Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.275.2024.2.DD

1. Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na promocję produktów i usług wymienionych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stanowią koszty działań promocyjno-informacyjnych w rozumieniu art. 18eb ust. 7 pkt 2 UstCIT i w konsekwencji podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem CIT jako koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów przy spełnieniu przez Spółkę pozostałych warunków zastosowania ulgi określonej w art. 18eb ustawy o CIT? 2. Czy refakturowanie wydatków ponoszonych przez Spółkę na uczestnictwo w targach i inne działania promocyjno-informacyjne w rozumieniu art. 18eb ust. 7 UstCIT, uprawnia ją do skorzystania z odliczenia tych kosztów od podstawy opodatkowania, przy spełnieniu pozostałych warunków zastosowania ulgi na ekspansję?

Domyślny nagłówek

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w części dotyczącej:

1) możliwości zaliczenia do kosztów działań promocyjno-informacyjnych w rozumieniu art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT wydatków poniesionych na:

- organizację miejsca wystawowego,

- zakup biletów lotniczych dla pracowników,

- zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników

- jest nieprawidłowe,

- zakup przestrzeni reklamowych,

- przygotowanie strony internetowej,

- przygotowanie broszur,

- przygotowanie katalogów informacyjnych i ulotek

- jest prawidłowe,

2) ustalenia, czy refakturowanie wydatków ponoszonych przez Spółkę na uczestnictwo w targach i inne działania promocyjno-informacyjne w rozumieniu art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, uprawnia ją do skorzystania z odliczenia tych kosztów od podstawy opodatkowania – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 29 maja 2024 r., który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy wydatki ponoszone przez Spółkę na promocję produktów i usług stanowią koszty działań promocyjno-informacyjnych w rozumieniu art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT i w konsekwencji podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem CIT jako koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów przy spełnieniu przez Spółkę pozostałych warunków zastosowania ulgi określonej w art. 18eb ustawy o CIT,

- czy refakturowanie wydatków ponoszonych przez Spółkę na uczestnictwo w targach i inne działania promocyjno-informacyjne w rozumieniu art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, uprawniają do skorzystania z odliczenia tych kosztów od podstawy opodatkowania, przy spełnieniu pozostałych warunków zastosowania ulgi na ekspansję.

Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 21 czerwca 2024 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 24 czerwca 2024 r., uzupełnienie do ww. wniosku wpłynęło 3 lipca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni („Spółka”) jest liderem wśród producentów na rynku innowacyjnych (…) różnego przeznaczenia stanowiących części maszyn i urządzeń m.in. w branży automotive, górniczej oraz przemysłowej. Spółka oferuje produkty o niezrównanej wytrzymałości, jakości, wydajności oraz efektywności kosztowej. Produkty te składają się z różnego rodzaju komponentów, z których część wytwarzana jest przez Spółkę, a część zamawiana u jej polskich lub zagranicznych kontrahentów.

(…) produkowane przez Wnioskodawczynię często stanowią istotny element detekcyjny w szerokiej gamie urządzeń analitycznych do wykrywania gazów, bezpieczeństwa w przemyśle, jakości powietrza w kabinach samochodowych, badaniach uniwersyteckich, kryminalistyce, górnictwie i innych.

Dzięki bardzo dobrej jakości materiałów oraz najlepszym ekspertom z branży, zatrudnionym u Wnioskodawczyni, dostarcza ona wysokiej jakości (…) spełniające najwyższe standardy wydajności i bezpieczeństwa.

Głównymi rynkami, na które w dużej mierze skierowana jest działalność Wnioskodawczyni są rynek motoryzacyjny, jakości powietrza w pomieszczeniach oraz przemysłowej jakości powietrza.

Produkty oferowane przez Wnioskodawczynię oraz świadczone przez nią usługi podzielone są na grupy, które zależne są od branży/rynku do której są skierowane. Grupy te przedstawiają się w następujący sposób:

1. Bezpieczeństwo przemysłowe;

2. Jakość powietrza w pojazdach samochodowych i pomieszczeniach;

3. Wykrywanie wycieków z baterii i akumulatorów.

W ramach bezpieczeństwa przemysłowego, Wnioskodawczyni oferuje następujące produkty oraz usługi: (…). Wnioskodawczyni w ramach świadczonych usług, wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie, doradza także swoim klientom w wyborze odpowiednich produktów, dostosowanych do potrzeb klienta.

W ramach działalności w zakresie dbania o jakość powietrza w pojazdach samochodowych, produkty Wnioskodawczyni znajdują zastosowanie zarówno jako część samochodowych systemów wentylacyjnych, jak i w większych urządzeniach, takich jak (…). Jednakże dla wszystkich tych urządzeń wymagania są takie same – (…) muszą posiadać doskonałą wydajność przez długi czas. Wnioskodawczyni jest liderem w dziedzinie (…).

W ramach grupy produktów służących do wykrywania wycieków z baterii i akumulatorów, Wnioskodawczyni oferuje (…), które są w stanie wykryć gazowy wodór podczas wybiegu termicznego i wszystkich trybów awarii. Dla porównania można wskazać, że co do zasady (…) może wykryć tylko niektóre z nich. Nie może on także działać we wszystkich architekturach akumulatorów. W praktyce oznacza to, że (…) produkowane przez Wnioskodawczynię pozwalają na wysyłanie alarmu do pasażerów pojazdów samochodowych, aby jak najszybciej opuścili samochód, gdy jakikolwiek wyciek zostanie wykryty.

Do produktów oferowanych w ramach tej grupy należą (…)

Produkty i usługi Spółki trafiają do klientów na całym święcie. Są to głównie klienci, którzy potrzebują technologii (…) do zastosowań związanych z jakością powietrza w zakresie ochrony środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa. Wnioskodawczyni posiada duże doświadczenie w obsłudze klientów w wielu sektorach – od motoryzacji i przemysłowych producentów OEM, po przedsiębiorstwa użyteczności publicznej i instytucje naukowo-badawcze. Działalność usługowa Wnioskodawczyni skupia się głównie na stałej współpracy z klientami polegającej na doborze odpowiednich produktów, ich dostarczeniu, realizacji, obsługi, pomocy technicznej oraz wielu innych aspektach związanych z prawidłowym funkcjonowaniem systemów, w których stosowane są produkty i technologie Wnioskodawczyni.

