Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.333.2024.2.BR

Stawka ryczałtu dla usługi profesjonalnego pośrednika handlowego, która mieści się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0; usługi projektanta budowy, która mieści się w grupowaniu PKWiU 71.11.2; usługi kierownika robót budowlanych, która mieści się w grupowaniu PKWiU 71.12.20.0 oraz usługi wykonawcy kosztorysów robót budowlanych, która mieści się w grupowaniu PKWiU 71.1.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego wzryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

-prawidłowe – w zakresie opodatkowania: usługi profesjonalnego pośrednika handlowego sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” zryczałtowaną stawką 8,5%, usługi projektanta budowy sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 71.11.2 „Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków” oraz usługi kierownika robót budowlanych sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 71.12.20.0 „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej” zryczałtowaną stawką 14%;

-nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania usługi wykonawcy kosztorysów robót budowlanych sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 71.1 „Usługi architektoniczne i inżynierskie oraz związane z nimi doradztwo techniczne” zryczałtowaną stawką 8,5%.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 3 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 lipca 2024 r. (wpływ 15 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od osób fizycznych i posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), zwanej dalej jako „ustawa o podatku dochodowym”.

Wnioskodawca planuje w przyszłości założenie jednoosobowej działalności gospodarczej w 2024 r.

Wnioskodawca planuje opodatkować swoje przychody według zasad właściwych dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które zostały określone w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), zwanej dalej jako „ustawa o ryczałcie”.

Wnioskodawca planuje prowadzenie działalności gospodarczej – świadczenie usług w następującym zakresie:

1)jako profesjonalny pośrednik handlowy – działalność zaklasyfikowana jako PKD 74.90.Z „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”;

2)jako wykonawca kosztorysów robót budowlanych – działalność zaklasyfikowana jako PKD 74.90.Z „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”;

3)jako projektant budowlany – działalność zaklasyfikowana jako PKD 71.12.Z „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”;

4)jako kierownik robót budowlanych – działalność zaklasyfikowana jako PKD 71.12.Z „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”.

Jako profesjonalny pośrednik handlowy Wnioskodawca planuje wykonywanie następujących czynności na rzecz podmiotu powierzającego zlecenie (dalej jako „Powierzający”):

-promowanie działalności Powierzającego wśród potencjalnych klientów oraz usług świadczonych przez Powierzającego;

-przekazywanie klientom informacji na temat działalności Powierzającego;

-nawiązywanie kontaktów biznesowych z nowymi klientami;

-przygotowywanie ofert do konkretnych zamówień w imieniu Powierzającego;

-odpowiadanie na zapytania ofertowe;

-udzielanie wsparcia potencjalnym klientom, którzy są zainteresowani skorzystaniem z usług Powierzającego;

-negocjowanie warunków umów w imieniu Powierzającego;

-sporządzanie dokumentacji z realizacji świadczonych przez siebie usług pośrednictwa.

Celem usług pośrednictwa świadczonych w przyszłości będzie nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych oraz doprowadzenie do zawarcia umowy przez podmiot zlecający.

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje również sporządzać kosztorysy robót budowlanych, a także projekty budowalne jako projektant w zakresie projektowania obiektów budowlanych.

Wnioskodawca uzyskuje także dochody z tytułu umowy o pracę. Wnioskodawca jest zatrudniony w spółce W Sp. z o.o. Z zakresu obowiązków pracowniczych wynika, że w ramach stosunku pracy Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:

1)protokolarne przejęcie od inwestora i zabezpieczenie terenu budowy, umieszczenie na terenie budowy tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia;

2)zapewnienie geodezyjnego wytyczenia obiektu;

3)prowadzenie dokumentacji budowy, systematyczne wykonywanie wpisów do dziennika budowy oraz wypełnianie znajdujących się tam zaleceń;

4)organizowanie budowy i kierowanie budową obiektu budowlanego w sposób zgodny z projektem lub pozwoleniem na budowę, przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, oraz przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;

5)zarządzanie, organizowanie i koordynowanie robót budowlanych wykonywanych przez pracowników firmy oraz podwykonawców;

6)zarządzanie pracownikami poprzez organizowanie i koordynowanie realizacji zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;

7)opracowywaniu technicznych lub organizacyjnych założeń planowanych robót budowlanych lub ich poszczególnych etapów;

8)kontrola i zatwierdzanie poszczególnych etapów prac;

9)podejmowanie niezbędnych działań uniemożliwiających wstęp na budowę osobom nieupoważnionym;

10)bieżący kontakt z inwestorem lub generalnym wykonawcą w ramach zawartej uprzednio umowy, a także zgłaszanie między innymi: wstrzymania robót budowlanych, wykonywania robót zamiennych, wykonanych robót do odbioru;

11)przygotowanie dokumentacji powykonawczej obiektu budowlanego;

12)uczestniczenie w czynnościach odbioru i zapewnienie usunięcia stwierdzonych wad.

