Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.253.2024.2.MW

Ustalenia, czy Dział Dystrybucji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT, a tym samym, czy jego sprzedaż w ramach Transakcji będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek wspólny z 14 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Dział Dystrybucji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT, a tym samym, czy jego sprzedaż w ramach Transakcji będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług wpłynął 14 czerwca 2024 r. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowany będący stroną postępowania: (…)

2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania: (…)

Opis zdarzenia przyszłego

(…) („Nabywca” lub „Wnioskodawca 1”) jest częścią międzynarodowej grupy kapitałowej (…) („Grupa”) z siedzibą w (…), będącej światowym liderem branży spożywczej. Nabywca pełni w ramach Grupy rolę wyłącznego producenta i dystrybutora artykułów spożywczych w Polsce, w tym między innymi lodów, przypraw, ciastek, herbatników oraz karmy dla zwierząt. Jedynym akcjonariuszem Nabywcy jest (…) z siedzibą w (…) (dalej również „Akcjonariusz”).

Wnioskodawca 1 podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów, jest i na moment planowanej Transakcji będzie czynnym podatnikiem VAT.

(…) sp. z o.o. („Wnioskodawca 2” lub „Spółka”) jest polskim dystrybutorem suplementów diety takich jak witaminy, minerały i zioła. W ramach swojej działalności Spółka nabywa produkty wytwarzane i poddawane testom kontroli jakości w zakładzie produkcyjnym Grupę (…) zlokalizowanym w (…) w (…). Produkty marki (…) tworzone są w oparciu o innowacyjne rozwiązania oraz najnowszą wiedzę naukową.

Wnioskodawca 2 posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, jest i na moment planowanej transakcji będzie czynnym podatnikiem VAT.

W toku dotychczasowej współpracy Spółki oraz Nabywcy, Spółka pełni rolę dystrybutora suplementów diety produkowanych przez Grupę (…), m.in. w ramach obszaru (…). Sprzedaż i dystrybucja powyższych suplementów diety prowadzona jest w ramach obszaru działalności dystrybucyjnej Spółki („Dział Dystrybucji” lub „Dział”).

Obecnie Spółka planuje zbycie Działu Dystrybucji na rzecz Nabywcy („Transakcja”). Wskutek Transakcji Spółka zakończy działalność dystrybucyjną co najmniej w segmencie suplementów diety marki (…), a działalność w tym zakresie będzie kontynuowana wyłącznie przez Nabywcę.

Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2 nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Struktura organizacyjna Spółki

Dział Dystrybucji stanowi wyodrębnioną jednostkę organizacyjną w strukturze Spółki zatrudniającą wyspecjalizowanych i doświadczonych pracowników i współpracowników oraz kierowaną przez dedykowaną do tego kadrę zarządczą („Zespół specjalistów”). W skład Zespołu specjalistów wchodzi, na dzień złożenia niniejszego wniosku, łącznie 20 osób na następujących stanowiskach:

- Chief Operations Officer (COO; 1 osoba) - który pełni rolę reprezentanta i koordynatora Działu, zarządza działalnością dystrybucyjną Działu, w tym rozwiązaniami skierowanymi na wzrost efektywności jego prac, sporządza raporty z bieżącej działalności operacyjnej Działu, zarządza kwestiami kadrowymi dotyczącymi pracowników Działu;

- Key Account Manager (3 osoby) - których główną rolą jest utrzymywanie bieżących relacji z partnerami biznesowymi oraz analiza aktualnego zapotrzebowania na poszczególne produkty marki (…, czuwanie nad prawidłową realizacją zawartych umów oraz negocjowanie warunków nowych umów, uczestniczenie w targach promocyjnych i innych działaniach marketingowych Spółki w zakresie dotyczącym Działu;

- Regional Coordinator (4 osoby) - których rolą jest współpraca z Key Account Managerem w szczególności w obszarze relacji z kontrahentami, monitorowania aktualnego zapotrzebowania na produkty marki (…) oraz współtworzenia z partnerami biznesowymi wspólnego forum rozmów i negocjacji; Regional Coordinator aktywnie uczestniczy także w procesie wprowadzenia produktów na rynek, w szczególności suplementów diety, i w związanych z tym działaniach marketingowych;

- Specialist for Cooperation with Pharmacies (4 osoby) - dedykowani do kontaktów z przedstawicielami aptek współpracujących ze Spółką, utrzymywania długoterminowych relacji biznesowych, bieżącej analizy zapotrzebowania na konkretne typy produktów i oferowanie odpowiednich w tym zakresie rozwiązań; rolą takiego specjalisty jest również dbałość o najwyższy standard współpracy z klientami oraz prowadzenie działań promocyjnych w celu zwiększenia zainteresowania produktami marki (…);

- Brand Manager (1 osoba) - który zarządza bieżącą działalnością marketingową Spółki, w tym tworzy strategię rozwoju marek, opracowuje plany marketingowe i nadzoruje ich realizację, współpracuje z agencjami marketingowymi, jak również monitoruje działania konkurencji na rynku;

- Product Manager (1 osoba) - który wspiera Dział Dystrybucji w zakresie planowania popytu i wynikającego z tego zapotrzebowania na towary handlowe z asortymentu (…);

- E-Commerce Project Manager (1 osoba) - który nadzoruje działanie internetowej platformy sprzedażowej (w tym obsługuje zgłoszenia związane z procesem zakupów) oraz działania marketingowe w internecie / social media;

- Science and Education Specialist (2 osoby) - których rolą jest tworzenie materiałów dotyczących oferowanych produktów, w tym weryfikacja oraz konsultowanie ich treści, konsultacje w procesie wdrożenia nowych produktów na rynek oraz bieżąca obsługa klienta;

