Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.474.2024.3.RK
Określenie stawki ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 11 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 sierpnia 2024 r. (wpływ 12 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 13 stycznia 2021 r. prowadzi Pan praktykę dentystyczną w ramach zarejestrowanej w CEiDG pozarolniczej działalności gospodarczej. Głównym przedmiotem Pana działalności jest praktyka lekarska dentystyczna (PKD 86.23.Z), w ramach której wykonuje Pan zawód lekarza dentysty. Nie jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik od towarów i usług oraz poza Polską nie prowadzi Pan działalności gospodarczej (jest Pan rezydentem podatkowym w Polsce). Posiada Pan wykształcenie wyższe - lekarz dentysta.
Dodatkowym przedmiotem Pana działalności jest wykonywanie uzupełnień protetycznych w postaci koron protetycznych, mostów, licówek, szyn zgryzowych, szablonów implantologicznych.
Ukończył Pan półroczną szkołę o nazwie .... W ramach ww. kształcenia przeszedł Pan profesjonalne szkolenie z zakresu wykonywania uzupełnień protetycznych.
W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia przewidziane w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776, dalej: ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym). Ponadto nie występują inne przesłanki, które wyłączałyby możliwość opodatkowania osiąganych przez Pana przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
W ramach prowadzonej działalności podejmuje Pan czynności protetyczne zmierzające do wyprodukowania wyrobów dentystycznych w postaci uzupełnień protetycznych: koron protetycznych, mostów, licówek, szyn zgryzowych, szablonów implantologicznych. W tym celu wykorzystuje Pan wyłącznie dobrane i zakupione przez siebie materiały, a do wykonania wyrobów dentystycznych korzysta wyłącznie z własnego wysoce wyspecjalizowanego zaplecza technicznego. Wykonawca wykonuje uzupełnienia protetyczne na zlecenie Spółki komandytowej (dalej: Spółka) prowadzącej gabinet dentystyczny. Po wyprodukowaniu zamówionych uzupełnień protetycznych dokonuje Pan ich dostawy na rzecz Spółki, a następnie gotowe wyroby ostatecznie trafiają do pacjentów, tj. są zakładane przez wykwalifikowanych lekarzy dentystów.
Uzupełnienia protetyczne wykonywane przez Pana są wykorzystywane w zabiegu wszczepienia implantu stomatologicznego obejmującego zamocowanie zęba zastępczego: korona protetyczna mocowana za pomocą łącznika na implancie zębowym tworzy ząb zastępczy (sztuczny ząb) u pacjenta.
Uzupełnienia protetyczne wykonywane przez Pana powstają indywidualnie po dobraniu koloru z kolornika i każde z nich jest niepowtarzalne, każdorazowo jest konieczne wykonanie zindywidualizowanego wyrobu, do którego trzeba użyć specjalistycznego sprzętu, technologii oraz umiejętności artystycznych i manualnych.
Praca, którą wykonuje Pan jest wysoce manualna i precyzyjna, ręcznie wykonuje Pan i modeluje uzupełnienia protetyczne dostosowane do każdego pacjenta indywidualnie, aby spełniały należycie swoją funkcję. Po wykonaniu przez Pana, uzupełnienie protetyczne jest dostarczane Spółce prowadzącej gabinet stomatologiczny i tam przez stomatologa zostaje oddane pacjentowi. Ma Pan zawartą umowę cywilnoprawną ze Spółką prowadzącą gabinet stomatologiczny, a nie z pacjentem.
W piśmie z 12 sierpnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że zakresem pytania we wniosku objęte są wszystkie wskazane we wniosku uzupełnienia protetyczne w postaci koron protetycznych, mostów, licówek, szyn zgryzowych, szablonów implantologicznych.
