Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.391.2023.2.KF

Dotyczy możliwości rozliczenia przychodów z działalności usługowej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 4 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 maja 2023 r. (data wpływu 8 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i prowadzącą od 2014 r. pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT. Działalność ta zarejestrowana jest w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod nazwą: (…).

Stosuje Pan (w związku ze złożeniem odpowiedniego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przed terminem uzyskania pierwszego przychodu opodatkowanego ryczałtem (zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy ryczałtowej)) ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Przy tym wskazuje Pan, że nie przekroczył i nie zamierza przekroczyć wskazanego w ustawie ryczałtowej limitu 2 mln euro, ani nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług wyłączonych z zakresu opodatkowania ryczałtem (ujętych w art. 8 ustawy ryczałtowej).

Posiada Pan uprawnienia budowlane do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności telekomunikacyjnej nadane 5 czerwca 2008 r. przez (…). Szczegółowy zakres nadanych uprawnień (na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1-5 oraz art. 14 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994. - Prawo budowlane) obejmuje:

projektowanie, sprawdzanie projektów budowlanych w specjalności objętej niniejszymi uprawnieniami i sprawowania nadzoru autorskiego,

kierowania budową lub innymi robotami budowlanymi,

kierowania wytwarzaniem konstrukcyjnych elementów budowlanych oraz nadzoru i kontroli technicznej wytwarzania tych elementów,

wykonywania nadzoru inwestorskiego,

sprawowania kontroli technicznej utrzymania obiektów budowlanych,

- bez ograniczeń.

Ponadto, zgodnie z § 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 kwietnia 2006 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, omawiane uprawnienia budowlane uprawniają do projektowania obiektu budowlanego i kierowania robotami budowlanymi związanymi z obiektem budowlanym w zakresie telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą telekomunikacyjną oraz telekomunikacji radiowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Omawiane uprawnienia do projektowania stanowią podstawę do sporządzania projektu zagospodarowania działki lub terenu, na podstawie § 15 rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 kwietnia 2008 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.

Mając na uwadze wyżej opisywane uprawnienia, głównym przedmiotem Pana działalności są usługi doradztwa technicznego w zakresie inżynierii (PDK 71.12.Z, PKWiU[2015] 71.12).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej planuje Pan podjąć współpracę z kilkoma kontrahentami (spółkami z siedzibą w Polsce) z branży inżynieryjnej i budowalnej (podmiotami trzecimi, niepowiązanymi z Panem w rozumieniu przepisów ustawy o PIT). Z każdym z tych kontrahentów (spółek) zamierza Pan zawrzeć tożsame umowy o współpracy [B2B], których przedmiotem będą usługi doradztwa z zakresu projektowania i budownictwa telekomunikacyjnego z uwzględnieniem szczegółowego zakresu nw. czynności:

1.Doradztwo i dbałość o dopełnianie przez Spółkę wszelkich wymogów formalnych koniecznych do należytego i terminowego zrealizowania kontraktów projektowych oraz budowlanych Spółki.

2.Sprawdzanie zgodności realizacji budów prowadzonych przez Spółkę z projektami techniczno-budowlanymi, przepisami prawa, zasadami współczesnej wiedzy technicznej i budowlanej oraz zawartymi przez Spółkę umowami o roboty budowlane.

3.Sprawdzanie projektów techniczno-budowlanych oraz pozostałych dokumentów budowy takich jak projekty organizacji ruchu czy wnioski o zajętość pasa drogowego.

4.Nadzór nad prawidłowością, rzetelnością i zgodnością ze stanem faktycznym zapisów w dziennikach budowy.

5.Weryfikowanie dokumentacji potwierdzającej dopuszczenie materiałów do obrotu i stosowania w budownictwie.

6.Udział w cyklicznych naradach technicznych lub innych spotkaniach, których tematyka dotyczy zagadnień z zakresu telekomunikacji.

7.Uczestniczenie w pracach komisji odbiorowych dla robót z zakresu budownictwa telekomunikacyjnego.

8.Doradztwo w ramach projektów z zakresu telekomunikacji w tym głównie odnośnie budowy i modernizacji sieci światłowodowych.

9.Udział w sporządzaniu cenników i warunków technicznych do umów z podwykonawcami Spółki.

10.Bieżąca analiza oraz opiniowanie sposobu oraz metod realizacji projektów z zakresu usług telekomunikacyjnych pod względem merytorycznym w tym: zgodności z umową, specyfikacjami, obowiązującymi przepisami oraz standardami.

11.Ocena prawidłowości doboru metod realizacji, materiałów oraz technologii dla projektów telekomunikacyjnych.