- Coordinator for the Sales Support Office (1 osoba) - którego zadaniem jest bieżące monitorowanie listy aktualnych i potencjalnych partnerów biznesowych, tworzenie i dystrybucja materiałów dotyczących współpracy, bieżące wsparcie pozostałych jednostek w ramach Działu;

- Pracownicy działu IT (2 osoby) - których zadaniem jest wdrażanie, monitorowanie i utrzymywanie różnych (w tym autorskich) systemów IT, które są używane w procesie dystrybucji, takich jak Baza Raportowa, Zwroty, aplikacje mobilne czy Workspace. Pracownicy IT zapewniają także wsparcie IT pracownikom Działu Dystrybucji. Obejmuje to rozwiązywanie problemów, szkolenia i udzielanie odpowiedzi na pytania. Pracownicy IT badają i wdrażają również nowe technologie, które mogą poprawić proces dystrybucji. Obejmuje to automatyzację, analizę danych i prace programistyczne.

Zespół specjalistów dysponuje samodzielną siecią relacji biznesowych i pełni indywidualną rolę w Spółce, skupiając wieloletnie doświadczenie i unikalną wiedzę zdobyte w specyficznym obszarze działalności dystrybucyjnej w zakresie suplementów diety.

Do daty zawarcia Transakcji skład powyższego zespołu może ulec nieznacznym zmianom z uwagi na naturalną rotację pracowników i współpracowników w Spółce, jednak nie będą one miały istotnego wpływu na dotychczasowy kształt kompetencji i doświadczenia w Dziale. W szczególności może dojść do powiększenia składu Zespołu specjalistów o nowe osoby, które będą zasilać Dział po jego przejściu na Nabywcę.

Rachunkowość zarządcza Spółki

Spółka jest w stanie i przygotowuje analizy finansowe dotyczące wyników finansowych Działu dla celów zarządczych.

Funkcjonujący w Spółce system finansowo-księgowy pozwala na wyodrębnienie i przypisanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań odrębnie do Działu Dystrybucji i pozostałych działów Spółki, a także sporządzanie odrębnego planu finansowego dla poszczególnych pionów działalności.

Możliwe jest wyodrębnienie dla Działu kluczowych dla jego funkcjonowania kont bilansowych, takich jak należności, zobowiązania czy zapasy.

Prowadzona przez Spółkę ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych pozwala na oddzielenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych związanych z poszczególnymi rodzajami działalności.

Zakres planowanej Transakcji

W ramach Transakcji na Nabywcę zostanie przeniesiony samodzielny Zespół specjalistów wraz z kluczową infrastrukturą techniczną oraz innymi składnikami majątkowymi ściśle powiązanymi z Działem Dystrybucji, które umożliwią nieprzerwane kontynuowanie jego działalności.

Przedmiotem Transakcji będą w szczególności (z poniższymi zastrzeżeniami i w granicach dopuszczalnych obowiązującymi przepisami prawa):

1) Zakład pracy:

- Pracownicy (tj. Zespół specjalistów opisany szerzej we wcześniejszej części wniosku)

- w ramach Transakcji dojdzie do przejścia na Nabywcę zakładu pracy Spółki w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 1465 ze zm.; „Kodeks pracy”);

- Zobowiązania wynikające ze stosunku pracy z pracownikami Zakładu przejętymi przez kupującego w trybie art. 231 Kodeksu pracy;

- Akta osobowe pracowników;

2) Platforma dystrybucyjna oraz związane z nią wartości niematerialne i prawne:

- Kluczowym składnikiem majątkowym będzie System Obsługi Zamówień (SOZ) - platforma umożliwiająca zarządzanie procesem zamówień, obejmującym wszystkie czynności związane z przyjęciem, przetwarzaniem oraz odbiorem i realizacją zamówienia;

- wybrane licencje na oprogramowanie informatyczne niezbędne do funkcjonowania SOZ;

- Autorskie prawa majątkowe do strony internetowej (…) wraz z zamieszczonymi na niej treściami oraz obrazami (w zakresie, w jakim prawa te przysługują Spółce);

3) Prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Spółkę:

- Prawa i obowiązki wynikające z umów ściśle związanych z funkcjonowaniem Działu, w tym:

- umów z dostawcami usług marketingowych w portalach społecznościowych (social media) - tj. Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest - wraz z prawami do opublikowanych na tych portalach treści (w zakresie, w jakim przysługują one Spółce);

- umów dystrybucyjnych, w tym ramowych umów dystrybucyjnych zawartych z aptekami prowadzącymi sprzedaż suplementów diety znajdujących się w ofercie Spółki;

- umów zawartych z osobami wchodzącymi w skład Zespołu specjalistów, które nie są pracownikami i nie przejdą automatycznie na Nabywcę w ramach przejścia zakładu pracy;

- które w ramach Transakcji zostaną przeniesione ze Spółki na Nabywcę.

