (…).
e) Głównym celem posiadania statusu niepublicznej placówki oświatowej jest niewątpliwie prestiż dla posiadającej go instytucji, szkoły czy warsztatów oraz możliwość otwarcia wielu wcześniej niedostępnych dla firm prywatnych możliwości rozwoju, czy nawet możliwości zaprezentowania usług w szkołach publicznych. Wsparcie szkoleniowe, wsparcie ze strony urzędników jest niewspółmiernie większe niż dla podmiotów prywatnych – z własnego doświadczenia. Możliwość zwolnienia z podatku jest niewątpliwie dodatkowym atutem.
Pytanie
Czy przedmiotowa Spółka, świadcząc usługi przedstawione w opisie stanu faktycznego i będąc de facto placówką oświatową, może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług od dnia wykonania pierwszej czynności (i nie obowiązuje jej w tym momencie limit 200.000 zł wartości sprzedaży proporcjonalny do okresu wykonywanej działalności), czy też ze zwolnienia tego może korzystać dopiero po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez organa samorządowe?
Państwa stanowisko w sprawie
W świetle przepisów ustawy o VAT (art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane zwolnione są od podatku VAT.
Zwolnienie z VAT ma w tym przypadku charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza że zarówno status podatnika (jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty), jak i zakres świadczonych usług (usługi w zakresie kształcenia i wychowania) – muszą spełniać warunki określone przepisami.
Przedmiotowa Spółka świadczy bezsprzecznie usługi edukacyjne określone w PKD 85.59.B – pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (sekcja ta obejmuje m.in. Edukację w formie stacjonarnej, pozaszkolne formy edukacji, działalność usługową wspomagającą edukację) oraz jest objęta systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania, co potwierdza wpisanie placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez burmistrza (…).
Zdaniem Wnioskodawcy, dla uznania istnienia przesłanek do zwolnienia z podatku VAT istotne jest spełnienie przedstawionych powyżej założeń dotyczących charakteru świadczonych usług oraz wykonywania ich w ramach obowiązującego systemu oświaty, a fakt uzyskania wpisu w ewidencji prowadzonej przez organ samorządu terytorialnego w terminie późniejszym, jako czynność o charakterze stricte administracyjnym nie wpływa na możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia.
Tym samym, Spółka nieprawidłowo, po przekroczeniu określonego w przepisach limitu sprzedaży, opodatkowywała swoje usługi podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Zauważyć należy, że regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
Zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Wskazać należy, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Jednocześnie na podstawie cyt. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Zatem kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.
W tym miejscu należy odwołać się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 737):
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe:
Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1) jednostkę samorządu terytorialnego;
2) inną osobę prawną;
3) osobę fizyczną.
Na mocy art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Na podstawie art. 168 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe:
Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.
Zauważenia wymaga, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Według art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Natomiast, w myśl art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy może być objęta sprzedaż dokonywana przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast do podatników, którzy rozpoczynają działalność w danym roku podatkowym ma zastosowanie art. 113 ust. 9 ustawy.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Spółka świadcząc usługi organizowania warsztatów edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, opartych o innowacyjny (...), będąc placówką oświatową, może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy od dnia wykonania pierwszej czynności, czy też ze zwolnienia tego może korzystać dopiero po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez organa samorządowe.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy:
·Spółka uzyskała wpis do KRS 26 lipca 2023 r.;
·Spółka prowadzi działalność w zakresie prowadzenia zajęć edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, oparte o innowacyjny (…);
·powyższe zajęcia to regularne zajęcia dodatkowe – pozalekcyjne, które w praktyczny sposób uzupełniają wiedzę przekazywaną podczas zajęć szkolnych, rozwijają kreatywność dzieci i budzą ciekawość świata;
·zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanych animatorów, oparte o specjalne projekty tematyczne przygotowane dla konkretnej grupy wiekowej z wykorzystaniem (...) dopasowanych do wieku i możliwości uczestników;
·zajęcia prowadzone są w szkołach i przedszkolach publicznych i prywatnych (tzn. w placówkach oświatowych), które to wynajmują na podstawie zawartej umowy sale lekcyjne celem przeprowadzenia warsztatów (…);
·28 sierpnia 2023 r. wartość sprzedaży usług świadczonych przez Spółkę przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania czynności kwotę 200.000,00 zł i od tego momentu Spółka zaczęła funkcjonować jako podatnik VAT czynny obciążając kwoty otrzymane za wykonanie usług podatkiem należnym oraz rozliczając podatek naliczony;
·od 1 marca 2024 r. (w związku z wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych) Spółka funkcjonuje jako podmiot przedmiotowo zwolniony z opodatkowania VAT, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy;
·aktualnie Warsztaty (…) znajdują się w krajowym Systemie Informacji Oświatowej (SIO) jako niepubliczna placówka oświatowa, typ: placówka oświatowo-wychowawcza, rodzaj: ognisko pracy pozaszkolnej. Warsztaty (…) widnieją również w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO) pod indywidualnym nr (…);
·wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Burmistrza (…) dokonano 28 lutego 2024 r. – data rozpoczęcia działalności to 1 marca 2024 r. – Zaświadczenie (…);
·analogicznego wpisu dokonano również w ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę (…) – Zaświadczenie nr (…), numer w ewidencji: (…) z 16 kwietnia 2024 r. (data rozpoczęcia działalności 2 maj br.);
·przez krótki czas placówka widniała w obu rejestrach (dokonano na wniosek Spółki wykreślenia z ewidencji prowadzonej prze Burmistrz (…) – Decyzja (…) z 29 maja br.);
·aktualnie Warsztaty (…) widnieją w ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę (…), ale funkcjonują jako placówka oświatowo-wychowawcza już od 1 marca 2024 r.;
·aktualnie świadczone przez Spółkę w ramach Warsztatów (…) ww. usługi w zakresie dydaktycznym, opiekuńczym i wychowawczym są zbieżne zarówno przed, jak i po dokonaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych;
·po dokonaniu wpisu jedynie nadano nazwę: Warsztaty (…) i adres placówki;
·w ustawie o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) mowa jest o kształceniu i wychowaniu w ramach systemu oświaty jakiego dokonywano przed jak i po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych;
· zakres świadczonych usług przed, jak i po dokonaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych mieścił się w podstawie programowej kształcenia na poziomie szkoły podstawowej w programie nauczania;
·każde zajęcia (warsztaty) stanowią poszerzenie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji uczestników warsztatów niezależnie od tego, czy uczęszczali oni na zajęcia przed, czy po dokonaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
Jak już wskazano wyżej, zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje spełnienie łącznie warunków, tj.:
-usługi świadczone w zakresie kształcenia i wychowania (przesłanka przedmiotowa),
-usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane (przesłanka podmiotowa).