12.Pomoc merytoryczna w rozwiązywaniu różnych problemów technicznych z zakresu telekomunikacji.

13.Opiniowanie czynności wykonywanych przez projektantów oraz kierowników budów/ robót.

14.Ocena dokumentacji wykonawczej oraz powykonawczej dla projektów realizowanych przez Spółkę.

15.Opiniowanie programów szkoleniowo-doradczych w zakresie wiedzy i umiejętności technicznych potrzebnych Spółce do prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze telekomunikacyjnym.

16.Udział w sprawdzaniu jakości wykonywanych robót i wbudowanych wyrobów budowlanych, a w szczególności zapobieganie stosowaniu wyrobów budowlanych wadliwych i niedopuszczonych do stosowania w budownictwie.

17.Niezwłoczne informowanie Spółki o potrzebie zlecenia wykonania robót niezbędnych ze względu na bezpieczeństwo danej budowy, a także ochronę życia i zdrowia ludzi oraz środowiska naturalnego, jak również niezbędnych do zabezpieczenia przed awarią.

18.Udział w sporządzaniu opinii technicznych z zakresu telekomunikacji.

19.Doraźna pomoc merytoryczna w rozwiązywaniu różnych problemów technicznych na budowach.

20.Przedstawianie Spółce wszelkich opinii w sprawie możliwości i zasadności techniczno- ekonomicznej wprowadzania rozwiązań zamiennych optymalizujących koszt budowy.

21.Udzielanie odpowiedzi na pytania z zakresu technicznego związane z bieżącą działalnością Spółki (tzw. „hotline”).

Wszystkie ww. czynności będą wykonywane wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jednocześnie wszystkie ww. mogą być świadczone w różnej konfiguracji i niezależnie od siebie, zarówno w ramach realizacji jednego projektu budowlanego jak i w przypadku realizacji kilku takich [odrębnych] projektów.

W efekcie, ww. świadczenia pragnie Pan podzielić na 4 (cztery) grupy:

A.W pierwszej grupie pragnie Pan kwalifikować typowe świadczenia związane z usługami inżynieryjnymi, które we własnym zakresie klasyfikuje Pan w grupowaniu PKWiU 71.11.1, tj. usługi doradztwa technicznego dotyczące zasad i metod inżynierskich.

Przy tym jednak chciałby Pan dokonać podziału swoich świadczeń na usługi, które są związane z konkretnym projektem inżynierskim (PKWiU 71.12.18.0) oraz na usługi, które mogą być wykonywane niezależnie od danego projektu inżynierskiego (PKWiU 71.12.11.0).

W każdym z ww. przypadków, chodzi o świadczenia wskazane powyżej w pkt 1-3, 8, 10-13 oraz 18-21.

B.W drugiej grupie pragnie Pan kwalifikować typowe świadczenia związane z tzw. nadzorem inwestorskim, które we własnym zakresie klasyfikuje Pan w grupowaniu PKWiU 71.12.20.0.

Chodzi tutaj o świadczenia wskazane powyżej w pkt 4, 7, 14 oraz 16-17.

C.W trzeciej grupie natomiast pragnie Pan kwalifikować świadczenia, które dotyczą specjalistycznego doradztwa, niemniej nie są ściśle związane z projektami inżynieryjnymi, ale np. z siecią telekomunikacyjną, programami szkoleniowymi, czy obiegiem lub kompletnością dokumentacji, które we własnym zakresie klasyfikuje Pan w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0.

Chodzi tutaj o świadczenia wskazane powyżej w pkt 5, 6 oraz 15.

D.Ostatecznie, w czwartej grupie pragnie Pan kwalifikować świadczenia, które dotyczą wsparcia kontrahenta w obsłudze procesów związanych z podjęciem współpracy z podwykonawcami prac budowlanych/inżynieryjnych, które we własnym zakresie klasyfikuje Pan w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0.

Niezależnie jednak od zastosowanego podziału świadczeń (A-D), całą opisywaną powyżej działalność traktuje Pan jako działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa ryczałtowa”).