- Zamiarem stron Transakcji jest przeniesienie przez Spółkę na Nabywcę praw i obowiązków wynikających z umów zawartych przez Spółkę w związku z działalnością Działu oraz wstąpienie przez Nabywcę jako stronę takich umów (w miejsce Spółki), z zastrzeżeniem szczegółowych warunków Transakcji oraz postanowień poniżej. Należy mieć jednak na uwadze to, że skuteczne wstąpienie przez Nabywcę we wszelkie prawa i obowiązki Spółki jako strony danej umowy: (i) każdorazowo wymagać będzie uzyskania zgody kontrahenta na przejęcie długu przyszłego (art. 519 Kodeksu cywilnego) oraz (ii) może wymagać uzyskania zgody kontrahenta, jeżeli dana umowa zastrzega konieczność uzyskania zgody na przeniesienie praw i obowiązków strony na inny podmiot (w szczególności na mocy pactum de non cetendo). Transakcja zostanie zrealizowana dwuetapowo, tj. w drodze zawarcia warunkowej umowy przedwstępnej sprzedaży, a następnie - po ziszczeniu się (lub zrzeczeniu) uzgodnionych przez strony umowy przedwstępnej warunków zawieszających - w drodze zawarcia umowy przyrzeczonej sprzedaży („Umowa Przyrzeczona”). Intencją stron Transakcji jest jednocześnie: (i) wyłączenie odpowiedzialności Nabywcy za wszelkie długi Spółki powstałe przed datą zawarcia Umowy Przyrzeczonej w drodze uzyskania zgody wierzyciela na podstawie art. 554in fine Kodeksu cywilnego oraz (ii) wyłączenie ze składników zbywanych w ramach Transakcji wierzytelności Spółki, które powstały przed datą zawarcia Umowy Przyrzeczonej, które powinny pozostać w majątku Spółki. W konsekwencji Nabywca powinien być: (i) odpowiedzialny za długi oraz (ii) uprawniony do wierzytelności jedynie w odniesieniu do, odpowiednio, długów i wierzytelności powstałych (mających swoje źródło) po dacie zawarcia Umowy Przyrzeczonej, zaś Spółka powinna pozostać odpowiedzialna za długi i uprawniona do wierzytelności, które powstały (miały swoje źródło) przed datą zawarcia Umowy Przyrzeczonej. Strony Transakcji będą miały jednocześnie ograniczony wpływ na uzyskanie takich zgód. Zależnie od ostatecznej komercyjnej decyzji stron Transakcji, wyjątkiem od tej zasady mogą potencjalnie być jedynie długi i wierzytelności Spółki, które powstały (mają swe źródło w zdarzeniu mającym miejsce) przed datą zawarcia Umowy Przyrzeczonej, o ile związane są lub dotyczą zobowiązań, długów lub wierzytelności wynikających ze zwrotu, wymiany, reklamacji lub też innych uprawnień (ustawowych, jak i umownych) kontrahentów Spółki (a wskutek Transakcji - kontrahentów Nabywcy) wynikających z gwarancji udzielonej lub rękojmi przysługującej kontrahentom Spółki (a wyniku Transakcji - kontrahentom Nabywcy) i dotyczącej suplementów diety produkowanych przez Grupę (…), które zostały dostarczone kontrahentom Spółki (a wyniku Transakcji - kontrahentom Nabywcy) przez Spółkę w ramach działalności Działu Dystrybucji jeszcze przed zawarciem Umowy Przyrzeczonej (np. obowiązek wymiany towarów na nowe lub pozbawione wad w ramach realizacji obowiązków z tytułu rękojmi za wady, obowiązek wymiany produktów na nowe lub akceptacji zwrotu produktów w ramach wynikających z umów sprzedaży produktów, klauzul umożliwiających rezygnację z zakupu produktów, obowiązku zwrotu ceny lub innych obowiązków wynikających z polityki zwrotów lub polityki reklamacji przyjętej przez Spółkę i obowiązującej przed przejściem tytułu do Działu Dystrybucji ze Spółki na Nabywcę).

- W przypadku umów, w odniesieniu do których kontrahent Spółki nie wyrazi zgody na wstąpienie Nabywcy w prawa i obowiązki Spółki (jako strony umowy) lub zwolnienie Nabywcy z odpowiedzialności za długi Spółki powstałe (mające swoje źródło) przed datą zawarcia Umowy Przyrzeczonej, Nabywca i Spółka dopuszczają wyłączenie takich umów z zakresu Transakcji i jednocześnie zobowiązanie Spółki do wypowiedzenia takich umów.

4) Pozostałe składniki majątkowe (materialne i niematerialne):

- Wszelka dokumentacja związana wyłącznie albo głównie z Działem, w tym w szczególności regulaminy, instrukcje, listy cen, listy klientów, katalogi produktów;

- Banery i inne materiały reklamowe wykorzystywane w aptekach prowadzących sprzedaż produktów (…);

- Część zapasów Spółki, w szczególności produktów gotowych;

5) Inne:

- Spółka nie może wykluczyć, że w ramach Transakcji, może dojść do powstania tzw. wartości firmy (goodwill); wartość firmy w praktyce odzwierciedla przejście na Nabywcę, obok ww. aktywów, m.in. tajemnic przedsiębiorstwa, renomy, reputacji, doświadczenia w prowadzeniu działalności, relacji handlowych, znajomości rynku, znajomości procesów biznesowych itp., które wpływają na zdolności do generowania zysku przez Dział; wszystkie te elementy przejdą na Nabywcę również, gdy w odpowiedzi na niniejszy wniosek nie zostanie potwierdzone, że przedmiotem Transakcji będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa (również jako „ZCP”).

Niezależnie od powyższego, przedmiotem Transakcji nie będą:

- prawa i obowiązki wynikające z umów niezwiązanych wyłącznie z funkcjonowaniem Działu, w tym zawartych z podmiotami powiązanymi ze Spółką oraz umów rachunku bankowego zawartych przez Spółkę;

- prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami innych niż wskazane w ppkt 3 powyżej (co wynika z faktu, że Grupa (…) jest jedynym dostawcą produktów sprzedawanych przez Spółkę);

- prawa do nieruchomości (w tym do magazynów oraz powierzchni biurowej zlokalizowanych w (…) jako niezwiązanych wyłącznie z działalnością dystrybucyjną Spółki;

- gotówka i jej ekwiwalenty - brak takiego transferu nie wpłynie na płynną kontynuację działalności dystrybucyjnej przez Nabywcę; Nabywca zapewni wystarczający poziom kapitału obrotowego do prowadzenia działalności przez Dział, bez konieczności przejęcia środków pieniężnych Spółki; transfer gotówki jest również pozbawiony uzasadnienia biznesowego (nabycie gotówki za wynagrodzeniem pieniężnym);