Analizy wymaga więc spełnienie przesłanki przedmiotowej uzasadniającej zastosowanie zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Jak wskazano powyżej kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że zakresem pytania objęte zostały usługi świadczoną przez Spółkę na rzecz edukacji dzieci i młodzieży. Aktualnie świadczone przez Spółkę w ramach Warsztatów (…) ww. usługi w zakresie dydaktycznym, opiekuńczym i wychowawczym są zbieżne zarówno przed, jak i po dokonaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Aktualnie Warsztaty (…) znajdują się w krajowym Systemie Informacji Oświatowej (SIO) jako niepubliczna placówka oświatowa, typ: placówka oświatowo-wychowawcza, rodzaj: ognisko pracy pozaszkolnej. Po dokonaniu wpisu jedynie nadano nazwę: Warsztaty (…) i adres placówki. Jak Państwo wskazali w uzupełnieniu do wniosku kształceniu i wychowaniu dokonywano przed, jak i po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Dodatkowo wskazali Państwo, że każde takie zajęcia stanowią poszerzenie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji uczestników warsztatów niezależnie od tego czy uczęszczali oni na zajęcia przed, czy po dokonaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, że opisane we wniosku usługi spełniają przesłankę przedmiotową, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, niezbędną dla zastosowania zwolnienia do podatku od towarów i usług, o którym mowa w tym przepisie.
Natomiast analizy wymaga również spełnienie przesłanki podmiotowej uzasadniającej zastosowanie zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Wskazali Państwo, że Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością uzyskała wpis do KRS 26 lipca 2023 r. Aktualnie Warsztaty (…) znajdują się w krajowym Systemie Informacji Oświatowej (SIO) jako niepubliczna placówka oświatowa, typ: placówka oświatowo-wychowawcza, rodzaj: ognisko pracy pozaszkolnej. Warsztaty (…) widnieją również w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO) pod indywidualnym nr (…). Aktualnie Warsztaty (…) widnieją w ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę (…), ale funkcjonują jako placówka oświatowo-wychowawcza już od 1 marca 2024 r.
Wobec powyższego – wbrew Państwa twierdzeniu – przed wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych dla świadczonych przez Państwa usług organizowania warsztatów edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, opartych o innowacyjny (…) nie mieli Państwo możliwości korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, ponieważ w tym okresie nie byli Państwo jednostką objętą systemem oświaty.
Jednakże, stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie z chwilą uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, a funkcjonują Państwo jako placówka oświatowo-wychowawcza już od 1 marca 2024 r., uzyskali Państwo status jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. W konsekwencji dopiero od dnia 1 marca 2024 r. spełniona została przesłanka podmiotowa niezbędna dla zastosowania zwolnienia do podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Zatem, ww. usługi świadczone po wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych spełniają kryteria podmiotowo-przedmiotowe (tj. usługi świadczone przez Państwa są usługami kształcenia i wychowania oraz są Państwo jednostką objętą systemem oświaty), które są niezbędne, aby korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Ponadto zaznaczenia wymaga, że zgodnie z cytowanym wyżej art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zatem Spółka, świadcząc usługi organizowania warsztatów edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, opartych o innowacyjny (…) przed uzyskaniem wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych mogła korzystać ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy, do czasu gdy faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Tak więc Spółka postępowała prawidłowo, skoro od 28 sierpnia 2023 r. wartość sprzedaży usług świadczonych przez Spółkę przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania czynności kwotę 200.000,00 zł i od tego momentu Spółka zaczęła funkcjonować jako podatnik VAT czynny obciążając kwoty otrzymane za wykonanie usług podatkiem należnym.
Podsumowanie
Spółka, świadcząc usługi organizowania warsztatów edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, opartych o innowacyjny (…) od momentu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, tj. od 1 marca 2024 r. może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Natomiast do czasu uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, tj. do 1 marca 2024 r. Spółkę obowiązywał limit 200.000 zł wartości sprzedaży proporcjonalny do okresu wykonywanej działalności na podstawie art. 113 ust. 1 w powiązaniu z art. 113 ust. 10 ustawy.
Państwa stanowisko jest więc nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że przedmiotowa interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Nadmienia się, że zgodnie z powołanym wyżej art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z dołączonych do niego dokumentów. W związku z tym załączone przez Państwa do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).