W pozyskiwaniu tak wielu klientów, oprócz wyjątkowej jakości produktów oraz usług, konieczny jest także odpowiedni marketing Wnioskodawczyni, w celu zdobycia nowych klientów lub przedstawienia oferty swoich produktów, wykorzystuje różnego rodzaju działania, do których należą m.in. zamieszczanie reklam w gazetach czy też na stronie internetowej, personalizowane przyrządy biurowe, takie jak długopisy, notesy, itd. oraz poprzez wysławianie swoich produktów na targach krajowych i międzynarodowych lub uczestnictwo w takich targach w roli odwiedzającej.

W poprzednich latach Wnioskodawczyni brała udział w licznych targach krajowych i międzynarodowych, w których występowała w roli wystawcy oferowanych przez siebie produktów, promując tym samym produkty i usługi, dostarczając informacji i wiedzy na temat urządzeń i funkcjonalności, które są stosowane w produktach Wnioskodawczyni, jak również wymieniając się doświadczeniem z pozostałymi uczestnikami targów z tej samej lub pokrewnej branży. Wnioskodawczyni, w celu pozyskania nowych klientów i promowania swoich produktów, brała także udział jako odwiedzająca w około 17 wydarzeniach skupiających firmy i wystawców z branż, w których skupia się jej działalność.

W targach biorą udział zarówno osoby zatrudnione u Wnioskodawczyni, posiadające wiedzę z dziedziny automotive oraz produkcji urządzeń i (…) oferowanych przez Wnioskodawczynię, jak i przedstawiciele zagranicznych firm należących do 15 spółek grupy (…), których główna działalność skupia się na produkcji (…).

Wnioskodawczyni będzie w przyszłości uczestniczyła w podobnych wydarzeniach, ze względu na to, że stanowią one ogromną korzyść w zakresie promocji produktów Spółki i umożliwiają dotarcie do potencjalnych klientów.

W związku z uczestnictwem w targach, Wnioskodawczyni w zależności od charakteru w jakim w nich występuje – jako wystawca czy jako odwiedzająca – ponosi koszty związane z podróżami do miejsca, w którym obywają się targi i koszty podróży powrotnej, zarówno dla członków Spółki, jak i pracowników. Do kosztów tych należą tzw. stand charges, czyli koszty miejsca, w którym Wnioskodawczyni będzie mogła wystawić swoje produkty lub jeśli uczestniczy w targach jako odwiedzający – koszty wstępu i uczestnictwa w wydarzeniu. W przypadku targów zagranicznych, nierzadko także koszty związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem na miejscu.

Poza kosztami ponoszonymi przez Wnioskodawczynię w związku z uczestnictwem w targach krajowych i międzynarodowych, ponosi ona także wydatki na materiały marketingowe tworzone w ramach działań promocyjno-informacyjnych. Do takich działań należą w szczególności:

- tworzenie reklam w gazetach oraz bezpośrednio u dystrybutora produktów,

- prowadzenie i utrzymanie strony internetowej,

- zaopatrzenie i dystrybucja materiałów marketingowych w postaci przyborów biurowych, takich jak notesy i długopisy,

- inne działania promocyjno-informacyjne, polegające m.in. na podróżach do klientów w celu zaprezentowania im poszczególnych produktów, zademonstrowania ich funkcjonalności, zapewnienia kompleksowych usług doradczych w zakresie znalezienia rozwiązania dopasowanego bezpośrednio do potrzeb klienta.

W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę fakt, iż wydatki ponoszone na działania promujące produkty i usługi Wnioskodawczyni lub mające na celu pozyskanie nowych klientów stanowią element niezbędny dla przedsiębiorcy chcącego wyróżnić się na rynku i dotrzeć do jak największego grona odbiorców oraz fakt, że wszystkie działania Wnioskodawczyni wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego mają na celu promowanie produktów Spółki poprzez informowanie potencjalnych klientów o urządzeniach, ich funkcjonalności i zastosowaniu oraz swoich usługach związanych z całym procesem wdrażania tych produktów, Wnioskodawczyni rozważa skorzystanie z ulgi podatkowej, określonej w art. 18eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tzw. ulga na ekspansję), która pozwoli Wnioskodawczyni na odliczenie kosztów poniesionych na rozwój i promowanie produktów od podstawy opodatkowania.

W okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym Spółka poniosła koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1 wskazanego przepisu, nastąpi zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów nie zostały/nie zostaną Wnioskodawczyni zwrócone w jakiejkolwiek formie ani nie zostały/nie zostaną uprzednio odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W piśmie z 1 lipca 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazali Państwo, że:

 1. Wnioskodawczyni będzie ponosić następujące wydatki (uwzględniając podział na określone przez ustawodawcę w art. 18eb ust. 7 UstCIT grupy wydatków):

a) uczestnictwo w targach poniesione na:

i. Organizację miejsca wystawowego (art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. a UstCIT),

ii. Zakup biletów lotniczych dla pracowników (art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. b UstCIT),

iii. Zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników (art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. c UstCIT),

 b) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów (art. 18eb ust. 7 pkt 2 UstCIT).

 2. W trakcie targów, w których Wnioskodawczyni występuje i będzie występować w roli wystawcy promuje i będzie promować jedynie produkty własne, nie promuje i nie będzie promować produktów innych spółek z grupy Amphenol.

 3. Sprzedaż oferowanych produktów następuje i będzie następować do podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi, w myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 UstCIT.

 4. Przychód, o którym mowa w art. 18eb ust. 4 UstCIT podlega i będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce.

 5. Spółka korzystała w przeszłości ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy i nie wyklucza, że w przyszłości może jeszcze z tego zwolnienia skorzystać, jednak dochód podlegający zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a UstCIT nie będzie nigdy brany pod uwagę jako dochód, do którego można zastosować ulgę, o której mowa w art. 18eb UstCIT, a koszty kwalifikowane zaliczone do zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a UstCIT nie będą stanowiły kosztów kwalifikowanych ulgi, o której mowa w art. 18eb UstCIT.