- aktywa i zobowiązania o charakterze publicznoprawnym (w tym m.in. związane z rozliczeniem pomocy publicznej uzyskanej przez Spółkę, kwoty nadwyżki podatku naliczonego ponad kwotę podatku należnego);

- aktywa i zobowiązania o charakterze bilansowym, których przeniesienie jest niemożliwe; wyłączenie to dotyczy w szczególności aktywów/rezerw z tytułu części odroczonej podatku dochodowego;

- księgi rachunkowe oraz dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (na Spółce ciąży prawny obowiązek przechowywania dokumentów i ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami prawa podatkowego i ustawy o rachunkowości);

- prawa do domen internetowych związanych z Działem Dystrybucji - z zastrzeżeniem, że przedmiotowe domeny internetowe nabędzie Akcjonariusz, który równocześnie upoważni Nabywcę do korzystania ze wskazanych domen internetowych;

- znaki towarowe związane z Działem Dystrybucji - z zastrzeżeniem, że przedmiotowe znaki towarowe nabędzie Akcjonariusz, który równocześnie udzieli Nabywcy licencji do korzystania ze wskazanych znaków towarowych.

Zgodnie z polityką Grupy (…), prawa własności przemysłowej do znaków towarowych, a także patenty i know-how skoncentrowane są w jednym podmiocie - tj. Akcjonariuszu z siedzibą w (…), który udziela licencji poszczególnym spółkom zależnym (niezależnie od ich lokalizacji geograficznej, w tym w Polsce) odpowiednio do zapotrzebowania. Przyjęcie takiego modelu umożliwia spójne zarządzanie i kontrolę nad znakami towarowymi w ramach całej Grupy realizowane z poziomu jednego podmiotu.

Mając na uwadze, że rozpoznawalność marki jest kluczową wartością w biznesie Grupy (…), jednym z istotnych założeń planowanej Transakcji jest zapewnienie nieprzerwanego korzystania z praw własności intelektualnej związanych z Działem Dystrybucji. Z tego względu, przedwstępna warunkowa umowa sprzedaży oraz przyrzeczona umowa sprzedaży zostaną zawarte pomiędzy Spółką, Nabywcą oraz Akcjonariuszem, a na jej podstawie przeprowadzona zostanie również sprzedaż znaków towarowych oraz praw do domen internetowych związanych z Działem Dystrybucji przez Spółkę na rzecz Akcjonariusza. Docelowo także zawarte zostaną oddzielne umowy, na podstawie których Akcjonariusz upoważni Nabywcę do korzystania ze znaków towarowych oraz praw do domen internetowych związanych z Działem Dystrybucji, które zostały zbyte na rzecz Akcjonariusza przez Spółkę.

Część funkcji o charakterze pomocniczym do podstawowej działalności Spółki jest obecnie świadczona na zasadzie outsourcingu. Dotyczy to w szczególności usług księgowych i kadrowych, usług świadczonych przez dział prawny, usług IT. Prawa i obowiązki wynikające z tych umów nie będą przedmiotem planowanej Transakcji.

Kontynuacja działalności dystrybucyjnej

W wyniku Transakcji na Nabywcę zostanie przeniesiona całość działalności dystrybucyjnej w zakresie dystrybucji produktów pod marką (…), która była dotychczas prowadzona przez Spółkę, a Nabywca będzie prowadził przedmiotową działalność w miejsce Spółki.

Spółka nie będzie kontynuowała działalności prowadzonej przez Dział Dystrybucji w odniesieniu do produktów marki (…) po Transakcji z uwagi na ustanowiony zakaz konkurencji. Spółka będzie natomiast dokonywała czynności, jakie mogą być konieczne w związku z zakończeniem dystrybucji suplementów diety, takich jak ściągnięcie wierzytelności, które nie są przedmiotem Transakcji, uregulowanie zobowiązań, wykonanie obowiązków sprawozdawczych wobec organów administracji publicznej itp. Spółka będzie także kontynuowała dotychczasową działalność w pozostałym zakresie.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 1)

Czy Dział Dystrybucji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy o VAT, a tym samym, czy jego sprzedaż w ramach Transakcji będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług („VAT”)?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie w zakresie pytania nr 1

Dział Dystrybucji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy o VAT, a tym samym Transakcja będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania VAT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Przedsiębiorstwo

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia przedsiębiorstwa. Nie zawiera również przepisu, który wskazuje na bezpośrednie odniesienie do definicji przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (również jako „KC”). Nie oznacza to jednak, że nie należy się odwołać w tym zakresie do definicji legalnej zawartej w KC. Takie podejście jest spójne systemowo, gdyż do definicji przedsiębiorstwa z art. 551 Kodeksu cywilnego odwołuje się wprost art. 4a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który wprowadza definicję przedsiębiorstwa dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 551 KC, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności: oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa), własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości, prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych, wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne, koncesje, licencje i zezwolenia, patenty i inne prawa własności przemysłowej, majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne, tajemnice przedsiębiorstwa, księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W świetle powyższej definicji, w skład przedsiębiorstwa wchodzą takie składniki materialne i niematerialne, które w sposób zorganizowany służą prowadzonej w ramach tego przedsiębiorstwa działalności gospodarczej.

Użyte w ww. przepisie określenie „w szczególności” wskazuje jedynie na przykładowe wyliczenie składników przedsiębiorstwa. Oznacza to, że z jednej strony w jego skład mogą wchodzić inne elementy, niewymienione w art. 551 KC, a z drugiej, brak któregoś z tych elementów nie pozbawia zespołu rzeczy i praw przymiotu przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia, musi jednak stanowić całość. Oznacza to, że aby mówić o transferze przedsiębiorstwa, przenoszone składniki majątkowe muszą umożliwiać prowadzenie samodzielnej działalności wyłącznie w oparciu o te składniki.