Wyjaśnia Pan, że uzupełnienia protetyczne to wszelkiego rodzaju konstrukcje, które mają na celu odtworzenie utraconych zębów, a więc są sztucznymi zębami. W protetyce stomatologicznej wyróżniamy dwa podstawowe typy uzupełnień protetycznych: uzupełnienia stałe i ruchome. Różnią się one od siebie sposobem utrzymania w jamie ustnej. Pierwsze z nich są założone na stałe, co oznacza, że są albo zacementowane do pozostałych zębów lub implantów. W grupie stałych uzupełnień wyróżniamy: wkłady koronowo-korzeniowe, wkłady koronowe, licówki, korony, mosty oraz korony na implantach, w tym tworzone na podstawie szablonów implantologicznych. Uzupełnienia ruchome to takie, które pacjent może w dowolnym momencie samodzielnie wyjąć z ust. Do nich zaliczamy protezy zębowe.
Ponadto, wskazuje Pan, że przedmiot Pana działalności objęty wnioskiem, należy w Pana ocenie przyporządkować do PKD 32.50.Z - Produkcja wyrobów dentystycznych: uzupełnienia dentystyczne stałe (m.in. mosty, korony, wkłady, szyny zgryzowe i licówki) oraz uzupełnienia ruchome. Wszystkie uzupełnienia protetyczne wykonywane przez Pana stanowią sztuczne zęby, bowiem mają na celu odtworzenie utraconych zębów.
Wskazuje Pan, że ocena czy wykonywana przez Pana działalność jest działalnością wytwórczą stanowi zagadnienie prawne, a zatem nie jest elementem stanu faktycznego. We własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej opisu sprawy wyraził Pan opinię, że Pana zdaniem, należy ją uznać za działalność wytwórczą.
Wskazuje Pan, że klasyfikacja wg PKWiU świadczonych przez Pana usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej stanowi zagadnienie prawne, a zatem nie jest elementem stanu faktycznego. Nie występował Pan do Głównego Urzędu Statystycznego o wydanie opinii w sprawie klasyfikacji pod kątem PKWiU. We własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej opisu sprawy wyraził Pan opinię, że Pana zdaniem, wytwarzane przez Pana uzupełnienia protetyczne należy przyporządkować do klasyfikacji PKWiU 32.50.22.0 obejmującej: sztuczne stawy, sprzęt i aparaty ortopedyczne, sztuczne zęby, wyroby protetyki dentystycznej, protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Nie jest Pan wspólnikiem Spółki, dla której wykonuje usługi. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu w roku podatkowym 2023, zatem korzysta Pan z tej formy opodatkowania od 1 stycznia 2023 r.
Pytania
1.Czy działalność Pana polegająca na wykonywaniu uzupełnień protetycznych spełnia definicję działalności wytwórczej i tym samym przychody osiągane przez Pana z działalności opisanej we wniosku mogą być opodatkowane zryczałtowaną stawką podatku 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
2.Czy działalność Pana polegająca na wykonywaniu uzupełnień protetycznych i ich sprzedaży na rzecz Spółki korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)?
Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1 dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, natomiast w zakresie pytania 2 dotyczącego podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Przychód z prowadzonej działalności (z wyłączeniem działalności polegającej na prowadzeniu praktyki lekarskiej lekarza dentysty) kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a więc w stawce 5,5%.
Powyższe uzasadnia szereg okoliczności, które są istotne dla oceny stanu faktycznego. Po pierwsze, nie mają zastosowania wyłączenia przewidziane w art. 8 ustawy, a co za tym idzie dopuszczalne jest wybranie przez Pana ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów.
O ile jednak w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym dla usług w zakresie opieki zdrowotnej sklasyfikowanej wg PKWiU w dziale 86 prawodawca przewidział stawkę ryczałtu 14%, o tyle w żadnej z regulacji ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie odnajdziemy szczególnej stawki dla wskazanej w opisie aktywności Pana w zakresie uzupełnień protetycznych przez lekarza dentystę lub technika dentystycznego, które są wykonywane na zlecenie podmiotu trzeciego - spółki prowadzącej gabinet dentystyczny.
Istnieje zatem możliwość opodatkowania stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeśli prowadziłby Pan działalność wytwórczą, o której mowa w treści art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) tej ustawy.
