Interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.855.2022.1.JG
Opodatkowanie przychodów uzyskanych z tytułu wytwarzania wyrobów protetyki dentystycznej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca od 1992 r. prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, aktualnie pod firmą X. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca wykonuje zawód technika dentystycznego, a co za tym idzie przedmiotem działalności zgodnie z PKD jest produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne (PKD 32.50.Z).
W odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia przewidziane w art. 8 ustawy. Ponadto nie występują inne przesłanki, które wyłączałyby możliwość opodatkowania osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca wytwarza następujące wyroby:
(...)
Powyższe stanowi zdecydowanie przeważający przedmiot działalności Wnioskodawcy (ok. 99,5%). Zgodnie z klasyfikacją PKWiU wyroby protetyki dentystycznej wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zostały zakwalifikowane do PKWiU 32.50.22 (klasyfikacja PKWiU z 2015 r.). Klasyfikacja ta obejmuje sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane. W tym zakresie Wnioskodawca dokonuje opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym przy zastosowaniu stawki 5,5% (na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy).
W pozostałym zakresie bardzo sporadycznie (mniej niż 0,5%) Wnioskodawca świadczy usługi polegające na naprawie protez. W tym zakresie Wnioskodawca dokonuje rozliczeń przy zastosowaniu stawki 8,5% (na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy).
Wytwarzane przez Wnioskodawcę wyroby są co do zasady produkowane na zlecenie innych przedsiębiorców prowadzących gabinety stomatologiczne/ortodontyczne, zaś ostatecznymi odbiorcami są pacjenci tychże podmiotów. Niezależnie od powyższego wszelkie rozliczenia dokonywane są przez Wnioskodawcę z ww. przedsiębiorcami prowadzącymi gabinety stomatologiczne/ortodontyczne (dalej: „zlecający”).
Proces wytwarzania przez Wnioskodawcę wyrobów rozpoczyna się od dostarczenia przez zlecającego wycisków wewnątrzustnych pacjentów oraz zgłoszenia proponowanego sposobu wykonania elementów, tj. w szczególności koloru z kolornika oraz rodzaj wyrobu (indywidualne wypełnienia, mosty, implanty itd.). W dalszym etapie, po przeprowadzeniu analizy wycisku, Wnioskodawca dokonuje wyboru technologii wykonania wyrobu oraz doboru materiałów, co pozwala na wykonanie możliwie najtrwalszego oraz najlepiej dopasowanego do potrzeb pacjenta wyrobu. Każdorazowo konieczne jest wykonanie zindywidualizowanego wyrobu, przy uwzględnieniu funkcji jaką ma on spełniać.
W przypadku elementów wykonywanych w technologii (...) proces wytwarzania (...). Etap ten obejmuje prace wykonywane manualnie, przy wykorzystaniu specjalistycznego sprzętu. Każdy wyrób (ze względu na jego niepowtarzalność) jest sprawdzany manualnie, w szczególności pod kątem poprawności jego wykonania. Po zakończeniu produkcji wytworzone wyroby wraz z modelem gipsowym przesyłane są do gabinetów stomatologicznych.
Niezależnie od powyższego elementy niewykonywane w technologii (...) produkowane są różnymi metodami, dobieranymi każdorazowo przez Wnioskodawcę, przykładowo: obróbka manualna, woskowanie, wypalanie, wycinanie, frezowanie, gipsowanie.
Do produkcji wyrobów Wnioskodawca wykorzystuje wyłącznie dobrane i zakupione przez siebie materiały (...) oraz korzysta z własnego wysoce wyspecjalizowanego zaplecza technicznego, (...).
Pytanie
Czy przychód z działalności opisanej we wniosku (z wyłączeniem działalności polegającej na naprawie protez) kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. 2021, poz. 1993 ze zm.), a więc w stawce 5,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, przychód z prowadzonej działalności (z wyłączeniem działalności polegającej na naprawie protez) kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. 2021, poz. 1993 ze zm.), a więc w stawce 5,5%.
Powyższe uzasadnia szereg okoliczności, które są w Pana ocenie istotne w przedmiotowej sprawie. Po pierwsze, nie mają zastosowania wyłączenia przewidziane w art. 8 ustawy, a co za tym idzie dopuszczalne jest wybranie przez Wnioskodawcę ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów.
Biorąc pod uwagę stan faktyczny opisany powyżej, w szczególności przedmiot działalności (PKD 32.50.Z) oraz opis kwalifikacyjny grupowania PKWiU 32.50.22 - sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane, prowadzona działalność jest działalnością wytwórczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów protetyki stomatologicznej i wpasowuje się w definicje działalności wytwórczej.
Artykuł 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.): „Działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika”. W wyniku działalności powstają nowe produkty znajdujące zastosowanie w działalności lekarzy stomatologów i świadczonych przez nich usług.