Podsumowując: Wnioskodawczym nie będzie łączyła ze sobą wskazanego wyżej zwolnienia ze wskazaną wyżej ulgą.

 6. Poprzez tworzenie reklam bezpośrednio u dystrybutora produktów, należy rozumieć reklamy umieszczane bezpośrednio na stronach internatowych dystrybutorów produktów Wnioskodawczyni. Chodzi tutaj o reklamy konkretnego produktu lub konkretnych produktów, które klienci mogą zakupić na stronie dystrybutora. Reklama kierowana jest do klientów oraz potencjalnych klientów zainteresowanych określonymi produktami Wnioskodawczyni, które są dostępne do zakupu na stronie dystrybutora. Reklama przybiera formę graficznego przedstawienia konkretnego produktu Wnioskodawczyni z jego szczegółowym opisem, danymi technicznymi oraz funkcjonalnościami, które to dane przedstawione są w sposób mający na celu zachęcić klientów i potencjalnych klientów do zakupu konkretnego produktu.

 7. Poprzez tworzenie reklam bezpośrednio u dystrybutorów zwiększa się rozpoznawalność zarówno samej marki Wnioskodawczyni jak i jej produktów, co wpływa korzystnie na atrakcyjność oferowanych przez nią produktów. W ten sposób rozszerza się rynek kanałów dystrybucji oraz klientów zainteresowanych produktami Wnioskodawczyni, co z kolei przekłada się na zwiększenie sprzedaży tych produktów. Reklama zawierająca informacje na temat poszczególnych produktów Wnioskodawczyni ma charakter promocyjno-informacyjny, ponieważ poszerza wśród klientów wiedzę na temat jej produktów i zachęca do ich zakupu. Reklama umożliwia jednocześnie dotarcie do tych klientów, do których Wnioskodawczyni prawdopodobnie nie dotarłaby poprzez swoją indywidualna stronę internetową.

Istotne elementy opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zawarte zostały również we własnym stanowisku w sprawie gdzie wskazaliście Państwo, że:

- Powodem (…) operacji [refakturowania przez inny podmiot z grupy (…) kosztów ponoszonych przez Spółkę – przypis Organu] jest częsty wspólny udział kilku podmiotów z grupy (…) w jednym wydarzeniu (dotyczy targów zagranicznych). Wtedy jedna ze spółek bierze na siebie obowiązek zarządzania projektem polegającym na udziale w danych targach a następnie koszty dzielone są w częściach równych pomiędzy poszczególne spółki z grupy (…), w tym na Wnioskodawczynię – w przypadku, gdy Wnioskodawczyni brała udział w tych targach. Refaktura dotyczy rzeczywiście poniesionych kosztów w wydarzeniu, w którym rzeczywiście (fizycznie) brali udział pracownicy Wnioskodawczyni.

- Wnioskodawczyni jako spółka z grupy (…) ponosi (…) koszty na zasadzie rechargu, czyli ich refakturowania na spółkę docelową. Nie wszystkie koszty działalności Wnioskodawczyni podlegają rozliczeniu na tej zasadzie. Jednakże (…) refakturowaniu podlegają koszty związane z uczestnictwem w targach oraz działalnością promocyjno-informacyjną w rozumieniu art. 18eb UstCIT.

- Wszystkie koszty Spółki związane z działaniami promocyjno-informacyjnymi w rozumieniu art. 18eb UstCIT, w tym koszty związane z utrzymaniem i aktualizowaniem strony internetowej za pośrednictwem firmy z Wielkiej Brytanii, zamieszczaniem reklam produktów i usług w gazecie oraz bezpośrednio u dystrybutora, produkcją i dystrybucją materiałów marketingowych, takich jak notesy, przybory biurowe, itd. rozliczane są na zasadzie rechargu, tj. refakturowania na spółkę z grupy.

Pytania

 1. Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na promocję produktów i usług wymienionych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stanowią koszty działań promocyjno-informacyjnych w rozumieniu art. 18eb ust. 7 pkt 2 UstCIT i w konsekwencji podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem CIT jako koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów przy spełnieniu przez Spółkę pozostałych warunków zastosowania ulgi określonej w art. 18eb ustawy o CIT?

 2. Czy refakturowanie wydatków ponoszonych przez Spółkę na uczestnictwo w targach i inne działania promocyjno-informacyjne w rozumieniu art. 18eb ust. 7 UstCIT, uprawnia ją do skorzystania z odliczenia tych kosztów od podstawy opodatkowania, przy spełnieniu pozostałych warunków zastosowania ulgi na ekspansję?

Państwa stanowisko w sprawie

Od 1 stycznia 2022 r. rozszerzony został katalog ulg podatkowych zawartych w przepisach UstCIT, w wyniku czego jedną z nowych ulg jest tzw. ulga na ekspansję uregulowana w art. 18eb UstCIT.

Państwa zdaniem, wydatki ponoszone przez Spółkę na promocję produktów i usług przez nią oferowanych, które zostały wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, stanowią koszty działań promocyjno-informacyjnych, uprawniających Spółkę do odliczenia tych kosztów od podstawy opodatkowania CIT, jako kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, przy spełnieniu przez Spółkę pozostałych warunków zastosowania ulgi określonej w art. 18eb UstCIT.

Uzasadniając własne stanowisko wskazali Państwo, że zgodnie z art. 18eb ust. 1 ustawy CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1.000.000,00 zł w roku podatkowym.

Natomiast, w myśl art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

 1) uczestnictwa w targach poniesione na:

a) organizację miejsca wystawowego,

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników,

 2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów,

 3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów,

 4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych,

 5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Z powyższego wynika więc, że kosztami działań promocyjno-informacyjnych są m.in. zamieszczanie reklam w gazetach, na stronach internetowych, czy też dystrybucja innych materiałów marketingowych promujących określone produkty lub usługi.

Działalność podejmowana przez Spółkę ma niewątpliwie charakter promocyjny oraz informacyjny.

