Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.476.2024.2.ID

Określenie stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg kodu PKWiU 62.02.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg kodu PKWiU 62.02. Uzupełnił go Pan  – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 sierpnia 2024 r. (wpływ 5 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Rzeczypospolitej Polskiej. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Prowadzi Pan opisywaną we wniosku działalność od 2 lipca 2021 r., opodatkowaną ryczałem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144 poz. 930 z późn. zm., dalej: u.o.r.).

W celu skorzystania z formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego z zachowaniem zasad i terminu, o których mowa w art. 9 u.o.r.

W stosunku do Pana działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 u.o.r. Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.o.r. Przychód, który Pan uzyskuje nie przekracza i nie będzie przekraczał limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 u.o.r.

Stosownie do art. 15 ust. 1 u.o.r., posiada Pan i przechowuje dowody zakupu towarów, prowadzi wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi analityka biznesowego, które obejmują swoim zakresem następujące czynności:

1)zbieranie wymagań biznesowych - organizowanie spotkań/telekonferencji z klientami i ekspertami IT, omawianie i dokumentowanie potrzeb klienta dotyczących nowotworzonych lub istniejących systemów informatycznych;

2)wsparcie prac badawczo-rozwojowych na potrzeby klientów, polegające na facylitacji pomiędzy zespołami ekspertów, analizowaniu rozwiązań IT, które mogą być wykorzystane w specyficznych przypadkach biznesowych i dokumentowanie wniosków z tych spotkań;

3)wsparcie w obszarze zarządzania portfolio projektowo-produktowym klientów - utrzymywanie i dokumentowanie tzw. backlogu (rejestru) produktu informatycznego (aplikacji/systemu informatycznego), współpraca z zespołem wytwarzającym oprogramowanie w zakresie określania priorytetów i kolejności wytworzenia poszczególnych funkcjonalności/cech aplikacji, zgodnie z ustaloną roadmapą projektu;

4)wsparcie w obszarze zarządzania tzw. roadmapą projektowo-produktową klientów - wsparcie i facylitacja pomiędzy osobami zarządzającymi organizacją lub/i projektem a zespołami wytwarzającymi oprogramowanie, w celu ustalenia kolejności wdrażania poszczególnych komponentów/modułów systemu informatycznego;

5)prace nad wymaganiami funkcjonalnymi i niefunkcjonalnymi aplikacji informatycznych - dokumentowanie wymagań w odpowiednim formacie w zależności od przyjętego sposobu dokumentowania wymagań, np. opisywanie scenariuszy przypadków użycia, pisanie tzw. historyjek użytkownika;

6)wsparcie w projektowaniu architektury systemów IT, tworzenie i testowanie oprogramowania klientów, sprawdzanie, czy wcześniej udokumentowane funkcjonalności zostały zaimplementowane prawidłowo.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…), wydaną 11 września 2023 r. Nr ...., powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02, tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…), wydanej 11 września 2023 r. Nr ...., przedstawione i opisane we wniosku usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02, tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Stosownie do treści wezwania wskazuje Pan w tym zakresie, że w Pana ocenie, usługi wykonywane przez Pana są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Wskazuje Pan przy tym, że to rolą Organu interpretacyjnego jest dokonanie kwalifikacji prawnej przedstawionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zdarzeń, faktów lub czynności, a taką kwalifikacją (oceną) jest także ich zaklasyfikowanie z punktu widzenia PKWiU (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 października 2020 r. sygn. akt I FSK 150/18 oraz wyrok NSA z 9 grudnia 2020 r. sygn. akt I FSK 62/19).

Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z działalności, opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja).

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Pana, opisanej we wniosku, podlegać będzie opodatkowaniu w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.o.r., tj. w stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, przychód z działalności opisanej we wniosku, podlegać będzie opodatkowaniu w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.o.r., tj. w stawce 8,5%.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80 poz. 350 z późn. zm., dalej: u.p.d.o.f.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f., są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27 u.p.d.o.f., z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.o.r., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 u.o.r., podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

1)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

2)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast, zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 u.o.r., podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Przepisy u.o.r. przewidują również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 u.o.r., opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 u.o.r. wskazano, że jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.o.r., sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 u.o.r.

Pana działalność opisana we wniosku sklasyfikowana jest pod PKWiU 62.02, tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zajmuje się Pan identyfikacją potrzeb biznesowych, pozyskiwaniem wymagań, analizą wymagań dostarczonych przez biznes. Prawidłowość klasyfikacji potwierdza opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…) z 11 września 2023 r. Nr .....

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) u.o.r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% dla przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.o.r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 u.o.r. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z uwagi na fakt, że świadczone przez Pana usługi nie mieszczą się w zawężonym ugrupowaniu, właściwą dla tego zakresu działalności stawką będzie stawka 8,5%.