Wnioskodawca planuje świadczyć usługi profesjonalnego pośrednika handlowego, między innymi, na rzecz W Sp. z o.o., czyli swojego aktualnego pracodawcy. W ramach stosunku pracy Wnioskodawca nie świadczy usług pośrednictwa handlowego. Wnioskodawca nie będzie świadczył usług kierownika robót budowlanych na rzecz aktualnego pracodawcy w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Na rzecz aktualnego pracodawcy Wnioskodawca będzie świadczył usługi tworzenia kosztorysów oraz tworzenia projektów budowlanych – czynności te nie są wykonywane w ramach stosunku pracy.

Z kolei usługi profesjonalnego wykonawcy kosztorysów robót budowlanych oraz usługi projektanta i kierownika robót budowlanych Wnioskodawca planuje świadczyć, między innymi, na rzecz Pana P prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…). Pan P jest większościowym wspólnikiem w spółce W Sp. z o.o. Jest to jednak inny podmiot niż aktualny pracodawca.

W ramach swojej działalności Wnioskodawca będzie ponosił odpowiedzialność wobec swoich kontrahentów. Wnioskodawca będzie ponosił ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Czynności, o których mowa we wniosku, nie będą wykonywane pod kierownictwem kontrahentów, Wnioskodawca będzie miał swobodę wyboru czasu oraz miejsca świadczenia swoich usług. Usługi pośrednictwa handlowego świadczone na rzecz spółki W Sp. z o.o. będą świadczone poza godzinami pracy, którą Wnioskodawca świadczy w ramach stosunku pracy.

Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów.

W odniesieniu do roku każdego z lat podatkowych przychody Wnioskodawcy nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro.

Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentami, na rzecz których Wnioskodawca będzie świadczył wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej, nie będą istniały powiązania osobiste. Aktualnie Wnioskodawca nie jest wspólnikiem w spółce, która jest Jego pracodawcą. W przyszłości być może Wnioskodawca stanie się wspólnikiem spółki W Sp. z o.o.

W piśmie z 15 lipca 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Kiedy (dd-mm-rrrr) zamierza Pan osiągnąć pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pan opodatkować 8,5% i 14% stawką podatku?

Odp. Wnioskodawca zamierza założyć działalność gospodarczą 2 września 2024 r., zaś uzyskania pierwszego przychodu spodziewa się 30 września 2024 r.

2.Kiedy zamierza Pan złożyć właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odp. Wnioskodawca zamierza założyć działalność gospodarczą 2 września 2024 r., zaś uzyskania pierwszego przychodu spodziewa się 30 września 2024 r.

3.Jakie dokładnie czynności wykonywać Pan będzie w ramach świadczonych usług w związku z planowanym przez Pana w przyszłości założeniem i prowadzeniem działalności gospodarczej? Należy szczegółowo wskazać na czym konkretnie będą polegać Pana czynności w zakresie:

a)wykonawcy kosztorysów robót budowlanych PKD 74.90.Z;

b)projektanta budowlanego PKD 71.12.Z;

c)kierownika robót budowlanych PKD 71.12.Z.

Proszę o ich szczegółowe i wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie będą polegać wymienione przez Pana usługi/czynności:

1)czego będą dotyczyć?

2)jaki będzie ich zakres?

3)co będzie ich efektem?

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z wymienionych w lit. a-c przez Pana usług/czynności.

Odp.

1.Jako wykonawca kosztorysów robót budowlanych Wnioskodawca planuje wykonywanie następujących czynności:

·analizowanie dokumentacji projektowej,

·sporządzenie opisu określającego rodzaj i ilość materiałów i sprzętu,

·pozyskiwanie informacji w zakresie planowanych kosztów,

·optymalizację technologiczną i materiałową robót,

·sporządzenie przedmiarów robót budowlanych.

Zakres powyższych czynności będzie dotyczył wyceny konkretnej inwestycji.

Celem wykonania kosztorysu będzie sporządzenie oferty przetargowej dla przedmiotowej inwestycji.