Regulacja stawki opodatkowania przychodów zawarta w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy wskazuje na zastosowanie tego typu działalności, w wyniku której powstają nowe produkty, opodatkowania w wysokości 5,5%. Stąd też Wnioskodawca uważa, że stawka zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5% jest stawką właściwą dla faktycznie wykonywanej działalności gospodarczej. Powyższe uzasadnia w szczególności fakt, że w toku działalności Wnioskodawcy powstają zupełnie nowe wyroby, których ostateczny kształt uzależniony jest m.in. od wiedzy i doświadczenia, wybranej przez Wnioskodawcę metody produkcji, sposobu doboru i używania materiałów, ale również od zmysłu artystycznego, bowiem wszystkie ww. czynniki mają wpływ na ostateczny efekt procesu wytwarzania produktów.
Pana stanowisko znajduje poparcie w dotychczas wydanych interpretacjach indywidualnych o tożsamym stanie faktycznym. Przykładowo należy wskazać na treść interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 26 maja 2022 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.270.2022.2.SST, gdzie wskazano, że:
Zgodnie ze wskazanym kodem PKWiU pod symbolem 32.50.22 - sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane, wytwarza Pani wyroby protetyki stomatologicznej na zamówienia dla innych podmiotów gospodarczych. Przyjmuje Pani zlecenia od tych podmiotów i wykonuje te wyroby zgodnie z parametrami zawartymi w poszczególnych zamówieniach co oznacza, że wytwarzane wyroby nie są wyrobami o standardowych parametrach, a wyrobami dostosowanymi do potrzeb podmiotu zamawiającego. Do wykonywania wyrobów wykorzystuje Pani własne materiały i własny specjalistyczny sprzęt. Jak wskazano wyżej przychody z działalności wytwórczej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, o ile dany rodzaj działalności nie jest objęty innymi stawkami przewidzianymi w art. 12 omawianej ustawy podatkowej. Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz treść wniosku należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 32.50.22, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% przychodów uzyskanych z działalności wytwórczej.
Powyższe stanowisko zostało również potwierdzone w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 5 września 2022 r. o sygn. 0115-KDIT3.4011.548.2022.1.PS, zgodnie z którą:
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5 % od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod kodem PKD: 32.50.Z (Produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne). W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej wytwarza Pan następujące wyroby:
a)stałe odbudowy protetyczne: korony i mosty;
b)nakładki i szyny dentystyczne;
c)modele diagnostyczne;
d)symulacje przyszłych uzupełnień protetycznych (wax up).
Zgodnie z klasyfikacją PKWiU wyroby protetyki dentystycznej wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zostały zakwalifikowane przez Pana do PKWiU 32.50.22 (klasyfikacja PKWiU z 2015 r.). Klasyfikacja ta obejmuje sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Jak wskazano powyżej przychody z działalności wytwórczej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, o ile dany rodzaj działalności nie jest objęty innymi stawkami przewidzianymi w art. 12 omawianej ustawy podatkowej. Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz treść wniosku należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu z tytułu wytwarzania w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej wyrobów opisanych we wniosku należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% przychodów uzyskanych z działalności wytwórczej.
Analizując powyższe należy wskazać, że ww. interpretacje zostały wydane w aktualnym stanie prawnym i w tożsamych stanach faktycznych. Uwzględniając powyższe wskazanym jest stwierdzenie, że zakres oraz charakter prowadzonej działalności uzasadnia opodatkowanie przychodów z prowadzonej przez Pana działalności (z wyłączeniem działalności polegającej na naprawie protez) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. 2021, poz. 1993 ze zm.), a więc w stawce 5,5%.
Powyższe jest również istotne w kontekście stosowania przez Organ utrwalonej linii interpretacyjnej, co zapewni trwałość systemu podatkowego i równe traktowanie podatników w określonych, tożsamych stanach faktycznych. Pewność obrotu i zaufanie obywateli do organów publicznych jest bardzo istotnym czynnikiem, który uzasadnia dalsze stosowanie utrwalonej już linii interpretacyjnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2640 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych, wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przez działalność wytwórczą należy rozumieć działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Zgodnie ze wskazaniem A. Bartosiewicza, R. Kubackiego zawartym w Komentarzu do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: „W myśl Słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone bądź wyprodukowane.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby).
Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.
Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś)” (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Lex 8474).
Natomiast pojęcie „pozarolniczej działalności gospodarczej” zostało wyjaśnione w art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
oprowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a, ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a powołanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan właścicielem Laboratorium Protetycznego i wykonuje zawód technika dentystycznego. Do produkcji wyrobów wykorzystuje Pan wyłącznie dobrane i zakupione przez siebie materiały oraz korzysta z własnego wysoce wyspecjalizowanego zaplecza technicznego.
Mając na względzie powołane przepisy prawa podatkowego oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu wytwarzania w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej wyrobów protetyki dentystycznej należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, zgodnie zart. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Z uwagi na rezygnację przez Pana z dostarczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej interpretację indywidualną przesyłamy drogą pocztową.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).