Wyżej wskazane usługi (A-D) z założenia mają podlegać osobnym wynagradzaniu (rozliczeniu), ponieważ mogą być świadczone osobno, niezalenie od siebie, w tym w różnej konfiguracji. Uzyskiwane w ten sposób wynagrodzenie (przychód) może zatem zostać objęte różnymi stawkami ryczałtu. Pragnie Pan przy tym, aby ww. świadczenia opodatkowywać 14% oraz 8,5% stawką ryczałtu stosownie do treści do treści art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej, gdzie 14% stawce podlegałyby przychody uzyskiwane z tytułu realizacji świadczeń z grupy A oraz B pow., zaś 8,5% stawce podlegałyby przychody uzyskiwane z tytułu realizacji świadczeń z grupy C oraz D.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W uzupełnieniu wskazał Pan, że:

zadane pytania dotyczą opodatkowania ryczałtem usług świadczonych w roku 2023 i przychodów jakie finalnie osiągnie Pan za rok 2023 r.

na potrzeby niniejszego wniosku wskazuje Pan, iż w roku 2023 nie osiągnął i nie planuje osiągnąć jakichkolwiek innych dochodów aniżeli opisywane we wniosku dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej (których przychody zamierza Pan opodatkować ryczałtem).

Prowadzi Pan i rozliczać się będzie na podstawie ewidencji przychodów, w której ujmuje wszystkie przychody z prowadzonej działalności (ww. jdg), dokumentowane przede wszystkim na podstawie faktur/y VAT, wraz z podziałem umożliwiającym czytelną identyfikację rodzaju każdego z osiągniętych przychodów z danego rodzaju usługi.

Pytania

1.Czy względem wynagrodzenia (przychodów) uzyskanych z tytułu realizacji świadczeń grupy A (ujętych w pkt 1-3, 8, 10-13 oraz 18-21) zastosowanie znajdzie stawka 14% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy ryczałtowej?

2.Czy względem wynagrodzenia (przychodów) uzyskanych z tytułu realizacji świadczeń grupy B (ujętych w pkt 4, 7, 14 oraz 16-17) zastosowanie znajdzie stawka 14% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy ryczałtowej?

3.Czy względem wynagrodzenia (przychodów) uzyskanych z tytułu realizacji świadczeń grupy C (ujętych w pkt 5, 6 oraz 15) zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej?

4.Czy względem wynagrodzenia (przychodów) uzyskanych z tytułu realizacji świadczeń grupy D (ujętych w pkt 9) zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem odpowiedź na zadane pytania powinna być twierdząca.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałtowej, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy ryczałtowej: Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1 f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (...). Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy ryczałtowej: Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Jak Pan wskazał prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą i wobec braku przekroczenia ww. limitu 2 min. euro, będzie opodatkowywał przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Warto przy tym zwrócić uwagę, że możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy. W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, które w analizowanej sprawie nie występują.

Ponadto w myśl art. 9 ust. 1 ustawy ryczałtowej: Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałtowej: Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak Pan wskazywał, stosuje ryczałt, a swoje świadczenia traktuje jak ww. działalność usługową i uznaje je za pełni wpisujące się ww. definicję.

Świadczone przez Pana usługi będą wykonywane wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy ryczałtowej.

Ad 1 i 2

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b tej ustawy: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).

W efekcie, stoi Pan na stanowisku, że: wszelkie świadczenia jakie zostały wskazane w omawianym wniosku w grupie A i B będą opodatkowane ww. stawką ryczałtu - 14%. Uzasadnieniem jest przy tym przekonanie, iż wszystkie ww. świadczenia klasyfikować należy w odpowiednich grupowaniach Działu 71 PKWiU[2015], która to klasyfikacja wprost została wskazana ww. normie prawa podatkowego.

Precyzując powyższe, świadczenia grupy A, tj.:

doradztwo i dbałość o dopełnianie przez Spółkę wszelkich wymogów formalnych koniecznych do należytego i terminowego zrealizowania kontraktów projektowych oraz budowlanych Spółki (pkt 1 opisu zdarzenia przyszłego),

sprawdzanie zgodności realizacji budów prowadzonych przez Spółkę z projektami techniczno-budowlanymi, przepisami prawa, zasadami współczesnej wiedzy technicznej i budowlanej oraz zawartymi przez Spółkę umowami o roboty budowlane (pkt 2 opisu zdarzenia przyszłego),

sprawdzanie projektów techniczno-budowlanych oraz pozostałych dokumentów budowy takich jak projekty organizacji ruchu czy wnioski o zajętość pasa drogowego (pkt 3 opisu zdarzenia przyszłego),

doradztwo w ramach projektów z zakresu telekomunikacji w tym głównie odnośnie budowy i modernizacji sieci światłowodowych (pkt 8 opisu zdarzenia przyszłego),

bieżąca analiza oraz opiniowanie sposobu oraz metod realizacji projektów z zakresu usług telekomunikacyjnych pod względem merytorycznym w tym: zgodności z umową, specyfikacjami, obowiązującymi przepisami oraz standardami (pkt 10 opisu zdarzenia przyszłego),

ocena prawidłowości doboru metod realizacji, materiałów oraz technologii dla projektów telekomunikacyjnych (pkt 11 opisu zdarzenia przyszłego),