2.Jako projektant budowlany Wnioskodawca planuje wykonywanie następujących czynności:

·dopasowanie rodzaju konstrukcji budowlanej do specyfiki danego obiektu budowlanego,

·wykonywanie obliczeń statycznych całości lub części konstrukcji,

·opracowanie projektów wykonawczych i powykonawczych,

·kontrolę jakości dokumentacji technicznej,

·współpracę z projektantami branżowymi.

Zakres powyższych czynności będzie dotyczył konkretnego zamierzenia budowlanego.

Celem będzie opracowanie projektu technicznego i wykonawczego, tak aby odpowiadał aktualnej wiedzy technicznej oraz przepisom prawa.

3.Jako kierownik robót budowlanych Wnioskodawca planuje wykonywanie następujących czynności:

·przejęcie od inwestora i zabezpieczenie terenu budowy,

·prowadzenie dokumentacji budowy,

·organizowanie robót budowlanych,

·kierowanie budową obiektu budowlanego oraz zarządzenie i koordynację robót,

·kontrolę i zatwierdzanie poszczególnych etapów prac.

Zakres powyższych czynności będzie dotyczył prowadzenia budowy.

Celem będzie zrealizowanie inwestycji budowlanej zgodnie z planami i przepisami prawa.

4.Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – usług, które będzie Pan wykonywał (odrębnie każda z tych usług) wskazane we wniosku, których dotyczą zadane przez Pana pytania (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla usług mających być przedmiotem zapytania), tj. usługi profesjonalnego pośrednika handlowego, usługi wykonawcy kosztorysów robót budowlanych, usługi projektanta budowy, usługi kierownika robót budowlanych.

Odp.

Usługi profesjonalnego pośrednika handlowego – PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Usługi wykonawcy kosztorysów robót budowlanych – PKWiU 71.1 „Usługi architektoniczne i inżynierskie oraz związane z nimi doradztwo techniczne”.

Usługi projektanta budowy – PKWiU 71.11.2 „Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków”.

Usługi kierownika robót budowlanych – PKWiU 71.12.20.0 „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej”.

5.Czy prowadzi Pan ewidencję, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776) w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, tj. z różnych usług?

Odp. Wnioskodawca nie rozpoczął jeszcze prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Przedstawiony we wniosku opis dotyczy zdarzenia przyszłego. Zatem Wnioskodawca nie prowadzi aktualnie ewidencji, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776) w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, tj. z różnych usług. Ewidencja taka będzie prowadzona od pierwszego dnia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

6.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Należy wskazać, że użyte w ustawie określenie działalności usługowej oznacza:

działalność usługowa – pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Odp. Planowana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

7.Czy w roku podatkowym 2024, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej mają/będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który wskazuje, że:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Odp. W roku podatkowym 2024, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do planowanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie mają, ani nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

8.Jednoznaczną odpowiedź, czy opis zdarzenia przyszłego dotyczy sytuacji, w której nie jest Pan wspólnikiem spółki W sp. z o.o.?

Odp. Aktualnie Wnioskodawca nie jest wspólnikiem spółki i w najbliższym czasie utrzyma się taki stan. Jednakże nie jest wykluczone, że w przyszłości Wnioskodawca stanie się wspólnikiem spółki.

Opis zdarzenia przyszłego dotyczy sytuacji, w której Wnioskodawca nie jest wspólnikiem spółki W sp. z o.o.

Pytania

1.Czy przychody z tytułu świadczenia usług pośrednictwa handlowego wykonywanew przyszłości przez Wnioskodawcę będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?

2.Czy przychody z tytułu świadczenia usług wykonawcy kosztorysów budowlanych wykonywane w przyszłości przez Wnioskodawcę będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?

3.Czy przychody z tytułu świadczenia usług projektanta budowlanego wykonywane w przyszłości przez Wnioskodawcę będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 14%?

4.Czy przychody z tytułu świadczenia usług kierownika robót budowlanych wykonywane w przyszłości przez Wnioskodawcę będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 14%?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczenia usług pośrednictwa handlowego wykonywane w przyszłości przez Wnioskodawcę będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczenia usług wykonawcy kosztorysów budowlanych wykonywane w przyszłości przez Wnioskodawcę będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.

Ad 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczenia usług projektanta budowlanego wykonywane w przyszłości przez Wnioskodawcę będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 14%.

Ad 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczenia usług kierownika robót budowlanych wykonywane w przyszłości przez Wnioskodawcę będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 14%.