Wnioskodawczyni, poprzez zamieszczanie reklam dotyczących swoich produktów w gazetach, bezpośrednio u dystrybutora produktów i usług oraz na stronie internetowej, wprost wskazuje, że celem jest promowanie produktów i usług Spółki, poprzez co zwiększa się atrakcyjność i rozpoznawalność zarówno samej Spółki, jak i jej produktów i usług.

Ponadto, wskazana działalność Spółki, poprzez informacje zamieszczone m.in. na stronie internetowej, zwiększa wiedzę potencjalnych klientów w zakresie bezpieczeństwa powietrza, jakości powietrza w pomieszczeniach i pojazdach samochodowych oraz wykrywania wycieków z baterii i akumulatorów.

Promowanie produktów Spółki, zarówno w sieci – poprzez stronę internetową oraz reklamy na innych stronach, jak i broszurach itd., umożliwia dotarcie do jeszcze większej liczby nowych klientów, co stanowi działanie nie tylko promocyjne, lecz także informacyjne.

W celu promowania swoich produktów i usług, Wnioskodawczyni posługuje się różnymi typami reklamy. Przybierają one formę reklam tekstowych, graficznych – wyświetlanych na stronach zdjęć produktów, tworzenia materiałów marketingowych, takich jak notesy, długopisy, itd.

Charakter informacyjny opisanych działań Spółki również nie budzi wątpliwości. Już samo pojawienie się reklamy lub strony Spółki w wynikach wyszukiwania, informuje odbiorców o istnieniu samej Spółki oraz produktów i usług przez nią oferowanych. Na stronie internetowej, znajdują się szczegółowe informacje na temat produktów – np. zdjęcia, opisy produktów lub informujące o zakresie działalności Spółki.

Działaniami promocyjno-informacyjnymi stosowanymi przez Wnioskodawczynię są także podróże Spółki do klientów, w celu przedstawienia im możliwości, jakie poprzez swoje produkty i usługi Spółka może zaoferować w ramach działalności konkretnego klienta.

Oprócz wizyt u klientów, Wnioskodawczyni uczestniczy w licznych targach krajowych i międzynarodowych, zarówno w charakterze wystawcy, jak i odwiedzającego. Niewątpliwie uczestnictwo w targach w roli wystawcy produktów i usług, stanowi działanie promocyjno-informacyjne, ze względu na możliwość dotarcia do potencjalnych klientów i reklamowanie produktów oraz usług Spółki.

Zatem, wydatki ponoszone przez Spółkę na promocję produktów i usług stanowią koszty działań promocyjno-informacyjnych w rozumieniu art. 18eb ust. 7 pkt 2 UstCIT i w konsekwencji podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania CIT jako koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów przy spełnieniu przez Spółkę warunków zastosowania ulgi z art. 18eb ustawy o CIT.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Spółki powinno zostać uznane za prawidłowe.

Ad 2

Wnioskodawczyni wnosi o potwierdzenie, czy w przypadku rozliczania kosztów ponoszonych na wskazaną w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego działalność promocyjno-informacyjną oraz uczestnictwo w targach, przy refakturowaniu kosztów na Spółkę przez inny podmiot (spółkę) z grupy (…), Wnioskodawczyni jest uprawniona do dokonania odliczenia tych kosztów od podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 18eb ustawy o CIT, przy spełnieniu pozostałych warunków uprawniających do skorzystania z ulgi.

Państwa zdaniem, refakturowanie przez inny podmiot z grupy (…) kosztów ponoszonych przez Spółkę na uczestnictwo w targach oraz działalność promocyjno-informacyjną w rozumieniu art. 18eb ustawy o CIT, uprawnia Spółkę do skorzystania z odliczenia, o którym mowa we wskazanym przepisie.

Powodem takich operacji jest częsty wspólny udział kilku podmiotów z grupy (…) w jednym wydarzeniu (dotyczy targów zagranicznych). Wtedy jedna ze spółek bierze na siebie obowiązek zarządzania projektem polegającym na udziale w danych targach a następnie koszty dzielone są w częściach równych pomiędzy poszczególne spółki z grupy (…), w tym na Wnioskodawczynię – w przypadku, gdy Wnioskodawczyni brała udział w tych targach. Refaktura dotyczy rzeczywiście poniesionych kosztów w wydarzeniu, w którym rzeczywiście (fizycznie) brali udział pracownicy Wnioskodawczyni.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 UstCIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT wynika, że w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

W związku z powyższym, jeżeli jeden podmiot (tu: podmiot z grupy (…) inny niż Wnioskodawczyni) dokonał zakupu usług w ramach określonej działalności we własnym imieniu, ale na rzecz innej osoby – innej spółki, to do rozliczenia tej usługi zobowiązana jest osoba, która ostatecznie korzysta ze wskazanej usługi, czyli ta ostatnia osoba – inna spółka (tu: Wnioskodawczyni). Dochodzi w tym przypadku do odsprzedaży usługi, co wiąże się z wystawieniem faktury, która nazwana jest refakturą. W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym usługi te polegają głównie na dokonywaniu działań promocyjnych.

Jak zostało wspomniane w odpowiedzi na pierwsze z pytań wniosku, koszty związane z uczestnictwem w targach oraz działalnością promocyjno-informacyjną w rozumieniu art. 18eb UstCIT, stanowią koszty, które Spółka może odliczyć od podstawy opodatkowania w ramach tzw. ulgi na ekspansję.

Wnioskodawczyni jako spółka z grupy (…) ponosi powyżej wskazane koszty na zasadzie rechargu, czyli ich refakturowania na spółkę docelową. Nie wszystkie koszty działalności Wnioskodawczyni podlegają rozliczeniu na tej zasadzie. Jednakże, jak już zostało wspomniane, refakturowaniu podlegają koszty związane z uczestnictwem w targach oraz działalnością promocyjno-informacyjną w rozumieniu art. 18eb UstCIT.

Dokładne wskazanie poszczególnych czynności, podlegających rozliczeniu na zasadzie refakturowania kosztów, przedstawia się następująco:

I. Koszty związane z uczestnictwem – w roli wystawców lub odwiedzających – w targach krajowych i międzynarodowych.

W skład grupy (…) wchodzi (...) spółek, z czego 15 prowadzi działalność w zakresie produkcji (…). Biorąc udział w targach w roli wystawcy, wraz z pozostałymi spółkami z tej samej branży, recharge Wnioskodawcy wynosi 1/15.