Zgodnie z art. 552 KC, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przedsiębiorstwo obejmuje więc z mocy prawa wszelkie składniki materialne jak i niematerialne wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej (m.in. majątek obrotowy, środki trwale, wartości niematerialne i prawne, prawa wynikające z zawartych w ramach przedsiębiorstwa umów), chyba ze strony czynności prawnej postanowią odmiennie.

Aktywa składające się na pozostałą działalność Spółki (niezwiązaną z Działem Dystrybucji) oraz prawa własności przemysłowej należące do Spółki na moment przeprowadzenia Transakcji nie zostaną przeniesione na Nabywcę. W związku z tym, nie dochodzi do przeniesienia wszelkich składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej Spółki, a w konsekwencji Dział Dystrybucji nie stanowi przedsiębiorstwa Spółki.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa

Zgodnie z art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Tym samym za transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa można uznać taką transakcję, której przedmiot spełnia kumulatywnie następujące przesłanki:

1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych,

2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4. zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Jednocześnie zwraca się uwagę, że wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinno istnieć już na moment dokonywania danej transakcji, a nie dopiero po jej dokonaniu (tak m. in. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego („NSA”) z dnia 20 stycznia 2017 r., sygn. akt II FSK 2463/16 oraz z dnia 10 stycznia 2017 r., sygn. akt II FSK 2991/15).

Odnosząc powyższe do zaprezentowanego opisu zdarzenia przyszłego, Dział Dystrybucji należy uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa z poniżej przedstawionych względów.

Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania

Zgodnie z literalnym brzmieniem analizowanych przepisów, zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest zespół składników majątkowych, w skład którego wchodzą zarówno składniki materialne, jak i niematerialne. Jak wskazuje się w literaturze, oznacza to, iż aby uznać dany zespół składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa niezbędne jest, aby składał się on co najmniej z jednego składnika materialnego i co najmniej z jednego składnika niematerialnego.

Jedynym składnikiem wymienionym bezpośrednio w definicji legalnej zorganizowanej części przedsiębiorstwa są zobowiązania. W konsekwencji, zgodnie z praktyką organów podatkowych, podnosi się, że zobowiązania stanowią fundamentalny element przedmiotowego pojęcia, gdyż ustawodawca w sposób celowy wyeksponował rolę zobowiązań w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W ocenie Wnioskodawców nie należy jednak powyższych konkluzji utożsamiać z obowiązkiem przeniesienia wszystkich składników materialnych i niematerialnych związanych z prowadzoną działalnością, aby można było uznać daną jednostkę funkcjonującą w ramach większej struktury organizacyjnej podatnika za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa. Decydujące jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej (tak np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej („DKIS”) w interpretacji indywidualnej z 21 stycznia 2022 r., sygn. 0111- KDIB3-3.4012.615.2021.2.MAZ).

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej wydanej przez DKIS z 29 grudnia 2021 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.557.2021.2.MZA), elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawców, w analizowanym zdarzeniu przyszłym spełnienie przesłanki istnienia zespołu powiązanych ze sobą składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania, jest bezsporne. Do zbywanego zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z Działem Dystrybucji - pozwalającego na prowadzenie działalności w przyjętym zakresie - przyporządkowane są również opisane we wniosku zobowiązania. Składniki objęte zakresem Transakcji składają się na samodzielny potencjał do generowania zysku, który jest odzwierciedlony w wycenie Działu Dystrybucji.

W konsekwencji, przesłanka wyodrębnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań została spełniona.

Wyodrębnienie organizacyjne zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie

Przepisy Ustawy o VAT nie definiują, co należy rozumieć pod pojęciem „wyodrębnienie organizacyjne” użytym w art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT. Niemniej jednak, zgodnie z utrwaloną praktyką organów podatkowych oraz sądów administracyjnych, o wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. (tak przykładowo DKIS w interpretacji indywidualnej z 29 września 2020 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.457.2020.5.MŁ). Organy podatkowe akceptują również sytuacje, w których w strukturach spółek istnieje wyodrębniona struktura organizacyjna, która wprawdzie nie została wyodrębniona formalnie w drodze np. uchwały zarządu, ale jest jednak wyodrębniona w sposób faktyczny, w szczególności organizacyjny, od pozostałych działów spółki (stanowisko zaakceptowane np. w interpretacji indywidualnej wydanej przez DKIS z 29 grudnia 2021 r., sygn. 0111- KDIB1-2.4010.557.2021.2.MZA).

W odniesieniu do kryterium wyodrębnienia organizacyjnego organy podatkowe wskazują, że najistotniejszym elementem determinującym spełnienie tej przesłanki jest istnienie w obrębie przedsiębiorstwa zespołu składników, połączonych w jedną grupę ze względu na rolę jaką odrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Powyższe oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki te odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, tj. na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość.

Zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Dział Dystrybucji jest ściśle związany z funkcjonalnie wyodrębnioną działalnością Spółki, która polega na dystrybucji suplementów diety i która w strukturze organizacyjnej Spółki jest odseparowana od pozostałej działalności Spółki. Możliwa jest alokacja do Działu Dystrybucji aktywów niematerialnych (umowy z kontrahentami, doświadczenie i unikalna wiedza Zespołu specjalistów, potencjał do generowania zysków) oraz materialnych (zapasy towarów). Nie ma zatem wątpliwości, że Dział Dystrybucji spełnia kryteria pozwalające na uznanie go za jednostkę wyodrębnioną organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie.

Wyodrębnienie finansowe zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie

Zawarta w art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa identyfikuje wyodrębnienie finansowe jako jedną z przesłanek determinujących uznanie danej masy majątkowej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Niemniej jednak, podobnie jak w przypadku wcześniej omawianego wyodrębnienia organizacyjnego, ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod tym pojęciem.