Potwierdzeniem prawidłowości Pana stanowiska mogą być interpretacje indywidualne wydane w tożsamych stanach faktycznych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m. in.:

  • z 10 kwietnia 2024 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.129.2024.2.MRD, w której Organ wskazał, że usługi obejmujące identyfikację potrzeb biznesowych, pozyskiwanie wymagań, analizę wymagań dostarczonych przez biznes, sprawdzanie jednoznaczności, kompletności oraz dostarczonych dokumentów lub wymagań, specyfikację i projektowanie wymagań, tworzenie dokumentacji, diagramów/schematów, budowanie/wspieranie wizji produktu, komunikację pomiędzy zespołem, Product (...), udzielanie wsparcia wiedzą na temat procesów i funkcjonalności biznesowych w systemie, ogólne manualne testy aplikacji, weryfikację, czy system tworzony zgodnie z określonymi wymaganiami, omówienia integracji systemowych oraz omówienie zaproponowanych rozwiązań i technologii, a także inne zadania mające na celu wdrożenie nowych funkcjonalności oraz procesów w systemie (niebędące bezpośrednio programowaniem), podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką podatku;
  • z 17 marca 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.36.2023.2.MAP, w której Organ wskazał, że usługi obejmujące pozyskiwanie i definiowanie wymagań od interesariuszy projektu w zakresie aplikacji informatycznych oraz integracji systemowych, analizę wymagań, usługi wsparcia wiedzą, doradzanie klientowi w wyborze najlepszych rozwiązań w zakresie aplikacji informatycznych i sposobów obsługi procesów w aplikacjach informatycznych z wykorzystaniem specjalistycznej wiedzy dziedzinowej z zakresu ekonomii, dokumentowanie wymagań w zakresie aplikacji informatycznych w formie opisowej oraz ich modelowanie poprzez diagramy, przygotowanie zdefiniowanych zadań w zakresie aplikacji informatycznych wraz z określeniem kryteriów akceptacji dla zespołów deweloperskiego i testów, walidację wymagań, omawianie ich z klientem w celu uzyskania końcowego potwierdzenia przygotowanych funkcjonalności w zakresie aplikacji informatycznych, wspieranie w procesie przygotowania makiet i wizualizacji rozwiązań w zakresie aplikacji informatycznych, zarządzanie wymaganiami i zmianami wymagań w zakresie aplikacji informatycznych, wspieranie zespołów w priorytetyzacji wymagań i sposobu wdrażania funkcjonalności w zakresie aplikacji informatycznych, wspieranie zespołów w rozwiązywaniu problemów powstających podczas realizacji i wdrożenia funkcjonalności w zakresie aplikacji informatycznych, wspieranie klienta w zakresie użytkowania aplikacji informatycznej, w tym weryfikowanie poprawności działania funkcjonalności względem założeń, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką podatku;
  • z 16 grudnia 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.863.2022.2.KD, w której Organ wskazał, że usługi obejmujące prowadzenie procesu złożonej analizy biznesowo-systemowej, analizę potrzeb biznesowych i modelowanie procesów biznesowych, przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne, opracowywanie założeń do testów i odbioru oprogramowania, dzielenie się wiedzą z (...) i (...), analitykami, architektami, konsultantami dziedzinowymi, testerami oprogramowania, współpracę z dostawcami zewnętrznymi w trakcie wdrożenia i utrzymania wdrożonych rozwiązań, przygotowywanie i utrzymanie dokumentacji, procesowanie (...) oraz (...), podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan opisywaną we wniosku działalność od 2 lipca 2021 r., opodatkowaną ryczałem od przychodów ewidencjonowanych. Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego z zachowaniem zasad i terminu, o których mowa w art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W stosunku do Pana działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy. Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Przychód, który Pan uzyskuje nie przekracza i nie będzie przekraczał limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 tejże ustawy. Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, wydaną 11 września 2023 r. Nr LDZ-OKN.4221.11116.2022.KU.1, opisane we wniosku usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02, tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Co istotne, wskazuje Pan, że w Pana ocenie, usługi wykonywane przez Pana są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

W odniesieniu do przedstawionego przez Pana opisu sprawy zauważam, że dział 62 PKWiU - Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane - obejmuje:

  • dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,
  • pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania,
  • planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,
  • zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,
  • pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.

Natomiast klasa PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki obejmuje następujące grupowania PKWiU:

1)62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

2)62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,

3)62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:

  • usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
  • usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
  • usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
  • usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu ioprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:

  •  usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
  • doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
  • systemy zabezpieczające.

Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje: usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

  • udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
  • usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
  • udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
  • udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Zauważam, że systemy informatyczne (komputerowe) wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego przez Pana opisu sprawy,

w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana usługi, będące przedmiotem zapytania, sklasyfikowane w kategorii PKWiU 62.02 mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. W ramach działalności świadczy Pan bowiem usługi m.in.: wsparcia prac badawczo-rozwojowych na potrzeby klientów, polegające na facylitacji pomiędzy zespołami ekspertów, analizowaniu rozwiązań IT, które mogą być wykorzystane w specyficznych przypadkach biznesowych i dokumentowanie wniosków z tych spotkań, współpraca z zespołem wytwarzającym oprogramowanie w zakresie określania priorytetów i kolejności wytworzenia poszczególnych funkcjonalności/cech aplikacji.

Ponadto, jak sam Pan wskazał w opisie prawy, w Pana ocenie, usługi wykonywane przez Pana są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Na podstawie powyższego, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU do klasy 62.02, związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie - jak wynika z Pana stanowiska - stawką 8,5%.

Reasumując, przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania. Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej ocenyco do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00