Wnioskodawczyni jako spółka z grupy (…) bierze udział w średnio ośmiu targach, w których uczestniczy w roli wystawcy, posiadając swój własny stand, a więc miejsce, w którym ma możliwość wystawienia i promowania swoich produktów i usług. Ponadto, uczestniczy w około 17 targach rocznie, w roli odwiedzającego, co również daje jej możliwość pozyskania nowych klientów lub partnerów biznesowych. Koszty miejsca wystawowego – tzw. stand recharge – wahają się w zależności od poszczególnego wydarzenia między 5.000,00 zł a 10.000,00 euro.

Poza uczestnictwem w targach, dwa razy do roku (…) organizuje targi, których koszty refakturowane są na spółki z grupy, które w tych targach biorą aktywny (fizyczny) udział.

W targach biorą udział pracownicy Wnioskodawczyni, którzy zatrudnieni są na umowach o pracę lub na podstawie innego stosunku cywilnoprawnego oraz przedstawiciele innych spółek zagranicznych, m.in. z (…), których udział również rozliczany jest na zasadzie refakturowania kosztów.

Z art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT wynika, że do kosztów, które Spółka może odliczyć w ramach tzw. ulgi na ekspansję, należą koszty organizacji miejsca wystawowego, zakupu biletów lotniczych dla pracowników, jak również koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników biorących udział w targach. Wnioskodawczyni oświadcza, że sama ponosi wskazane koszty związane z podróżami, zakwaterowaniem i wyżywieniem oraz zapewnieniem wstępu lub miejsca wystawowego na targach.

II. Koszty związane z działaniami promocyjno-informacyjnymi

Wszystkie koszty Spółki związane z działaniami promocyjno-informacyjnymi w rozumieniu art. 18eb UstCIT, w tym koszty związane z utrzymaniem i aktualizowaniem strony internetowej za pośrednictwem firmy z Wielkiej Brytanii, zamieszczaniem reklam produktów i usług w gazecie oraz bezpośrednio u dystrybutora, produkcją i dystrybucją materiałów marketingowych, takich jak notesy, przybory biurowe, itd. rozliczane są na zasadzie rechargu, tj. refakturowania na spółkę z grupy.

Zdaniem Wnioskodawczyni, koszty wskazanych powyżej działań wchodzą w zakres działań promocyjno-informacyjnych, w stosunku do których możliwe jest skorzystanie z ulgi określonej w art. 18eb UstCIT. Fakt, iż koszty te nie są ponoszone bezpośrednio przez Spółkę, lecz są refakturowane na spółkę z grupy, nie niweczy możliwości skorzystania z tego odliczenia.

W ocenie Wnioskodawczyni, refakturowane koszty stanowią koszty możliwe do odliczenia w ramach tzw. ulgi na ekspansję.

W tym przypadku warto odnieść się do przepisów o VAT, dokładniej art. 8 ust. 2a ustawy o VAT. Na gruncie tego przepisu przyjmuje się, że w takiej sytuacji jak opisana powyżej to podatnik sam otrzymał i świadczył usługi. Na ten fakt wskazuje także stanowisko organów podatkowych: z treści tego artykułu można wywieść, że przy odsprzedaży usług w rzeczywistości świadczona jest jedna usługa, jednak dla celów podatkowych należy przyjąć, że była ona wyświadczona dwa razy (była przedmiotem dwóch odrębnych transakcji). Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. A zatem, ten kto odsprzedaje usługę, jest uznawany za dokonującego sprzedaży w zakresie powstania obowiązku podatkowego i wystawiania faktur. Celem obciążenia kosztami podmiotu, który faktycznie korzystał z usługi jest odsprzedaż tej usługi przez podmiot uczestniczący pośrednio w świadczeniu, pomimo że pośrednik danej usługi nie wykonał. Przenoszenie kosztów jest więc świadczeniem pomiędzy podmiotem pośredniczącym pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tej usługi – por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 grudnia 2016 r., Znak: 1462-IPPP3.4512.667.2016.2.PC.

Wnioskodawczyni wskazuje ponadto, że spełnia także pozostałe warunki, konieczne do skorzystania z ulgi określonej w art. 18eb ustawy o CIT.

W świetle przedstawionych przez Wnioskodawczynię okoliczności wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka powinna mieć możliwość odliczenia kosztów poniesionych na działania promocyjno-informacyjne oraz uczestnictwo i organizację targów od podstawy opodatkowania, a więc do zastosowania ulgi określonej w art. 18eb ustawy o CIT.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Spółki powinno zostać uznane za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Podkreślić również należy, że – z uwagi na wyjaśnienia dokonane przez Państwa w piśmie z 1 lipca 2024 r. – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwalifikacji wskazanych w uzupełnieniu kosztów. Nie oceniono w niej natomiast Państwa stanowiska w części dotyczącej innych wydatków wynikających z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2105, ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Według art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT,

przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy,

przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT,

podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT stanowi, że

przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Według art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT,

za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1) uczestnictwa w targach poniesione na:

a) organizację miejsca wystawowego,

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

 2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

 3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

 4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

 5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Należy zauważyć, że powyższy katalog kosztów ponoszonych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uprawniający do ulgi ma charakter zamknięty. Ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.

Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT,

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Stosownie do treści art. 18eb ust. 9 ustawy o CIT,

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Natomiast art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT stanowi, że

koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Przedmiotowy wniosek dotyczy możliwości skorzystania przez Państwa z tzw. ulgi na ekspansję, o której mowa w powołanym powyżej art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.

Zauważyć należy, że ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).

Podatnik będzie mógł zatem odliczyć wskazane poniżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):

- zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

- osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub

- osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Ad 1

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 dotyczą ustalenia, czy wydatki ponoszone przez Państwa na promocję produktów i usług stanowią koszty działań promocyjno-informacyjnych w rozumieniu art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT i w konsekwencji podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem CIT jako koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów przy spełnieniu przez Państwa pozostałych warunków zastosowania ulgi określonej w art. 18eb ustawy o CIT.