Zgodnie z utrwaloną praktyką organów podatkowych, wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej danej masy majątkowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Stanowisko takie zostało zaprezentowane m.in. przez DKIS w interpretacji indywidualnej z 14 stycznia 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.559.2021.1.PK).

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza zatem np. konieczności prowadzenia odrębnej księgowości, czy też konieczności sporządzania odrębnego bilansu/rachunku zysków i strat dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wystarczające dla uznania, iż dane składniki majątku są wyodrębnione finansowo jest prowadzenie takiej ewidencji zdarzeń gospodarczych, dzięki której możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

O wyodrębnieniu finansowym można mówić w przypadku istnienia samej możliwości wyselekcjonowania podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Taka możliwość powinna występować w ramach istniejącego systemu rachunkowości przedsiębiorstwa i powinna umożliwiać wyodrębnienie tych zapisów księgowych, które dotyczą operacji gospodarczych dokonanych w związku z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jednocześnie, powyższe nie jest warunkowane wyodrębnieniem oddzielnych kont księgowych, na których byłyby ewidencjonowane zdarzenia gospodarcze zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W praktyce bowiem na podstawie analizy kont wspólnych dla całego przedsiębiorstwa można ustalić co najmniej podstawowe dane finansowe zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wystarczające jest zatem wyodrębnienie danej części przedsiębiorstwa dla celów np. rachunkowości zarządczej, polegające w szczególności na odrębnym ewidencjonowaniu przychodów i kosztów związanych z prowadzeniem danej części przedsiębiorstwa (tak m. in. wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2019 r., sygn. akt I FSK 293/17 oraz wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 stycznia 2011 r., sygn. akt III SA/Wa 1624/10). Co więcej, zgodnie z orzecznictwem niektórych sądów administracyjnych, możliwe jest podejście jeszcze bardziej liberalne, zgodnie z którym wystarczające jest obiektywne istnienie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z określonymi składnikami majątku, a nie istnieniem finansowego wyodrębnienia - dokonanego formalnie przez prowadzącego przedsiębiorstwo (tak. m.in. wyrok WSA w Gdańsku z dnia 5 czerwca 2018 r., sygn. akt I SA/Gd 55/18).

Spółka jest w stanie i przygotowuje analizy finansowe dotyczące wyników finansowych Działu Dystrybucji dla celów zarządczych. Funkcjonujący w Spółce system finansowo-księgowy pozwala na wyodrębnienie i przypisanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań odrębnie do Działu Dystrybucji i pozostałej działalności prowadzonej przez Spółkę. Możliwe jest wyodrębnienie dla Działu Dystrybucji kluczowych dla jego funkcjonowania kont bilansowych, takich jak należności, zobowiązania czy zapasy.

W konsekwencji, Dział Dystrybucji spełnia kryteria wyodrębnienia finansowego w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki.

Wyodrębnienie funkcjonalne danego zespołu składników przeznaczonego do realizacji określonych zadań gospodarczych, mogącego stanowić oddzielne przedsiębiorstwo samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą

Mając na uwadze definicję legalną zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zawartą w art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, zespół składników majątkowych, dla uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinien być także odrębny funkcjonalnie. Powyższe oznacza, że zespół składników wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi służyć realizacji określonego zadania lub zadań gospodarczych a także potencjalnie mógłby stanowić odrębne i niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące swoje zadania.

Powszechnie przyjmuje się, że ta potencjalna zdolność do samodzielnej realizacji zadań wyraża się możliwością realizacji określonych zadań gospodarczych przez zespół składników majątkowych przyporządkowanych do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, który mógłby de facto stanowić oddzielne i niezależne przedsiębiorstwo realizujące dane zadania w sposób samodzielny, poczynając od momentu wyodrębnienia tego zespołu.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Dział Dystrybucji jest niewątpliwie zdolny do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, gdyż obejmuje niezbędny do tego zespół składników, w tym w szczególności Zespół specjalistów o unikalnej wiedzy i doświadczeniu oraz ugruntowanych relacjach z partnerami biznesowymi. Dział Dystrybucji może więc nieprzerwanie prowadzić swoją działalność w zakresie dystrybucji produktów marki (…) i generować w tym obszarze zysk.

Zastrzec należy, że przy ocenie, czy zespół składników majątkowych zawiera składniki pozwalające na kontynuowanie działalności gospodarczej nie w każdym przypadku konieczne jest przeniesienie wszystkich składników majątkowych. Jak podkreśla się w orzecznictwie sądów administracyjnych wystarczające jest przeniesienie na nabywcę minimum środków pozwalających na kontynuowanie realizowanej uprzednio w tym przedsiębiorstwie działalności gospodarczej (tak. m.in. wyrok NSA z dnia 14 marca 2023 r., sygn. akt I FSK 2093/18 oraz z dnia kwietnia 2018 r., sygn. akt I FSK 1204/16). Brak danego składnika wśród przenoszonych składników nie jest zatem automatyczną przesłanką utraty przez przedmiot wkładu charakteru przedsiębiorstwa (zorganizowanej części przedsiębiorstwa), jeśli jego wyłączenie nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź zorganizowanej jego części. Przykładowo, brak przeniesienia w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa praw do nieruchomości nie ma żadnego znaczenia dla możliwości kontynuowania działalności dystrybucyjnej, gdyż prawa te nie były związane bezpośrednio z powyższym obszarem działalności Spółki. Na kwalifikację przedmiotu Transakcji jako ZCP nie może mieć też wpływu fakt, że z przyczyn podyktowanych polityką Grupy (…), prawa do znaków towarowych zostaną zbyte na rzecz podmiotu (…) zarządzającego takimi prawami w Grupie, który udostępni znaki Nabywcy w drodze odpowiednich licencji.