Biorąc pod uwagę opis klasyfikacji PKWiU 32.50.22, zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU (PKWiU 2015) - sztuczne stawy, sprzęt i aparaty ortopedyczne, sztuczne zęby, wyroby protetyki dentystycznej, protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Grupowanie to obejmuje:
- przyrządy ortopedyczne,
- szyny, temblaki i inny sprzęt stosowany przy złamaniach,
- sztuczne zęby i pozostałe wyroby protetyki dentystycznej, włączając naprawę protez dentystycznych,
- sztuczne stawy do celów ortopedycznych,
- protezy oczne i pozostałe protezy, gdzie indziej niesklasyfikowane,
- obuwie ortopedyczne i specjalne wkładki, wykonywane na miarę,
- pasy podtrzymujące lub korekcyjne, będące urządzeniami ortopedycznymi.
Grupowanie to nie obejmuje:
• aparatów słuchowych, sklasyfikowanych w 26.60.14.0
Biorąc pod uwagę w szczególności przedmiot działalności oraz opis kwalifikacyjny grupowania PKWiU 32.50.22, prowadzona działalność Pana jest działalnością wytwórczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów protetyki stomatologicznej w postaci koron protetycznych, mostów, licówek, szyn zgryzowych, szablonów implantologicznych wpasowuje się w definicje działalności wytwórczej.
Art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym definiuje działalność wytwórczą jako działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Regulacja stawki opodatkowania przychodów zawarta w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku wskazuje na zastosowanie dla tego typu działalności, w wyniku której powstają nowe wyroby, opodatkowania w wysokości 5,5%.
Stąd też uważa Pan, że stawka zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5% jest stawką właściwą dla faktycznie wykonywanej przez Pana opisanej we wniosku działalności gospodarczej.
Powyższe uzasadnia w szczególności fakt, że w toku działalności Pana powstają zupełnie nowe wyroby, których ostateczny kształt uzależniony jest m.in. od Pana wiedzy i doświadczenia, wybranej metody produkcji, sposobu doboru i używania materiałów, ale również od zmysłu artystycznego, bowiem wszystkie ww. czynniki mają wpływ na ostateczny efekt procesu wytwarzania produktów.
Stanowisko Pana znajduje poparcie w dotychczas wydanych interpretacjach indywidualnych o analogicznym stanie faktycznym. Przykładowo należy wskazać na treść interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 26 maja 2022 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.270.2022.2.SST, gdzie wskazano, że: „Zgodnie ze wskazanym kodem PKWiU pod symbolem 32.50.22 - sztuczne stawy, sprzęt i aparaty ortopedyczne, sztuczne zęby, wyroby protetyki dentystycznej, protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane, wytwarza Pani wyroby protetyki stomatologicznej na zamówienia dla innych podmiotów gospodarczych. Przyjmuje Pani zlecenia od tych podmiotów i wykonuje te wyroby zgodnie z parametrami zawartymi w poszczególnych zamówieniach co oznacza, że wytwarzane wyroby nie są wyrobami o standardowych parametrach, a wyrobami dostosowanymi do potrzeb podmiotu zamawiającego. Do wykonywania wyrobów wykorzystuje Pani własne materiały i własny specjalistyczny sprzęt. Jak wskazano wyżej przychody z działalności wytwórczej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, o ile dany rodzaj działalności nie jest objęty innymi stawkami przewidzianymi w art. 12 omawianej ustawy podatkowej. Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz treść wniosku należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 32.50.22, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% przychodów uzyskanych z działalności wytwórczej”.
Powyższe stanowisko zostało również potwierdzone w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 września 2022 r. Nr 0115-KDIT3.4011.548.2022.1.PS i z 15 lutego 2023 r. Nr 0115-KDIT1.4011.855.2022.1.JG.
Analizując powyższe należy wskazać, że ww. interpretacje zostały wydane w aktualnym stanie prawnym i w tożsamych stanach faktycznych.