Pomoc merytoryczna w rozwiązywaniu różnych problemów technicznych z zakresu telekomunikacji (pkt 12 opisu zdarzenia przyszłego),

opiniowanie czynności wykonywanych przez projektantów oraz kierowników budów / robót (pkt 13 opisu zdarzenia przyszłego),

udział w sporządzaniu opinii technicznych z zakresu telekomunikacji (pkt 18 opisu zdarzenia przyszłego),

doraźna pomoc merytoryczna w rozwiązywaniu różnych problemów technicznych na budowach (pkt 19 opisu zdarzenia przyszłego),

przedstawianie Spółce wszelkich opinii w sprawie możliwości i zasadności techniczno- ekonomicznej wprowadzania rozwiązań zamiennych optymalizujących koszt budowy (pkt 20 opisu zdarzenia przyszłego),

udzielanie odpowiedzi na pytania z zakresu technicznego związane z bieżącą działalnością Spółki (tzw. „hotline”) (pkt 21 opisu zdarzenia przyszłego).

Pana zdaniem ww. świadczenia mogą być klasyfikowane w zależności od tego czy są powiązane ze ściśle skonkretyzowanym projektem inżynierskim w grupowaniu PKWiU 71.12.18.0 (co będzie stanowić zasadę), względnie w grupowaniu 71.12.11.0 (w przypadku, gdyby usługi te świadczone były ad hoc bez związku z określonym projektem inżynierskim).

W obu przypadkach jednak, mówimy o dziale 71, stąd w Pana ocenie powoływany na wstępie wniosek wydaje się nie budzić wątpliwości.

Podobny wniosek nasuwa się również względem świadczeń grupy B, tj.:

nadzór nad prawidłowością, rzetelnością i zgodnością ze stanem faktycznym zapisów w dziennikach budowy (pkt 4 opisu zdarzenia przyszłego),

uczestniczenie w pracach komisji odbiorowych dla robót z zakresu budownictwa telekomunikacyjnego (pkt 7 opisu zdarzenia przyszłego),

ocena dokumentacji wykonawczej oraz powykonawczej dla projektów realizowanych przez Spółkę (pkt 14 opisu zdarzenia przyszłego),

udział w sprawdzaniu jakości wykonywanych robót i wbudowanych wyrobów budowlanych, a w szczególności zapobieganie stosowaniu wyrobów budowlanych wadliwych i niedopuszczonych do stosowania w budownictwie (pkt 16 opisu zdarzenia przyszłego),

niezwłoczne informowanie Spółki o potrzebie zlecenia wykonania robót niezbędnych ze względu na bezpieczeństwo danej budowy, a także ochronę życia i zdrowia ludzi oraz środowiska naturalnego, jak również niezbędnych do zabezpieczenia przed awarią (pkt 17 opisu zdarzenia przyszłego).

Wynika to z okoliczności, iż świadczenie tego rodzaju Pana zdaniem sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 71.12.20.0, a więc również w grupowaniu Działu 71.

Na tle powyższego stoi Pan na stanowisku, iż przychody uzyskiwane przez niego ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług (świadczeń grupy A i B) mogą zostać (będą) opodatkowane 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy ryczałtowej.

Ad 3 i 4

Stosownie do treści art. 12 art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a analizowanej ustawy: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (z zastrzeżeniami, które w Pana ocenie nie mają tu zastosowania).

W efekcie, stoi Pan na stanowisku, że: wszelkie świadczenia jakie zostały wskazane w omawianym wniosku w grupie C i D będą opodatkowane ww. stawką ryczałtu - 8,5%.

Uzasadnieniem jest przy tym Pana przekonanie, iż żadne z tych świadczeń nie zostało wskazane wprost w innej części art. 12 i nie znajduje dla nich zastosowania jakakolwiek inna stawka ryczałtu aniżeli „podstawowa”.

Podkreśla Pan przy tym, że biorąc pod uwagę konstrukcję ustawy, w tym konstrukcję samego przepisu art. 12 oraz ww. zastrzeżenia z pkt 5 lit. a, należy zwrócić uwagę, iż stawka ryczałtu w wysokości 8,5% w stosunku do działalności usługowej jest stawką podstawową, która powinna mieć zastosowanie, jeżeli nie znajdują zastosowania inne stawki, z zasady szczegółowo określające przedmiot (zakres) danego rodzaju usługi, w tym posiłkujące się wskazaniami klasyfikacji PKWiU, dla celów możliwie dokładnego określenia o jakim świadczeniu mowa.