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie określona została definicja legalna pojęcia „pozarolnicza działalność gospodarcza”, w myśl którego jest to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Podatnik może korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)(uchylony).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wnioskodawca zamierza wybrać ryczałt od przychodów jako swoją formę opodatkowania. Usługi, które będą świadczone w przyszłości na rzecz aktualnego pracodawcy nie odpowiadają czynnościom, które są wykonywane w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie. W kontekście rozpatrywanej sprawy na szczególną uwagę zasługuje art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, w myśl którego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Należy także zwrócić uwagę na art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o ryczałcie, w myśl którego stawka ryczałtu w wysokości 14% ma zastosowanie do usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Biorąc pod uwagę treść art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie należy wskazać, że działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Planowana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałcie.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że spodziewany przez Niego w przyszłości przychód z tytułu świadczenia usług pośrednictwa handlowego będzie mógł być opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, ponieważ świadczone usługi są klasyfikowane do grupowania 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Podobne rozstrzygniecie zostało przedstawione m.in. w interpretacji indywidualnej z 7 marca 2024 r. nr 0112-KDIL2-2.4011.132.2024.2.MC.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że spodziewany w przyszłości przychód z tytułu świadczenia usług wykonawcy kosztorysów budowlanych będzie mógł być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%. Świadczone usługi klasyfikowane są do grupowania 74.90 PKWiU. Podobne rozstrzygniecie zostało przedstawione m.in. w interpretacji indywidualnej z 4 maja 2022 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.285.2022.2.KF.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że spodziewany w przyszłości przychód z tytułu świadczenia usług projektowania budowlanego będzie mógł być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 14%. Świadczone usługi klasyfikowane są do działu 71 PKWiU, w związku z czym mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 14%. Podobne rozstrzygniecie zostało przedstawione m.in. w interpretacji indywidualnej z 14 czerwca 2023 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.391.2023.2.KF.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że spodziewane w przyszłości przychody z tytułu świadczenia usług kierownika budowy wykonywane w przyszłości przez Wnioskodawcę będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 14%. Świadczone usługi klasyfikowane są do działu 71 PKWiU, w związku z czym mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 14%. Podobne rozstrzygniecie zostało przedstawione m.in. w interpretacji indywidualnej z 14 czerwca 2023 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.391.2023.2.KF.

Podsumowując powyższe należy wskazać, że:

1)Wnioskodawca planuje prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług pośrednictwa handlowego, usług wykonywania kosztorysów prac budowlanych, usług sporządzania projektów budowlanych oraz usług kierownika budowy, opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

2)opis wykonywanych czynności wskazuje, że działalność planowana przez Wnioskodawcę stanowi działalność usługową w rozumieniu przepisów ustawy;

3)Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów;

4)w przypadku Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy;

5)jeżeli Wnioskodawca stanie się w przyszłości wspólnikiem spółki W Sp. z o.o., to okoliczność ta nie pozbawi Go prawa do opodatkowania swoich przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeśli Wnioskodawca będzie świadczył usługi na rzecz tej spółki;

6)usługi, które będą świadczone na rzecz aktualnego pracodawcy nie odpowiadają czynnościom, które są wykonywane w ramach stosunku pracy;

7)przychody Wnioskodawcy nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro w żadnym z lat podatkowych.

Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że Wnioskodawca może opodatkować przychody uzyskiwane ze swojej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5% oraz stawką 14% (zgodnie z wskazanym wcześniej podziałem).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Według art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług: architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że 2 września 2024 r. zamierza Pan założyć działalność gospodarczą, zaś pierwszy przychód zamierza Pan uzyskać 30 września 2024 r. Pana wniosek dotyczy roku podatkowego 2024. W odniesieniu do roku każdego z lat podatkowych Pana przychody nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro. Ponadto jak wynika z opisu sprawy, w roku podatkowym 2024, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do planowanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają, ani nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Od pierwszego dnia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej będzie prowadzona przez Pana ewidencja, o której mowa w art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Planowana przez Pana działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy.

Wskazał Pan, że usługi, które będzie Pan wykonywał sklasyfikowane są jako:

usługi profesjonalnego pośrednika handlowego – PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”;

usługi wykonawcy kosztorysów robót budowlanych – PKWiU 71.1 „Usługi architektoniczne i inżynierskie oraz związane z nimi doradztwo techniczne”;

usługi projektanta budowy – PKWiU 71.11.2 „Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków”;

usługi kierownika robót budowlanych – PKWiU 71.12.20.0 „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej”.