W konsekwencji, Dział Dystrybucji jest wyodrębniony funkcjonalnie i może stanowić oddzielne przedsiębiorstwo samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą.

Podsumowanie

W świetle powyższego, Dział Dystrybucji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT. Pozostałe w Spółce po sprzedaży Działu składniki majątkowe (przykładowo nieruchomości) są funkcjonalnie i ekonomicznie niezależne od działalności dystrybucyjnej prowadzonej przez Spółkę. Brak ich przeniesienia nie wpływa na możliwość realizowania przez Nabywcę działalności dystrybucyjnej, a z drugiej strony przeniesienie Działu nie wpływa na dalsze i niezakłócone prowadzenie przez Spółkę pozostałej działalności gospodarczej.

Do sprzedaży Działu Dystrybucji zastosowanie zatem powinien znaleźć art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT, zgodnie z którym przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

W myśl przepisu art. 2 pkt 27e ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy oraz zobowiązań, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Zatem, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:

1. zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

2. faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Podkreślić w tym miejscu należy, że nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), wcześniej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L 145 str. 1 ze zm.), w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia ze zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy dokładnie przeanalizować zarówno to jakie składniki majątku będą przedmiotem transakcji, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przy dokonaniu tej analizy pomocne mogą okazać się orzeczenia TSUE.

W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, w którym stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel Dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.

Natomiast w wyroku C-444/10 z 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

Mając na uwadze powyższe orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.

Zatem, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z opisu sprawy wynika, że Spółka (…) Polska pełni rolę dystrybutora suplementów diety produkowanych przez Grupę (…) Polska. Sprzedaż i dystrybucja powyższych suplementów diety prowadzona jest w ramach obszaru działalności dystrybucyjnej Spółki (…) Polska - Dział Dystrybucji. Obecnie Spółka (…) Polska planuje zbycie Działu Dystrybucji na rzecz Nabywcy – Spółki (…) Polska.

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie podatku VAT jest kwestia ustalenia, czy Dział Dystrybucji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy o VAT, a tym samym, czy jego sprzedaż w ramach Transakcji będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u Spółki zbywającej zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po podziale przez wydzielenie powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Nabywcę w oparciu o przejęte składniki.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Dział Dystrybucji stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

O odrębności organizacyjnej świadczy to, że jak wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego, Dział Dystrybucji stanowi wyodrębnioną jednostkę organizacyjną w strukturze Spółki zatrudniającą wyspecjalizowanych i doświadczonych pracowników i współpracowników oraz kierowaną przez dedykowaną do tego kadrę zarządczą („Zespół specjalistów”). W skład Zespołu specjalistów wchodzi, na dzień złożenia niniejszego wniosku, łącznie 20 osób. Zespół specjalistów dysponuje samodzielną siecią relacji biznesowych i pełni indywidualną rolę w Spółce, skupiając wieloletnie doświadczenie i unikalną wiedzę zdobyte w obszarze działalności dystrybucyjnej w zakresie suplementów diety. Przedmiotem transakcji będzie również Zakład pracy, czyli:

- Pracownicy (tj. Zespół specjalistów), w ramach Transakcji dojdzie do przejścia na Nabywcę zakładu pracy Spółki w trybie art. 231 ustawy Kodeks pracy;

- Zobowiązania wynikające ze stosunku pracy z pracownikami Zakładu przejętymi przez kupującego w trybie art. 231 Kodeksu pracy;

- Akta osobowe pracowników.

Wskazali Państwo, że przedmiotem Transakcji będą również:

- Platforma dystrybucyjna oraz związane z nią wartości niematerialne i prawne:

- System Obsługi Zamówień (SOZ) - platforma umożliwiająca zarządzanie procesem zamówień, obejmującym wszystkie czynności związane z przyjęciem, przetwarzaniem oraz odbiorem i realizacją zamówienia;

- wybrane licencje na oprogramowanie informatyczne niezbędne do funkcjonowania SOZ;

- Autorskie prawa majątkowe do strony internetowej (…) wraz z zamieszczonymi na niej treściami oraz obrazami (w zakresie, w jakim prawa te przysługują Spółce);

- Prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Spółkę:

- Prawa i obowiązki wynikające z umów ściśle związanych z funkcjonowaniem Działu, w tym:

- umów z dostawcami usług marketingowych w portalach społecznościowych (social media) - tj. Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest - wraz z prawami do opublikowanych na tych portalach treści (w zakresie, w jakim przysługują one Spółce);

- umów dystrybucyjnych, w tym ramowych umów dystrybucyjnych zawartych z aptekami prowadzącymi sprzedaż suplementów diety znajdujących się w ofercie Spółki;

- umów zawartych z osobami wchodzącymi w skład Zespołu specjalistów, które nie są pracownikami i nie przejdą automatycznie na Nabywcę w ramach przejścia zakładu pracy;

- które w ramach Transakcji zostaną przeniesione ze Spółki na Nabywcę.

Wskazali Państwo, że w przypadku umów, w odniesieniu do których kontrahent Spółki nie wyrazi zgody na wstąpienie Nabywcy w prawa i obowiązki Spółki (jako strony umowy) lub zwolnienie Nabywcy z odpowiedzialności za długi Spółki powstałe (mające swoje źródło) przed datą zawarcia Umowy Przyrzeczonej, Nabywca i Spółka dopuszczają wyłączenie takich umów z zakresu Transakcji i jednocześnie zobowiązanie Spółki do wypowiedzenia takich umów.

- Pozostałe składniki majątkowe (materialne i niematerialne):

- Wszelka dokumentacja związana wyłącznie albo głównie z Działem, w tym w szczególności regulaminy, instrukcje, listy cen, listy klientów, katalogi produktów;

- Banery i inne materiały reklamowe wykorzystywane w aptekach prowadzących sprzedaż produktów (…);

- Część zapasów Spółki, w szczególności produktów gotowych.