Konsekwentnie, jeśli nie zidentyfikujemy świadczenia (usługi), dla którego ustawa ryczałtowa przewiduje odmienną stawkę, właściwe jest stosowanie stawki „podstawowej” 8,5%.

Przy tym fakt, iż prowadzi Pan działalność usługową w rozumieniu ww. regulacji - jak wskazano powyżej - nie powinien budzić jakichkolwiek wątpliwości.

Skoro zatem część świadczeń w Pana ocenie sklasyfikowana jest w dziale 74 PKWiU i dla tego rodzaju usług ustawa nie przewiduje innej stawki, to jedyną właściwą wydaje się stawka 8,5%. Chodzi przy tym o świadczenia grupy C, tj.:

weryfikowanie dokumentacji potwierdzającej dopuszczenie materiałów do obrotu i stosowania w budownictwie (pkt 5 opisu zdarzenia przyszłego),

udział w cyklicznych naradach technicznych lub innych spotkaniach, których tematyka dotyczy zagadnień z zakresu telekomunikacji (pkt 6 opisu zdarzenia przyszłego),

opiniowanie programów szkoleniowo-doradczych w zakresie wiedzy i umiejętności technicznych potrzebnych Spółce do prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze telekomunikacyjnym (pkt 15 opisu zdarzenia przyszłego).

Te, Pana zdaniem klasyfikowane powinny być w grupowaniu 74.90.20.0, które nie zostało wskazane w żadnym innym miejscu art. 12, co uzasadniałoby zastosowanie odmiennej stawki ryczałtu aniżeli ww. 8,5%.

Powyższe, w Pana ocenie na analogicznych zasadach dotyczy świadczenia z grupy D, tj.:

udział w sporządzaniu cenników i warunków technicznych do umów z podwykonawcami Spółki (pkt 9 opisu zdarzenia przyszłego).

Świadczenie tego rodzaju, ściśle związane z analizami, wycenami i porównaniami cen oraz warunków realizacji świadczeń przez dostawców i usługodawców (podwykonawców), w tym warunków technicznych, nie wyłączając wyszukania i oceny ofert poszczególnych podmiotów oraz przygotowania lub negocjacji odpowiednich zamówień u poszczególnych podmiotów (bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu) – Pana zdaniem winno być klasyfikowane w dziale 74.90.12.0, który również nie został wskazany w żadnym innym miejscu w ustawie ryczałtowej. Tak też względem samych kosztorysów przygotowywanych dla zamówień materiałów i surowców (innych niż z zakresu inżynierii), które w Pana opinii klasyfikować należy w grupowaniu 74.90.19.0.

Konsekwentnie, stoi Pan na stanowisku, iż przychody uzyskiwane przez niego ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług (świadczeń grupy C i D) mogą zostać (będą) opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej.

Mając na uwadze powyższe, wnosi Pan o wydanie interpretacji i uznanie stanowiska za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)(uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ustawodawca ustalił wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w art. 12 ustawy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 14 % przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71) - (art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b);

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a);

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że:

1)prowadzi Pan działalność gospodarczą od 2014 r.;

2)usługi sklasyfikowane będą pod PKWiU: 71.11.1 - tj. usługi doradztwa technicznego dotyczące zasad i metod inżynierskich; 71.12.20 tj. usługi związane z tzw. nadzorem inwestorskim; 74.90.20 – tj. świadczenie usług, które dotyczą specjalistycznego doradztwa; 74.90.12 – tj. świadczenie usług dot. wsparcia kontrahenta w obsłudze procesów związanych z podjęciem współpracy z podwykonawcami prac budowlanych/inżynierskich,

3)w Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy;

4)Pana przychód nie przekroczył w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym,

5)Prowadzi Pan ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności usług sklasyfikowanych według PKWiU:

74.90.20 – (świadczenie usług, które dotyczą specjalistycznego doradztwa), mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

74.90.12 – (świadczenie usług dot. wsparcia kontrahenta w obsłudze procesów związanych z podjęciem współpracy z podwykonawcami prac budowlanych/inżynierskich), mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

71.12.20 – (usługi związane z tzw. nadzorem inwestorskim), mogą być opodatkowane 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

71.11.1 – (usługi doradztwa technicznego dotyczące zasad i metod inżynierskich), mogą być opodatkowane 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawką 14% opodatkowane będą również przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowane pod PKWiU 71.12.18 oraz 71.12.11, które wyodrębnił Pan w grupie A (PKWiU 71.11.1).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00