Zauważyć należy, że 21 czerwca 2024 r. Organ podatkowy wezwał Państwa do wskazania konkretnych wydatków, które chcą Państwo odliczyć w ramach tzw. ulgi na ekspansję. Przedmiotowa interpretacja dotyczy zatem możliwości zaliczenia do kosztów kwalifikowanych, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, jedynie wydatków wskazanych przez Państwa w uzupełnieniu wniosku z 1 lipca 2024 r. Wobec tego interpretacja dotyczy jedynie wydatków poniesionych przez Państwa na:

1) uczestnictwo w targach, tj. wydatków poniesionych na:

a) organizację miejsca wystawowego,

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników,

2) działań promocyjno-informacyjnych, tj.:

a) zakupu przestrzeni reklamowych,

b) przygotowania strony internetowej,

c) przygotowania broszur,

d) przygotowania katalogów informacyjnych i ulotek,

dotyczących produktów.

W konsekwencji, inne wydatki wynikające z opisu sprawy, nie wskazane w uzupełnieniu wniosku, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Przywołany powyżej art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT stanowi, że podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Opisana w powyższym artykule tzw. „ulga na ekspansję” dotyczy zatem kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Jak wynika m.in. z opisu sprawy, jesteście Państwo producentem (…) różnego przeznaczenia stanowiących części maszyn i urządzeń m.in. w branży automotive, górniczej oraz przemysłowej. Produkty te składają się z różnego rodzaju komponentów, z których część wytwarzana jest przez Państwa, a część zamawiana u Państwa polskich lub zagranicznych kontrahentów.

W celu zdobycia nowych klientów lub przedstawienia oferty swoich produktów, wykorzystujecie Państwo różnego rodzaju działania, do których należą m.in. zamieszczanie reklam w gazetach, czy też na stronie internetowej, personalizowane przyrządy biurowe, takie jak długopisy, notesy, itd. oraz poprzez wystawianie swoich produktów na targach krajowych i międzynarodowych lub uczestnictwo w takich targach w roli odwiedzających.

W poprzednich latach brali Państwo udział w licznych targach krajowych i międzynarodowych, w których występowali Państwo w roli wystawcy oferowanych przez siebie produktów, promując tym samym produkty i usługi, dostarczając informacji i wiedzy na temat urządzeń i funkcjonalności, które są stosowane w produktach, jak również wymieniając się doświadczeniem z pozostałymi uczestnikami targów z tej samej lub pokrewnej branży. W celu pozyskania nowych klientów i promowania swoich produktów, brali Państwo także udział jako odwiedzający w około 17 wydarzeniach skupiających firmy i wystawców z branż, w których skupia się Państwa działalność. W targach biorą udział zarówno osoby zatrudnione u Państwa, posiadające wiedzę z dziedziny automotive oraz produkcji urządzeń (…) oferowanych przez Państwa, jak i przedstawiciele zagranicznych firm należących do 15 spółek grupy (…), których główna działalność skupia się na produkcji sensorów. W przyszłości będą Państwo uczestniczyli w podobnych wydarzeniach, ze względu na to, że stanowią one ogromną korzyść w zakresie promocji produktów i umożliwiają dotarcie do potencjalnych klientów.

W trakcie targów, w których występują i będą występować Państwo w roli wystawcy promujecie i będziecie promować jedynie produkty własne, nie promujecie i nie będziecie promować produktów innych spółek z grupy (…).

Poza kosztami ponoszonymi przez Państwa w związku z uczestnictwem w targach krajowych i międzynarodowych, ponoszą Państwo także wydatki na materiały marketingowe tworzone w ramach działań promocyjno-informacyjnych.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że będziecie ponosić wydatki na:

a) uczestnictwo w targach, tj. wydatki na:

 - organizację miejsca wystawowego,

 - zakup biletów lotniczych dla pracowników,

 - zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników,

b) działania promocyjno-informacyjne, tj. wydatki na:

 - zakup przestrzeni reklamowych,

 - przygotowanie strony internetowej,

 - przygotowanie broszur,

 - przygotowanie katalogów informacyjnych i ulotek

dotyczących produktów.

Ponadto wskazali Państwo, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym ponieśli Państwo koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1 wskazanego przepisu, nastąpi zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Zaznaczyli również Państwo, że dochód podlegający zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT nie będzie nigdy brany pod uwagę jako dochód, do którego można zastosować ulgę, o której mowa w art. 18eb ww. ustawy, a koszty kwalifikowane zaliczone do zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a cyt. ustawy nie będą stanowiły kosztów kwalifikowanych ulgi, o której mowa w art. 18eb ustawy o CIT. Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów nie zostały/nie zostaną Państwu zwrócone w jakiejkolwiek formie ani nie zostały/nie zostaną uprzednio odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ustalając czy wskazane koszty stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT należy pamiętać, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko wydatki w nim wskazane mogą zostać odliczone jako koszty kwalifikowane. Ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.

Jednocześnie należy podkreślać, że na gruncie prawa podatkowego obowiązuje prymat wykładni gramatycznej (językowej). W granicach wykładni obowiązujących przepisów prawa nie mieści się taka ich interpretacja, która prowadzi do wykreowania nowych norm prawnych, niezawartych w przepisach. Każda bowiem wykładnia powinna się sytuować w ramach możliwego sensu językowego danego pojęcia czy wyrażenia (por. np. wyrok NSA z 16 czerwca 2021 r., sygn. akt III FSK 32/21 i z 19 września 2018 r., sygn. akt I GSK 2788/18, CBOSA). Odstąpienie przez interpretatora od sensu literalnego przepisu jest uzasadnione wyłącznie szczególnie ważnymi powodami. Takimi powodami mogą być np. wartości konstytucyjne. Na gruncie prawa podatkowego kierowanie się wykładnią celowościową, to jest z pominięciem woli „historycznego” prawodawcy, w oderwaniu od innych rodzajów wykładni, może prowadzić do wypaczenia rzeczywistych intencji prawodawcy, dowolności w stosowaniu prawa i do związanej z nią utraty poczucia pewności prawnej (R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 112 i n.; por. uchwałę NSA z 29 maja 2000 r., FPS 2/00, ONSA 2001/1/2, M. Podat. 2000/7/3, Pr. Gosp. 2000/10/25, Glosa 2000/10/37, POP 2001/5/131, M. Prawn. 2000/10/643).