Uwzględniając powyższe wskazanym jest stwierdzenie, że zakres oraz charakter prowadzonej działalności uzasadnia opodatkowanie przychodów z prowadzonej przez Pana działalności (z wyłączeniem działalności polegającej na prowadzeniu praktyki dentystycznej) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 5,5%.
W stanowisku w sprawie oceny prawnej opisu sprawy do pytania wskazał Pan, że wytwarzane przez Pana uzupełnienia protetyczne w Pana ocenie objęte są klasyfikacją PKWiU 32.50.22. Końcowa klasyfikacja PKWiU 32.50.22.00 obejmuje takie same wyroby jak klasyfikacja 32.50.22: sztuczne stawy, sprzęt i aparaty ortopedyczne, sztuczne zęby, wyroby protetyki dentystycznej, protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane.
W związku z powyższym, w ramach stanowiska w sprawie oceny prawnej opisu sprawy do pytania wskazuje Pan, że w Pana opinii, wytwarzane przez Pana uzupełnienia protetyczne są objęte PKWiU 32.50.22.00.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność wytwórcza oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Zgodnie ze wskazaniem A. Bartosiewicza, R. Kubackiego zawartym w Komentarzu do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: „W myśl Słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone, bądź wyprodukowane.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby).
Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.
Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).” (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Lex 8474).
Natomiast pojęcie „pozarolniczej działalności gospodarczej” zostało wyjaśnione w art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a, ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Stosownie zaś do art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi Pan praktykę dentystyczną w działalności gospodarczej, w ramach której wykonuje Pan zawód lekarza dentysty. Ponadto, dodatkowym przedmiotem Pana działalności jest wykonywanie uzupełnień protetycznych w postaci koron protetycznych, mostów, licówek, szyn zgryzowych, szablonów implantologicznych i w tym celu wykorzystuje Pan wyłącznie dobrane i zakupione przez siebie materiały, a do wykonania wyrobów dentystycznych korzysta Pan wyłącznie z własnego wysoce wyspecjalizowanego zaplecza technicznego. Praca, którą wykonuje Pan jest wysoce manualna i precyzyjna, ręcznie wykonuje Pan i modeluje uzupełnienia protetyczne dostosowane do każdego pacjenta indywidualnie, aby spełniały należycie swoją funkcję. Po wykonaniu przez Pana, uzupełnienie protetyczne jest dostarczane Spółce prowadzącej gabinet stomatologiczny i tam przez stomatologa zostaje oddane pacjentowi. Wytwarzane przez Pana uzupełnienia protetyczne przyporządkowuje Pan do klasyfikacji PKWiU 32.50.22.0 - sztuczne stawy, sprzęt i aparaty ortopedyczne, sztuczne zęby, wyroby protetyki dentystycznej, protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane przepisy prawne wskazać należy, że nie prowadzi Pan działalności usługowej lecz działalność wytwórczą określoną w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. O powyższym świadczy, że ręcznie wykonuje Pan i modeluje uzupełnienia protetyczne dostosowane do każdego pacjenta indywidualnie, aby spełniały należycie swoją funkcję. Do wykonywania uzupełnień protetycznych w postaci koron protetycznych, mostów, licówek, szyn zgryzowych, szablonów implantologicznych wykorzystuje Pan wyłącznie dobrane i zakupione przez siebie materiały, a do wykonania wyrobów dentystycznych korzysta Pan wyłącznie z własnego wysoce wyspecjalizowanego zaplecza technicznego.
Jak wskazano wyżej przychody z działalności wytwórczej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, o ile dany rodzaj działalności nie jest objęty innymi stawkami przewidzianymi w art. 12 omawianej ustawy podatkowej.
Reasumując, należy stwierdzić, że prowadzona przez Pana działalność polegająca na wykonywaniu uzupełnień protetycznych (z materiałów przez siebie zakupionych) spełnia definicję działalności wytwórczej określonej w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a przychody uzyskiwane przez Pana z ww. działalności należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi (wyroby) do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadłe one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie podlegały analizie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right