- Inne:

- Spółka nie może wykluczyć, że w ramach Transakcji, może dojść do powstania tzw. wartości firmy (goodwill); wartość firmy w praktyce odzwierciedla przejście na Nabywcę, obok ww. aktywów, m.in. tajemnic przedsiębiorstwa, renomy, reputacji, doświadczenia w prowadzeniu działalności, relacji handlowych, znajomości rynku, znajomości procesów biznesowych itp., które wpływają na zdolności do generowania zysku przez Dział.

Tym samym należy stwierdzić, że składniki personalne i majątkowe przypisane Działu Dystrybucji mają cechy zorganizowania w ramach Spółki, a w konsekwencji - biorąc pod uwagę powyższy opis - Dział Dystrybucji jest wyodrębniony w ramach Spółki na płaszczyźnie organizacyjnej.

Należy wskazać, że zostaną również spełnione przesłanki wyodrębnienia finansowego dla Działu Dystrybucji, wskazali Państwo bowiem, że funkcjonujący w Spółce zbywającej system finansowo-księgowy pozwala na wyodrębnienie i przypisanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań odrębnie do Działu Dystrybucji i pozostałych działów Spółki, a także sporządzanie odrębnego planu finansowego dla poszczególnych pionów działalności. Możliwe jest wyodrębnienie dla Działu kluczowych dla jego funkcjonowania kont bilansowych, takich jak należności, zobowiązania czy zapasy. Prowadzona przez Spółkę ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych pozwala na oddzielenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych związanych z poszczególnymi rodzajami działalności.

Natomiast o wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczy to, że w wyniku Transakcji - jak wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego - zostanie przeniesiony samodzielny Zespół specjalistów wraz z kluczową infrastrukturą techniczną oraz innymi składnikami majątkowymi ściśle powiązanymi z Działem Dystrybucji, a także, że będzie to całość działalności dystrybucyjnej w zakresie dystrybucji produktów pod marką (…) Polska, która była dotychczas prowadzona przez Spółkę. Oznacza to, że istnieją przesłanki do uznania Działu Dystrybucji za potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W kwestii uznania, że Przedmiot Transakcji – Dział Dystrybucji - będzie stanowił na dzień sprzedaży zorganizowaną część przedsiębiorstwa istotne jest także przedstawienie informacji i okoliczności, które wskazują na zamiar kontynuowania działalności tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez Nabywcę – w tym przypadku przez Kupującego – Spółkę (…) Polska.

Kontynuowanie działalności gospodarczej przy zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy rozumieć, jako sytuację, w której nabywca w związku z dokonanym nabyciem nadal prowadzi przedsiębiorstwo. Przy czym nie chodzi tu o prowadzenie jakiejkolwiek działalności z wykorzystaniem składników jego zorganizowanej części, a o prowadzenie nabytego przedsiębiorstwa.

Powyższe oznacza, że w kwestii zastosowania regulacji zawartej w art. 6 pkt 1 ustawy trzeba mieć na uwadze, że sformułowanie zawarte w przepisie, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy rozumieć w sposób funkcjonalny, a nie tylko werbalny, tzn. analizując, czy dany zespół aktywów, który jest przedmiotem zbycia, pozwala na prowadzenie i służy w sposób trwały prowadzeniu samodzielnej działalności gospodarczej nabywcy, realizowanej uprzednio w przedsiębiorstwie zbywcy.

Podsumowując, zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, ma miejsce wówczas, gdy jego zorganizowana część przechodzi na własność nabywcy, który kontynuuje działalność gospodarczą zbywcy. Aksjomat racjonalności ustawodawcy oraz kategoryczność sformułowania tego przepisu nakazuje przyjąć, że z transakcją zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 ustawy mamy do czynienia tylko wówczas, gdy nabywca kontynuuje działalność gospodarczą przy użyciu nabytej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego, że przedmiotem Transakcji będzie całość działalności dystrybucyjnej w zakresie dystrybucji produktów pod marką (…) Polska, która była dotychczas prowadzona przez Spółkę, a którą Nabywca będzie prowadził w miejsce Spółki.

Spółka nie będzie kontynuowała działalności prowadzonej przez Dział Dystrybucji w odniesieniu do produktów marki (…) po Transakcji z uwagi na ustanowiony zakaz konkurencji. Spółka będzie natomiast dokonywała czynności, jakie mogą być konieczne w związku z zakończeniem dystrybucji suplementów diety, takich jak ściągnięcie wierzytelności, które nie są przedmiotem Transakcji, uregulowanie zobowiązań, wykonanie obowiązków sprawozdawczych wobec organów administracji publicznej itp. Spółka będzie także kontynuowała dotychczasową działalność w pozostałym zakresie.

Z informacji podanych przez Państwa wynika zatem, że składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład Działu Dystrybucji umożliwiają Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa oraz, że Nabywca ma możliwość i będzie w oparciu o ww. składniki kontynuował działalność Spółki.

Mając na uwadze przedstawiony sposób wyodrębnienia przedmiotowej Działalności Dystrybucyjnej na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej - uznać należy, że zostały spełnione wszystkie przesłanki dla uznania zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część.

Reasumując, zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Dział Dystrybucji, który zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, będzie przedmiotem zbycia w ramach Transakcji, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w konsekwencji jego zbycie na rzecz Nabywcy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, czyli odpowiadając wprost na Państwa pytanie będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Państwa stanowisko należy więc uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Natomiast w pozostałym zakresie tj. w podatku dochodowym od osób prawnych oraz w podatku od czynności cywilnoprawnych zostaną/zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

(…) (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00