Ulga zawarta w art. 18eb ustawy o CIT stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. W tym przedmiocie znane jest stanowisko sądownictwa, zgodnie z którym wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania, a więc przy wykładni przepisów dotyczących ulg i zwolnień podatkowych nie jest dopuszczalne posługiwanie się wykładnią rozszerzającą. Tego rodzaju interpretacja kłóciłaby się bowiem z wyrażoną w art. 84 Konstytucji zasadą powszechności opodatkowania (przykładowo: wyrok NSA z 14 maja 2015 r., sygn. akt II FSK 94/14).

Odnosząc się do możliwości zaliczenia wymienionych przez Państwa wydatków do kosztów kwalifikowanych w ramach tzw. ulgi na ekspansję wskazać należy, że wydatki, których dotyczy pytanie Nr 1 należy ocenić łącznie pod kątem spełnienia przesłanek art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT.

Z przywołanego powyżej art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT wynika, że podatnik ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Przy czym zgodnie z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT,

przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że odliczeniu w ramach tzw. ulgi na ekspansję nie podlegają wydatki poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów innych niż tych wytworzonych przez podatnika.

Państwa zdaniem, wydatki ponoszone przez Spółkę na promocję produktów i usług przez nią oferowanych, które zostały wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, stanowią koszty działań promocyjno-informacyjnych, uprawniających Spółkę do odliczenia tych kosztów od podstawy opodatkowania CIT, jako kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, przy spełnieniu przez Spółkę pozostałych warunków zastosowania ulgi określonej w art. 18eb ustawy o CIT.

Z powyższym stanowiskiem Organ podatkowy nie może się w pełni zgodzić.

Wskazać bowiem należy, że wymienione przez Państwa w uzupełnieniu wniosku wydatki dotyczą dwóch odrębnych, określonych przez ustawodawcę, grup wydatków. Wspomniane wydatki dotyczą bowiem zarówno wydatków na uczestnictwo w targach, a więc wydatków wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, jak również wydatków na działania promocyjno-informacyjne, określonych w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT.

Tym samym nie można zgodzić się z Państwem, że wszystkie wydatki będące przedmiotem Państwa wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, mogą Państwo zaliczyć do kosztów działań promocyjno-informacyjnych w rozumieniu art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT.

Z uwagi na powyższe, dokonując kwalifikacji wskazanych wydatków należy wykonać ich rozdzielenia na koszty związane z:

- uczestnictwem w targach,

- działaniami promocyjno-informacyjnymi.

- Uczestnictwo w targach

Zgodnie z powołanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty uczestnictwa w targach poniesione na:

a) organizację miejsca wystawowego,

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.

Posługując się wykładnią językową, należy zauważyć, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (https://sjp.pwn.pl) termin „targi” to wystawa krajowa lub międzynarodowa dająca przegląd eksponatów z różnych dziedzin produkcji.

Należy zauważyć, że katalog kosztów kwalifikowanych określa rodzaje kosztów możliwych do powtórnego odliczenia w związku z podjętymi przez podatnika działaniami ukierunkowanymi na poszerzenie rynków zbytu. Niniejsze wyliczenie zawiera m.in. dwie kategorie wydatków związanych z zaangażowaniem pracownika.

Zgodnie z art. 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.),

pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Zatem jedynie koszty poniesione na udział w targach osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę, mogą zostać zaliczone do kosztów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. b i c ustawy o CIT.

Jak wskazano powyżej katalog kosztów, uprawniających do skorzystania z ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko wydatki w nim wskazane mogą zostać odliczone jako koszty kwalifikowane.

Do kosztów, o których mowa w art. 18eb ust. 1 pkt 7 lit. a ustawy o CIT, nie mogą być więc zaliczone wydatki niezwiązane z organizacją miejsca wystawowego, a więc wydatki poniesione np. na wstęp na targi w roli odwiedzającego.

Do kosztów kwalifikowanych, określonych w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. b cyt. ustawy nie mogą być również zaliczone wydatki poniesione na koszty podróży, inne niż bilety lotnicze dla pracowników.

Z kolei, w ramach wydatków określonych w lit. c ww. przepisu nie mogą znajdować się wydatki poniesione na zakwaterowanie i wyżywienie osób innych niż pracownicy, zatem kosztami kwalifikowanymi nie będą np. wydatki poniesione na wspólników spółki, czy inne osoby niebędące pracownikami, w myśl art. 2 Kodeksu pracy, czy też na przedstawicieli innych spółek.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że kosztami uczestnictwa w targach są/będą wydatki poniesione przez Państwa na:

- organizację miejsca wystawowego,

- zakup biletów lotniczych dla pracowników,

- zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.

Powyższe wydatki, mogą zostać przez Państwa odliczone jako koszty uczestnictwa w targach, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, a nie jest wynika z Państwa stanowiska jako wydatki na działania promocyjno-informacyjne, określone w art. 18eb ust. 7 pkt 2. Z tego powodu Państwa stanowisko w części dotyczącej wydatków poniesionych na organizację miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych dla pracowników oraz koszty zakwaterowania i wyżywienia dla pracowników należało uznać za nieprawidłowe.

- Działania promocyjno-informacyjne

W art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT ustawodawca, w ramach kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wymienia koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.

Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu.

W związku z brakiem definicji ustawowej „działań promocyjno-informacyjnych”, posłużyć się należy definicją zawartą w słowniku języka polskiego. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, poprzez pojęcie „promocja” należy rozumieć m.in. „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia”. Natomiast, poprzez pojęcie „informacja” rozumieć należy czynności związane z „udzielaniem informacji, wskazówek, podawaniem do wiadomości”. Tym samym, zgodnie z powyższymi definicjami, „działaniami promocyjno-informacyjnymi” będą działania, których zamiarem będzie zwiększenie popularności danego produktu oraz udzielanie w jego zakresie potrzebnych informacji.