W ramach świadczonych usług, w związku z planowanym rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej, planuje Pan wykonywać czynności:

1)jako profesjonalny pośrednik handlowy:

-promowanie działalności Powierzającego wśród potencjalnych klientów oraz usług świadczonych przez Powierzającego;

-przekazywanie klientom informacji na temat działalności Powierzającego;

-nawiązywanie kontaktów biznesowych z nowymi klientami;

-przygotowywanie ofert do konkretnych zamówień w imieniu Powierzającego;

-odpowiadanie na zapytania ofertowe;

-udzielanie wsparcia potencjalnym klientom, którzy są zainteresowani skorzystaniem z usług Powierzającego;

-negocjowanie warunków umów w imieniu Powierzającego;

-sporządzanie dokumentacji z realizacji świadczonych przez siebie usług pośrednictwa;

2)jako wykonawca kosztorysów robót budowlanych:

- analizowanie dokumentacji projektowej;

-sporządzenie opisu określającego rodzaj i ilość materiałów i sprzętu;

-pozyskiwanie informacji w zakresie planowanych kosztów;

-optymalizację technologiczną i materiałową robót;

-sporządzenie przedmiarów robót budowlanych;

3)jako projektant budowlany:

- dopasowanie rodzaju konstrukcji budowlanej do specyfiki danego obiektu budowlanego;

-wykonywanie obliczeń statycznych całości lub części konstrukcji,

-opracowanie projektów wykonawczych i powykonawczych;

-kontrolę jakości dokumentacji technicznej;

-współpracę z projektantami branżowymi;

4)jako kierownik robót budowlanych:

-przejęcie od inwestora i zabezpieczenie terenu budowy;

-prowadzenie dokumentacji budowy;

-organizowanie robót budowlanych;

-kierowanie budową obiektu budowlanego oraz zarządzenie i koordynację robót;

-kontrolę i zatwierdzanie poszczególnych etapów prac.

Planuje Pan świadczyć usługi profesjonalnego pośrednika handlowego, między innymi, na rzecz swojego aktualnego pracodawcy, tj. W Sp. z o.o. W ramach stosunku pracy nie świadczy Pan usług pośrednictwa handlowego. Nie będzie Pan świadczył usług kierownika robót budowlanych na rzecz aktualnego pracodawcy w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Natomiast na rzecz aktualnego pracodawcy będzie Pan świadczył usługi tworzenia kosztorysów oraz tworzenia projektów budowlanych – czynności te nie są wykonywane w ramach stosunku pracy. Usługi pośrednictwa handlowego świadczone na rzecz aktualnego pracodawcy będą świadczone poza godzinami pracy, którą Pan świadczy w ramach stosunku pracy. Z kolei usługi profesjonalnego wykonawcy kosztorysów robót budowlanych oraz usługi projektanta i kierownika robót budowlanych planuje Pan świadczyć, między innymi, na rzecz Pana P prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…). Pan P jest większościowym wspólnikiem w spółce W Sp. z o.o. Jest to jednak inny podmiot niż aktualny pracodawca. Pomiędzy Panem a kontrahentami, na rzecz których będzie Pan świadczył wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej nie będą istniały powiązania osobiste. Aktualnie nie jest Pan wspólnikiem w spółce, która jest Pana pracodawcą. W przyszłości być może stanie się Pan wspólnikiem spółki W Sp. z o.o., jednakże jak Pan wskazał, opis zdarzenia przyszłego dotyczy sytuacji, w której nie jest Pan wspólnikiem spółki W Sp. z o.o.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy stwierdzam, że przychody, które będzie Pan osiągał w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania:

usługi profesjonalnego pośrednika handlowego, która mieści się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” – podlegać będą opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

usługi projektanta budowy, która mieści się w grupowaniu PKWiU 71.11.2 „Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków” – podlegać będą opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu 14%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

usługi kierownika robót budowlanych, która mieści się w grupowaniu PKWiU 71.12.20.0 „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej” – będą podlegać opodatkowaniu wg stawki ryczałtu 14%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W powyższym zakresie uznano Pana stanowisko za prawidłowe.

Natomiast przychody, które będzie Pan osiągał w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usługi wykonawcy kosztorysów robót budowlanych, która mieści się w grupowaniu PKWiU 71.1 „Usługi architektoniczne i inżynierskie oraz związane z nimi doradztwo techniczne” – podlegać będą opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu 14%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wskazał Pan we własnym stanowisku – stawką 8,5%. Zatem w tym zakresie Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Powyższe ma zastosowanie przy założeniu, że spełni Pan warunki ustawowe dla tej formy opodatkowania, w tym m.in. złoży Pan w terminie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazuję, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00