Należy wskazać, że internetowy słownik języka polskiego wskazuje, iż „promocja” to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań. Z kolei „informacja” to „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś”. Ponieważ w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT mowa o działaniach promocyjno-informacyjnych, zatem odliczeniu w ramach ulgi podlegają wyłącznie wydatki, które mają charakter zarówno promocyjny jak i informacyjny. Ponadto ustawodawca w powołanej regulacji wymienia formy działań promocyjno-informacyjnych takie jak: zakup przestrzeni reklamowej, przygotowanie strony internetowej, publikacje prasowe, broszury, katalogi informacyjne i ulotki dotyczące produktów, w ramach których poniesione wydatki może odliczyć podatnik korzystający z ulgi na ekspansję.

Wskazane przez Państwa w uzupełnieniu wniosku wydatki poniesione na zakup przestrzeni reklamowych, przygotowanie strony internetowej, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek dotyczących oferowanych przez Państwa produktów, mają/będą miały charakter zarówno promocyjny jak i informacyjny, tak więc spełniają/będą spełniały warunki umożliwiające zakwalifikowanie ich jako wydatków poniesionych przez Państwa na działania promocyjno-informacyjne, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości zauważyć należy, że ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).

Mogą/będą mogli zatem Państwo odliczyć wskazane powyżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia) zwiększą Państwo przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów.

Reasumując, stwierdzić należy, że Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 dotyczącego możliwości zaliczenia do koszów kwalifikowanych, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT (tj. kosztów działań promocyjno-informacyjnych), wydatków poniesionych na:

- organizację miejsca wystawowego,

- zakup biletów lotniczych dla pracowników,

- zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników,

  - jest nieprawidłowe,

- zakup przestrzeni reklamowych,

- przygotowanie strony internetowej,

- przygotowanie broszur,

- przygotowanie katalogów informacyjnych i ulotek,

dotyczących produktów – jest prawidłowe.

Ad 2

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 dotyczą z kolei ustalenia, czy refakturowanie wydatków ponoszonych przez Państwa na uczestnictwo w targach i inne działania promocyjno-informacyjne w rozumieniu art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, uprawnia Państwa do skorzystania z odliczenia tych kosztów od podstawy opodatkowania, przy spełnieniu pozostałych warunków zastosowania ulgi na ekspansję.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami (tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, ponieważ w rezultacie ich poniesienia podatnik może oczekiwać zwiększenia swoich przychodów), w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów – z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

- przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu, racjonalność i niezbędność) oraz

- potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Co do zasady, podatnik ma więc możliwość ujęcia w kosztach uzyskania przychodów każdego wydatku, który spełnia następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W tym miejscu należy wskazać, że pojęcie „refakturowania” nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa podatkowego. Jednak przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuację, w której koszty usług, których odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez ich wykonawcę mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę poprzez wystawienie tzw. „refaktury”. Refakturowanie usług jest dopuszczalne wówczas, gdy strony zawarły umowę przewidującą taką możliwość.

Dodatkowo, refakturowana cena musi odpowiadać cenie wynikającej z faktury wystawionej przez usługodawcę. Dotyczy to również przypadków częściowego refakturowania. Należy przy tym zaznaczyć, że każda pozycja kosztów musi być dokładnie określona pod względem ilości i ceny, gdyż obciążenie ostatecznego odbiorcy na innych zasadach uniemożliwia wystawienie faktury.

W przypadku wystawienia refaktury, podatnik nie może doliczać żadnej marży, a jedynie dokonuje technicznego podziału danej należności na rzecz swoich kontrahentów z zastosowaniem stawki podatku VAT właściwej dla danej usługi (takiej jak w przypadku stawki podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika od odpowiedniego zakładu).

Z wniosku wynika, że jeżeli jeden podmiot (tu: podmiot z grupy (…) inny niż Spółka) dokonał zakupu usług w ramach określonej działalności we własnym imieniu, ale na rzecz innej osoby – innej spółki, to do rozliczenia tej usługi zobowiązana jest osoba, która ostatecznie korzysta ze wskazanej usługi, czyli ta ostatnia osoba – inna spółka (tu: Spółka). Dochodzi w tym przypadku do odsprzedaży usługi, co wiąże się z wystawieniem faktury, która nazwana jest refakturą. W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym usługi te polegają głównie na dokonywaniu działań promocyjnych. Spółka jako spółka z grupy (…) ponosi powyżej wskazane koszty na zasadzie rechargu, czyli ich refakturowania na spółkę docelową. Nie wszystkie koszty Państwa działalności podlegają rozliczeniu na tej zasadzie. Jednakże, jak już zostało wspomniane, refakturowaniu podlegają koszty związane z uczestnictwem w targach oraz działalnością promocyjno-informacyjną w rozumieniu art. 18eb ustawy o CIT.

W świetle powyżej powołanych przepisów, a także opisu sprawy należy uznać, że wydatki, poniesione przez Państwa na podstawie otrzymanej od jednej ze spółek z grupy (…) refaktury z tytułu zapłaty za koszty poniesione na uczestnictwo przez Państwa w targach oraz działania promocyjno-informacyjne dotyczące Państwa produktów, w odniesieniu do omówionych powyżej wydatków, stanowią/będą stanowić dla Państwa koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, i tym samym będą Państwo uprawnieniu do skorzystania z odliczenia tych kosztów od podstawy opodatkowania. Zastrzec jednak należy, że przy dochowaniu pozostałych warunków zastosowania ulgi na ekspansję, mogą/będą mogli Państwo zaliczyć poniesione przez siebie wydatki potwierdzone refakturą jedynie w przypadku należytego ich udokumentowania. Oprócz dokumentu potwierdzającego wysokość poniesionych wydatków, winni Państwo posiadać także dokumenty potwierdzające Państwa udział w opisach we wniosku targach oraz potwierdzające, że na targach tych prezentowane były Państwa produkty.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 należało uznać za prawidłowe, pod warunkiem należytego udokumentowania poniesionych wydatków.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zasadność odliczenia wskazanych przez Państwa wydatków, w ramach tzw. ulgi na ekspansję, o której mowa w art. 18eb ustawy o CIT, może zostać zweryfikowana w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego(…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00